Beneluxtreinen met I6-en

Voorlopige place-holder voor topics tot deze in de juiste categorie geplaatst zijn. Hier geen nieuwe topics openen!
rvdborgt
Berichten: 4325
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:09

Re: Beneluxtreinen met I6-en

Bericht door rvdborgt »

dentheo schreef:
rvdborgt schreef:
Dieselfreak schreef:Hoeveel % van de Beneluxen wordt tegenwoordig eigenlijk met I6 gedaan?
2 van de 17 treinparen. Vanaf april waarschijnlijk 2 van de 16 treinparen.
Hé, valt er een treinpaar weg ?
Ja, de NMBS krijgt toch zijn zin. Het eerste treinpaar Rotterdam - Brussel en het laatste treinpaar Brussel - Roterdam (behalve op zaterdag) verdwijnen dan weer.

Groetjes,
Rian
pirre
Berichten: 54
Lid geworden op: 12 feb 2006, 20:23

Re: Beneluxtreinen met I6-en

Bericht door pirre »

worden er momenteel nog beneluxen met 11'en gedaan?

gr,
Pirr-e
rvdborgt
Berichten: 4325
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:09

Re: Beneluxtreinen met I6-en

Bericht door rvdborgt »

pirre schreef:worden er momenteel nog beneluxen met 11'en gedaan?
Niet volgens de planning. Ik sluit niet uit dat er nog wel eens een elfje wordt ingezet, maar in de planning zijn het allemaal Traxxen.

Groetjes,
Rian
b-loc
Berichten: 1233
Lid geworden op: 17 feb 2008, 12:09
Contacteer:

Re: Beneluxtreinen met I6-en

Bericht door b-loc »

Dan zitten alle 11en in binnenlands verkeer?
stefanic
Berichten: 870
Lid geworden op: 09 feb 2007, 09:09
Locatie: Antwerpen

Re: Beneluxtreinen met I6-en

Bericht door stefanic »

rvdborgt schreef:Ja, de NMBS krijgt toch zijn zin. Het eerste treinpaar Rotterdam - Brussel en het laatste treinpaar Brussel - Roterdam (behalve op zaterdag) verdwijnen dan weer.
??? 'de NMBS krijgt zijn zin' ???

Voor dec 2008 reed er op het uur van IC9208 een P-trein 7211.
Vanaf december 2008 wilde NS absoluut een Benelux inleggen vanuit Rotterdam (dus op het rijpad van 7211 vanaf Antwerpen), en een tegentrein 's avonds tot Rotterdam. NMBS heeft toegegeven. Voor de NMBS-reiziger veranderde er weinig, EN er was tevens, wegens wegvalen van de stop in Brussel-Noord een volledig nieuwe relatie bijgekomen (IRn).

Eind 2009 wilde NS ineens absoluut terug van dat bijkomende treinenpaar AF, wegens veel te hoge kosten door weinig interesse vanuit Nederland. Helaas was het al te laat om deze aanpassing nog te doen voor aanvang van de treindienst in december (opstelling besuurders etc terug omgooien...). Dus is er belist dit vanaf april te doen.
NMBS wil dan graag terug 7211 laten rijden hoewel hier een belangrijke complicatie opduikt. De trein staat 's nachts op Schijnpoort en vertrekt op niveau -2 van Antwerpen-Centraal. Helaas is dit geen trek-duw-stam meer (stuurstanden NS...) waardoor het rangeren wordt of met een 2e loc rijden. Wat het zal worden staat komende week nog op de agenda.
spoorwegrealist
rvdborgt
Berichten: 4325
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:09

Re: Beneluxtreinen met I6-en

Bericht door rvdborgt »

stefanic schreef:
rvdborgt schreef:Ja, de NMBS krijgt toch zijn zin. Het eerste treinpaar Rotterdam - Brussel en het laatste treinpaar Brussel - Roterdam (behalve op zaterdag) verdwijnen dan weer.
??? 'de NMBS krijgt zijn zin' ???

Voor dec 2008 reed er op het uur van IC9208 een P-trein 7211.
Vanaf december 2008 wilde NS absoluut een Benelux inleggen vanuit Rotterdam (dus op het rijpad van 7211 vanaf Antwerpen), en een tegentrein 's avonds tot Rotterdam. NMBS heeft toegegeven. Voor de NMBS-reiziger veranderde er weinig, EN er was tevens, wegens wegvalen van de stop in Brussel-Noord een volledig nieuwe relatie bijgekomen (IRn).

Eind 2009 wilde NS ineens absoluut terug van dat bijkomende treinenpaar AF, wegens veel te hoge kosten door weinig interesse vanuit Nederland.
Interessant. De NMBS was in eerste instantie tegen herinvoering van een vroegere trein en NS voor. De herinvoering heeft tot december 2008 geduurd omdat de NMBS er zo lang over moest nadenken; wat NS betreft had het eerder gekund. Ik had niet verwacht dat NS nu ineens tegen zou zijn, zeker niet omdat iedereen toch weet dat je meer dan een jaar nodig hebt voordat een aanbod ingeburgerd is.

Enig idee hoeveel grensoverschrijdende reizigers er eigenlijk van die trein gebruik maken?

