Denkoefening: Commercieel uitgebate Beneluxtrein

Voorlopige place-holder voor topics tot deze in de juiste categorie geplaatst zijn. Hier geen nieuwe topics openen!
rvdborgt
Berichten: 4325
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:09

Re: Denkoefening: Commercieel uitgebate Beneluxtrein

Bericht door rvdborgt »

K V B schreef:
rvdborgt schreef:Bij Thalys heb je weinig andere keus. Dat wil niet zeggen dat veel reizigers daarmee tevreden zijn. Maar mijn grootste probleem met Thalys is het aparte tariefsysteem.
Thalys vervoert tussen Brussel en Parijs een veelvoud van het aantal reizigers dat vroeger met de EC's reisde.
Dat de reizigers niet tevreden zouden zijn met het Thalys product kan er bij mij dus gewoon niet in. Niemand reist met Thalys omdat het moet.
Reizen er zoveel mensen met de Thalys dankzij of ondanks de verplichte reserveringen en yield management? En zou niet eerder de drastisch geslonken reistijd en imageverbetering de reden zijn voor het gestegen aantal reizigers? Daar heb je dus geen YM voor nodig.
Ik kan de referentie helaas niet meer terugvinden, maar ik heb al eens gelezen dat alleen al een verplichte reservering het aantal reizigers substantieel vermindert.

Groetjes,
Rian
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Denkoefening: Commercieel uitgebate Beneluxtrein

Bericht door Shrek »

rvdborgt schreef:Een toeslag voor een substantieel snellere treindienst, daar heb ik niks op tegen (of 12 minuten tijdwinst op Brussel - Luik substantieel is, daar kun je wel over strijden). Maar waarom kan ik geen doorgaand ticket naar Basel kopen via Keulen als ik de Thalys gebruik? Bovendien mag je, bij de NMBS, vanaf Keulen dan het volle tarief betalen. Vanaf Keulen kan de NMBS maar een beperkt aantal bestemmingen afgeven. Voor reizen met de Thalys naar Nederland kan de NMBS dacht ik vanaf Rotterdam, Schiphol en Amsterdam helemaal geen aanvullende tickets afgeven (tenzij dat onlangs veranderd is).
Dat probleem ligt mijn insziens veel meer bij de nmbs dan bij thalys hoor... En met een commercieel uitgebate beneluxtrein zou dit minstens even erg zijn :wink:
Het is natuurlijk zo dat men in België nog niet echt gewoon geworden is met reserveringen te werken. In het VK moet je voor veel binnenlandse treinen wel reserveren, daar is men het gewoon en werkt het systeem dus goed.
Voor Brussel-Amsterdam zal het na een tijdje ook wel geen enkel probleem meer zijn. Naar Londen en Parijs werkt het ook perfect, Amsterdam zal zeker volgen :wink:
rvdborgt
Berichten: 4325
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:09

Re: Denkoefening: Commercieel uitgebate Beneluxtrein

Bericht door rvdborgt »

Shrek schreef:
rvdborgt schreef:Een toeslag voor een substantieel snellere treindienst, daar heb ik niks op tegen (of 12 minuten tijdwinst op Brussel - Luik substantieel is, daar kun je wel over strijden). Maar waarom kan ik geen doorgaand ticket naar Basel kopen via Keulen als ik de Thalys gebruik? Bovendien mag je, bij de NMBS, vanaf Keulen dan het volle tarief betalen. Vanaf Keulen kan de NMBS maar een beperkt aantal bestemmingen afgeven. Voor reizen met de Thalys naar Nederland kan de NMBS dacht ik vanaf Rotterdam, Schiphol en Amsterdam helemaal geen aanvullende tickets afgeven (tenzij dat onlangs veranderd is).
Dat probleem ligt mijn insziens veel meer bij de nmbs dan bij thalys hoor... En met een commercieel uitgebate beneluxtrein zou dit minstens even erg zijn :wink:
Het is natuurlijk zo dat men in België nog niet echt gewoon geworden is met reserveringen te werken. In het VK moet je voor veel binnenlandse treinen wel reserveren, daar is men het gewoon en werkt het systeem dus goed.
Voor Brussel-Amsterdam zal het na een tijdje ook wel geen enkel probleem meer zijn. Naar Londen en Parijs werkt het ook perfect, Amsterdam zal zeker volgen :wink:
In het VK moet je voor bijna geen enkele trein reserveren. Je kunt natuurlijk wel kiezen voor een ticket met treinbinding. Ook voor een Beneluxtrein met een andere vervoerder hoeft dat niet per se - zoals ik al zei, heb je met verplichte reservering minder reizigers.
Voor de genoemde problemen is de NMBS inderdaad deels de oorzaak, maar voor het grondprobleem, het afwijkende tariefsysteem, is eerder de SNCF (grootste aandeelhouder bij Thalys) verantwoordelijk.
Wat zou je overigens van een IC Oostende - Eupen met yield management en verplichte reserveringen vinden? En waarom?

