OV-chipkaart NL

Voorlopige place-holder voor topics tot deze in de juiste categorie geplaatst zijn. Hier geen nieuwe topics openen!
wimpiespoor
Berichten: 238
Lid geworden op: 02 feb 2006, 21:58
Locatie: Zeist, Nederland

Re: Uitzonderingsstatuut NMBS

Bericht door wimpiespoor »

K V B schreef: De OV chipkaart is inderdaad een onding. Het is een "oplossing op zoek naar een probleem".
Praat je uit ervaring of is je opvatting gebaseerd op horen zeggen?
Persoonlijk vind ik het een uiterst handig ding, met name door de autoreload faciliteit: Nooit meer naar een automaat om op te laden, en nooit het probleem dat ik juist op het moment dat ik bus of tram wil nemen, net niet in het bezit van een strippenkaart ben. En ik sta nooit meer voor de vraag of ik nog wel voldoende strippen op mijn strippenkaart heb. Gevolg: ik ga veel vaker met bus en tram dan vroeger.
Wim
K V B
Berichten: 3319
Lid geworden op: 30 jun 2006, 13:20
Locatie: Wengwald, Zwitserland

Re: Uitzonderingsstatuut NMBS

Bericht door K V B »

wimpiespoor schreef:
K V B schreef: De OV chipkaart is inderdaad een onding. Het is een "oplossing op zoek naar een probleem".
Praat je uit ervaring of is je opvatting gebaseerd op horen zeggen?
Persoonlijk vind ik het een uiterst handig ding, met name door de autoreload faciliteit: Nooit meer naar een automaat om op te laden, en nooit het probleem dat ik juist op het moment dat ik bus of tram wil nemen, net niet in het bezit van een strippenkaart ben. En ik sta nooit meer voor de vraag of ik nog wel voldoende strippen op mijn strippenkaart heb. Gevolg: ik ga veel vaker met bus en tram dan vroeger.
Ik sta ook nooit voor de vraag "of ik wel genoeg strippen heb". Ik heb een abonnement. Een goed tariefsysteem zorgt er voor dat het voor regelmatige reizigers (vanaf een keer per week) gewoon interessant is om een abonnement te hebben. Voor degenen die geen abonnement hebben zet je bij elke halte een automaat.
Mijn bezwaar tegen de chipkaart is:
1) Het is nogal afhankelijk van techniek. Op een papieren "strippenkaart" kan je altijd nog gewoon zelf met en pen datum en vertrekhalte invullen.
2) Iedereen moet bij het instappen langs een apparaat om "in te checken" dat verlengt de halteringstijd.
3) Je kan zelf je vervoersbewijs niet op correctheid controleren. Op de magneet kaartjes van "de Lijn" wordt op zijn minst nog iets op de achterkant gedrukt.

Ik woon al 8 jaar in een stad waar men gewoon met papieren tickets werkt, waar er geen ticketverkoop en controle aan boord van tram of bus (en zelfs sommige treinen) is en waar tientallen vervoerbedrijven zonder probleem samenwerken in een tariefverbond. Zonder complexe technologie. Zo een chipkaart waar je niet kan zien of je wel correct in gecheckt hebt is voor mij niet wenselijk.

(Overigens, in Zwitserland doet men ook niet aan electronisch stemmen bij verkiezingen. En maar goed zo...)
wimpiespoor
Berichten: 238
Lid geworden op: 02 feb 2006, 21:58
Locatie: Zeist, Nederland

Re: Uitzonderingsstatuut NMBS

Bericht door wimpiespoor »

