Beneluxtreinen met I6-en

Voorlopige place-holder voor topics tot deze in de juiste categorie geplaatst zijn. Hier geen nieuwe topics openen!
Bordensteker
Berichten: 1291
Lid geworden op: 14 mei 2007, 10:03

Re: Beneluxtreinen met I6-en

Bericht door Bordensteker »

LHOON schreef:De reden dat deze rijtuigen niet meer als stuurstand gebruikt worden, lijkt mij eerder dat zij niet compatibel zijn met de nieuwe locomotieven.
AlexNL schreef:De stuurstandrijtuigen mogen niet meer als zodanig gebruikt worden omdat hun revisietermijn verstreken is. Ze mogen echter nog wel als gewoon rijtuig gebruikt worden, dat is dus ook wat er gedaan wordt. Inderdaad omdat er anders te weinig rijtuigen zijn
De stuurstandrijtuigen zijn inderdaad niet geschikt om van daar uit een duwende Traxx te bedienen.
Het gebruik als stuurstandrijtuig was echter reeds voordien beëindigd om de reden die AlexNL noemt.

Met een NSR 1700 of 1800 kunnen ze overigens ook niet als stuurstandrijtuig samenwerken. Ze zijn destijds echt toegesneden op inzet in combinatie met een HLE 11.
BartB

Re: Beneluxtreinen met I6-en

Bericht door BartB »

Ik zat vorige vrijdag nog in een I6 in een Beneluxtrein tussen Rotterdam en Roosendaal, ik heb er dan meteen ook een half uur langer van kunnen genieten, want er was een trein voor ons stilgevallen :roll:

Het was leuk dat je alles kon verstellen: plankje uitklappen om armleuning te verlengen, zitvlak van de stoel vooruitscuiven, kopsteun omhoog en omlaag duwen. Ik heb de reizigers in mijn coupon waarschijnlijk mateloos geirriteerd maar ik heb mij wel kunnen amuseren :mrgreen:
treinbruno
Berichten: 2405
Lid geworden op: 01 sep 2007, 20:38
Locatie: Singapore

Re: Beneluxtreinen met I6-en

Bericht door treinbruno »

Ik heb al echt geslapen in die dingen :mrgreen:
Afbeelding
celtjan

Re: Beneluxtreinen met I6-en

Bericht door celtjan »

Lang leve de nostalgie van de getrokken treinen!!!
rvdborgt
Berichten: 4326
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:09

Re: Beneluxtreinen met I6-en

Bericht door rvdborgt »

stefanic schreef:
rvdborgt schreef:Ja, de NMBS krijgt toch zijn zin. Het eerste treinpaar Rotterdam - Brussel en het laatste treinpaar Brussel - Roterdam (behalve op zaterdag) verdwijnen dan weer.
??? 'de NMBS krijgt zijn zin' ???

Voor dec 2008 reed er op het uur van IC9208 een P-trein 7211.
Vanaf december 2008 wilde NS absoluut een Benelux inleggen vanuit Rotterdam (dus op het rijpad van 7211 vanaf Antwerpen), en een tegentrein 's avonds tot Rotterdam. NMBS heeft toegegeven. Voor de NMBS-reiziger veranderde er weinig, EN er was tevens, wegens wegvalen van de stop in Brussel-Noord een volledig nieuwe relatie bijgekomen (IRn).

Eind 2009 wilde NS ineens absoluut terug van dat bijkomende treinenpaar AF, wegens veel te hoge kosten door weinig interesse vanuit Nederland.
Onlangs bevestigde NMBS Europe desgevraagd dat het verdwijnen van het extra Benelux-treinpaar op hun verzoek was.
Er is overigens in België in het geheel geen communicatie geweest over deze wijziging.

Groetjes,
Rian
Kristofke
Berichten: 1115
Lid geworden op: 18 jul 2009, 01:24

Re: Beneluxtreinen met I6-en

Bericht door Kristofke »

en nu zou deze vanaf 13 juni weer terug gaan stoppen in Brussel Noord, en vanaf 14 december weer niet meer

kan iemand nog volgen? Is het omdat er buiten de spits enkele treinen Brussel-Antwerpen wegvallen?
rvdborgt
Berichten: 4326
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:09

Re: Beneluxtreinen met I6-en

Bericht door rvdborgt »

Kristofke schreef:en nu zou deze vanaf 13 juni weer terug gaan stoppen in Brussel Noord, en vanaf 14 december weer niet meer
Dat is in NMBS-planner niet terug te vinden; de wijzigingen voor de zomer staan er al wel in. Wat is je bron?

