Denkoefening: Commercieel uitgebate Beneluxtrein
Denkoefening: Commercieel uitgebate Beneluxtrein
Hey iedereen
Ik ben een regelmatige reiziger op de Beneluxtrein (1 tot 2 keer per week), en wetend dat ie waarschijnlijk wordt afgeschaft als de Fyra/V250 er is, vroeg ik mij af:
Zou het aantrekkelijk zijn voor een commercieel bedrijf de Beneluxtrein route uit te baten, wanneer de NS en NMBS hem hebben afgeschaft?
Er lijken mij wel een aantal pro's te zijn:
- Het is een van de drukste lijnen in de Benelux,
- Hij is al goed ingeburgerd na meer dan 50 jaar, en als je de invoer goed kan timen kan je heleboel klanten overnemen.
- 1 operator ipv 2 die moeten samenwerken, dus minder administratiekosten
- Het is de enigste internationale route in Mechelen, Roosendaal en Dordrecht (als ik goed heb)
- Goedkoper dan Fyra en Thalys (?)
Welke wagons en locomotieven zijn er nu op de commerciele markt die de Beneluxroute kunnen rijden?
Misschien kan de route nog wat efficienter of korter maar met meer stopplaatsen:
Brussel Noord-Mechelen-A'pen Berchem-A'pen Centraal-Roosendaal-Dordrecht-Rotterdam CS
Brussel Zuid kan er wel uit omdat je toch genoeg verbindingen hebt tussen Brussel Zuid, Centraal en Noord.
Welke stations zouden er nog bijkunnen (Belgie en Nederland?)
Korter en meer stopplaatsen zorgen ervoor dat het aantal vertragingen kan verminderd worden, die de huidige Beneluxtrein zo plagen. (Zijn er nog andere oplossingen voor de vertragingen?)
De stoelindeling kan misschien ook beter, een gedeelte zonder stoelen als staanplaasten, ruimte voor bagage en fietsen, kleinere (klap)zeteltjes dus minder comfort maar meer zitplaatsen.
Welke problemen zou je tegenkomen als je de Beneluxtrein samen met de Fyra wil laten rijden?
Ik ben nog nieuw hier, dus ik ken nog niet zoveel van treinen als de meeste hier en ik kan misschien al domme dingen hebben geschreven enzo, maar ik ben hier om te leren
Hopelijk wordt dit een leuke topic
Ik ben een regelmatige reiziger op de Beneluxtrein (1 tot 2 keer per week), en wetend dat ie waarschijnlijk wordt afgeschaft als de Fyra/V250 er is, vroeg ik mij af:
Zou het aantrekkelijk zijn voor een commercieel bedrijf de Beneluxtrein route uit te baten, wanneer de NS en NMBS hem hebben afgeschaft?
Er lijken mij wel een aantal pro's te zijn:
- Het is een van de drukste lijnen in de Benelux,
- Hij is al goed ingeburgerd na meer dan 50 jaar, en als je de invoer goed kan timen kan je heleboel klanten overnemen.
- 1 operator ipv 2 die moeten samenwerken, dus minder administratiekosten
- Het is de enigste internationale route in Mechelen, Roosendaal en Dordrecht (als ik goed heb)
- Goedkoper dan Fyra en Thalys (?)
Welke wagons en locomotieven zijn er nu op de commerciele markt die de Beneluxroute kunnen rijden?
Misschien kan de route nog wat efficienter of korter maar met meer stopplaatsen:
Brussel Noord-Mechelen-A'pen Berchem-A'pen Centraal-Roosendaal-Dordrecht-Rotterdam CS
Brussel Zuid kan er wel uit omdat je toch genoeg verbindingen hebt tussen Brussel Zuid, Centraal en Noord.
Welke stations zouden er nog bijkunnen (Belgie en Nederland?)
Korter en meer stopplaatsen zorgen ervoor dat het aantal vertragingen kan verminderd worden, die de huidige Beneluxtrein zo plagen. (Zijn er nog andere oplossingen voor de vertragingen?)
