Hop on the next train - wat bij gemiste overstap?

Voorlopige place-holder voor topics tot deze in de juiste categorie geplaatst zijn. Hier geen nieuwe topics openen!
Plaats reactie
Krissie

Hop on the next train - wat bij gemiste overstap?

Bericht door Krissie »

Zijn er speciale voorwaarden om gebuik te maken van het systeem waarbij je de volgende HST kan nemen als je je aansluiting mist door een vertraging in het eerste deel van je reis?

Binnenkort reis ik van Berlijn naar Brussel via Keulen. Het eerste deel van de reis is met de ICE Berlijn-Keulen, het tweede deel met de Thalys Keulen-Brussel. Voor het traject Berlijn-Keulen heb ik een "Sparpreis", gekocht via de website van DB. Het traject Keulen-Brussel is met het tarief "Smoove", gekocht via de website van de NMBS. Beide tickets zijn dus in principe niet omwisselbaar. Voor de overstap in Keulen heb ik +/- 30 min.

Kan ik met mijn "Smoove" -ticket in Keulen de volgende trein naar Brussel nemen als ik mijn aansluiting mis? Dien ik hiervoor een speciale actie te ondernemen?
Kristofke
Berichten: 1115
Lid geworden op: 18 jul 2009, 01:24

Re: Hop on the next train - wat bij gemiste overstap?

Bericht door Kristofke »

ik ben niet 100% zeker, maar volgens mij is het niet mogelijk

dat is oa het nadeel van dat tarief, en de reden waarom het goedkoper is dan de rest
Krissie

Re: Hop on the next train - wat bij gemiste overstap?

Bericht door Krissie »

Ik stel de vraag daar op de website railteam.eu volgende info staat:

"Neem de volgende trein
Een aansluiting gemist omdat een Railteam-trein vertraging had tijdens het eerste gedeelte van uw reis? Neem gewoon de volgende trein! Uw ticket wijzigen of opnieuw reserveren is niet nodig. Deze dienst is nu reeds beschikbaar in de vijf knooppuntstations van Railteam (Lille Europe, Brussel-Zuid, Frankfurt, Keulen en Stuttgart) voor alle Railteam-passagiers die overstappen tussen twee Railteam-treinen. Binnenkort wordt deze dienst op uitgebreid tot alle Railteam-verbindingen. De dienst ‘Neem de volgende trein’ is op basis van beschikbaarheid. Zitplaatsen kunnen niet worden gegarandeerd."


Persoonlijk leid ik hier uit af dat dit geldig is ongeacht het type vervoerbewijs, al staan hier dus geen specifieke voorwaarden vermeld.
treinbruno
Berichten: 2405
Lid geworden op: 01 sep 2007, 20:38
Locatie: Singapore

Re: Hop on the next train - wat bij gemiste overstap?

Bericht door treinbruno »

Afbeelding
kika
Berichten: 2859
Lid geworden op: 15 apr 2008, 03:00
Locatie: BRD

Re: Hop on the next train - wat bij gemiste overstap?

Bericht door kika »

treinbruno schreef:Hier staat alles precies: http://alg-voorw.b-rail.be/insite_nl/be ... db4595f8ac
Lees ik er over? Het gaat om ICE Berlijn Keulen waar overgestapt wordt naar Bxl op een Thalys. Pagina 11 komt het dichst in de buurt: 'vertraagde trein ICE, aansluiting met Thalys voor het tweede deel van de reis.' Maar dat zou met overstap in Brussel Zuid zijn, niet in Keulen. Verder ziet net die pagina er verdacht leeg uit.

In jou situatie zou ik even naar railteam informatiepunt gaan in Köln hf, wat als bijvoorbeeld de volgende trein een Thalys is? Als je nét de volgende aansluiting dreigt te missen gewoon maar aan de conducteur vragen.
Terminus
Berichten: 1126
Lid geworden op: 03 feb 2006, 20:31

Re: Hop on the next train - wat bij gemiste overstap?

