Pagina 1 van 1

ICE op oude lijn?

Geplaatst: 20 feb 2010, 14:52
door LHOON
Afgelopen week 2 maal over en weer gemoeten naar Stuttgart.
Vertrek zondagmiddag: ICE van 12.25 werd in FMBZ getoond als "afgeschaft", maar bleek te vertrekken uit FBN. Voorbij Luik werd hij op de oude lijn 37 geleid, volgens de TBG wegens "problemen met de trein"...
Vanuit Keulen met een IC naar Stuttgart, de lijn langs de Rijn blijft altijd een mooi traject.
Terug op dinsdagavond. De ICE uit Stuttgart had enkele minuten vertraging, de aansluiting naar Brussel in Frankfurt-luchthaven werd aangekondigd op hetzelfde perron... maar de trein reed voor mijn neus weg! Via het service-point op de volgende ICE naar Keulen gezet, en aldaar een overnachting aangeboden gekregen in de Ibis die zich in het stationscomplex bevindt. Woensdag morgen om 05.15 vertrek naar Aken: trein naar Welkenraedt afgeschaft, men raadde me aan de bus 14 naar Eupen te nemen, waar de IC zonder problemen vertrok om 07.12
Woensdag avond terug naar Stuttgart ICE uit Brussel volgde wel de nieuwe lijn, ditmaal werd de aansluiting in Frankfurt-luchthaven wel correct gehaald.
Vrijdag uiteindelijk terugreis, overvolle ICE tot Keulen, en de ICE naar Brussel ook goed bezet! Weer werd de oude lijn 37 gevolgd, met een halfuurtje vertraging als gevolg.

Is het op regelmatige basis dat de ICE op lijn 37 wordt geleid, en wat is hier de feitelijke reden van?

Re: ICE op oude lijn?

Geplaatst: 20 feb 2010, 15:08
door Steven
Als er problemen zijn met de etcs signalisatie op de grond of in de trein kan de trein niet over de lijn. Meestal zal het over een treinprobleem gaan. Als de regels voor toegang tot de lijn idem of gelijkaardig zijn aan de lijn 2 dan is het ook al voldoende dat de gsm-r het niet doet. Aangezien dit toestel vereist is om alle communicatie te kunnen voeren tussen trein en seinhuis. In welke regelmaat dit zal voorvallen is moeilijk te zeggen dat is een beetje een wet van Murphy he.

Re: ICE op oude lijn?

Geplaatst: 20 feb 2010, 15:42
door groentje
Als hij over de lijn 2 heeft gereden zal de GSM-R wel gefunctioneerd hebben, ik gok dus eerder op een ETCS-probleem.
De DB heeft maar een beperkt aantal ICE3-stellen die geschikt zijn voor Belgiƫ, vaak zullen ze dus verkiezen toch te rijden met een trein die moet worden omgeleid, omdat ze geen goed treinstel meer op overschot hebben.

Re: ICE op oude lijn?

Geplaatst: 20 feb 2010, 16:02
door Steven
inderdaad zal de gsm-r dan wel gewerkt hebben maar die kan altijd uitvallen (heel soms hebben die dingen nog hun kuren). Ik wilde verder ook alle opties geven wat er als voornaamste reden te zoeken is achter deze omleiding.

Re: ICE op oude lijn?

Geplaatst: 20 feb 2010, 18:23
door kika
LHOON schreef: Vanuit Keulen met een IC naar Stuttgart, de lijn langs de Rijn blijft altijd een mooi traject.
Prachtig zelfs! Kreeg vandaag een verkiezingsfolder in de bus van een lokale politica die er voor pleit om geluidsschermen te plaatsen, zeker gezien de verwachting dat de cargotraffiek nog toeneemt. Als haar plan er door komt, hoop ik dat het dan lage muurtjes zijn waar we nog overheen kunnen kijken.
LHOON schreef: Is het op regelmatige basis dat de ICE op lijn 37 wordt geleid, en wat is hier de feitelijke reden van?
Is hier nog al afgevraagd op het forum. Heb ook al vaker vastgesteld dat er over lijn 37 wordt gereden i.p.v. over het nieuwe stuk.

Re: ICE op oude lijn?

Geplaatst: 01 mar 2010, 19:18
door dentheo
kika schreef:
LHOON schreef: Vanuit Keulen met een IC naar Stuttgart, de lijn langs de Rijn blijft altijd een mooi traject.
Prachtig zelfs! Kreeg vandaag een verkiezingsfolder in de bus van een lokale politica die er voor pleit om geluidsschermen te plaatsen, zeker gezien de verwachting dat de cargotraffiek nog toeneemt. Als haar plan er door komt, hoop ik dat het dan lage muurtjes zijn waar we nog overheen kunnen kijken.
LHOON schreef: Is het op regelmatige basis dat de ICE op lijn 37 wordt geleid, en wat is hier de feitelijke reden van?
Is hier nog al afgevraagd op het forum. Heb ook al vaker vastgesteld dat er over lijn 37 wordt gereden i.p.v. over het nieuwe stuk.
In Kalmthout zien we van tijd tot tijd ook nog wel eens een Thalys...

Re: ICE op oude lijn?

Geplaatst: 17 mar 2010, 21:17
door Jules
Het merendeel van de problemen zijn te wijten aan ETCS. Zowel op het stel als op de lijn (RBC verbinding valt nogal makkelijk weg).
Als GSM-R buiten dienst is kan je nog altijd in niveau 1 rijden. Normaal mag je in Duitsland ook niet rijden zonder GSM-R tenzij de verkeersleiding toestemming geeft en je bereikbaar bent met het GSM toestel van DB.
De reden dat Thalys omgeleid wordt is omdat een aantal stellen niet meer over L3 en L4 mogen wegens te veel noodremmingen.