K V B schreef: Ik sta ook nooit voor de vraag "of ik wel genoeg strippen heb". Ik heb een abonnement. Een goed tariefsysteem zorgt er voor dat het voor regelmatige reizigers (vanaf een keer per week) gewoon interessant is om een abonnement te hebben.
Komt dat doordat de abonnementen zo goedkoop zijn of door de hoge prijs van de "enkeltjes"?
Een van de voordelen van de OV-chipkaart met autoreload boven de strippenkaart is, dat ook incidentele reizigers (en dat ben ik, want ik fiets meestal) nooit het probleem hebben dat de kaart op is en ze dus om te kunnen reizen eerst een nieuwe kaart moeten aanschaffen.
K V B schreef: Voor degenen die geen abonnement hebben zet je bij elke halte een automaat.
Een beetje automaat kost al gauw € 20.000 euro aanschaf, en enkele duizenden euro's aan onderhoud. Wel eens uitgerekend wat de realisatie van jouw opvatting kost?
K V B schreef: Mijn bezwaar tegen de chipkaart is:
1) Het is nogal afhankelijk van techniek. Op een papieren "strippenkaart" kan je altijd nog gewoon zelf met en pen datum en vertrekhalte invullen.
2) Iedereen moet bij het instappen langs een apparaat om "in te checken" dat verlengt de halteringstijd.
3) Je kan zelf je vervoersbewijs niet op correctheid controleren. Op de magneet kaartjes van "de Lijn" wordt op zijn minst nog iets op de achterkant gedrukt.
Het is duidelijk dat je de Nederlandse strippenkaart niet kent. Zelf invullen met pen is volstrekt niet aan de orde (kaart wordt daardoor ongeldig).
De helft van de reizen in Nederland wordt afgelegd op strippenkaart, de andere helft op abonnementen. Strippenkaarten moeten altijd afgestempeld worden (meestal door de chauffeur, om zwart en grijsrijden te voorkomen). Met de OV-chipkaart moet weliswaar iedereen inchecken (en uitchecken), maar per saldo gaat dat aanzienlijk sneller.
En je kan bij de OV-chipkaart wel degelijk controleren of het juiste bedrag is afgeschreven, omdat dat bedrag bij het uitchecken altijd wordt getoond. En ook achteraf kan je nog op diverse manieren het afgeschreven bedrag checken. Ik heb nooit ervaren dat daarbij wat mis gaat.
K V B schreef: Ik woon al 8 jaar in een stad waar men gewoon met papieren tickets werkt, waar er geen ticketverkoop en controle aan boord van tram of bus (en zelfs sommige treinen) is en waar tientallen vervoerbedrijven zonder probleem samenwerken in een tariefverbond. Zonder complexe technologie. Zo een chipkaart waar je niet kan zien of je wel correct in gecheckt hebt is voor mij niet wenselijk.
Ik woon in een land (Nederland) waar al dertig jaar tram, bus en metro in het hele land tarieftechnisch gelijkgeschakeld is. Waar je met je strippenkaart in het hele land kan reizen, en als je een abonnement hebt, je nooit hoeft af te vragen in welke bus dat abonnement wel geldig is, en in welke niet. Wat jarenlang voor heel veel buitenlanden, ook Zwitserland, het grote voorbeeld was. Alleen, dat papieren systeem heeft ook een paar nadelen. Voor de vervoerders is het grootste nadeel, dat de opbrengstverdeling onnauwkeurig is. Dat is een probleem dat in alle Verkehrsverbunde speelt, ook die in Zwitserland, en waar men vaak kunstgrepen moet toepassen om het probleem op te lossen. Het tweede probleem is, dat in Nederland de NS zich niet in het systeem laat invoegen. De OV-chipkaart gaat dit probleem op termijn oplossen. Met één kaart kan je dadelijk met het hele OV in Nederland reizen.
K V B schreef:(Overigens, in Zwitserland doet men ook niet aan electronisch stemmen bij verkiezingen. En maar goed zo...)
Het electronisch stemmen is in Nederland kort geleden ook afgeschaft. Met als gevolg, dat er veel meer fouten worden gemaakt ........
Wim
K V B
Berichten: 3319
Lid geworden op: 30 jun 2006, 13:20
Locatie: Wengwald, Zwitserland