Bericht door Terminus »

Krissie schreef:
Kan ik met mijn "Smoove" -ticket in Keulen de volgende trein naar Brussel nemen als ik mijn aansluiting mis? Dien ik hiervoor een speciale actie te ondernemen?
Het lijkt me logisch dat dit kan. Je kan toch niet gestraft worden omdat je vorige trein vertraging heeft. Indien de trein tussen Berlijn en Keulen vertraging heeft, laat deze dan noteren op je ticket door de treinchef. Dan moet je normaal zonder problemen in Keulen de volgende trein richting Brussel kunnen nemen (best even in Keulen de tbg voor de trein naar Brussel aanspreken). Het tarief van je ticket heeft hier normaal niets mee te maken, je wil immers je reis niet uitstellen of annuleren, enkel zo snel mogelijk thuis geraken.
K V B
Berichten: 3319
Lid geworden op: 30 jun 2006, 13:20
Locatie: Wengwald, Zwitserland

Re: Hop on the next train - wat bij gemiste overstap?

Bericht door K V B »

Krissie schreef:Zijn er speciale voorwaarden om gebuik te maken van het systeem waarbij je de volgende HST kan nemen als je je aansluiting mist door een vertraging in het eerste deel van je reis?

Binnenkort reis ik van Berlijn naar Brussel via Keulen. Het eerste deel van de reis is met de ICE Berlijn-Keulen, het tweede deel met de Thalys Keulen-Brussel. Voor het traject Berlijn-Keulen heb ik een "Sparpreis", gekocht via de website van DB. Het traject Keulen-Brussel is met het tarief "Smoove", gekocht via de website van de NMBS. Beide tickets zijn dus in principe niet omwisselbaar. Voor de overstap in Keulen heb ik +/- 30 min.

Kan ik met mijn "Smoove" -ticket in Keulen de volgende trein naar Brussel nemen als ik mijn aansluiting mis? Dien ik hiervoor een speciale actie te ondernemen?
Het is eigenlijk heel erg eenvoudig: Als je een aansluiting mist omdat een trein vertraagd is dan mag je gewoon de volgende beschikbare trein nemen, en dat zonder dat je moet bijbetalen. Op Köln - Brussel is het zelfs zo (en de bijzondere voorwaarden op de DB website bevestigen dat) dat je met een Thalys ticket zelfs op de ICE mag als je je Thalys wegens een vertraging mist.
Wat je moet doen in zo een geval is het volgende:
- Als je trein vertraging heeft vraag dan aan de conducteur, of anders bij het uitstappen aan de perronopzichter om een vermelding op je ticket te krijgen dat bevestigt dat je trein vertraging had.
- Kijk dan wanneer de volgende trein naar Brussel rijd. Is er nog voldoende tijd ga dan naar het loket en laat je ticket omwisselen voor een geldig op de volgende trein. Dat moeten ze volledig kostenloos doen.
- Is de vertraging echter zo groot dat je door eerst langs het loket te gaan nog een trein zou missen dan neem je gewoon de volgende trein.

Ik heb dit zelf al een keer meegemaakt in Köln, maar dat was toen daar de overstap ICE- Thalys nog 10 minuten was. Met 30 minuten zit je redelijk veilig.
K V B
Berichten: 3319
Lid geworden op: 30 jun 2006, 13:20
Locatie: Wengwald, Zwitserland

Re: Hop on the next train - wat bij gemiste overstap?

Bericht door K V B »

Krissie schreef:Ik stel de vraag daar op de website railteam.eu volgende info staat:

"Neem de volgende trein
Een aansluiting gemist omdat een Railteam-trein vertraging had tijdens het eerste gedeelte van uw reis? Neem gewoon de volgende trein! Uw ticket wijzigen of opnieuw reserveren is niet nodig. Deze dienst is nu reeds beschikbaar in de vijf knooppuntstations van Railteam (Lille Europe, Brussel-Zuid, Frankfurt, Keulen en Stuttgart) voor alle Railteam-passagiers die overstappen tussen twee Railteam-treinen. Binnenkort wordt deze dienst op uitgebreid tot alle Railteam-verbindingen. De dienst ‘Neem de volgende trein’ is op basis van beschikbaarheid. Zitplaatsen kunnen niet worden gegarandeerd."


Persoonlijk leid ik hier uit af dat dit geldig is ongeacht het type vervoerbewijs, al staan hier dus geen specifieke voorwaarden vermeld.
Railteam wekt hier de indruk dat "hop on the next available train" iets nieuws is, en dat terwijl dit eigenlijk een recht is dat treinreizigers eigenlijk al sinds jaar en dag hebben. Het is dus eigenlijk helemaal niks nieuws.
rvdborgt
Berichten: 4325
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:09

Re: Hop on the next train - wat bij gemiste overstap?