De stoelindeling kan misschien ook beter, een gedeelte zonder stoelen als staanplaasten, ruimte voor bagage en fietsen, kleinere (klap)zeteltjes dus minder comfort maar meer zitplaatsen.
Welke problemen zou je tegenkomen als je de Beneluxtrein samen met de Fyra wil laten rijden?
Ik ben nog nieuw hier, dus ik ken nog niet zoveel van treinen als de meeste hier en ik kan misschien al domme dingen hebben geschreven enzo, maar ik ben hier om te leren
Hopelijk wordt dit een leuke topic
Re: Denkoefening: Commercieel uitgebate Beneluxtrein
Antwerpen-berchem vind ik een mindere keuze maar er zou wel volk opstappen.
Maar met welke loc zou je dan gaan rijden? Een traxx huren? en wat is de kostprijs hiervan?
Maar met welke loc zou je dan gaan rijden? Een traxx huren? en wat is de kostprijs hiervan?
Re: Denkoefening: Commercieel uitgebate Beneluxtrein
Het grootste probleem is dat op een internationale trein in "open access" momenteel geen cabotage toegestaan is. Je kan dus enkel reizigers tussen Nederland en België vervoeren. De Benelux trein vervoerde altijd al ook veel binnenlandse reizigers. Ik denk niet dat je met enkel die internationale reizigers er financieel uit komt. Vooral omdat veel reizigers de Fyra of Thalys zullen nemen.BartB schreef: Welke problemen zou je tegenkomen als je de Beneluxtrein samen met de Fyra wil laten rijden?
Het meeste heil zie ik in een snelle verbinding Antwerpen - Roosendaal met goede aanslutingen aan beide einden.
Re: Denkoefening: Commercieel uitgebate Beneluxtrein
Wat is open access precies?K V B schreef:Het grootste probleem is dat op een internationale trein in "open access" momenteel geen cabotage toegestaan is. Je kan dus enkel reizigers tussen Nederland en België vervoeren.BartB schreef: Welke problemen zou je tegenkomen als je de Beneluxtrein samen met de Fyra wil laten rijden?
Hangt vooral af van hoe ver je onder de Fyra en Thalys prijs kan gaan, als je dezelfde prijs kan vragen als voor de huidige Beneluxtrein, denk ik dat er toch veel zouden blijven, vooral de reizigers die opstappen in Mechelen, Roosendaal en Dordrecht. Die moeten een goede aansluiting hebben, teveel overstaptijd en je verliest (deels) je tijdswinst met Fyra op de Benelux, te weinig en je kan een uur vastzitten wachtend op de volgende Fyra.De Benelux trein vervoerde altijd al ook veel binnenlandse reizigers. Ik denk niet dat je met enkel die internationale reizigers er financieel uit komt. Vooral omdat veel reizigers de Fyra of Thalys zullen nemen.
Je kan misschien ook een paar nieuwe Nederlandse stations een rechtstreekse verbinding naar Belgie geven:
Leiden-Delft-Rotterdam-Dordrecht-Roosendaal-Antwerpen-Mechelen-Brussel (Leiden en Delft zijn 2 grote studentensteden, interessant misschien om enkel op vrijdagavond en zondagavond in te leggen voor Belgische studenten?)
Utrecht-Gouda-Rotterdam-Dordrecht-Roosendaal-Antwerpen-Mechelen-Brussel
En zo het Nederlands binnelands verkeer een beetje inpikken.
Akkoord, vrij veel reizigers voor die verbinding en de Fyra is geen alternatief. Dordrecht kan er misschien ook bij, die kunnen ook niet goed gebruik maken van de Fyra, maar ik ben niet zeker of er genoeg reizigers zijn, meestal zie ik daar niet zoveel mensen afstappen (kan liggen aan de plek waar ik meestal zit in de Beneluxtrein)Het meeste heil zie ik in een snelle verbinding Antwerpen - Roosendaal met goede aanslutingen aan beide einden.