Re: Uitzonderingsstatuut NMBS

Bericht door K V B »

wimpiespoor schreef:
K V B schreef: Ik sta ook nooit voor de vraag "of ik wel genoeg strippen heb". Ik heb een abonnement. Een goed tariefsysteem zorgt er voor dat het voor regelmatige reizigers (vanaf een keer per week) gewoon interessant is om een abonnement te hebben.
Komt dat doordat de abonnementen zo goedkoop zijn of door de hoge prijs van de "enkeltjes"?
Abonnementen zijn inderdaad relatief goedkoop in Zwitserland. Dat is met opzet zo gedaan, om de aanschaf van abonnementen aan te moedigen.
Een van de voordelen van de OV-chipkaart met autoreload boven de strippenkaart is, dat ook incidentele reizigers (en dat ben ik, want ik fiets meestal) nooit het probleem hebben dat de kaart op is en ze dus om te kunnen reizen eerst een nieuwe kaart moeten aanschaffen.
Het enige wat je in Zwitserland bij je moet hebben om altijd, zonder problemen, incidenteel of regelmatig, te kunnen reizen is een betaalmiddel. Cash of een debit of credit kaart. In Nederland wordt dit dus steeds moeilijker. Toch wel handiger dan nog eens een afzonderlijke chipkaart.
Overigens met die automatische oplaad functie is het wel afgelopen met anoniem reizen.
K V B schreef: Voor degenen die geen abonnement hebben zet je bij elke halte een automaat.
Een beetje automaat kost al gauw € 20.000 euro aanschaf, en enkele duizenden euro's aan onderhoud. Wel eens uitgerekend wat de realisatie van jouw opvatting kost?
Maar blijkbaar kan het toch wel. Ik zie immers in Bern bij elke halte een automaat staan. Die automaten gaan overigens wel een poosje mee hoor. En ik denk dat het minder dan 20000 is. Trouwens, wat kost de OV chipkaart infrastructuur?


