Alkoholverbod op treinen

K V B
Berichten: 3319
Lid geworden op: 30 jun 2006, 13:20
Locatie: Wengwald, Zwitserland

Re: Alkoholverbod op treinen

Bericht door K V B »

Dieselfreak schreef:Ik drink ook geregeld flink wat pinten op de trein, maar daarom hoef ik nog geen vernielingen aan te richten of medereizigers lastig te vallen. Mensen zoals ik zijn natuurlijk de dupe van personen die het onder invloed van alcohol noodzakelijk achten zich te misdragen. :( Altijd het kind met het badwater weggooien, kiezen voor de gemakkelijkheidsoplossing. Men kan beter de persónen die zulke streken uithalen - in dronken of in nuchtere toestand - een treinverbod opleggen.
Dat is een beetje het probleem op dit moment. De wil om associaal gedrag hard aan te pakken bestaat niet meer. Omdat men in Nederland het niet meer aandurft asos die zonder kaartje rijden pijn te doen komen er nu overal op de grote stations poortjes... Een dure oplossing die eigenlijk niet nodig had hoeven te zijn.

in Zürich echter bouwt men op dit moment een speciale "ontnuchteringsgevangenis". Een speciale gevangenis enkel voor dronkaards. Het idee is daar heel eenvoudig: Ben je dronken en veroorzaak je problemen dan ga je daar gewoon achter de tralies tot je promillegehalte laag genoeg is. De kosten hiervoor betaal je dan achteraf zelf.
Gebruikersavatar
Dieselfreak
Berichten: 2059
Lid geworden op: 09 jul 2006, 13:17
Locatie: Deeltijds Zwevegem-Kortrijk, deeltijds Gent

Re: Alkoholverbod op treinen

Bericht door Dieselfreak »

overweg13 schreef:Bundel I nog maar eens:

Art.2.1.05 Uitsluiting van de reis - Reizigers die voorwaardelijk worden toegelaten

Wordt niet in de treinen toegelaten of kan onderweg uit de trein worden gezet:
- ...
- ...
- Een reiziger die wegens zijn toestand of zijn gedrag zijn medereizigers kan hinderen, bijvoorbeeld door dronkenschap, druggebruik of door ziekte. (...)

De regel is nu wel anders geformuleerd dan vroeger, maar voor zover ik weet zijn dronken reizigers altijd al geweerd uit treinen en bussen. Natuurlijk is het niet altijd duidelijk waar de grens ligt tussen een beetje aangeschoten en ladderzat.
Dronkenschap is inderdaad een zeer rekbaar begrip. Voor sommige mensen valt alleen maar naar alcohol ruiken al onder de definitie van dronkenschap, anderen spreken daar pas van als iemand niet meer op zijn benen kan staan. Maar volgens mij zal deze regel in de praktijk enkel toegepast worden als iemand door zijn dronkenschap problemen veroorzaakt. Het lijkt me uiterst onwaarschijnlijk dat iemand die naar drank ruikt maar geen problemen veroorzaakt de toegang tot de trein zal geweigerd worden of de trein zal uitgezet worden wegens dronkenschap. Ik heb al honderden keren met 10-15 pinten achter de kiezen op de trein gezeten.
Mijn netvliezen worden geprikkeld. Mijn hartslag gaat omhoog. Mijn bloed gaat sneller stromen. Iemand probeert me naar binnen te lokken.
Gebruikersavatar
Dieselfreak
Berichten: 2059
Lid geworden op: 09 jul 2006, 13:17
Locatie: Deeltijds Zwevegem-Kortrijk, deeltijds Gent

Re: Alkoholverbod op treinen

Bericht door Dieselfreak »

Dit zag ik enkele dagen geleden in een stationnetje in het Zwarte Woud:
Afbeelding Je mag volgens dit regelement dus wel alcohol drinken, alleen niet Übermäßiger, maar hoeveel dat dan is, daar wordt in zeven talen over gezwegen, dat wordt dus overgelaten aan de interpretatie van de lezer en de wetsdienaars.
Mijn netvliezen worden geprikkeld. Mijn hartslag gaat omhoog. Mijn bloed gaat sneller stromen. Iemand probeert me naar binnen te lokken.
treinbruno
Berichten: 2405
Lid geworden op: 01 sep 2007, 20:38
Locatie: Singapore

Re: Alkoholverbod op treinen

Bericht door treinbruno »

In station Breda is het ook verboden alcohol te drinken
Afbeelding
jan_olieslagers
Berichten: 3494
Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
Locatie: Ansião (PT)

Re: Alkoholverbod op treinen

Bericht door jan_olieslagers »

treinbruno schreef:In station Breda is het ook verboden alcohol te drinken
Ook? Waar dan nog zoal?
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22493
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Alkoholverbod op treinen

Bericht door Steven »

In Brussel Zuid in de zone van delifrance (waar je kan gaan zitten om te eten op de houten banken) is het verboden om alcohol te gebruiken, hangt er duidelijk te lezen.
Gebruikersavatar
Adler
Berichten: 5301
Lid geworden op: 21 mar 2007, 15:01

Re: Alkoholverbod op treinen

Bericht door Adler »

Er is ook nog de besluitwet betreffende de beteugeling van de dronkenschap van 14 november 1939, die nog steeds van toepassing is.

