Pagina 1 van 4

Officiële inhuldigingsrit van de HSL Antwerpen-Amsterdam

Geplaatst: 09 dec 2009, 07:34
door Adler
Gisteren is dus de hogesnelheidslijn Antwerpen-Amsterdam officieel ingereden door de top van de NMBS-groep met een Thalys-rit tot aan de grens in Meer.
Blijkbaar was het hoge gezelschap niet welkom in Nederland, want bij de grens heeft men dus, na het planten van enkele boompjes, rechtsomkeer gemaakt.
Nogal raar om een nieuwe HSL-lijn maar voor de helft in te huldigen.
Ik weet niet of men er bij de NMBS aan gedacht heeft om ook iemand van de Nederlandse regering uit te nodigen voor deze rit, want Nederland heeft ook 180 miljoen euro meebetaald voor het Belgische gedeelte.
Na meer dan 20 jaar werken en vele jaren vertraging is het dus eindelijk zo ver.
De totale kostprijs is enorm, het Nederlandse stuk heeft ruim 7 miljard euro gekost, het Belgische stuk zal samen met de N-Z verbinding in Antwerpen en het nieuwe station Antwerpen-Centraal ook wel in die buurt komen.
De media hebben aan de inhuldiging gisteren nauwelijks enige aandacht besteed, 2 minuutjes in het tv-nieuws en dat is het.
Wat een verschil met Duitsland bijvoorbeeld, waar bij de inhuldiging van een nieuwe HSL-lijn grote festiviteiten worden georganiseerd.
Wat ik ook niet goed begrijp is dat men nu bij de NMBS vooral de nadruk legt op de tijdswinst bij 300 km/h.
Men heeft in de tijd zeer bewust gekozen voor de aanschaf van HST-stellen met een maximum snelheid van 250 km/h, omdat men die snelheid voldoende vond voor die afstand en omdat het energieverbruik bij 300km/h zeer veel hoger is dan bij 250 km/h.
Vandaag zijn die V250 stellen er nog steeds niet en niemand weet wanneer ze er wel zullen zijn.
Het is nu maar af te wachten of iedereen ook zo blij zal zijn met de veel hogere prijs voor een kaartje dat aan de snellere Thalys vasthangt.

Re: Officiële inhuldigingsrit van de HSL Antwerpen-Amsterdam

Geplaatst: 09 dec 2009, 12:17
door Knipex
rijdt de Thalys in Nederland ook over de HSL? Ik bedoel het stuk tss Rotterdam via de tunnel onder het groene hart tot Schiphol

Re: Officiële inhuldigingsrit van de HSL Antwerpen-Amsterdam

Geplaatst: 09 dec 2009, 12:23
door dentheo
Knipex schreef:rijdt de Thalys in Nederland ook over de HSL? Ik bedoel het stuk tss Rotterdam via de tunnel onder het groene hart tot Schiphol
Normaal wel , aan 160 kmh, level 1 ETCS..

Re: Officiële inhuldigingsrit van de HSL Antwerpen-Amsterdam

Geplaatst: 09 dec 2009, 13:27
door Adler
dentheo schreef:
Knipex schreef:rijdt de Thalys in Nederland ook over de HSL? Ik bedoel het stuk tss Rotterdam via de tunnel onder het groene hart tot Schiphol
Normaal wel , aan 160 kmh, level 1 ETCS..
Volgens mij gaat de Thalys over het volledige traject tussen Antwerpen en Amsterdam aan 300 km/h rijden.

Re: Officiële inhuldigingsrit van de HSL Antwerpen-Amsterdam

Geplaatst: 09 dec 2009, 13:34
door Accelerat
Adler schreef:
dentheo schreef:
Knipex schreef:rijdt de Thalys in Nederland ook over de HSL? Ik bedoel het stuk tss Rotterdam via de tunnel onder het groene hart tot Schiphol
Normaal wel , aan 160 kmh, level 1 ETCS..
Volgens mij gaat de Thalys over het volledige traject tussen Antwerpen en Amsterdam aan 300 km/h rijden.
Nee.
Omdat die NS Hispeed met hun geweldige traxxjes met ICRm rijd tussen Schiphol en Rotterdam, mag Thalys daar geen 300 km/h en mag die ook vrolijk aan 160 km/h over de HSL boemelen.
Lang leve NS Hispeed mensen! :roll:

Re: Officiële inhuldigingsrit van de HSL Antwerpen-Amsterdam

Geplaatst: 10 dec 2009, 08:27
door peejee2
Thalys gaat tussen Rotterdam en Amsterdam inderdaad ook maar 160 kunnen rijden. Is inderdaad het gevolg van de TRAXX'en omdat die alleen nog mar in Level 1 mogen rijden. Vermits men in NL niet parallel in Level 1 en Level 2 kan rijden moet de Thalys daar dus ook in Level 1 rijden aan maximum 160.

Door die beperking was men in NL niet helemaal amused met de officiële inhuldiging en hebben ze dus geweigerd om mee te werken.
Ze waren dus wel gevraagd om mee te doen maar wilden niet omdat hun gedeelte HSL niet volledig exploiteerbaar is voor 300 km/h

Re: Officiële inhuldigingsrit van de HSL Antwerpen-Amsterdam

Geplaatst: 10 dec 2009, 11:13
door sweek
Kunnen ze toch minstens van Antwerpen naar Rotterdam rijden, toch?

Re: Officiële inhuldigingsrit van de HSL Antwerpen-Amsterdam

Geplaatst: 10 dec 2009, 12:55
door peejee2
Voor zo'n officiële inhuldiging willen ze dan ook zéér hoge gasten uitnodigen in NL. Als je die dan moet gaan vertellen dat het toch niet helemaal kan ........

