Binnenlandse treinrit kost Britten ruim 1.100 euro

Voorlopige place-holder voor topics tot deze in de juiste categorie geplaatst zijn. Hier geen nieuwe topics openen!
Plaats reactie
Stef
Berichten: 1433
Lid geworden op: 28 okt 2009, 13:53
Locatie: FSN

Binnenlandse treinrit kost Britten ruim 1.100 euro

Bericht door Stef »

Tof al die privatiseringen he! :roll:



Terwijl wij hier klagen over de zoveelste staking bij de NMBS, hebben de Britten een andere reden gevonden om over het treinverkeer te klagen. De prijzen van de treintickets zijn in het Verenigd Koninkrijk opnieuw duurder geworden waardoor het duurste ticket nu de grens van 1.000 pond doorbroken heeft.

Volgens de Britse media is de duurste treinreis in het Verenigd Koninkrijk die tussen Newquay, in het zuidwesten van het land, en het dorp Kyle of Lochalsh in het hoge noorden van Schotland. Een retourtje eersteklas kost dan 1.002 Britse pond of omgerekend zo'n 1.122 euro. Bovendien duurt de reis ruim achttien uur en moet de reiziger minstens vier keer overstappen.

Wereldreis goedkoper
Om aan te tonen hoe duur de treintickets in het Verenigd Koninkrijk wel geworden zijn, halen de Britse media enkele vergelijkingen boven. Volgens The Independent is een luxecruise van een week in de Caraïben, inclusief vliegticket naar Puerto Rico en terug, nog goedkoper dan de binnenlandse treinreis. The Guardian rekende dan weer uit dat een vlucht rond de wereld van Londen via Hongkong, Sydney en Los Angeles terug naar Londen ook minder kost dan de treinrit.

Sinds de privatisering van de Britse spoorwegen halverwege de jaren '90 klagen de Britten voortdurend over vertragingen, geannuleerde treinen en te dure treintickets. Bovendien zouden er ook al een aantal dodelijke ongelukken gebeurd zijn omdat het onderhoud van de sporen te wensen overlaat. (ka)


Bron: hln.be
AfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
nighttrain
Berichten: 2543
Lid geworden op: 03 sep 2007, 16:15
Locatie: Calais (France)

Re: Binnenlandse treinrit kost Britten ruim 1.100 euro

Bericht door nighttrain »

Stef schreef:Tof al die privatiseringen he! :roll:



Terwijl wij hier klagen over de zoveelste staking bij de NMBS, hebben de Britten een andere reden gevonden om over het treinverkeer te klagen. De prijzen van de treintickets zijn in het Verenigd Koninkrijk opnieuw duurder geworden waardoor het duurste ticket nu de grens van 1.000 pond doorbroken heeft.

Volgens de Britse media is de duurste treinreis in het Verenigd Koninkrijk die tussen Newquay, in het zuidwesten van het land, en het dorp Kyle of Lochalsh in het hoge noorden van Schotland. Een retourtje eersteklas kost dan 1.002 Britse pond of omgerekend zo'n 1.122 euro. Bovendien duurt de reis ruim achttien uur en moet de reiziger minstens vier keer overstappen.

Wereldreis goedkoper
Om aan te tonen hoe duur de treintickets in het Verenigd Koninkrijk wel geworden zijn, halen de Britse media enkele vergelijkingen boven. Volgens The Independent is een luxecruise van een week in de Caraïben, inclusief vliegticket naar Puerto Rico en terug, nog goedkoper dan de binnenlandse treinreis. The Guardian rekende dan weer uit dat een vlucht rond de wereld van Londen via Hongkong, Sydney en Los Angeles terug naar Londen ook minder kost dan de treinrit.