K V B schreef: Mijn bezwaar tegen de chipkaart is:
1) Het is nogal afhankelijk van techniek. Op een papieren "strippenkaart" kan je altijd nog gewoon zelf met en pen datum en vertrekhalte invullen.
2) Iedereen moet bij het instappen langs een apparaat om "in te checken" dat verlengt de halteringstijd.
3) Je kan zelf je vervoersbewijs niet op correctheid controleren. Op de magneet kaartjes van "de Lijn" wordt op zijn minst nog iets op de achterkant gedrukt.
Het is duidelijk dat je de Nederlandse strippenkaart niet kent. Zelf invullen met pen is volstrekt niet aan de orde (kaart wordt daardoor ongeldig).
Ik heb negen jaar in Nederland gewoond, dus ik weet hoe de strippenkaart werkt.
Maar ik vergelijk hier niet OV chipkaart met "Nederland voor de OV chipkaart". Ik vergelijk hier "OV chipkaart" met een hypothetisch alternatief, dat nogal op mijn ervaringen in Zwitserland gebaseerd is.
In Zwitserland heb je geen strippenkaarten. Wat je wel heb zijn "mehrfartenkarten", die je aan de halte afstempelt. Lukt dat om een of andere reden niet, dan kan je gewoon een strip met de pen invullen.
De helft van de reizen in Nederland wordt afgelegd op strippenkaart, de andere helft op abonnementen. Strippenkaarten moeten altijd afgestempeld worden (meestal door de chauffeur, om zwart en grijsrijden te voorkomen). Met de OV-chipkaart moet weliswaar iedereen inchecken (en uitchecken), maar per saldo gaat dat aanzienlijk sneller.
En je kan bij de OV-chipkaart wel degelijk controleren of het juiste bedrag is afgeschreven, omdat dat bedrag bij het uitchecken altijd wordt getoond. En ook achteraf kan je nog op diverse manieren het afgeschreven bedrag checken. Ik heb nooit ervaren dat daarbij wat mis gaat.
Hier vergelijk ik weer met "best practice", en dat is om bij het instappen geen controle te doen. Kwestie van de halteringstijd zo onafhankelijk mogelijk te maken van het aantal opstappers. In het stadvervoer kan je beter met instappen en uitstappen bij elke deur werken. Zwart en grijs rijden bestrijd je met mobiel controles. (Heb er gisteren in Bern nog eentje meegemaakt, was best indrukwekkend...)
K V B schreef: Ik woon al 8 jaar in een stad waar men gewoon met papieren tickets werkt, waar er geen ticketverkoop en controle aan boord van tram of bus (en zelfs sommige treinen) is en waar tientallen vervoerbedrijven zonder probleem samenwerken in een tariefverbond. Zonder complexe technologie. Zo een chipkaart waar je niet kan zien of je wel correct in gecheckt hebt is voor mij niet wenselijk.
Ik woon in een land (Nederland) waar al dertig jaar tram, bus en metro in het hele land tarieftechnisch gelijkgeschakeld is. Waar je met je strippenkaart in het hele land kan reizen, en als je een abonnement hebt, je nooit hoeft af te vragen in welke bus dat abonnement wel geldig is, en in welke niet. Wat jarenlang voor heel veel buitenlanden, ook Zwitserland, het grote voorbeeld was. Alleen, dat papieren systeem heeft ook een paar nadelen. Voor de vervoerders is het grootste nadeel, dat de opbrengstverdeling onnauwkeurig is. Dat is een probleem dat in alle Verkehrsverbunde speelt, ook die in Zwitserland, en waar men vaak kunstgrepen moet toepassen om het probleem op te lossen. Het tweede probleem is, dat in Nederland de NS zich niet in het systeem laat invoegen. De OV-chipkaart gaat dit probleem op termijn oplossen. Met één kaart kan je dadelijk met het hele OV in Nederland reizen.
Met geintegreerde tariefsystemen heeft men veel ervaring in Zwitserland hoor. Men werkt in Zwitserland overigens aan een zone gebaseerd tarief systeem dat het hele land zal dekken, treinen inclusief. En het gaat gewoon met papieren tickets zijn. Er is niks dat de OV chipkaart op lost dat niet op een andere manier opgelost kan worden. En het systeem zal voor veel problemen zorgen, onder andere voor mensen die uit het buitenland komen.
K V B schreef:(Overigens, in Zwitserland doet men ook niet aan electronisch stemmen bij verkiezingen. En maar goed zo...)
Het electronisch stemmen is in Nederland kort geleden ook afgeschaft. Met als gevolg, dat er veel meer fouten worden gemaakt ........
Wim[/quote]

Het gaat er niet zozeer om of er meer of minder fouten gemaakt worden. Het belangrijkste is hier dat je als burger kan zien wat er gebeurd, maar dat is een andere diskussie.
kika
Berichten: 2859
Lid geworden op: 15 apr 2008, 03:00
Locatie: BRD

OV-chipkaart NL

Bericht door kika »

Hoi,

Ik zou graag een boom opzetten over dat Nederlandse ov-chipkaartgebeuren, maar vind deze draad een beetje ongepast. Kan dat eventueel worden afgesplitst?
SvMp

Re: Uitzonderingsstatuut NMBS

Bericht door SvMp »

kika schreef:Hoi,

Ik zou graag een boom opzetten over dat Nederlandse ov-chipkaartgebeuren, maar vind deze draad een beetje ongepast. Kan dat eventueel worden afgesplitst?
Een nieuw draadje lijkt mij inderdaad handig, evt. afsplitsen als de software van dit forum het ondersteunt.