Groetjes,
Rian
Kristofke
Berichten: 1115
Lid geworden op: 18 jul 2009, 01:24

Re: Beneluxtreinen met I6-en

Bericht door Kristofke »

mijn bron is een papier dat op de perrons hangt in Brussel-Noord, ik had ook al gezien dat dit nog niet aangepast in de online dienstregeling

echter ga ik er van uit dat dit gewoon deels een tegemoetkoming is voor de afschaffing van de IRn voor het grootste deel van de dag, deze stopt in Brussel Noord altijd om xxu14 en de Benelux passeert ongeveer rond xxu26 of zo
LHOON
Berichten: 619
Lid geworden op: 30 dec 2008, 21:30
Locatie: FM

Re: Beneluxtreinen met I6-en

Bericht door LHOON »

Kristofke schreef:echter ga ik er van uit dat dit gewoon deels een tegemoetkoming is voor de afschaffing van de IRn voor het grootste deel van de dag, deze stopt in Brussel Noord altijd om xxu14 en de Benelux passeert ongeveer rond xxu26 of zo
Hoezo afschaffing van de IRn? Dit is nu toevallig een trein die ik zeer vaak neem (05 in FBMZ...): een voor mij gunstige aansluiting op de bus, en M5 rijtuigen!
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22510
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Beneluxtreinen met I6-en

Bericht door Steven »

tijdens de zomermaanden zal een groot deel van deze ritten niet rijden van de IRn.
Terminus
Berichten: 1126
Lid geworden op: 03 feb 2006, 20:31

Re: Beneluxtreinen met I6-en

Bericht door Terminus »

Ik wil even terug naar het onderwerp van dit topic: de beneluxen met Belgische rijtuigen.
Ook al gemerkt dat de samenstellingen zelden kloppen? Zeer vaak slechts 1 of geen (meerdere opeenvolgende dagen, en dit al verschillende periodes) rijtuig eerste klasse! Als je een ticket eerste klasse hebt, kun je best hopen op Nederlandse rijtuigen..
rvdborgt
Berichten: 4326
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:09

Re: Beneluxtreinen met I6-en

Bericht door rvdborgt »

Terminus schreef:Ik wil even terug naar het onderwerp van dit topic: de beneluxen met Belgische rijtuigen.
Ook al gemerkt dat de samenstellingen zelden kloppen? Zeer vaak slechts 1 of geen (meerdere opeenvolgende dagen, en dit al verschillende periodes) rijtuig eerste klasse! Als je een ticket eerste klasse hebt, kun je best hopen op Nederlandse rijtuigen..
Er rijdt ook structureel 1 stam zonder fietscoupé - dat is geloof ik dezelfde stam met maar 1 eersteklasrijtuig. Komend weekend komt er als het goed is een doorschuifactie met de fietsrijtuigen. Ik neem aan dat de eerste klas dan ook in orde wordt gemaakt.

Groetjes,
Rian
Sander14

Re: Beneluxtreinen met I6-en

Bericht door Sander14 »

Dat was gisterenavond al te zien: de IC uit Brussel naar Amsterdam had achteraan 2 1e klas rijtuigen hangen, daar dit normaal maar 1 rijtuig is.
Terminus
Berichten: 1126
Lid geworden op: 03 feb 2006, 20:31

Re: Beneluxtreinen met I6-en

Bericht door Terminus »

IC 9245 rijdt (nog maar eens) met slechts 1 eerste klasse rijtuig en zonder rijtuig met plaats voor fietsen. In de andere stam, met twee eerste klasse rijtuigen zit volgens mij ook geen rijtuig met afdeling voor fietsen. Meer zelfs, ik heb al zeer lang een dergelijk rijtuig niet meer gezien in de Benelux!
rvdborgt
Berichten: 4326
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:09

Re: Beneluxtreinen met I6-en

Bericht door rvdborgt »

Terminus schreef:IC 9245 rijdt (nog maar eens) met slechts 1 eerste klasse rijtuig en zonder rijtuig met plaats voor fietsen. In de andere stam, met twee eerste klasse rijtuigen zit volgens mij ook geen rijtuig met afdeling voor fietsen. Meer zelfs, ik heb al zeer lang een dergelijk rijtuig niet meer gezien in de Benelux!
De NS-stammen hebben allemaal 1 rijtuig met fietsplaatsen. Vroeger was dat een afsluitbare coupé, tegenwoordig is dat een zeer groot balkon.
De eerste NMBS-stam zou 1 I6-coupérijtuig moeten hebben met in een van de eindcoupés plaats voor fietsen. Die rijtuigen hebben grote, blauwe stickers van een fiets ter hoogte van die coupé. In ieder geval heb ik zo'n rijtuig een paar weken geleden nog in de Benelux gezien.
Maar ik zou zeggen: kijk na het weekend nog eens, want er zou een herverdelingsactie komen van de I6'en met fietscoupé. Dat is ook iets gemakkelijker dit weekend, aangezien de Benelux alleen tussen Brussel en Antwerpen rijdt, en dat zal wel weer met varkensneuzen zijn.

Groetjes,
Rian
Gesloten