En toen stond 's werelds snelste trein stil

Voorlopige place-holder voor topics tot deze in de juiste categorie geplaatst zijn. Hier geen nieuwe topics openen!
Gebruikersavatar
Adler
Berichten: 5301
Lid geworden op: 21 mar 2007, 15:01

Re: En toen stond 's werelds snelste trein stil

Bericht door Adler »

Ik las zonet in EOS dat China momenteel niet enkel de snelste trein heeft (350 km/h) maar dat men de volgende 3 jaar niet minder dan 42 hogesnelheidslijnen wil aanleggen met een totale lengte van 13.000 km !
Hier heeft men er meer dan 20 jaar over gedaan om een hogesnelheidslijn aan te leggen van amper een paar honderd kilometer die nog steeds niet werkt zoals het moet.
Wat is nu het ontwikkelingsland ?
bobke
Berichten: 766
Lid geworden op: 03 jan 2010, 21:55
Locatie: Dudzele

Re: En toen stond 's werelds snelste trein stil

Bericht door bobke »

Adler schreef:Ik las zonet in EOS dat China momenteel niet enkel de snelste trein heeft (350 km/h) maar dat men de volgende 3 jaar niet minder dan 42 hogesnelheidslijnen wil aanleggen met een totale lengte van 13.000 km !
Hier heeft men er meer dan 20 jaar over gedaan om een hogesnelheidslijn aan te leggen van amper een paar honderd kilometer die nog steeds niet werkt zoals het moet.
Wat is nu het ontwikkelingsland ?
Je hebt inderdaad een punt. Het is zeer zwak van Infrabel. mja dat is eigenlijk bij veel dingen zo in België :p
Hogersluys
Berichten: 938
Lid geworden op: 26 sep 2008, 18:19

Re: En toen stond 's werelds snelste trein stil

Bericht door Hogersluys »

K V B schreef:
Jeroen schreef:Of er veel voor de Westerse wereld wordt gemaakt, dan wel hoeveel straten een stad heeft of welke treinen er rijden, doet weinig ter zake. China is een land met een toplaag van zeer rijke industriëlen en daaronder een massa mensen die permanente in armoede leven. Het land zijn economie is trouwens grotendeels gestoeld op verouderde industrie. Men kan dan zeker niet spreken over een ontwikkeld land.
De "massa armen" wordt wel razendsnel kleiner. 350 miljoen minder armen op pakweg 10 jaar tijd is toch een behoorlijke prestatie.
300 miljoen op 1,3 miljard inwoners, dat is dus 1 op de 5. Als Angola hetzelfde doet (dus 2 miljoen inwoners op 10 miljoen) lijkt het heel wat minder indrukwekkend terwijl het eigenlijk om hetzelfde gaat. Dat is de wet van de grote getallen.

Een land met meer dan 1 miljard arme mensen kan bezwaarlijk ontwikkeld genoemd worden. In de steden is het anders, maar China is groter dan enkel Sjanghai of Peking (wat de meeste toeristen bezoeken). Het kan goed zijn dat China in de toekomst één van de wereldmachten wordt (ik geloof nooit dat zij dat alleen zullen worden, er zijn ook nog Brazilië, India en de Verenigde Staten) maar anno 2010 is het een ontwikkelingsland; merk op dat dat laatste woord overigens ook al een eufemisme is.
Glodenox
Berichten: 558
Lid geworden op: 16 sep 2007, 00:33
Locatie: Zemst
Contacteer:

Re: En toen stond 's werelds snelste trein stil

Bericht door Glodenox »

Trouwens, het is daar ook *iets* minder dichtbevolkt dan hier... En ze zitten er veel minder mee in om wat mensen verplicht te verhuizen dan hier.

Of dat laatste een eigenschap is van een derdewereldsland of niet weet ik niet, maar het maakt wel dat het een land is waar ik niet zou willen wonen.

Greetings,
Glodenox
groentje
Berichten: 7272
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: En toen stond 's werelds snelste trein stil

Bericht door groentje »

Alles voor het algemeen belang. Hoewel het daar wat mij betreft ook te ver gaat, is het hier vaak het omgekeerde. Of hoe 1 koppigaard een verbreding van een voetpad kan tegenhouden in een hele straat...
Plaats reactie