Officiële inhuldigingsrit van de HSL Antwerpen-Amsterdam

Voorlopige place-holder voor topics tot deze in de juiste categorie geplaatst zijn. Hier geen nieuwe topics openen!
AlexNL
Berichten: 2186
Lid geworden op: 15 jun 2008, 02:34
Locatie: Breda, Nederland

Re: Officiële inhuldigingsrit van de HSL Antwerpen-Amsterdam

Bericht door AlexNL »

De Fransen hebben zelfs High Speed 1 in Engeland mee aangelegd... daar ligt ook TVM-430. ERTMS op HS1 wordt misschien pas na 2040 realiteit.

Waarom er nou zonodig een geheel nieuw systeem moest komen is mij niet duidelijk... als Europa i.p.v. ERTMS te ontwikkelen, had gekozen voor een brede implementatie van TVM-430, was er waarschijnlijk veel minder gedoe geweest want TVM-430 heeft zich al bewezen. Ook internationaal en op grensgebieden.

De Noord-Zuidlijn is weer een heel fiasco op zich... net als het gedonder met de Betuweroute en de OV-chipkaart...
rvdborgt
Berichten: 4327
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:09

Re: Officiële inhuldigingsrit van de HSL Antwerpen-Amsterdam

Bericht door rvdborgt »

AlexNL schreef:De Fransen hebben zelfs High Speed 1 in Engeland mee aangelegd... daar ligt ook TVM-430. ERTMS op HS1 wordt misschien pas na 2040 realiteit.

Waarom er nou zonodig een geheel nieuw systeem moest komen is mij niet duidelijk... als Europa i.p.v. ERTMS te ontwikkelen, had gekozen voor een brede implementatie van TVM-430, was er waarschijnlijk veel minder gedoe geweest want TVM-430 heeft zich al bewezen. Ook internationaal en op grensgebieden.

De Noord-Zuidlijn is weer een heel fiasco op zich... net als het gedonder met de Betuweroute en de OV-chipkaart...
Ook op TVM430 was dacht ik e.e.a. aan te merken. Bovendien kan ik me voorstellen dat dat zodanig op de Franse exploitatiepraktijk is aangepast, dat het niet zomaar overal inzetbaar is. Verder is ERTMS meer dan alleen beveiliging. De EU doet niets zonder eerst grondig onderzoek te plegen, dus ik zou denken dat er gegronde redenen voor zijn.
Dat wil overigens helemaal niet zeggen dat het nieuwe systeem er de schuld van is dat we nu pas treinen over de HSL-Zuid hebben rijden en dat het nog misgaat. Zoals gezegd ligt dat aan de manier waarop het is geïmplementeerd. O.a. de overgang tussen twee RBC's en dat ook nog precies op de grens, waar de GSM-R ook van het ene op het andere gsm-netwerk over moet gaan. Op het moment dat besloten werd om twee aparte RBC's te gebruiken, was er voor zo'n overgang nog geen standaard. Dat was dus een bewuste keuze voor extra kosten en mogelijke vertraging en problemen.

Groetjes,
Rian
dentheo
Berichten: 8175
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: Officiële inhuldigingsrit van de HSL Antwerpen-Amsterdam

Bericht door dentheo »

rvdborgt schreef: Verder is ERTMS meer dan alleen beveiliging. De EU doet niets zonder eerst grondig onderzoek te plegen, dus ik zou denken dat er gegronde redenen voor zijn.
Onderzoek doet de EU niet zoveel, ze speelt de voorstellen wel heen en weer tussen de verschillende kandidaat leveranciers tot er een soort consensus ontstaat over de "fabrikant- neutrale" omschrijving... Dan subsidieert ze bepaalde uitvoeringen waarvan de info dan ook weer over alle spelers verspreid wordt...
Daaruit ontstaat dan weer nieuwe versie van de "fabrikant-onafhankelijke" omschrijving voor de lastenboeken...
Ik zou eerder zeggen dat de EU de evolutie of het overleg "managed", zelfs zonder scheidsrechter te zijn.
Theo
Groeten vanop de Heide
Plaats reactie