Art. 1. § 1. Hij die in een openbare plaats in staat van dronkenschap wordt bevonden, wordt gestraft: voor de eerste inbreuk, met geldboete van 15 frank tot 25 frank; in geval van herhaling binnen een jaar na de eerste veroordeeling, met geldboete van 26 frank tot 50 frank;
in geval van nieuwe herhaling binnen een jaar na de tweede veroordeeling, met gevangenisstraf van acht dagen tot een maand en met geldboete van 50 frank tot 100 frank.
§ 2. Bovendien, in de bij de vorige paragraaf bedoelde gevallen, kan de delinquent, indien hij wanorde, schandaal, of voor een ander of voor hem zelf gevaar veroorzaakt, in het gemeentelijk huis van bewaring of in de veiligheidskamer van de rijkswacht opgesloten worden gedurende ten minste twee uren en ten hoogste twaalf uren.
Hij ontvangt, indien zijn toestand zulks vereischt, de noodige geneeskundige zorg.

Art. 14. Voor de toepassing van deze besluitwet verstaat men onder openbare plaatsen, elke voor het publiek toegankelijke plaats,
onder meer den openbaren weg, de drankslijterijen, de hotels, herbergen, spijshuizen, vermaakgelegenheden, magazijnen, kramen, schepen, treinen, trams, stations, werkhuizen of werven.
Worden evenzoo als voor het publiek toegankelijke plaatsen aangezien de plaatsen waar de leden van een vereeniging of van een groepeering vergaderen, uitsluitend of voornamelijk om er sterke of gegiste dranken te verbruiken of om aan hazardspel te doen.
treinbruno
Berichten: 2405
Lid geworden op: 01 sep 2007, 20:38
Locatie: Singapore

Re: Alkoholverbod op treinen

Bericht door treinbruno »

met geldboete van 15 frank tot 25 frank
26 frank tot 50 frank
50 frank tot 100 frank.
Gaat veel helpen :mrgreen:

(voor de niet belgen: 1€ is ongeveer 40 frank :lol: )
Afbeelding
pietje

Re: Alkoholverbod op treinen

Bericht door pietje »

treinbruno schreef:
met geldboete van 15 frank tot 25 frank
26 frank tot 50 frank
50 frank tot 100 frank.
Gaat veel helpen :mrgreen:

(voor de niet belgen: 1€ is ongeveer 40 frank :lol: )
Euh ik lees dat dat een wet is uit 1939, Dat is uit de tijd dat je een brood kocht voor ongeveer 1 frank.
Pas daar eerst eens de index op toe.
ik vermoed dat je bij enkele tientallen, tot honderden euro's uitkomt (hoeveel de index juist is weet ik ook niet)
jan_olieslagers
Berichten: 3494
Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
Locatie: Ansião (PT)

Re: Alkoholverbod op treinen

Bericht door jan_olieslagers »

Adler schreef:Er is ook nog de besluitwet betreffende de beteugeling van de dronkenschap van 14 november 1939, die nog steeds van toepassing is.

Art. 1. § 1. Hij die in een openbare plaats in staat van dronkenschap wordt bevonden, wordt gestraft: voor de eerste inbreuk, met geldboete van 15 frank tot 25 frank; in geval van herhaling binnen een jaar na de eerste veroordeeling, met geldboete van 26 frank tot 50 frank;
in geval van nieuwe herhaling binnen een jaar na de tweede veroordeeling, met gevangenisstraf van acht dagen tot een maand en met geldboete van 50 frank tot 100 frank.
§ 2. Bovendien, in de bij de vorige paragraaf bedoelde gevallen, kan de delinquent, indien hij wanorde, schandaal, of voor een ander of voor hem zelf gevaar veroorzaakt, in het gemeentelijk huis van bewaring of in de veiligheidskamer van de rijkswacht opgesloten worden gedurende ten minste twee uren en ten hoogste twaalf uren.
Hij ontvangt, indien zijn toestand zulks vereischt, de noodige geneeskundige zorg.

Art. 14. Voor de toepassing van deze besluitwet verstaat men onder openbare plaatsen, elke voor het publiek toegankelijke plaats,
onder meer den openbaren weg, de drankslijterijen, de hotels, herbergen, spijshuizen, vermaakgelegenheden, magazijnen, kramen, schepen, treinen, trams, stations, werkhuizen of werven.
Worden evenzoo als voor het publiek toegankelijke plaatsen aangezien de plaatsen waar de leden van een vereeniging of van een groepeering vergaderen, uitsluitend of voornamelijk om er sterke of gegiste dranken te verbruiken of om aan hazardspel te doen.
Hm hm hmmmmm.
§1 "Hij die..." Dus als _zij_ dat allemaal begaat is ze straffeloos?
§1 ook hier wordt de "staat van dronkenschap" wel "bevonden" maar niet gedefinieerd
§2 stelt daarentegen dat de dronkenschap _als_dusdanig_ strafbaar is, ook als "hij" geen "wanorde, schandaal, of gevaar" veroorzaakt. Gebeurt dat wel dan verzwaart de straf niet maar de delinquent kan wel in veilige hechtenis worden genomen, ter bescherming van hemzelf en de samenleving. Deze hechtenis staat echter los van de bestraffing, en is dus kennelijk enkel een veiligheidsmaatregel.
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
LHOON
Berichten: 619
Lid geworden op: 30 dec 2008, 21:30
Locatie: FM