Re: Officiële inhuldigingsrit van de HSL Antwerpen-Amsterdam

Geplaatst: 10 dec 2009, 23:51
door rvdborgt
peejee2 schreef:Thalys gaat tussen Rotterdam en Amsterdam inderdaad ook maar 160 kunnen rijden. Is inderdaad het gevolg van de TRAXX'en omdat die alleen nog mar in Level 1 mogen rijden. Vermits men in NL niet parallel in Level 1 en Level 2 kan rijden
... en de implementatie van level 1 op de HSL-Zuid door V&W beperkt is tot 160 km/h ...
peejee2 schreef:moet de Thalys daar dus ook in Level 1 rijden aan maximum 160.
Groetjes,
Rian

Re: Officiële inhuldigingsrit van de HSL Antwerpen-Amsterdam

Geplaatst: 11 dec 2009, 00:38
door Kristofke
en dus is de nieuwe reistijd niet de definitieve reistijd?

dus wanneer alle HST stellen geleverd zijn over 25 jaar of zo, dan kan der nog een kwartierje af of zo?

Re: Officiële inhuldigingsrit van de HSL Antwerpen-Amsterdam

Geplaatst: 11 dec 2009, 08:11
door Bibke
08.12.2009
Razendsnel van grens tot grens

Wat enkele jaren geleden nog ondenkbaar leek, is vandaag realiteit. Met zijn strategische positie in het hart van Europa, beschikt ons land vandaag als eerste over een volledig afgewerkt hogesnelheidsnet. De drie hogesnelheidsassen in ons land bieden de reizigers een rechtstreekse, supersnelle en comfortabele verbinding tussen Brussel en de belangrijkste Europese steden in Nederland, Frankrijk, Duitsland en Engeland. En dat in minder dan twee uur!


Intermodaliteit


In een land als het onze was het absoluut noodzakelijk om het hogesnelheidsnet in de andere vervoersnetwerken te integreren. Daarbij denkt men aan de bestaande spoorwegverbindingen, maar ook aan het luchthavennet en zelfs aan het wegennet. Het netwerk van de hogesnelheidslijnen is, anders gezegd, intermodaal: het laat zich optimaal combineren met andere vervoersmiddelen.


Kleine ecologische voetafdruk

Door de lage CO2- uitstoot is de ecologische voetafdruk van de hogesnelheidstrajecten beperkt. Zo is een reis met de trein tien maal minder vervuilend dan met het vliegtuig. En met een uitstoot van 18 gram CO2 per reiziger en kilometer doen de hogesnelheidstreinen het ook stukken beter dan de wagens met een uitstoot van 132 gram. Bovendien gebruiken ze slechts een derde van de ruimte die andere vervoersmiddelen nodig hebben om hetzelfde aantal reizigers te vervoeren.


Met de HSL op citytrip: een overzicht

•Brussel - Parijs: 1u22
•Brussel - Londen: 1u51
•Brussel - Keulen: 1u57
•Brussel - Frankfurt: 3u04
•Brussel - Amsterdam: 1u51

Bron: http://www.railtime.be/website/NewsItem ... =NL&id=381

Re: Officiële inhuldigingsrit van de HSL Antwerpen-Amsterdam

Geplaatst: 11 dec 2009, 08:18
door Adler
Kristofke schreef:en dus is de nieuwe reistijd niet de definitieve reistijd?

dus wanneer alle HST stellen geleverd zijn over 25 jaar of zo, dan kan der nog een kwartierje af of zo?
Neen, integendeel, zoals ik hierboven al heb uitgelegd hebben die stellen van AnsaldoBreda (als ze er ooit komen) een maximum snelheid van 250 km/h en geen 300 km/h.
Dat is bij de bestelling bewust zo gekozen (zie uitleg hierboven).
Het was nooit de bedoeling dat Thalys die dienst ging verzekeren (toch zeker niet als voornaamste operator).
Ik kan dus wel begrijpen dat Nederland nu misnoegd is, maar het is hun eigen schuld, ze hadden op voorhand kunnen weten dat er met AnsaldoBreda zo een dingen gingen gebeuren.

Re: Officiële inhuldigingsrit van de HSL Antwerpen-Amsterdam

Geplaatst: 11 dec 2009, 08:23
door Adler
Bibke schreef: Kleine ecologische voetafdruk
Door de lage CO2- uitstoot is de ecologische voetafdruk van de hogesnelheidstrajecten beperkt. Zo is een reis met de trein tien maal minder vervuilend dan met het vliegtuig. En met een uitstoot van 18 gram CO2 per reiziger en kilometer doen de hogesnelheidstreinen het ook stukken beter dan de wagens met een uitstoot van 132 gram. Bovendien gebruiken ze slechts een derde van de ruimte die andere vervoersmiddelen nodig hebben om hetzelfde aantal reizigers te vervoeren.
Ze vertellen er wel niet bij of die cijfers berekend zijn op een volbezette trein of niet.
En het valt nog af te wachten wat de bezetting gaat zijn van die dure Thalys zolang de gewone Benelux, met het veel goedkopere tarief, ook nog rijdt.

Re: Officiële inhuldigingsrit van de HSL Antwerpen-Amsterdam

Geplaatst: 11 dec 2009, 08:38
door Stef
Eigenlijk wel schandalig dat op den duur geen alternatief meer zal zijn dan de dure HST.

Re: Officiële inhuldigingsrit van de HSL Antwerpen-Amsterdam

Geplaatst: 11 dec 2009, 09:15
door Accelerat
Dan krijg je het net zoals in Frankrijk. Maar als je dan heel vroeg boekt, is het opeens niet meer zo'n dure HST. :)
Want ik weet zeker dat je voorheen nooit voor 19 euro van Paris naar Perpignan kon sporen! :wink: