Pagina 1 van 1

extra lange Thalyssen

Geplaatst: 16 apr 2010, 17:47
door dentheo
Telegrraf
NS zet extra treinen in
UTRECHT - NS Hispeed zet vrijdagmiddag een extra lange trein in naar Parijs en laat vrijdagavond een extra trein rijden naar Keulen en een naar Frankfurt, aldus een woordvoerster van NS.

Treinen naar Londen zitten helemaal vol. NS raadt reizigers die naar Engeland willen af om in Brussel hun geluk te beproeven, aangezien het ook daar niet mogelijk zal zijn een plaats in de Eurostar te bemachtigen.

Op Schiphol is al een lange rij ontstaan voor de trein naar Parijs, die om 13.15 uur vertrekt en die twee keer zo lang is als normaal, wat neerkomt op 377 stoelen extra.

De aswolk die vliegverkeer onmogelijk maakt, heeft donderdag gezorgd voor een recordaantal reizigers en boekingen in internationale treinen. „De helft meer dan anders,” aldus de woordvoerster.

Ook de koninklijke familie moest uitwijken naar de trein om in Denemarken bij de zeventigste verjaardag van koningin Margrethe te zijn. Koningin Beatrix, prins Willem-Alexander en prinses Máxima zijn met het koninklijke rijtuig op tijd gearriveerd in Kopenhagen, aldus een woordvoerster.

NS voorziet de tweehonderd wachtende internationale treinreizigers op Schiphol van koffie en informatie en volgens de woordvoerster is de sfeer er goed.
Nu kunnen de lange perrons van Antwerpen-centraal laten zien wat ze kunnen. Machinist moet wel "ietsje" scherper stoppen.

Re: extra lange Thalyssen

Geplaatst: 16 apr 2010, 20:21
door pietje
Dit wil dus zeggen dat er 2 thalyssen gekoppeld reden.
Op de lijn naar Parijs is dit dagelijkse kost, maar gebeurt dit soms ook op de lijnen naar NL of D?

Re: extra lange Thalyssen

Geplaatst: 16 apr 2010, 21:21
door Alatus_leo
pietje schreef:Dit wil dus zeggen dat er 2 thalyssen gekoppeld reden.
Op de lijn naar Parijs is dit dagelijkse kost, maar gebeurt dit soms ook op de lijnen naar NL of D?
Ik heb gisteren 2 gekoppelde thalyssen richting Nederland zien rijden, maar ik weet niet of dit iets met het verstoorde luchtverkeer te maken heeft of niet. Ik meen mij enkele gevallen te herinneren (slechts enkele) waarbij er op hetzelfde traject 2 gekoppelde thalyssen voorbijreden. (Ik woon nl. aan lijn 25/27)

Re: extra lange Thalyssen

Geplaatst: 16 apr 2010, 22:54
door dentheo
Alatus_leo schreef:
pietje schreef:Dit wil dus zeggen dat er 2 thalyssen gekoppeld reden.
Op de lijn naar Parijs is dit dagelijkse kost, maar gebeurt dit soms ook op de lijnen naar NL of D?
Ik heb gisteren 2 gekoppelde thalyssen richting Nederland zien rijden, maar ik weet niet of dit iets met het verstoorde luchtverkeer te maken heeft of niet. Ik meen mij enkele gevallen te herinneren (slechts enkele) waarbij er op hetzelfde traject 2 gekoppelde thalyssen voorbijreden. (Ik woon nl. aan lijn 25/27)
Ik woon langs lijn12 en het gebeurt inderdaad heel weinig.
Naar ik verneem, gisteren DRIE keer en vandaag één keer, maar nu rijden ze langs Brecht...

Re: extra lange Thalyssen

Geplaatst: 17 apr 2010, 05:13
door Robin
heb dit ook gezien te mechelen, 2 aan elkaar.
Zal wel nipt zijn op aan het perron te staan in Antwerpen :mrgreen:

Re: extra lange Thalyssen

Geplaatst: 17 apr 2010, 08:05
door bobke
"Op Schiphol is al een lange rij ontstaan voor de trein naar Parijs, die om 13.15 uur vertrekt en die twee keer zo lang is als normaal, wat neerkomt op 377 stoelen extra."

Heeft een Thalys maar 377 zitplaatsen? Volgens klopt dit niet.

Re: extra lange Thalyssen

Geplaatst: 17 apr 2010, 09:54
door Steven
Een Thalys treinstel biedt in totaal 377 zitplaatsen, waarvan 120 "Comfort 1" en 257 "Comfort 2"
Niet vergeten dat een thalys vrij korte rijtuigen heeft en het aantal zitplaatsen dat ze maximaal in een rijtuig kunnen steken veel lager is dan de rijtuigen van een gesleepte trein, nadelige eigenschap als je dat soort draaistellen gebruikt.
De ICE heeft rijtuigen met eigen draaistellen waardoor deze iets langer kunnen gemaakt worden en ze hierdoor ook iets meer comfort voor de reiziger kunnen bieden.

Re: extra lange Thalyssen

Geplaatst: 17 apr 2010, 10:04
door Kristofke
daarnet thalys 9314 zien passeren in Berchem naar Paris-Nord met twee stellen ipv 1

wel met 40 minuten vertraging, opgelopen in Schiphol

hopelijk zie ik er vandaag eentje staan in Antwerpen-Centraal met twee stellen, doen de lange perrons nog iets van nut

Re: extra lange Thalyssen

Geplaatst: 18 apr 2010, 00:05
door dentheo
Kristofke schreef:daarnet thalys 9314 zien passeren in Berchem naar Paris-Nord met twee stellen ipv 1

wel met 40 minuten vertraging, opgelopen in Schiphol

hopelijk zie ik er vandaag eentje staan in Antwerpen-Centraal met twee stellen, doen de lange perrons nog iets van nut
Ik heb vanmiddag iemand gesproken die vanmorgen nog op Schiphol was, daar stonden rijen mensen aan de balie van NS. Ik denk dat ze dus nog wat dubbele Thalyssen kunnen laten rijden...

Er was een gerucht dat Eurostar zijn frequentie (naar Brussel) zou opdrijven tot elk uur.
Hebben die zoveel personeel en treinstellen in reserve ???

Re: extra lange Thalyssen

Geplaatst: 19 apr 2010, 02:30
door groentje
Personeel is nog altijd veelal van de aandeelhouders, dus NMBS, SNCF en de Britten. Da's dus niet meteen een groot probleem. Gezien er tot vorige dienstregeling een omloop meer was per dag, zou een extra trein inleggen, geen probleem mogen zijn, me dunkt, tenminste als ze niet teveel stellen in onderhoud hebben.

Re: extra lange Thalyssen

Geplaatst: 19 apr 2010, 05:14
door Robin
ze zullen die stellen wel snel van de stal halen nu.

Re: extra lange Thalyssen

Geplaatst: 19 apr 2010, 14:23
door ReisThijs
Steven schreef:Niet vergeten dat een thalys vrij korte rijtuigen heeft en het aantal zitplaatsen dat ze maximaal in een rijtuig kunnen steken veel lager is dan de rijtuigen van een gesleepte trein, nadelige eigenschap als je dat soort draaistellen gebruikt.
De ICE heeft rijtuigen met eigen draaistellen waardoor deze iets langer kunnen gemaakt worden en ze hierdoor ook iets meer comfort voor de reiziger kunnen bieden.
De korte TGV-rijtuigen zijn het probleem helemaal niet. Dat een ICE3 meer ruimte biedt komt doordat deze geen aparte motorwagens heeft en dus een groter deel van de totale treinlengte beschikbaar is voor reizigers.