Pagina 1 van 1

Botsing van 2 goederentreinen bij Brig

Geplaatst: 28 jan 2010, 08:07
door Adler
Deze morgen om 3 uur zijn 2 goederentreinen frontaal op elkaar gebotst nabij het station van Brig bij de ingang van de Simplontunnel.
Er is grote schade en veel treinen tussen Zwitserland en Italie rijden niet.
De treinbestuurders zijn kunnen vluchten naar de achterkant van de lok en zijn niet gewond.
De ene trein was van de BLS en de andere van Crossrail.
Nog tot vanavond is de Simplontunnel gesloten voor het treinverkeer.

Re: Botsing van 2 goederentreinen bij Brig

Geplaatst: 28 jan 2010, 18:15
door Bibke
Een tennismaat is verantwoordelijk voor het intermodaal vervoer bij EWALS en bezorgde deze link met foto's van het ongeval. (Het betrof een EWALS trein).

http://www.blick.ch/news/bilder?sname=t ... oid=772004

Re: Botsing van 2 goederentreinen bij Brig

Geplaatst: 28 jan 2010, 20:36
door treinbruno
Gelukkig dat het ongeluk niet in de bijna 20km lange Simplontunnel gebeurt is, die heeft geen nooduitgangen... :?

Schade valt nog wel mee, de Simplontunnel is zelfs al weer open

Re: Botsing van 2 goederentreinen bij Brig

Geplaatst: 29 jan 2010, 08:33
door Adler
Nog wat meer details over het ongeval:

Er zijn 3 loks ontspoord:

Crossrail Re 436 113-5 “Marianne” (Wapenschild ”Thun”)
Crossrail BR 185.2
BLS Cargo Re 485 002-0

en 6 goederenwagons.

De 2 goederentreinen die op mekaar botsten waren:

• BLS Cargo, 790 ton zwaar, richting Brig –> Domodossola, ca. 30 km/h.
• Crossrail, 1280 ton zwaar, richting Domodossola –> Brig, ca. 5 km/h.

De TB van de BLS is in de stuurpost blijven zitten, de TB van Crossrail is in de machinekamer gevlucht.

Volgens de eerste vaststellingen zou de BLS door een rood sein zijn gereden.

Videos:

Video 1
Video 2

CR 185 596 terug in dienst

Geplaatst: 27 feb 2011, 16:02
door msts.be
Ondertussen is één van de betrokken locs, de 185 596, gerepareerd en in Crossrail-rood verschenen:
http://www.railcolor.net/index.php?nav= ... tion=dview
http://www.railcolor.net/index.php?nav= ... tion=image

De andere loks die betrokken waren in de botsing wachten echter nog altijd op hun reparatie: van de Re436 is het nog maar de vraag óf die ooit zal gerepareerd worden (een 185 bijhuren lijkt mij goedkoper), de BLS 485 002 zal waarschijnlijk wel gerepareerd worden éénmaal er een gaatje in Kassel is.

Re: Botsing van 2 goederentreinen bij Brig

Geplaatst: 27 feb 2011, 16:37
door melle
Blijkbaar gebeuren zulke botsingen niet alleen in België. Ik dacht dat men in de comissie uitdrukkelijk verwees naar Zwitserland waar dit praktisch niet mogelijk was? (Althans volgens enkele politici)

Re: Botsing van 2 goederentreinen bij Brig

Geplaatst: 28 feb 2011, 18:27
door Adler
melle schreef:Blijkbaar gebeuren zulke botsingen niet alleen in België. Ik dacht dat men in de comissie uitdrukkelijk verwees naar Zwitserland waar dit praktisch niet mogelijk was? (Althans volgens enkele politici)
Ik heb in de 766 pagina's verslagen van de hoorzittingen geen enkele verklaring gevonden van een commissielid die zou beweren dat spoorwegongevallen of seinoverschrijdingen in Zwitserland onmogelijk zouden zijn.
Het is wel zo dat een delegatie van de commissie een bezoek heeft gebracht aan Zwitserland ondermeer om een verklaring te vinden voor het feit dat men daar wel in staat is om op enkele jaren tijd een aantal belangrijke lijnen uit te rusten met ETCS, iets wat hier totaal onmogelijk is gebleken.
Nu wat betreft het ongeval in Brig op 28 januari 2010, is al op 8 juli 2010 een volledig ongevallenrapport gepubliceerd van 24 pagina's door de Unfalluntersuchungsstelle Bahnen und Schiffe UUS.
Daar duurt het dus geen jaren om een ongeval te onderzoeken zoals hier, maar slechts enkele maanden.
Uit dat rapport blijkt dat de oorzaak van het ongeval een seinoverschrijding is.
Op deze plaats is er nog geen ETCS voorzien maar de onderzoeksraad heeft nu aanbevolen de installatie hiervan te versnellen.

