Europa denkt na over rij- en rusttijden voor treinbestuurder

Voorlopige place-holder voor topics tot deze in de juiste categorie geplaatst zijn. Hier geen nieuwe topics openen!
seppl

Europa denkt na over rij- en rusttijden voor treinbestuurder

Bericht door seppl »

GVA schreef:Europa denkt na over rij- en rusttijden voor treinbestuurders
Afbeelding De Europese Commissie wil nagaan of het mogelijk is om rij- en rusttijden voor treinbestuurders in te voeren. Dat heeft Europees Commissaris voor Vervoer Siim Kallas dinsdag gezegd.

De Europese Commissie, het uitvoerend orgaan van de Europese Unie, kwam in Straatsburg samen om de treinramp in Buizingen te bespreken.

Het was Europarlementslid Ivo Belet die in dit kader de werkdruk voor machinisten in vraag stelde. Hij vroeg zich af of er hieromtrent geen Europese regelgeving diende te komen. De man vermoedt immers dat de concurrentie op vlak van personenvervoer de komende jaren alleen maar zal toenemen.

Kallas reageerde hierop door een vergelijking te maken met de luchtvaart en het vrachtvervoer. De rij- en rusttijden die hier gelden, zouden volgens de Est ook moeten gelden voor treinbestuurders. Hij stelde voor om dit binnen de Commissie te bekijken.
banaan

Re: Europa denkt na over rij- en rusttijden voor treinbestuurder

Bericht door banaan »

Niet meer dan normaal; slavenarbeid is immers geen eerlijke concurrentie.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22510
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Europa denkt na over rij- en rusttijden voor treinbestuurder

Bericht door Steven »

Daar mogen ze gerust eens degelijk werk van maken en vrij snel. Voor alle eu landen dezelfde werktijden voor een treinbestuurder. Want als de regels verschillen per land kan je anders toestanden krijgen zoals jammer genoeg (door gebrekkige controle?) voor het vrachtwagen vervoer bestaan (hebben).
HLE 2302
Berichten: 2628
Lid geworden op: 11 sep 2007, 12:51

Re: Europa denkt na over rij- en rusttijden voor treinbestuurder

Bericht door HLE 2302 »

Eindelijk krijgen ze daar in die Europese koppekes een goed idee ... een wereld wonder !
zonder dwarsliggers zouden er geen treinen rijden ...
dentheo
Berichten: 8172
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: Europa denkt na over rij- en rusttijden voor treinbestuurder

Bericht door dentheo »

HLE 2302 schreef:Eindelijk krijgen ze daar in die Europese koppekes een goed idee ... een wereld wonder !
Normaal neemt Europa, om te beginnen, de eerste jaren de ruimste reglementering over.
Dit om geen enkel land voor blok te zetten.
Het is dus wenig waarschijnlijk dat Europa de belgische gewoontes tot voorstel maakt....
Theo
Groeten vanop de Heide
fitnessboy
Berichten: 145
Lid geworden op: 27 aug 2008, 15:51

Re: Europa denkt na over rij- en rusttijden voor treinbestuurder

Bericht door fitnessboy »

ik denk dat wij als nmbs bestuurders er slecht uit gaan komen, zeker als je weet dat er in andere landen diensten van 14 uur bestaan.

maar daar heeft men een veiligheidsinrichting , hier heeft men het geluk goede bestuurders te hebben
HLE 2302
Berichten: 2628
Lid geworden op: 11 sep 2007, 12:51

Re: Europa denkt na over rij- en rusttijden voor treinbestuurder

Bericht door HLE 2302 »

fitnessboy schreef:ik denk dat wij als nmbs bestuurders er slecht uit gaan komen, zeker als je weet dat er in andere landen diensten van 14 uur bestaan.

maar daar heeft men een veiligheidsinrichting , hier heeft men het geluk goede bestuurders te hebben
Maar diensten van 14h, wie wil in godsnaam zo'n diensten kloppen ... dat is toch gewoon niet menselijk !

Greetz 2302.
zonder dwarsliggers zouden er geen treinen rijden ...
Marianne
Berichten: 325
Lid geworden op: 30 mei 2009, 14:14
Locatie: Roosendaal

Re: Europa denkt na over rij- en rusttijden voor treinbestuurder

Bericht door Marianne »

Hoeveel uur zijn de diensten dan in Belgie eigenlijk?

Groeten,
Marianne
AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
Presario

Re: Europa denkt na over rij- en rusttijden voor treinbestuurder

Bericht door Presario »

In normaal geval: minstens 6uur maximaal 9uur.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22510
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Europa denkt na over rij- en rusttijden voor treinbestuurder

Bericht door Steven »

Enkel diensten in int verkeer kunnen langer zijn. Voor goederen tien uur en bij reizigers elf uur. ( Thalys Eurostar. )
nighttrain
Berichten: 2543
Lid geworden op: 03 sep 2007, 16:15
Locatie: Calais (France)

Re: Europa denkt na over rij- en rusttijden voor treinbestuurder

Bericht door nighttrain »

HLE 2302 schreef:
fitnessboy schreef:ik denk dat wij als nmbs bestuurders er slecht uit gaan komen, zeker als je weet dat er in andere landen diensten van 14 uur bestaan.

maar daar heeft men een veiligheidsinrichting , hier heeft men het geluk goede bestuurders te hebben
Maar diensten van 14h, wie wil in godsnaam zo'n diensten kloppen ... dat is toch gewoon niet menselijk !