Re: Alkoholverbod op treinen

Bericht door LHOON »

Steven schreef:In Brussel Zuid in de zone van delifrance (waar je kan gaan zitten om te eten op de houten banken) is het verboden om alcohol te gebruiken, hangt er duidelijk te lezen.
Dit verbod is inderdaad geldig in de gehele "food court": concessieruimte met Delifrance, pastabar, wok (deze laatste is overigens aanbevolen!), enz.
Heeft er volgens mij ook mee te maken dat deze concessie geen licentie heeft om bier of alcohol te verkopen, teneinde te vermijden dat er elders aangekochte producten worden genuttigd.
Gebruikersavatar
Dieselfreak
Berichten: 2059
Lid geworden op: 09 jul 2006, 13:17
Locatie: Deeltijds Zwevegem-Kortrijk, deeltijds Gent

Re: Alkoholverbod op treinen

Bericht door Dieselfreak »

treinbruno schreef:In station Breda is het ook verboden alcohol te drinken
& Wat als je het toch doet, en je wordt betrapt?
Mijn netvliezen worden geprikkeld. Mijn hartslag gaat omhoog. Mijn bloed gaat sneller stromen. Iemand probeert me naar binnen te lokken.
seppl

Re: Alkoholverbod op treinen

Bericht door seppl »

pietje schreef:
treinbruno schreef:
met geldboete van 15 frank tot 25 frank
26 frank tot 50 frank
50 frank tot 100 frank.
Gaat veel helpen :mrgreen:

(voor de niet belgen: 1€ is ongeveer 40 frank :lol: )
Euh ik lees dat dat een wet is uit 1939, Dat is uit de tijd dat je een brood kocht voor ongeveer 1 frank.
Pas daar eerst eens de index op toe.
ik vermoed dat je bij enkele tientallen, tot honderden euro's uitkomt (hoeveel de index juist is weet ik ook niet)
Voor de aanpassing aan de muntontwaarding komen er de zogenaamde opdeciemen bij. Die bedragen in BEF moet je met 220 vermenigvuldigen (net als je de boetes in Euro met 5,5 moet vermenigvuldigen), dan kom je aan het werkelijk te betalen bedrag.
Gebruikersavatar
Dieselfreak
Berichten: 2059
Lid geworden op: 09 jul 2006, 13:17
Locatie: Deeltijds Zwevegem-Kortrijk, deeltijds Gent

Re: Alkoholverbod op treinen

Bericht door Dieselfreak »

In de metro van Keulen zie je overal van die plakkaatjes waarop staat dat het verboden is alcohol te drinken. Maar ik ben daar een paar maanden geleden nog geweest, en in de praktijk zag je daar overal mensen lekker van bier genieten. En dat kon mij helemaal niets schelen, want ik ondervond daar op geen enkele manier last van - en voor zover ik kon zien, anderen ook niet. Waarom zou je last hebben van iemand die gewoon van bier of een andere alcoholische drank zit te genieten? Zoiets bestraffen, lost geen problemen op, het creëert problemen waar er geen waren.
Mijn netvliezen worden geprikkeld. Mijn hartslag gaat omhoog. Mijn bloed gaat sneller stromen. Iemand probeert me naar binnen te lokken.
kika
Berichten: 2858
Lid geworden op: 15 apr 2008, 03:00
Locatie: BRD

Re: Alkoholverbod op treinen

Bericht door kika »

Beetje oud topic. Steden en vervoersbedrijven gebruiken dit om bijvoorbeeld overlastplaatsen/-mensen specifiek weg te pesten. Denk aan daklozen en drugsgebruikers van de toeristen- of pendelaarskant wegjagen, waarna ze weer andere ontmoetingsplaatsen opzoeken. Wordt ook vaker gebruikt als er een stok wordt gezocht om de hond mee te slaan. Berlijn heeft er geen boetes opstaan, omdat de hardnekkigen kale kippen zijn (en hardleers). Je personeel die daarop moet beboeten heeft ook allesbehalve een dankbare baan. Nürnberg Hbf deed het omdat er iets te vaak grotere vechtpartijen in huis waren. En als je naar Hamburg kijkt: het veerpont mag je wel drinken (toeristen). Het is ook vaker officieel toegegeven dat het symboolpolitiek is: het subjectieve veiligheidsgevoel vergroten. Dat avondbiertje van die ene forens is niet het probleem, meestal zijn de aggresievelingen al bezopen voor ze instappen.
Plaats reactie