In Nederland zijn ze weer lekker bezig: http://www.spitsnieuws.nl/archives/binn ... beten.html
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: OV-chipkaart NL

Bericht door Shrek »

U vraagt, wij draaien :wink:
wimpiespoor
Berichten: 238
Lid geworden op: 02 feb 2006, 21:58
Locatie: Zeist, Nederland

Re: Uitzonderingsstatuut NMBS

Bericht door wimpiespoor »

K V B schreef:Abonnementen zijn inderdaad relatief goedkoop in Zwitserland. Dat is met opzet zo gedaan, om de aanschaf van abonnementen aan te moedigen.
En in Nederland duur. En dat is één van de nadelen van een landelijk geldend tariefsysteem. Want in onze stedelijke agglo's zou men juist graag de abonnementen goedkoper willen maken, en het incidenteel reizen duurder. Maar buiten de stedelijke agglo's (waar het ov nauwelijks een mobiliteitsfunctie heeft, maar veeleer een sociale functie) zou men graag het incidenteel reizen goedkoper maken. Die verschillende beprijzing wordt met de OV-chipkaart mogelijk en gaat men ook doen, terwijl je toch met één kaart door het hele land kan blijven reizen.
K V B schreef:Het enige wat je in Zwitserland bij je moet hebben om altijd, zonder problemen, incidenteel of regelmatig, te kunnen reizen is een betaalmiddel. Cash of een debit of credit kaart. In Nederland wordt dit dus steeds moeilijker. Toch wel handiger dan nog eens een afzonderlijke chipkaart.
Je kan in Nederland nog steeds overal met contant geld blijven reizen, en dat blijft ook zo. Maar het ongemak dat dat geeft heeft wel zijn prijs (letterlijk).
K V B schreef:Overigens met die automatische oplaad functie is het wel afgelopen met anoniem reizen.
Misverstand: de vervoerders krijgen uit het systeem geen tot personen herleidbare informatie.
K V B schreef:Maar blijkbaar kan het toch wel. Ik zie immers in Bern bij elke halte een automaat staan. Die automaten gaan overigens wel een poosje mee hoor. En ik denk dat het minder dan 20000 is. Trouwens, wat kost de OV chipkaart infrastructuur?
Ook bij iedere bushalte? En ook in de dorpjes buiten Bern
K V B schreef:Ik heb negen jaar in Nederland gewoond, dus ik weet hoe de strippenkaart werkt. quote="K V B"]Hier vergelijk ik weer met "best practice", en dat is om bij het instappen geen controle te doen. Kwestie van de halteringstijd zo onafhankelijk mogelijk te maken van het aantal opstappers. In het stadvervoer kan je beter met instappen en uitstappen bij elke deur werken. Zwart en grijs rijden bestrijd je met mobiel controles. (Heb er gisteren in Bern nog eentje meegemaakt, was best indrukwekkend...)
Wat is naar jouw idee best-practise? In Nederland ligt het percentage zwart- en grijsrijden in de bus, waar vrijwel overal ingangscontrole is, beneden de 3%. Toen de mogelijkheid nog bestond om bij een automaat af te stempelen, lag dat een stuk hoger. Het afschaffen van de automaten in de bussen omstreeks 1985 heeft nergens tot een noemenswaardige rijtijdverlenging geleid. Het gevolg is ook, dat in de bussen nauwelijks gecontroleerd behoeft te worden. Eén van de weinige nadelen van de OV-chipkaart is, dat gevreesd moet worden, dat het zwart- en grijsrijden in de bus nu weer zal stijgen.
Voor de tram geldt een ander verhaal: daar bestaat overal in Nederland een open instapregime, met de daaraan gekoppelde hoge percentages zwart- en grijsrijden, agressie, en enorme kosten om een en ander in de hand te houden.
Dat zal elders niet wezenlijk anders zijn.
K V B schreef:Met geintegreerde tariefsystemen heeft men veel ervaring in Zwitserland hoor. Men werkt in Zwitserland overigens aan een zone gebaseerd tarief systeem dat het hele land zal dekken, treinen inclusief. En het gaat gewoon met papieren tickets zijn. Er is niks dat de OV chipkaart op lost dat niet op een andere manier opgelost kan worden. En het systeem zal voor veel problemen zorgen, onder andere voor mensen die uit het buitenland komen.
Men werkt aan ........ en wanneer mag dat er dan wel wezen?
Wim
kika
Berichten: 2859
Lid geworden op: 15 apr 2008, 03:00
Locatie: BRD