Groetjes,
Rian
BartB

Re: Denkoefening: Commercieel uitgebate Beneluxtrein

Bericht door BartB »

K V B schreef:
celtjan schreef: Het zou de plicht moeten zijn van de overheidsbedrijven NS/NMBS (Hoe lang nog?) een degelijke service te blijven geven.
Tja, ja kan veel willen, maar wil je het ook betalen? De staatskassen zijn al zo leeg.
Dan hadden ze maar niet zo'n dure HSL moeten bouwen he :)

Het is eigenlijk schandalig hoe de NS en minister Eurling iedereen verplichten op de HSL te laten rijden, eerst de Beneluxtrein afschaffen en nu ook de IC Roosendaal-Brussel afblazen (zie http://www.hgbtf.net/viewtopic.php?f=6&t=6957&start=15 ). En die stoptrein Roosendaal-Antwerpen die ze in de plaats willen invoeren noem ik geen alternatief.
Als dit soort praktijken op de autowegen zou plaatsvinden dan zou dit op de radar van veel meer politici komen en zeker niet door de beugel kunnen.

Ik blijf er van overtuigd dat slechts een minderheid staat te springen om meer te betalen om sneller te gaan, maar de overheid besliste een dure HSL aan te leggen en daar draait de meerderheid tegen zn zin voor op.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Denkoefening: Commercieel uitgebate Beneluxtrein

Bericht door Shrek »

rvdborgt schreef:In het VK moet je voor bijna geen enkele trein reserveren. Je kunt natuurlijk wel kiezen voor een ticket met treinbinding. Ook voor een Beneluxtrein met een andere vervoerder hoeft dat niet per se - zoals ik al zei, heb je met verplichte reservering minder reizigers.
Voor de genoemde problemen is de NMBS inderdaad deels de oorzaak, maar voor het grondprobleem, het afwijkende tariefsysteem, is eerder de SNCF (grootste aandeelhouder bij Thalys) verantwoordelijk.
Wat zou je overigens van een IC Oostende - Eupen met yield management en verplichte reserveringen vinden? En waarom?
Eupen-Oostende met reservering zou alleen zin hebben als men het hele IC-net zo voorziet, maar vermits niemand in belgië het systeem gewoon is zal zoiets niet meteen lukken.
Misschien is het maar toevallig, maar de meeste mensen die ik ken die in het VK de trein nemen reserveren wel (en besparen zo).
Daar ligt nu net het punt van de Thalys, fyra en iedereen die competitief wil worden op lange verbindingen. Als je met reservaties werkt kan je goedkoper werken, en zijn je tickets dus goedkoper.
Daarom geloof ik ook helemaal niet dat het duurder gaat worden om naar Amsterdam te reizen, in tegendeel zelfs.
BartB schreef: Ik blijf er van overtuigd dat slechts een minderheid staat te springen om meer te betalen om sneller te gaan, maar de overheid besliste een dure HSL aan te leggen en daar draait de meerderheid tegen zn zin voor op.
Dat denk jij, de meerderheid wil net wel sneller gaan. Het meer betalen is niet eens een punt, als je op tijd reserveert betaal je immers niet meer. Het enige wat gebeurt is dat late beslissers bestraft worden en meer moeten neerleggen. En dat vind ik op zich niet oneerlijk :wink:
rvdborgt
Berichten: 4325
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:09

Re: Denkoefening: Commercieel uitgebate Beneluxtrein

Bericht door rvdborgt »