Bericht door rvdborgt »

K V B schreef:Wat je moet doen in zo een geval is het volgende:
- Als je trein vertraging heeft vraag dan aan de conducteur, of anders bij het uitstappen aan de perronopzichter om een vermelding op je ticket te krijgen dat bevestigt dat je trein vertraging had.
- Kijk dan wanneer de volgende trein naar Brussel rijd. Is er nog voldoende tijd ga dan naar het loket en laat je ticket omwisselen voor een geldig op de volgende trein. Dat moeten ze volledig kostenloos doen.
Je ticket moet zelfs niet omgewisseld worden. Het moet geldig worden gemaakt voor de volgende verbinding (het idee is ook dat je oorspronkelijke ticket geldig blijft). Dat hoeft vaak ook niet aan het loket; in Keulen bv. is er in de grote tunnel een "Service Point" waar men in dergelijke gevallen tickets geldig maakt voor andere treinen. Sommige spoorwegen geven ook wel nieuwe gratis reserveringen af voor de vervangende verbinding, in het bijzonder als de nieuwe verbinding (ook) treinen met verplichte reservering bevat.

Groetjes,
Rian
K V B
Berichten: 3319
Lid geworden op: 30 jun 2006, 13:20
Locatie: Wengwald, Zwitserland

Re: Hop on the next train - wat bij gemiste overstap?

Bericht door K V B »

rvdborgt schreef:[Je ticket moet zelfs niet omgewisseld worden. Het moet geldig worden gemaakt voor de volgende verbinding (het idee is ook dat je oorspronkelijke ticket geldig blijft).
Dat komt bij Thalys eigenlijk op het zelfde neer. Ook als je je reservatie verandert naar een andere trein wordt je ticket omgewisseld. Het voordeel is wel dat je onmiddelijk naar je zitplaats kan gaan en niet hoeft te wachten tot je zeker kan zijn welke vrij zijn...
Dat hoeft vaak ook niet aan het loket; in Keulen bv. is er in de grote tunnel een "Service Point" waar men in dergelijke gevallen tickets geldig maakt voor andere treinen. Sommige spoorwegen geven ook wel nieuwe gratis reserveringen af voor de vervangende verbinding, in het bijzonder als de nieuwe verbinding (ook) treinen met verplichte reservering bevat.
Die ene keer dat ik de ICE miste en met de Thalys verder moest ben ik geholpen door de servicebalie in de lokettenzaal. Het heeft hoe dan ook maar een paar minuutjes geduurt. Mischien dat met Railteam men het voor de reizigers inderdaad wat makkelijker en overzichtelijker gemaakt heeft. Dat is wel een goede zaak. Ik heb toen een gratis Thalys reservatie gekregen, en mijn TCV treinkaartje mocht ik verder gewoon houden.
Knipex
Berichten: 330
Lid geworden op: 08 dec 2008, 09:32

Re: Hop on the next train - wat bij gemiste overstap?

Bericht door Knipex »

Indien Berlin-Köln te laat aankomt in Köln, dan vraag je aan de peronwachter (zit aan een locket op het peron in Köln) een bewijsje. Dit is een staandaard actie.
kika
Berichten: 2859
Lid geworden op: 15 apr 2008, 03:00
Locatie: BRD

Re: Hop on the next train - wat bij gemiste overstap?

Bericht door kika »

Knipex schreef:Indien Berlin-Köln te laat aankomt in Köln, dan vraag je aan de peronwachter (zit aan een locket op het peron in Köln) een bewijsje. Dit is een staandaard actie.
Tenzij die druk is met andere dingen, dergelijke bewijsjes of op een andere manier reizigers helpen komt altijd op de 2e plaats bij perronwachters.
Accelerat
Berichten: 2771
Lid geworden op: 01 sep 2006, 22:37
Locatie: Canada

Re: Hop on the next train - wat bij gemiste overstap?

Bericht door Accelerat »

Gewoon flink zagen bij die perronwachter, hij is immers de aangewezene die dat soort dingen moet doen.
LHOON
Berichten: 619
Lid geworden op: 30 dec 2008, 21:30
Locatie: FM

Re: Hop on the next train - wat bij gemiste overstap?

Bericht door LHOON »

Onlangs aansluiting gemist tussen ICE's in Frankfurt, de mensen van het infopunt in zowel Frankfrut-Flughaven en Koln-Hbf waren zeer behulpzaam. Overnachting aangeboden gekregen in Keulen (ibis hotel in station), en volgende morgen via Aken (en Eupen per bus, maar dat is een ander verhaal)
Plaats reactie