Pagina 1 van 1

SBB krijgt gelijk van rechtbank

Geplaatst: 27 jan 2010, 19:14
door Adler
Bij de SBB wordt iemand die met een tweede klas biljet in eerste klas plaats neemt, beschouwd als iemand zonder geldig vervoerbewijs en wordt de normale boete van 80 CHF (54 euro) aangerekend.
Een aldus beboete persoon had dit aangeklaagd maar is door de rechtbank in het ongelijk gesteld.
Misschien kan de NMBS daar nog iets van leren, daar wordt je in het slechtste geval vriendelijk verzocht om in tweede klas plaats te nemen.

Re: SBB krijgt gelijk van rechtbank

Geplaatst: 28 jan 2010, 00:19
door Hogersluys
Ik zou zover niet willen gaan. Iemand die in eerste klas zit met een biljet van twee klas is in mijn ogen geen zwartrijder. Een boete mag, maar niet hetzelfde tarief dat zwartrijders krijgen.

Re: SBB krijgt gelijk van rechtbank

Geplaatst: 28 jan 2010, 01:05
door treinbruno
In Belgiƫ is het officieel ook dezelfde boete als zwartrijden, in de praktijk is het natuurlijk anders... :)

Re: SBB krijgt gelijk van rechtbank

Geplaatst: 28 jan 2010, 04:20
door Steven
Hogersluys schreef:Ik zou zover niet willen gaan. Iemand die in eerste klas zit met een biljet van twee klas is in mijn ogen geen zwartrijder. Een boete mag, maar niet hetzelfde tarief dat zwartrijders krijgen.
we zijn een van de weinige landen met toeslagen en boetes in verschillende laagjes.

in het buiteland is het vrij simpel.
Niet in orde voor een eerste maal = X euro er bij.
Een tweede maal betrapt op inbreuk = XX euro er bij.
een derde keer komt er nog wat extra bij.

dus een algemene regel ongeacht de inbreuk, vrij hard maar o zo consequent en eenvoudig toe te passen.

Re: SBB krijgt gelijk van rechtbank

Geplaatst: 28 jan 2010, 07:01
door Adler
Hogersluys schreef:Ik zou zover niet willen gaan. Iemand die in eerste klas zit met een biljet van twee klas is in mijn ogen geen zwartrijder.
In mijn ogen dus wel.
Ik zou een ander eenvoudig voorbeeld willen geven, maar dat juist op hetzelfde neerkomt.
Iemand die in een supermarkt appels gaat kopen.
Hij gaat 10 appels wegen op de weegschaal, kleeft het etiket op de zak en steekt er daarna nog 5 bij.
Is dat dan geen dief ?

Re: SBB krijgt gelijk van rechtbank

Geplaatst: 28 jan 2010, 07:34
door Accelerat
Steven schreef:
Hogersluys schreef:Ik zou zover niet willen gaan. Iemand die in eerste klas zit met een biljet van twee klas is in mijn ogen geen zwartrijder. Een boete mag, maar niet hetzelfde tarief dat zwartrijders krijgen.
we zijn een van de weinige landen met toeslagen en boetes in verschillende laagjes.

in het buiteland is het vrij simpel.
Niet in orde voor een eerste maal = X euro er bij.
Een tweede maal betrapt op inbreuk = XX euro er bij.
een derde keer komt er nog wat extra bij.

dus een algemene regel ongeacht de inbreuk, vrij hard maar o zo consequent en eenvoudig toe te passen.
Zwitserland heeft toch ook zo'n lagen systeem?

Re: SBB krijgt gelijk van rechtbank

Geplaatst: 28 jan 2010, 07:56
door Adler
sncf-sncb schreef:Zwitserland heeft toch ook zo'n lagen systeem?
Het geval dat ik heb aangehaald was wel in een Regional trein.
Daar is geen kontrole maar wordt het op vertrouwen gebaseerde Selbstkontrolle (letterlijk vertaald zelfkontrole) toegepast.
Er geldt ook 1 eenvoudige overtredingsregel waarbij iedereen zonder ticket of iemand die met een tweede klas ticket plaatsneemt in eerste klas een toeslag van CHF 80 betaalt (Selbstkontroll-Zuschlag).
Af en toe worden er wel kontroles uitgevoerd natuurlijk.
Hoe het zit op andere treinen waar wel een treinbegeleider is, weet ik niet.

Re: SBB krijgt gelijk van rechtbank

Geplaatst: 28 jan 2010, 15:50
door Steven
Als er een begeleider is en je gaat u aanbieden kan je op andere treinen nog een ticket kopen. Zoniet is het ook daar een boete. (volgens een Zwitserse tbg mij ooit zei)

Re: SBB krijgt gelijk van rechtbank

Geplaatst: 29 jan 2010, 07:51
door K V B
Steven schreef:Als er een begeleider is en je gaat u aanbieden kan je op andere treinen nog een ticket kopen. Zoniet is het ook daar een boete. (volgens een Zwitserse tbg mij ooit zei)
Officieel moet je je "aanbieden". In de praktijk is het geen probleem om daarmee te wachten tot de conducteur voorbijkomt. Ik zie regelmatig reizigers een 2de klasse kaartje tonen en daarbij direct om een "klassenwechsel" vragen.
Laats in Belgiƫ nog geprobeerd een klassewissel (of hoe noemt dat in NMBS-ees) te krijgen, maar da conducteur had er geen zin in, en liet me gewoon met een tweedeklasbiljet in de eerste klasse zitten.