Shrek schreef:
rvdborgt schreef:Wat zou je overigens van een IC Oostende - Eupen met yield management en verplichte reserveringen vinden? En waarom?
Eupen-Oostende met reservering zou alleen zin hebben als men het hele IC-net zo voorziet, maar vermits niemand in belgië het systeem gewoon is zal zoiets niet meteen lukken.
Misschien is het maar toevallig, maar de meeste mensen die ik ken die in het VK de trein nemen reserveren wel (en besparen zo).
Daar ligt nu net het punt van de Thalys, fyra en iedereen die competitief wil worden op lange verbindingen. Als je met reservaties werkt kan je goedkoper werken, en zijn je tickets dus goedkoper.
Daarom geloof ik ook helemaal niet dat het duurder gaat worden om naar Amsterdam te reizen, in tegendeel zelfs.
Iedereen heeft recht op zijn eigen mening. Maar die hoge gebruiksvergoeding moet uiteindelijk toch door de reizigers worden betaald en dat betekent dat de gemiddelde reiziger fors meer zal moeten betalen. Natuurlijk zullen er ook goedkopere tickets zijn, maar reken er maar op dat de gemiddelde prijs 60% hoger zal liggen, zoals nu in Nederland voor het het binnenlands HSL-verkeer.
Shrek schreef:
BartB schreef:Ik blijf er van overtuigd dat slechts een minderheid staat te springen om meer te betalen om sneller te gaan, maar de overheid besliste een dure HSL aan te leggen en daar draait de meerderheid tegen zn zin voor op.
Dat denk jij, de meerderheid wil net wel sneller gaan. Het meer betalen is niet eens een punt, als je op tijd reserveert betaal je immers niet meer. Het enige wat gebeurt is dat late beslissers bestraft worden en meer moeten neerleggen. En dat vind ik op zich niet oneerlijk :wink:
Om even naar het Belgische voorbeeld terug te gaan: je zal er veel minder spontane uitstapjes door krijgen, zoals een dagje winkelen of een dagje naar de kust. Het "succes" van een dergelijke formule kun je ook in Nederland zien: de Fyra-bezetting is gemiddeld 15%. De Fyra is veel sneller, maar ook veel duurder. Je kunt ca. 50% besparen door je op een trein vast te leggen, maar hoegenaamd stromen de reizigers niet toe.

Groetjes,
Rian
K V B
Berichten: 3319
Lid geworden op: 30 jun 2006, 13:20
Locatie: Wengwald, Zwitserland

Re: Denkoefening: Commercieel uitgebate Beneluxtrein

Bericht door K V B »

rvdborgt schreef:[Reizen er zoveel mensen met de Thalys dankzij of ondanks de verplichte reserveringen en yield management? En zou niet eerder de drastisch geslonken reistijd en imageverbetering de reden zijn voor het gestegen aantal reizigers? Daar heb je dus geen YM voor nodig.
Yield Management is nodig om de Thalys rendabel te maken. Yield management is dus eigenlijk wat de "drastisch geslonken reistijd" mogelijk maakt. Yield Management maakt het overigens ook mogelijk om tickets aan te bieden aan prijzen die vroeger niet mogelijk waren.
celtjan

Re: Denkoefening: Commercieel uitgebate Beneluxtrein

Bericht door celtjan »

Dat denk jij, de meerderheid wil net wel sneller gaan. Het meer betalen is niet eens een punt, als je op tijd reserveert betaal je immers niet meer. Het enige wat gebeurt is dat late beslissers bestraft worden en meer moeten neerleggen. En dat vind ik op zich niet oneerlijk.
[/quote]Om even naar het Belgische voorbeeld terug te gaan: je zal er veel minder spontane uitstapjes door krijgen, zoals een dagje winkelen of een dagje naar de kust. Het "succes" van een dergelijke formule kun je ook in Nederland zien: de Fyra-bezetting is gemiddeld 15%. De Fyra is veel sneller, maar ook veel duurder. Je kunt ca. 50% besparen door je op een trein vast te leggen, maar hoegenaamd stromen de reizigers niet toe.
[/quote]

Meer & meer moeten de mensen flexibeler gaan werken. Ikzelf heb zéér wisselvalige uren & met m'n engagementen in het verenigingsleven, merk ik toch op dat de mensen niet veel meer vooraf reserveren, maar erg laat gaan beslissen wat men gaat doen.
Ik weet meestal pas laat wanneer ik vrij krijg & ben dan een van de 'gelukkigen' die altijd net naast de gunstige tarieven grijp.