Re: Botsing van 2 goederentreinen bij Brig

Geplaatst: 01 mar 2011, 18:01
door melle
Ten eerste wil ik hier op niemands tenen trappen, maar ik wou gewoon even een sneer geven naar de Belgische politici die bij hoog en bij laag beweren dat treinrampen zeer weinig voorkomen in landen zoals Zwitserland.

Re: Botsing van 2 goederentreinen bij Brig

Geplaatst: 01 mar 2011, 18:27
door RIDCO
Zijn in Zwitserland alle spoorwegondernemingen (cargo's en reizigers) verplicht om een veiligheidssysteem te hebben op hun loc's ? Tenzij ik mij vergis, wordt in België alleen het tractiematerieel van de NMBS uitgerust en niet het materieel van de private operatoren.

Re: Botsing van 2 goederentreinen bij Brig

Geplaatst: 01 mar 2011, 18:42
door Adler
RIDCO schreef:Zijn in Zwitserland alle spoorwegondernemingen (cargo's en reizigers) verplicht om een veiligheidssysteem te hebben op hun loc's ? Tenzij ik mij vergis, wordt in België alleen het tractiematerieel van de NMBS uitgerust en niet het materieel van de private operatoren.
Zoals ik al heb gezegd in de rubriek Spoorwegtechniek heeft Infrabel de mogelijkheid om vanaf 2015 ritbeperkingen op te leggen aan voertuigen die niet zijn uitgerust met TBL1+ op lijnen voorzien van TBL1+ (Punt 12.2.E van de bijlage B van het ministerieel besluit van 30 juli 2010).
De operatoren die dus geen TBL1+ hebben geinstalleerd omwille van de kosten kunnen dus de sigaar zijn.

Re: Botsing van 2 goederentreinen bij Brig

Geplaatst: 01 mar 2011, 20:10
door dentheo
We zullen eerst eens zien wat NMBS Logistics doet op lijn 12 met zijn traxxen en 77ers , goederen en benelux

Re: Botsing van 2 goederentreinen bij Brig

Geplaatst: 03 mar 2011, 07:39
door K V B
melle schreef:Ten eerste wil ik hier op niemands tenen trappen, maar ik wou gewoon even een sneer geven naar de Belgische politici die bij hoog en bij laag beweren dat treinrampen zeer weinig voorkomen in landen zoals Zwitserland.
Treinrampen komen zeer weinig voor in Zwitserland. Wat de heren politici vergeten is dat treinrampen ook weinig voorkomen in België. In de hele geschiedenis van de NMBS zijn er bij mijn weten maar 8 treinbotsingen geweest waarbij er slachtoffers onder de passagiers gevallen zijn.

Een beveligingssysteem dat betrouwbaar seinoverschreidingen voor 100% voorkomt, en tegelijkertijd een normale spoorexploitatie toelaat is vrijwel niet te realiseren. Daar moet men zich ook van bewust zijn.

Re: Botsing van 2 goederentreinen bij Brig

Geplaatst: 03 mar 2011, 08:03
door K V B
RIDCO schreef:Zijn in Zwitserland alle spoorwegondernemingen (cargo's en reizigers) verplicht om een veiligheidssysteem te hebben op hun loc's ? Tenzij ik mij vergis, wordt in België alleen het tractiematerieel van de NMBS uitgerust en niet het materieel van de private operatoren.
In Zwitserland worden de regels waar de spoorwegondernemingen aan onderworpen zijn door het ministerie van verkeer opgestelt, en die gelden voor iedereen. Die regels gaan over alle aspecten; signalisatie, procedures, systemen, normen etc.
Per slot van rekenening is Zwitserland altijd al een land met meerdere spoorwegbedrijven geweest.

Er zijn op het SBB normaalspoornet drie beveiligings systemen: Signum, ZUB en ETCS. Tegenworodig worden Steeds meer Signum en ZUB bakens door Eurobalises of Euroloops vervangen. Dat noemt men "EuroSignum" resp. "EuroZub". In principe is voor alle spoorvoertuigen tegenwoordig "EuroZub" verplicht. ETCS is verplicht voor voertuigen op de Neubaustrecke Mattstetten - Rothrist en de Lötschberg basistunnel.
Het is de bedoeling dat eens alle Signum en Zub bakens door eurobalisen vervangen zijn geheel op ETCS L1 LS over te schakelen. Tegen 2017 moet dat zover zijn.

Overigens is het mogelijk om een uitzondering te krijgen op de verplichting een beveiligings systeem aan boord te hebben, maar dat is bedoeld voor historische voertuigen die niet zo vaak rijden.