Re: Uitzonderingsstatuut NMBS

Bericht door kika »

wimpiespoor schreef: En in Nederland duur. En dat is één van de nadelen van een landelijk geldend tariefsysteem. Want in onze stedelijke agglo's zou men juist graag de abonnementen goedkoper willen maken, en het incidenteel reizen duurder. Maar buiten de stedelijke agglo's (waar het ov nauwelijks een mobiliteitsfunctie heeft, maar veeleer een sociale functie) zou men graag het incidenteel reizen goedkoper maken. Die verschillende beprijzing wordt met de OV-chipkaart mogelijk en gaat men ook doen, terwijl je toch met één kaart door het hele land kan blijven reizen.
Het soort abbo's is ook relevant: een sterabbonement, een lijnabbonement al dan niet gebonden aan bepaalde tijden/treinen,... Er zijn veel mogelijkheden om een abonnement voordeliger te maken, vervoerders hadden al mogelijkheden tot bepaalde kortingen. Dan denk ik bijvoorbeeld aan HOV-trajectkaarten, Valleischolierenkaart of een 'buzzer'.
wimpiespoor schreef:Je kan in Nederland nog steeds overal met contant geld blijven reizen, en dat blijft ook zo. Maar het ongemak dat dat geeft heeft wel zijn prijs (letterlijk).
Duidelijk nadeel, toch?
K V B schreef:Overigens met die automatische oplaad functie is het wel afgelopen met anoniem reizen.
wimpiespoor schreef:Misverstand: de vervoerders krijgen uit het systeem geen tot personen herleidbare informatie.
Allebei fout? Vervoerders hebben wel degelijk toegang tot persoonlijk herleidbare informatie: denk maar aan abonnementen, op maat gemaakte aanbiedingen van de NS, etc. Verder is 'anoniem reizen' enkel nog min- of meer mogelijk door het volle pond te betalen: voorafbetaalde wegwerp OV-kaarten.Tot 7 jaar worden reisgegevens bewaard. Er is géén sprake van anonimisatie of pseudonimisatie van de gegevens. Dit is bedoeld voor o.a. justitie, in theorie hebben vervoerders geen toegang tot reisgegevens van een kaart die met een andere vervoerder werden afgelegd. Maar goed naast alle theorie is er de praktijk van Trans Link systems die bij mij in ieder geval te boek staat als een te wantrouwen bedrijf. Denk maar aan hun pogingen om de kraakbaarheid van de mifair chips te ontkennen.
wimpiespoor schreef: Eén van de weinige nadelen van de OV-chipkaart is, dat gevreesd moet worden, dat het zwart- en grijsrijden in de bus nu weer zal stijgen.
Gisteren nam ik voor het eerst een bus met een OV-chipkaart, ding werkte uiteraard eerst niet (uiteraard slaat op Murphy's law), wat ik niet doorhad. Toen ik gewoon wilde doorlopen (dacht dat het wel werkte), riep de chauffeur me vriendelijk maar beslist terug. Ik zou maar wachten op de statistieken. Sowieso is grijsrijden met OV-chipkaart erg moeilijk, tenzij je enkel doelt op reizen met korting/abbo van iemand anders kaart? Maar minder strippen (laten) stempelen dan waar je heen moet is wel verdomd moeilijk met dat systeem.
wimpiespoor schreef: Voor de tram geldt een ander verhaal: daar bestaat overal in Nederland een open instapregime, met de daaraan gekoppelde hoge percentages zwart- en grijsrijden, agressie, en enorme kosten om een en ander in de hand te houden.
Dat zal elders niet wezenlijk anders zijn.
Zat trams in A'dam die wél een kaartjesknipper/verkoper hebben en controle hebben. Zowel de oude gele als de combino's. Er zijn ook ronduit idiote afwegingen: in Rotterdam zijn er momenteel 2 OV-vervoersverboden. 1 persoon mag tram 2 niet gebruiken. Maar ja hoe ga je dat controleren? Door een camerasysteem uit te rusten met gezichtsherkenning: kosten 200.000 euro.