Sinds het wegvallen van de directe IC verbinding Oostende-Keulen, ben ik niet één keer meer in de Domstad geweest op daguitstap & zal ik me al eens tot Aachen beperken mits een overstap op 't boemeltje in Verviers (Luik is echt niet gezellig & in Welkenraedt is niks te beleven).
Het traject Brugge-Keulen op de klassieke manier is van 3u. reistijd op meer dan 4u. gebracht (ook met de IC A die nu via de HSL2 rijdt!)

Een ander alternatief is dat we al eens verleid worden om eens een dagje Maastricht te nemen. (indien mogelijk, liefst op een vrije weekdag met de rechtstreekse Oostende-Brussel-Maastricht)

@ Shrek: In het VK zijn de meeste reizigers (de kleine man) echt niet tevreden met de reserveringssytemen & de tarieven.

Feit is dat ik nu minder de trein neem op verre daguitstappen.
AlexNL
Berichten: 2182
Lid geworden op: 15 jun 2008, 02:34
Locatie: Breda, Nederland

Re: Denkoefening: Commercieel uitgebate Beneluxtrein

Bericht door AlexNL »

We zijn inmiddels wel erg ver afgedwaald van het oorspronkelijke onderwerp, evenzogoed wel interessant.

Zou een duaal model niet een optie zijn? Reizigers kunnen hun kaartjes vooraf aankopen tegen gereduceerd tarief (dmv yield management), maar last minute kan ook nog - tegen een normaal tarief. De kaartautomaten moeten in dat geval slim genoeg zijn om de bezettingsgraad te bepalen (aantal gereserveerde plaatsen op een traject) en aan de hand daarvan de reiziger te adviseren om een bepaalde trein wel of niet te nemen.

Wat je zelfs zou kunnen doen, is van de kaartautomaat meteen een reserveringsautomaat maken. Wil de reiziger toch een open ticket, dan kost hem dat iets meer (zeg € 5,- toeslag). Op zo'n manier krijg je als vervoerder een goed inzicht in de bezetting, en heb je toch een vorm van yield management - maar dan people friendly.

Voor de beeldvorming, zoiets:
Afbeelding
K V B
Berichten: 3319
Lid geworden op: 30 jun 2006, 13:20
Locatie: Wengwald, Zwitserland

Re: Denkoefening: Commercieel uitgebate Beneluxtrein

Bericht door K V B »

celtjan schreef:: de Fyra-bezetting is gemiddeld 15%. De Fyra is veel sneller, maar ook veel duurder. Je kunt ca. 50% besparen door je op een trein vast te leggen, maar hoegenaamd stromen de reizigers niet toe.
Voor YM en verplichte reservatie is Amsterdam - Rotterdam ook niet zo een goed idee.
Meer & meer moeten de mensen flexibeler gaan werken. Ikzelf heb zéér wisselvalige uren & met m'n engagementen in het verenigingsleven, merk ik toch op dat de mensen niet veel meer vooraf reserveren, maar erg laat gaan beslissen wat men gaat doen.
Ik weet meestal pas laat wanneer ik vrij krijg & ben dan een van de 'gelukkigen' die altijd net naast de gunstige tarieven grijp.
Aan de andere kant is het toch niet verkeer om aan mensen die zich wel weten te organiseren een voordeel te geven. Dat is de andere kant van YM: De goedkoopste tickets zijn een stuk goedkoper dan de vroeger TCV tarieven. Dat trekt dan ook weer mensen aan. Je moet begrijpen dat een tariefsysteem dat op jouw lijf geschreven is niet een basisrecht is...
Sinds het wegvallen van de directe IC verbinding Oostende-Keulen, ben ik niet één keer meer in de Domstad geweest op daguitstap & zal ik me al eens tot Aachen beperken mits een overstap op 't boemeltje in Verviers (Luik is echt niet gezellig & in Welkenraedt is niks te beleven).
Het traject Brugge-Keulen op de klassieke manier is van 3u. reistijd op meer dan 4u. gebracht (ook met de IC A die nu via de HSL2 rijdt!)
TCV tarief Brugge-Köln is 49,80 (zonder reservering). Thalys Hi-Life EBS naar Köln is 55,- (inc reserverving). Ik zie hier eigenlijk geen dwingende financiële reden om niet met de Thalys te gaan. En een "hi life" is in principe net zo flexible, want je kan je reservatie zonder probleem overzetten op een andere trein. Wist je dat je met een Hi-Life Thalys biljet je zelfs zonder je biljet om te wisselen een vorige of volgende Thalys kan nemen?