-
- Berichten: 3506
- Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
- Locatie: Ansião (PT)
Re: Denkoefening: Commercieel uitgebate Beneluxtrein
Mij lijkt de stop in luchthaven Schiphol interessant: zolang de Diabolo niet in gebruik is geraakt men vanuit Mechelen of Antwerpen vlotter in Schiphol dan in Zaventem. Vooral ook omdat vliegtuigreizigers nogal wat bagage bijhebben en dus niet zo graag overstappen. Een belangrijk argument bij het boeken van een vliegtuigticket!
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
Re: Denkoefening: Commercieel uitgebate Beneluxtrein
Kan men ergens prijzen vinden van rijtuigen en locomotieven? dan kunnen we het uitrekenen hejan_olieslagers schreef:Mij lijkt de stop in luchthaven Schiphol interessant: zolang de Diabolo niet in gebruik is geraakt men vanuit Mechelen of Antwerpen vlotter in Schiphol dan in Zaventem. Vooral ook omdat vliegtuigreizigers nogal wat bagage bijhebben en dus niet zo graag overstappen. Een belangrijk argument bij het boeken van een vliegtuigticket!
Re: Denkoefening: Commercieel uitgebate Beneluxtrein
Wat gaat er dan gebeuren met de beneluxrijtuigen als de fyra er is, anders deze gebruiken.
En de highspeed traxxen zullen ook niet meer gebruikt worden. Mss deze er dan bij huren ze zijn toch al "gehomologeerd" of zoiets :p
En de highspeed traxxen zullen ook niet meer gebruikt worden. Mss deze er dan bij huren ze zijn toch al "gehomologeerd" of zoiets :p
Re: Denkoefening: Commercieel uitgebate Beneluxtrein
Sinds 1-1-2010 wel.K V B schreef:Het grootste probleem is dat op een internationale trein in "open access" momenteel geen cabotage toegestaan is.BartB schreef:Welke problemen zou je tegenkomen als je de Beneluxtrein samen met de Fyra wil laten rijden?
Groetjes,
Rian
Re: Denkoefening: Commercieel uitgebate Beneluxtrein
-Het is inderdaad een zeer drukke lijn, maar op het moment waarop jij het zou willen invoeren rijden zowal de thalys als de fyra er al, er is dus ook al een degelijk aanbod.BartB schreef: Er lijken mij wel een aantal pro's te zijn:
- Het is een van de drukste lijnen in de Benelux,
- Hij is al goed ingeburgerd na meer dan 50 jaar, en als je de invoer goed kan timen kan je heleboel klanten overnemen.
- 1 operator ipv 2 die moeten samenwerken, dus minder administratiekosten
- Het is de enigste internationale route in Mechelen, Roosendaal en Dordrecht (als ik goed heb)
- Goedkoper dan Fyra en Thalys (?)
-Inderdaad, de bestaande route zal in de toekomst nog wel herinnerd worden.
-Er zouden zeker minder administratiekosten zijn, maar... die administratiekosten worden momenteel helemaal niet meegeteld in de prijs van een ticket.
-Inderdaad enige internationale route in die steden zelf, maar ze hebben allemaal wel zeer goede verbindingen met bestaande internationale stations. Dit argument speelt dus niet echt mee.
-Goedkoper is helemaal niet zeker. Ik denk dat het slagen van zo'n project vooral afhangt van de prijs die je bij infrabel en prorail kan bekomen. Het is een lang traject en daarop rekent men goed door.
Technisch gezien valt het allemaal nog wel te doen. Traxxje huren met juiste software, internationale rijtuigen opknappen en een rijpad huren zijn niet onoverkomelijk.
De trein rendabel maken zal veel moeilijker worden. Je trein zou dus bij elke rit ongeveer vol moeten zitten, anders rijdt je met verlies. Dit wil zeggen dat je maar enkele treinen per dag kan inleggen waarvoor je dan zou moeten reserveren. Het voordeel tegenover de fyra wordt dan opeens wel heel klein...
Re: Denkoefening: Commercieel uitgebate Beneluxtrein
-Fyra gaat exact hetzelfde traject rijden als de Thalys, maar wat trager en goedkoper, zonder verplicht gereserveerde plekken, dus zoveel verbetert het het aanbod nu ook niet.Shrek schreef: -Het is inderdaad een zeer drukke lijn, maar op het moment waarop jij het zou willen invoeren rijden zowal de thalys als de fyra er al, er is dus ook al een degelijk aanbod.