Greetz 2302.
Je kan diensten kloppen van 14h en minder rijden per tijdseenheid.Dus minder stress. Ik wil niet zeggen minder KM!
En alles hangt af wat de geboden voorzieningen zijn bv een deftig bedrijfsrestaurant, deftige rustplaatsen, deftige slaapplaatsen voor de treinbestuurder en het treinpersonneel in het algemeen.
Ik heb uitslapen gedaan met Fransen, in zeer goed ingerichte" foyers" voor het rijdend personneel met hotel service en eten.
maar heb ook Belgische uitslapen gedaan in De Panne : 1 barak met 4 britsen afgeschermd met houten platen;
Alsook in "Hotel Univers" in Luik de slechtste en stinkende kamer v/h hotel zonder ontbijt en wektelefoon. De bestuurders v/d SNCF sliepen op een ander verdiep met betere kamer en ontbijt.
banaan

Re: Europa denkt na over rij- en rusttijden voor treinbestuurder

Bericht door banaan »

Diensten van 14h zijn nu eenmaal gemakkelijker te doen in bijvoorbeeld Duitsland of Frankrijk dan België. Eenvoudigweg omdat de afstanden hier korter zijn; er is veel meer verkeer, er zijn meer vertakkingen, meer stations; dit alles betekent meer stoppen, meer aanschuiven (2g op 2g rijden), meer verschillende treinen doen op die 14h; dit is allemaal veel vermoeiender dan een paar uurtjes van groen op groen rijden.
nighttrain
Berichten: 2543
Lid geworden op: 03 sep 2007, 16:15
Locatie: Calais (France)

Re: Europa denkt na over rij- en rusttijden voor treinbestuurder

Bericht door nighttrain »

banaan schreef:Diensten van 14h zijn nu eenmaal gemakkelijker te doen in bijvoorbeeld Duitsland of Frankrijk dan België. Eenvoudigweg omdat de afstanden hier korter zijn; er is veel meer verkeer, er zijn meer vertakkingen, meer stations; dit alles betekent meer stoppen, meer aanschuiven (2g op 2g rijden), meer verschillende treinen doen op die 14h; dit is allemaal veel vermoeiender dan een paar uurtjes van groen op groen rijden.
U denkt toch niet dat het allemaal ICE en TGV is in rankrijk en Duitsland?
Je kan bv 2X Antwerpen => Nijvel en terug als L trein doen op 8h30, maar je kan dit ook doen op 10 of 10h30 maar met een deftige rust of lunchpauze en minder geloop tussen de treinen. Wat zou jij het liefst doen??
Dus alles is mogelijk ,ook in België,maar er moet een wil zijn.
banaan

Re: Europa denkt na over rij- en rusttijden voor treinbestuurder

Bericht door banaan »

nighttrain schreef:
banaan schreef:Diensten van 14h zijn nu eenmaal gemakkelijker te doen in bijvoorbeeld Duitsland of Frankrijk dan België. Eenvoudigweg omdat de afstanden hier korter zijn; er is veel meer verkeer, er zijn meer vertakkingen, meer stations; dit alles betekent meer stoppen, meer aanschuiven (2g op 2g rijden), meer verschillende treinen doen op die 14h; dit is allemaal veel vermoeiender dan een paar uurtjes van groen op groen rijden.
U denkt toch niet dat het allemaal ICE en TGV is in rankrijk en Duitsland?
Dat weet ik ook wel; heel het bericht lezen aub.
nighttrain
Berichten: 2543
Lid geworden op: 03 sep 2007, 16:15
Locatie: Calais (France)

Re: Europa denkt na over rij- en rusttijden voor treinbestuurder

Bericht door nighttrain »

banaan schreef:
nighttrain schreef:
banaan schreef:Diensten van 14h zijn nu eenmaal gemakkelijker te doen in bijvoorbeeld Duitsland of Frankrijk dan België. Eenvoudigweg omdat de afstanden hier korter zijn; er is veel meer verkeer, er zijn meer vertakkingen, meer stations; dit alles betekent meer stoppen, meer aanschuiven (2g op 2g rijden), meer verschillende treinen doen op die 14h; dit is allemaal veel vermoeiender dan een paar uurtjes van groen op groen rijden.
U denkt toch niet dat het allemaal ICE en TGV is in rankrijk en Duitsland?
Dat weet ik ook wel; heel het bericht lezen aub.
Net daarom heb ik gereageerd.
Wat is het verschil nu?Waarom zeg je meer verkeer ? meer vertakkingen?meer stoppen
Mensen die TER's bedienen in 1 région doen ook uitslapen en die régions zijn zelden groter dan Vlaanderen!Idem voor Duitsland
Plaats reactie