@ Shrek: In het VK zijn de meeste reizigers (de kleine man) echt niet tevreden met de reserveringssytemen & de tarieven.
Er reizen in het VK meer mensen met de trein dan ooit tevoren. Wanneer men iets wat men gewend is niet meer kan krijgen klaagt men inderdaad, maar als men het alternatief accepteert dan kan je daar toch uit concluderen dat het alternatief aanvaardbaar is. Indien het aantal treinreizgers in het VK drastisch gedaald zou zijn, ja dan zou je kunnen beweren dat het product fundamenteel verslechtert is.
K V B
Berichten: 3319
Lid geworden op: 30 jun 2006, 13:20
Locatie: Wengwald, Zwitserland

Re: Denkoefening: Commercieel uitgebate Beneluxtrein

Bericht door K V B »

AlexNL schreef: Zou een duaal model niet een optie zijn? Reizigers kunnen hun kaartjes vooraf aankopen tegen gereduceerd tarief (dmv yield management), maar last minute kan ook nog - tegen een normaal tarief. De kaartautomaten moeten in dat geval slim genoeg zijn om de bezettingsgraad te bepalen (aantal gereserveerde plaatsen op een traject) en aan de hand daarvan de reiziger te adviseren om een bepaalde trein wel of niet te nemen.

Wat je zelfs zou kunnen doen, is van de kaartautomaat meteen een reserveringsautomaat maken. Wil de reiziger toch een open ticket, dan kost hem dat iets meer (zeg € 5,- toeslag). Op zo'n manier krijg je als vervoerder een goed inzicht in de bezetting, en heb je toch een vorm van yield management - maar dan people friendly.
Dat is ook precies wat Thalys aanbied. Je kan in Frankrijk nog altijd gewoon een kaartje kopen en op de eerstvolgende TGV stappen. Heb je een kaartje aan normaal tarief voor een andere trein, maar wil je eerder weg, dan kan je die op het station gewoon in de "echange minute" automaat stoppen, en daar wordt je prompt op de eerste beschikbare trein omgeboekt. Heb ik al gedaan en het is echt een fluitje van een cent.
In Italië heb je zelfs automaten waar je op een beeldscherm je zitplaats kan uitkiezen.

Wat Fyra doet is niets anders. Tenzij de automatenvrees van de NMBS roet in het eten gooit natuurlijk.
rvdborgt
Berichten: 4325
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:09

Re: Denkoefening: Commercieel uitgebate Beneluxtrein

Bericht door rvdborgt »

K V B schreef:Voor YM en verplichte reservatie is Amsterdam - Rotterdam ook niet zo een goed idee.
Dat geldt net zo goed voor Rotterdam - Antwerpen.
K V B schreef:Aan de andere kant is het toch niet verkeer om aan mensen die zich wel weten te organiseren een voordeel te geven. Dat is de andere kant van YM: De goedkoopste tickets zijn een stuk goedkoper dan de vroeger TCV tarieven. Dat trekt dan ook weer mensen aan. Je moet begrijpen dat een tariefsysteem dat op jouw lijf geschreven is niet een basisrecht is...
je kunt ook YM doen op basis van TCV. Dat doet DB (tegenwoordig iets minder expliciet dan vroeger). Voordeel: doorgaande tickets blijven mogelijk. Een apart tariefsysteem is geen voorwaarde om YM te kunnen toepassen.
K V B schreef:TCV tarief Brugge-Köln is 49,80 (zonder reservering). Thalys Hi-Life EBS naar Köln is 55,- (inc reserverving). Ik zie hier eigenlijk geen dwingende financiële reden om niet met de Thalys te gaan. En een "hi life" is in principe net zo flexible, want je kan je reservatie zonder probleem overzetten op een andere trein. Wist je dat je met een Hi-Life Thalys biljet je zelfs zonder je biljet om te wisselen een vorige of volgende Thalys kan nemen?
Erg weinig mensen reizen tegen vol tarief, juist vanwege de prijs. En als je in Duitsland nog eens overstapt, ben je met Thalys vaak duurder uit. Voor flexibel een andere Thalys nemen heb je bovendien nog een "TheCard" nodig, waarvan me de toegangsvoorwaarden op het eerste gezicht niet helemaal duidelijk zijn. Zonder zo'n ding móét je omboeken, iets wat niet op alle stations binnen afzienbare tijd mogelijk is (Brussel-Zuid, Köln Hbf).