-Inderdaad, de bestaande route zal in de toekomst nog wel herinnerd worden.
-Er zouden zeker minder administratiekosten zijn, maar... die administratiekosten worden momenteel helemaal niet meegeteld in de prijs van een ticket.
-Inderdaad enige internationale route in die steden zelf, maar ze hebben allemaal wel zeer goede verbindingen met bestaande internationale stations. Dit argument speelt dus niet echt mee.
-Goedkoper is helemaal niet zeker. Ik denk dat het slagen van zo'n project vooral afhangt van de prijs die je bij infrabel en prorail kan bekomen. Het is een lang traject en daarop rekent men goed door.
-
-Waarom moet je dan een grenstoeslag betalen?
-Voor Mechelen misschien wel, maar Roosendaal en Dordrecht niet (Roosendaal-Anterpen enkel een stoptrein met 12 haltes en vanaf Dordrecht moet je eerst naar Rotterdam, dus weg van je bestemming) Correctie: vanuit Dordrecht kan je via Breda op de Fyra richting Belgie, dus dat valt nog mee.
-Daarom dat ik er een vraagteken bijzette, maar zou je in theorie niet dezelfde prijs moeten betalen als de NS en de NMBS nu?
Waarom zou ie helemaal vol moeten zitten?Technisch gezien valt het allemaal nog wel te doen. Traxxje huren met juiste software, internationale rijtuigen opknappen en een rijpad huren zijn niet onoverkomelijk.
De trein rendabel maken zal veel moeilijker worden. Je trein zou dus bij elke rit ongeveer vol moeten zitten, anders rijdt je met verlies. Dit wil zeggen dat je maar enkele treinen per dag kan inleggen waarvoor je dan zou moeten reserveren. Het voordeel tegenover de fyra wordt dan opeens wel heel klein...
Als je er vanuit gaat dat de Beneluxtrein nu op zich winst maakt en dat je hem tegen dezelfde kosten kan uitbaten als dat de NMBS en NS hem nu uitbaten, dan zou het toch moeten lukken hem nog steeds winstgevend te houden, zelfs met wat minder klanten.
En je kan ook nog trukken proberen die de goedkope vliegtuigmaatschappijen gebruiken: het grootste deel van je winst halen uit secundaire diensten.
Bijvoorbeeld betalen voor bagagekluisjes op de trein, drinken en eten (wat nu ook al wel het geval is), betalen voor de WC, krantenverkoop, dat soort dingen.
Als die af is, is het misschien wel interessant de luchthavens te verbinden: Schiphol-Zaventem, en daartussen alle grote en middelgrote stations aan te doen, zodat je tijdens het boeken van je vliegticket het niet echt uitmaakt vanuit welke luchthaven vertrekt.jan_olieslagers schreef:Mij lijkt de stop in luchthaven Schiphol interessant: zolang de Diabolo niet in gebruik is geraakt men vanuit Mechelen of Antwerpen vlotter in Schiphol dan in Zaventem. Vooral ook omdat vliegtuigreizigers nogal wat bagage bijhebben en dus niet zo graag overstappen. Een belangrijk argument bij het boeken van een vliegtuigticket!
Re: Denkoefening: Commercieel uitgebate Beneluxtrein
Zoveel Belgische studenten zijn er daar ook weer niet, en ze gaan doorgaans ook niet elke weekeinde naar huis. (Ik was zelf drie jaar lang student in Delft).BartB schreef: Wat is open access precies?
Dat je met een trein mag rijden zonder de toestemming van de plaatselijke voormalige staatsmonopolist nodig te hebben.