Sinds de privatisering van de Britse spoorwegen halverwege de jaren '90 klagen de Britten voortdurend over vertragingen, geannuleerde treinen en te dure treintickets. Bovendien zouden er ook al een aantal dodelijke ongelukken gebeurd zijn omdat het onderhoud van de sporen te wensen overlaat. (ka)


Bron: hln.be
sorry maar nogmaals een voorbeeld van klakkeloos overnemen van een tekst uit een vlaamse gosip het woord krant onwaardig. daarom voor de polygloten onder de lezers raad ik aan het artikel in the independent te lezen. Een krant te vergelijken met "de morgen" .
Het gaat wel over een treinrit van 2500km(H/T) ongeveer en zehhebben wel gezocht naar het hoogst mogelijke tarief.
Voor de nuance, het gaat dus om het verenigd Koninkrijk waar een pakje sigaretten ook 10€ kost en een tweekamerflat ongeveer 300.000€. En waar het gemiddelde loon 50% hoger ligt dan hier.
Dus zomaar iets overnemen heeft volgens mij geen enkele toegevoegde waarde zonder enige kritische noot t.o.v. het belgische snert en dom bladvulsel.
Buffalo Soldier

Re: Binnenlandse treinrit kost Britten ruim 1.100 euro

Bericht door Buffalo Soldier »

In De Morgen staat nochtans net hetzelfde :wink:

(En the independent ook)

Ohja, en het Bruto nationaal inkomen per capita ligt in het VK maar 2% ofzo hoger dan in België.
treinbruno
Berichten: 2405
Lid geworden op: 01 sep 2007, 20:38
Locatie: Singapore

Re: Binnenlandse treinrit kost Britten ruim 1.100 euro

Bericht door treinbruno »

Ook op nu.nl staat het
Afbeelding
Stef
Berichten: 1433
Lid geworden op: 28 okt 2009, 13:53
Locatie: FSN

Re: Binnenlandse treinrit kost Britten ruim 1.100 euro

Bericht door Stef »

Ik heb even opgezocht wat een h/t reis 1ste klas kost tussen:

Oostende en Eupen
Knokke en Athus


voor beiden kom ik aan 60€ tijdens de week en 31,20€ voor tijdens het weekend of met het speciale ticket "een dag in de ardennen". Voor deze beiden is dit toch ook al ruim 600 km te reizen. Dat bewijst toch hoe duur die geprivatiseerde boel in UK kost... Of niet?
Laatst gewijzigd door Stef op 05 nov 2009, 11:02, 1 keer totaal gewijzigd.
AfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
nighttrain
Berichten: 2543
Lid geworden op: 03 sep 2007, 16:15
Locatie: Calais (France)

Re: Binnenlandse treinrit kost Britten ruim 1.100 euro

Bericht door nighttrain »

Buffalo Soldier schreef:In De Morgen staat nochtans net hetzelfde :wink:

(En the independent ook)

Ohja, en het Bruto nationaal inkomen per capita ligt in het VK maar 2% ofzo hoger dan in België.
bruto nationaal inkomen = bruto nationaal produkt

heel moeilijk om veel gegevns met het verenigd koninkrijk te vergelijken door een volledig ander type administratie bv ze hebben geen burgelijke stand enz , hoe wil je dan tot een goede vergelijking komen??
nighttrain
Berichten: 2543
Lid geworden op: 03 sep 2007, 16:15
Locatie: Calais (France)

Re: Binnenlandse treinrit kost Britten ruim 1.100 euro

Bericht door nighttrain »

Stef schreef:Ik heb even opgezocht wat een h/t reis 1ste klas kost tussen:

Oostende en Eupen
Knokke en Athus


voor beiden kom ik aan 60€. Voor deze beiden is dit toch ook al ruim 600 km te reizen. Dat bewijst toch hoe duur die geprivatiseerde boel in UK kost... Of niet?
Ik vrees dat u appelen en peren gaat vergelijken
wat is het verschil in kostprijs met een orient express en een gewone trein
Ze spreken hier niet van super gecommercialiseerde lijnen bv Ashford => London of London +> Birmingham!
en alles hangt af hoe lang je terplaats blijft
Voorbeeldje:
U neemt de trein of ferry naat Dover
op 1 gaf heen en terug = bv 50€
blijf je 4 dagen dan kost dit biljet je 200€
en blijf je 2 weken kan dit oplopen tot 350€
Dit is de Angelsaksische mentaliteit van price setting

en in het voorbeeld zoeken ze het duuste treinticket en het goedkoopste vliegticket??
Gebruikersavatar
Adler
Berichten: 5301
Lid geworden op: 21 mar 2007, 15:01