Groetjes,
Rian
kika
Berichten: 2859
Lid geworden op: 15 apr 2008, 03:00
Locatie: BRD

Re: Denkoefening: Commercieel uitgebate Beneluxtrein

Bericht door kika »

Doorzichtigheid lijkt me het sleutelwoord, 5 minuten geleden kon niemand van het DB-personeel hier (3 stuks, waarvan 1 bezopen machinist, dus die telt niet mee) me uitleggen waarom ik bij een DB-automaat in Heerlen geen kaartje naar Bonn kon kopen. Wat verwacht je dan van de klant? Bij de NS-automaat was het in ieder geval 2,10 duurder dan wat het me zou kosten via DB online.
K V B
Berichten: 3319
Lid geworden op: 30 jun 2006, 13:20
Locatie: Wengwald, Zwitserland

Re: Denkoefening: Commercieel uitgebate Beneluxtrein

Bericht door K V B »

rvdborgt schreef:[je kunt ook YM doen op basis van TCV. Dat doet DB (tegenwoordig iets minder expliciet dan vroeger). Voordeel: doorgaande tickets blijven mogelijk. Een apart tariefsysteem is geen voorwaarde om YM te kunnen toepassen.
Die 29,- en 39,- specials zijn anders niet op het TCV gebaseerd. Vaak reis je hier ook vaak met verschillende kaartjes. Het is mij zowieso nog nooit gelukt om een hele reis Bern-België op een kaartje te krijgen. Zo belangrijk is alles op een papiertje hebben nu ook weer niet.

K V B schreef:TCV tarief Brugge-Köln is 49,80 (zonder reservering). Thalys Hi-Life EBS naar Köln is 55,- (inc reserverving). Ik zie hier eigenlijk geen dwingende financiële reden om niet met de Thalys te gaan. En een "hi life" is in principe net zo flexible, want je kan je reservatie zonder probleem overzetten op een andere trein. Wist je dat je met een Hi-Life Thalys biljet je zelfs zonder je biljet om te wisselen een vorige of volgende Thalys kan nemen?
Erg weinig mensen reizen tegen vol tarief, juist vanwege de prijs.
Wat ik hier zeg is dat er in vergelijking met vroeger eigenlijk weinig verandert is. De flexibele tickets zijn niet noemenswaardig duurder geworden. Als vol tarief voor veel mensen te duur is dan zullen nu veel mensen met goedkope treingebonden tickets reizen die vroeger gewoon waren thuisgebleven. Vroeger kon je kiezen tussen 49,80 voor een flexibel ticket of thuisblijven als je dat te duur was. Nu kun je kiezen tussen 55,- voor een flexibel ticket of je kan in ruil voor minder flexibiliteit voor veel minder reizen. Me dunkt dat de consument daar toch beter van word.
Voor flexibel een andere Thalys nemen heb je bovendien nog een "TheCard" nodig, waarvan me de toegangsvoorwaarden op het eerste gezicht niet helemaal duidelijk zijn. Zonder zo'n ding móét je omboeken, iets wat niet op alle stations binnen afzienbare tijd mogelijk is (Brussel-Zuid, Köln Hbf).
Die kaart heb je helemaal niet nodig. Zonder die "TheCard" kan je ook de Thalys voor of na die die je geboekt hebt nemen, en je kan een biljet aan normale prijs altijd omwisselen.
Als je dus naar Parijs gaat en je weet niet wanneer je terug gaat keren, boek dan gewoon een "HiLife" op de laatste Thalys, en stop je je ticket op het moment dat je vertrekt even snel in de "echange minute" automaat. Op die manier heb je precies dezelfde flexibiliteit als met een twee maanden geldig TCV ticket.
K V B
Berichten: 3319
Lid geworden op: 30 jun 2006, 13:20
Locatie: Wengwald, Zwitserland

Re: Denkoefening: Commercieel uitgebate Beneluxtrein

Bericht door K V B »

kika schreef:Doorzichtigheid lijkt me het sleutelwoord, 5 minuten geleden kon niemand van het DB-personeel hier (3 stuks, waarvan 1 bezopen machinist, dus die telt niet mee) me uitleggen waarom ik bij een DB-automaat in Heerlen geen kaartje naar Bonn kon kopen. Wat verwacht je dan van de klant? Bij de NS-automaat was het in ieder geval 2,10 duurder dan wat het me zou kosten via DB online.
Staat er in Heerlen een DB automaat of een AVV automaat?
Plaats reactie