Groetjes,
Rian
dentheo
Berichten: 8170
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: Beneluxtreinen met I6-en

Bericht door dentheo »

stefanic schreef:
rvdborgt schreef:Ja, de NMBS krijgt toch zijn zin. Het eerste treinpaar Rotterdam - Brussel en het laatste treinpaar Brussel - Roterdam (behalve op zaterdag) verdwijnen dan weer.
??? 'de NMBS krijgt zijn zin' ???

Voor dec 2008 reed er op het uur van IC9208 een P-trein 7211.
Nog vroeger reed de laatste benelux , rond 24:00 op lijn 12, toch ook tot Rotterdam ??? Of heb ik gedroomd.
Theo
Groeten vanop de Heide
Kris

Re: Beneluxtreinen met I6-en

Bericht door Kris »

Weer eens een verslechtering van het internationale treinaanbod... :?
Gebruikersavatar
overweg13
Berichten: 5267
Lid geworden op: 01 feb 2006, 10:22

Re: Beneluxtreinen met I6-en

Bericht door overweg13 »

dentheo schreef:
Nog vroeger reed de laatste benelux , rond 24:00 op lijn 12, toch ook tot Rotterdam ??? Of heb ik gedroomd.
Ik heb hier altijd wel ergens een oud spoorboekje bij de hand:
- in 1983/84 reed de laatste Benelux Brussel-Zuid 22:36 - Antwerpen-C. 23:18 - Essen 23:38 tot Rotterdam ak 0.29;
- in 1995/96 was dat: Brussel-Zuid 23:10 - Antwerpen-C. 23:54 - Essen niks - Rotterdam 1:07.

In de jaren 1960 stopte men veel vroeger (Brussel rond 21:30), maar de laatste reed dan wel door tot Amsterdam.
Met vriendelijke groet

overweg13
dentheo
Berichten: 8170
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: Beneluxtreinen met I6-en

Bericht door dentheo »

overweg13 schreef:
dentheo schreef:
Nog vroeger reed de laatste benelux , rond 24:00 op lijn 12, toch ook tot Rotterdam ??? Of heb ik gedroomd.
Ik heb hier altijd wel ergens een oud spoorboekje bij de hand:
- in 1983/84 reed de laatste Benelux Brussel-Zuid 22:36 - Antwerpen-C. 23:18 - Essen 23:38 tot Rotterdam ak 0.29;
- in 1995/96 was dat: Brussel-Zuid 23:10 - Antwerpen-C. 23:54 - Essen niks - Rotterdam 1:07.

In de jaren 1960 stopte men veel vroeger (Brussel rond 21:30), maar de laatste reed dan wel door tot Amsterdam.
Bedankt Vic, ik begon al aan mijn geheugen te twijfelen...
Theo
Groeten vanop de Heide
LHOON
Berichten: 619
Lid geworden op: 30 dec 2008, 21:30
Locatie: FM

Re: Beneluxtreinen met I6-en

Bericht door LHOON »

Vanavond in Antwerpen: de 22.03 Benelux had 45 minuten vertraging... maar was wel een slag I10+I6!

Was zeer aangenaam nog eens in een coupérijtuig tot Mechelen te bollen, dit was lang geleden!
Gebruikersavatar
Dieselfreak
Berichten: 2062
Lid geworden op: 09 jul 2006, 13:17
Locatie: Deeltijds Zwevegem-Kortrijk, deeltijds Gent

Re: Beneluxtreinen met I6-en

Bericht door Dieselfreak »

Ik ben gisteren naar Essen geweest, en heb een uurtje naar passerende treinen staan kijken. De Benelux richting Amsterdam bestond uit de klassieke rijtuigen (waarvan één nog in oude stijl) (http://www.youtube.com/watch?v=ZncqC8rSgdI), die richting Antwerpen uit I6 en I10: http://www.youtube.com/watch?v=mtZH9CixE7A.
Mijn netvliezen worden geprikkeld. Mijn hartslag gaat omhoog. Mijn bloed gaat sneller stromen. Iemand probeert me naar binnen te lokken.
Marianne
Berichten: 325
Lid geworden op: 30 mei 2009, 14:14
Locatie: Roosendaal

Re: Beneluxtreinen met I6-en

Bericht door Marianne »

Leuke filmpjes van de Benelux :)

Die stuurstand in de oude stijl hobbelt wel vaker mee. Weet eigenlijk niet waarom, wordt niet meer als stuurstand gebruikt geloof ik (misschien vanwege een tekort aan rijtuigen ofzo).
Ook apart dat er bij de I6 en de I10 rijtuigen nog een Traxx locomotief achteraan zit. Dat zie ik niet vaak. Mee in opzending wellicht?

Groeten,
Marianne
AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
AlexNL
Berichten: 2182
Lid geworden op: 15 jun 2008, 02:34
Locatie: Breda, Nederland

Re: Beneluxtreinen met I6-en

Bericht door AlexNL »

De stuurstandrijtuigen mogen niet meer als zodanig gebruikt worden omdat hun revisietermijn verstreken is. Ze mogen echter nog wel als gewoon rijtuig gebruikt worden, dat is dus ook wat er gedaan wordt. Inderdaad omdat er anders te weinig rijtuigen zijn.
LHOON
Berichten: 619
Lid geworden op: 30 dec 2008, 21:30
Locatie: FM

Re: Beneluxtreinen met I6-en

Bericht door LHOON »

De reden dat deze rijtuigen niet meer als stuurstand gebruikt worden, lijkt mij eerder dat zij niet compatibel zijn met de nieuwe locomotieven.
Gesloten