En dan hebben we nog wat nadelen op te sommen:
- het ontbreekt aan intelligentie: probeer een retourtje bij de NS te halen, als je met een VDU inchecked net voor 9, doe je de volledige rit zonder korting.
- dubbel opstapgeld als je van de NS op een ander vervoerbedrijf stapt
- duurder
- Telfortgeld voor poortjes is voor een deel 'verdwenen', veel poortjes (sociale veiligheid argument) zijn palen geworden
- klasseverhoging/verlaging op de trein, moet je een keer proberen voor de grap...
- via-treinreizen
- samenreiskorting al geprobeerd te gebruiken met een chip?
- doorstroming in stations met poortjes is vreselijk laag (dan denk ik aan mijn eigen ervaringen in A'dam Zuid en C.S. voornamelijk)
- er zijn geen heldere prijslijsten, heenrit is soms duurder dan een terugrit. Je kan het enkel achteraf te weten komen
- privacy: je moet afgaan op de mooie ogen van de vervoersbedrijven. 2 weken terug was er nog een mooi lek van 168.000 reizigers wiens gegevens op straat lagen.

Ik ben vast nog een en ander vergeten op te sommen qua nadelen, aanvullingen en verbeteringen zijn uiteraard welkom.
treinbruno
Berichten: 2405
Lid geworden op: 01 sep 2007, 20:38
Locatie: Singapore

Re: OV-chipkaart NL

Bericht door treinbruno »

Nog een voordeel is dat een treinrit met de OV chipkaart, 1e classe nooit meer als €20 kost:

Je koopt een anonieme chipkaart (eenmaal €7,50), en je zet er reizen op saldo 1e Klasse en 20€ op
Je checkt in op je beginstation, maar checkt op je eindstation niet uit, er gaat alleen 20€ van je kaart.
De volgende keer doe je net hetzelfde, 20€ eropzetten, inchecken, maar op het eindstation niet uitchecken
Afbeelding
KB
Berichten: 637
Lid geworden op: 01 feb 2006, 14:43

Re: OV-chipkaart NL

Bericht door KB »

treinbruno schreef:Nog een voordeel is dat een treinrit met de OV chipkaart, 1e classe nooit meer als €20 kost:

Je koopt een anonieme chipkaart (eenmaal €7,50), en je zet er reizen op saldo 1e Klasse en 20€ op
Je checkt in op je beginstation, maar checkt op je eindstation niet uit, er gaat alleen 20€ van je kaart.
De volgende keer doe je net hetzelfde, 20€ eropzetten, inchecken, maar op het eindstation niet uitchecken
Is dat legaal?
L'union fait la force.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: OV-chipkaart NL

Bericht door Shrek »

Ik lees hier veel nadelen van de OV-chipkaart in nederland, maar ik kan me niet ontdoen van de indruk dat die helemaal niet komen door de chipkaart an sich maar gewoon door de manier waarop deze geïmplementeerd wordt.
Met dezelfde kaart moet toch veel meer mogelijk zijn?
rvdborgt
Berichten: 4326
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:09

Re: OV-chipkaart NL

Bericht door rvdborgt »

Shrek schreef:Ik lees hier veel nadelen van de OV-chipkaart in nederland, maar ik kan me niet ontdoen van de indruk dat die helemaal niet komen door de chipkaart an sich maar gewoon door de manier waarop deze geïmplementeerd wordt.
Met dezelfde kaart moet toch veel meer mogelijk zijn?
Dat klopt helemaal. ROVER heeft al een hele tijd een zorgpuntenlijst en daarvan is nog steeds bar weinig opgelost. Als iemand nog punten weet die niet op die lijst staan, laat maar weten.