Re: Binnenlandse treinrit kost Britten ruim 1.100 euro

Bericht door Adler »

Ik heb ook eens de prijs opgezocht voor dat traject.
De prijs van 1002 pond is voor een First Anytime Return ticket.
Een First Off-Peak Return ticket voor hetzelfde traject kost 'maar' 561 pond.
Een Off-Peak Return ticket in tweede klas heb je voor 223 pond.
In de UK is er een groot verschil tusssen een treinticket Anytime (voor eender welke trein) en een ticket Off-Peak (slechts geldig op bepaalde uren).
K V B
Berichten: 3319
Lid geworden op: 30 jun 2006, 13:20
Locatie: Wengwald, Zwitserland

Re: Binnenlandse treinrit kost Britten ruim 1.100 euro

Bericht door K V B »

Stef schreef:Ik heb even opgezocht wat een h/t reis 1ste klas kost tussen:

Oostende en Eupen
Knokke en Athus


voor beiden kom ik aan 60€ tijdens de week en 31,20€ voor tijdens het weekend of met het speciale ticket "een dag in de ardennen". Voor deze beiden is dit toch ook al ruim 600 km te reizen. Dat bewijst toch hoe duur die geprivatiseerde boel in UK kost... Of niet?
Maarvoor beiden gaat het je momenteel niet lukken om deze reis af te leggen. Voor geen prijs... In het VK kan je als de treinen staken tenminsten nog een bus nemen.

En verder bieden de Britse Spoorwegen ook meer dan de Belgische. Zo ligt op de lange afstand de gemiddelde snelheid hoger, en zijn er meer diensten aan boord. Een eerste klas ticket betekend gratis drankjes bij EastCoast. Bij de NMBS kan je zelfs geen koffie meer _kopen_ aan boord, laat staan dat je die voor niks zou krijgen.

En vergeet ook niet dat de NMBS ook erg duur is. Daar merk je als reiziger minder van, maar dat verandert er niks aan...

Persoonlijk zou ik het geen slechte zaak vinden moest de NMBS proberen meer geld uit de zakken van meervermogende reizigers te kloppen...
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Binnenlandse treinrit kost Britten ruim 1.100 euro

Bericht door Shrek »

K V B schreef:Persoonlijk zou ik het geen slechte zaak vinden moest de NMBS proberen meer geld uit de zakken van meervermogende reizigers te kloppen...
Inderdaad, ik denk ook dat er wel een markt is voor dure maar echt comfortabele plaatsen.
Bij bijvoorbeeld de Eurostar lukt dat toch ook: ik zat gisteren op de trein met een biljetje van 80€ H/T terwijl er 2 rijtuigen verder mensen zaten die 700€ betaalden voor H/T.

Zo extreem moet het misschien niet, maar een opwaardering van de eerste klasse, met natuurlijk bijhorend prijskaartje, is geen slecht idee :)
nighttrain
Berichten: 2543
Lid geworden op: 03 sep 2007, 16:15
Locatie: Calais (France)

Re: Binnenlandse treinrit kost Britten ruim 1.100 euro

Bericht door nighttrain »

Shrek schreef:
K V B schreef:Persoonlijk zou ik het geen slechte zaak vinden moest de NMBS proberen meer geld uit de zakken van meervermogende reizigers te kloppen...
Inderdaad, ik denk ook dat er wel een markt is voor dure maar echt comfortabele plaatsen.
Bij bijvoorbeeld de Eurostar lukt dat toch ook: ik zat gisteren op de trein met een biljetje van 80€ H/T terwijl er 2 rijtuigen verder mensen zaten die 700€ betaalden voor H/T.

Zo extreem moet het misschien niet, maar een opwaardering van de eerste klasse, met natuurlijk bijhorend prijskaartje, is geen slecht idee :)
Mag ik er ook op wijzen dat de belastingsdruk volgens de OESO in BelgIë ongeveer 51% bedraagt tegenover 27% in het UK! En daarin zit natuurlijk een groot deel voor de prijs van het openbaar vervoer o.a. de trein en het treintickt!
Hoeveel % van de gebruikers in België betalen "volle pot"??
Plaats reactie