Maar vergeet ook niet dat de NS op het stuk Rotterdam - Dordrecht - Roosendaal de Benelux zeker door een binnenlandse IC zal vervangen. Ik verwacht dat gewoon een halfuurdienst Amsterdam - Rotterdam - Dordrecht - Roosendaal - Middelburg - Vlissingen, waarbij een van de twee diensten als stoptrein rijd tussen Roosendaal en Vlissingen (om anders dat men Arnemuiden sluit...).Hangt vooral af van hoe ver je onder de Fyra en Thalys prijs kan gaan, als je dezelfde prijs kan vragen als voor de huidige Beneluxtrein, denk ik dat er toch veel zouden blijven, vooral de reizigers die opstappen in Mechelen, Roosendaal en Dordrecht. Die moeten een goede aansluiting hebben, teveel overstaptijd en je verliest (deels) je tijdswinst met Fyra op de Benelux, te weinig en je kan een uur vastzitten wachtend op de volgende Fyra.
Als men nu in Roosendaal voor een redelijke overstap op een IR naar Antwerpen zorgt dan heb je hiermee een goed alternatief voor het wegvallen van de Beneluxtrein.
Je kan misschien ook een paar nieuwe Nederlandse stations een rechtstreekse verbinding naar Belgie geven:
Leiden-Delft-Rotterdam-Dordrecht-Roosendaal-Antwerpen-Mechelen-Brussel (Leiden en Delft zijn 2 grote studentensteden, interessant misschien om enkel op vrijdagavond en zondagavond in te leggen voor Belgische studenten?)
En Nederlandse studenten ga je zowieso niet op je trein krijgen, tenzij je ze er gratis op laat...
De trein die ik graag zou zien is Antwerpen -Noorderkempen - Breda via de HSL. Met eventueel in België verlenging naar Brussel met stops in Mechelen en Brussel Noord, en in Nederland verlenging tot Tilburg - Eindhoven.
Re: Denkoefening: Commercieel uitgebate Beneluxtrein
Dat je met een trein mag rijden zonder de toestemming van de plaatselijke voormalige staatsmonopolist nodig te hebben, zolang je maar aan alle nodige technische voorwaarden voldoet.BartB schreef: Wat is open access precies?
Maar vergeet ook niet dat de NS op het stuk Rotterdam - Dordrecht - Roosendaal de Benelux zeker door een binnenlandse IC zal vervangen. Ik verwacht dat gewoon een halfuurdienst Amsterdam - Rotterdam - Dordrecht - Roosendaal - Middelburg - Vlissingen, waarbij een van de twee diensten als stoptrein rijd tussen Roosendaal en Vlissingen (om anders dat men Arnemuiden sluit...).Hangt vooral af van hoe ver je onder de Fyra en Thalys prijs kan gaan, als je dezelfde prijs kan vragen als voor de huidige Beneluxtrein, denk ik dat er toch veel zouden blijven, vooral de reizigers die opstappen in Mechelen, Roosendaal en Dordrecht. Die moeten een goede aansluiting hebben, teveel overstaptijd en je verliest (deels) je tijdswinst met Fyra op de Benelux, te weinig en je kan een uur vastzitten wachtend op de volgende Fyra.
Als men nu in Roosendaal voor een redelijke overstap op een IR naar Antwerpen zorgt dan heb je hiermee een goed alternatief voor het wegvallen van de Beneluxtrein.
Zoveel Belgische studenten zijn er daar ook weer niet, en ze gaan doorgaans ook niet elke weekeinde naar huis. (Ik was zelf drie jaar lang student in Delft).Je kan misschien ook een paar nieuwe Nederlandse stations een rechtstreekse verbinding naar Belgie geven:
Leiden-Delft-Rotterdam-Dordrecht-Roosendaal-Antwerpen-Mechelen-Brussel (Leiden en Delft zijn 2 grote studentensteden, interessant misschien om enkel op vrijdagavond en zondagavond in te leggen voor Belgische studenten?)
En Nederlandse studenten ga je zowieso niet op je trein krijgen, tenzij je ze er gratis op laat...
De trein die ik graag zou zien is Antwerpen -Noorderkempen - Breda via de HSL. Met eventueel in België verlenging naar Brussel met stops in Mechelen en Brussel Noord, en in Nederland verlenging tot Tilburg - Eindhoven.
Re: Denkoefening: Commercieel uitgebate Beneluxtrein
Hier heb je wel een punt.Maar vergeet ook niet dat de NS op het stuk Rotterdam - Dordrecht - Roosendaal de Benelux zeker door een binnenlandse IC zal vervangen. Ik verwacht dat gewoon een halfuurdienst Amsterdam - Rotterdam - Dordrecht - Roosendaal - Middelburg - Vlissingen, waarbij een van de twee diensten als stoptrein rijd tussen Roosendaal en Vlissingen (om anders dat men Arnemuiden sluit...).
Als men nu in Roosendaal voor een redelijke overstap op een IR naar Antwerpen zorgt dan heb je hiermee een goed alternatief voor het wegvallen van de Beneluxtrein.
De huidige Belgische IR doortrekken tot Roosendaal is geloof ik ook het plan, maar dan moet het perron verhoogt worden en dat zit nu vast omdat de NS Hispeed dat maar niks vindt (omdat het concurrentie is voor hen). Hoe dat precies zit weet ik ook niet, maar als het allemaal doorgaat kan je rechtstreeks van Roosendaal naar Charleroi rijden. De grote vraag is of hij aansluit op een IC naar Rotterdam, maar ik denk dat ze dat, om de Fyra zo interessant mogelijk te houden, niet gaan doen.
Ik studeer nu ook in Delft (in mn derde jaar nu) en ondertussen zijn er al vrij veel Belgische studenten hier, zo'n 250 geloof ik, en het groeit elk jaar. Ik kan moeilijk de Beneluxtrein nemen zonder dat ik er een tegenkom Geen enkele ziet het trouwens zitten meer te betalen voor de Fyra en zouden liever de Beneluxtrein houden. Met een of ander voordeel tarief kan je ze dan wat concentreren tot op een paar ritten in het weekend.Zoveel Belgische studenten zijn er daar ook weer niet, en ze gaan doorgaans ook niet elke weekeinde naar huis. (Ik was zelf drie jaar lang student in Delft).
En Nederlandse studenten ga je zowieso niet op je trein krijgen, tenzij je ze er gratis op laat...
De Nederlandse studenten zijn eigenlijk het interessantst, voor hen betaalt de Nederlandse overheid je. En er studeren zo'n 1800 Nederlandse studenten in Belgie, waarvan 1000 in Leuven, dus een rechtstreekse verbinding van Nederland naar Leuven zou erg interessant zijn.
Ook voor de Belgische studenten in Leuven zou het interessant een rechtstreekse IC tussen Antwerpen en Leuven te hebben, want die is er geloof ik ook niet.
Re: Denkoefening: Commercieel uitgebate Beneluxtrein
In de week is die er wel hoorBartB schreef:Ook voor de Belgische studenten in Leuven zou het interessant een rechtstreekse IC tussen Antwerpen en Leuven te hebben, want die is er geloof ik ook niet.
Je haalt in je voorbeelden steeds groepen van gebruikers aan die zo'n beneluxtrein misschien wel zouden kunnen gebruiken. Maar het lijkt mij wel dat het overgrote deel van de huidige gebruikers gewoon naar de fyra stapt. Die is een pak sneller en zal waarschijnlijk, mits tijdige reservering, niet veel duurder zijn.
Voor mensen uit mechelen, roosendaal of dordrecht zou zo'n trein bruikbaar zijn, maar de grote massa rijdt tussen Amsterdam, Rotterdam, Antwerpen en Brussel.
Ik denk dus niet dat je met de marginale restgroep een trein rendabel kan maken
Re: Denkoefening: Commercieel uitgebate Beneluxtrein
Fyra zal reserveringsplicht krijgen voor internationale reizigers, HSA wil graag tussen NL en BE dezelfde tarieven voor Thalys en Fyra en het rijtijdverschil is verwaarloosbaar.BartB schreef:-Fyra gaat exact hetzelfde traject rijden als de Thalys, maar wat trager en goedkoper, zonder verplicht gereserveerde plekken, dus zoveel verbetert het het aanbod nu ook niet.
Groetjes,
Rian