Groetjes,
Rian
K V B
Berichten: 3319
Lid geworden op: 30 jun 2006, 13:20
Locatie: Wengwald, Zwitserland

Re: Uitzonderingsstatuut NMBS

Bericht door K V B »

wimpiespoor schreef: Ook bij iedere bushalte? En ook in de dorpjes buiten Bern
Bij alle haltes van het stadsverkeer, en bij alle stations staan automaten. Bij haltes op het land koop je je kaartje in de bus. Maar als je al een kaartje (of abonnement) hebt hoef je niet bij de chaufeur langs. Die heeft overigens meestal liever dat je in het midden of achterin in stapt. Als hij de deur vooraan moet openen zit hij in de tocht...

Het valt mij altijd op als ik weer eens in Belgie of Nederland op tram of bus zit hoeveel tijd daar altijd weer aan de haltes verloren wordt.
Wat is naar jouw idee best-practise? In Nederland ligt het percentage zwart- en grijsrijden in de bus, waar vrijwel overal ingangscontrole is, beneden de 3%.
Rond de 1 a 2% in Zwitserland. Het idee is dat je er voor zorgt dat een boete meer kost dan een maand abonnement, en dat de kans op controle ongeveer een keer per maand is. Dan rekent zwartrijden zich niet uit.
Voor de tram geldt een ander verhaal: daar bestaat overal in Nederland een open instapregime, met de daaraan gekoppelde hoge percentages zwart- en grijsrijden, agressie, en enorme kosten om een en ander in de hand te houden.
Dat zal elders niet wezenlijk anders zijn.
Dat is in Zwitserland wel degelijk anders. Daar lost men het probleem van asociaal gedrag in het OV niet op door het OV gebruik voor de rest van de bevolking ingewikkelder te maken. Men lost het op door zich asociaal gedragende personen uit het OV te verwijderen. Desnoods met geweld.
De controleploegen die s'avonds in de S-Bahn Zürich rond komen zijn gewapend. Een grote bek opzetten betekend dat je die avond je eigen bed niet meer ziet.
K V B schreef:Met geintegreerde tariefsystemen heeft men veel ervaring in Zwitserland hoor. Men werkt in Zwitserland overigens aan een zone gebaseerd tarief systeem dat het hele land zal dekken, treinen inclusief. En het gaat gewoon met papieren tickets zijn. Er is niks dat de OV chipkaart op lost dat niet op een andere manier opgelost kan worden. En het systeem zal voor veel problemen zorgen, onder andere voor mensen die uit het buitenland komen.
Men werkt aan ........ en wanneer mag dat er dan wel wezen?
Op dit moment zijn er een hoop verschillende tariefverbonden al actief. Het grootste probleem zijn verschillen in tariefstructuur. In het ZVV gebied is bijvoorbeeld een retourtje automatisch een dagkaart. In Bern koop je gewoon enkeltjes, en enkel een dag kaart als je vier keer het OV gaat nemen die dag.
Dat op een lijn krijgen is een beetje de uitdaging. De Kantons hebben nogal wat in de pap te brokkelen op OV gebied, en ze zijn niet allemaal bereid evenveel op tafel te leggen.
K V B
Berichten: 3319
Lid geworden op: 30 jun 2006, 13:20
Locatie: Wengwald, Zwitserland

Re: OV-chipkaart NL

Bericht door K V B »

Shrek schreef:Ik lees hier veel nadelen van de OV-chipkaart in nederland, maar ik kan me niet ontdoen van de indruk dat die helemaal niet komen door de chipkaart an sich maar gewoon door de manier waarop deze geïmplementeerd wordt.
Met dezelfde kaart moet toch veel meer mogelijk zijn?
De vraag is of het wel goed te implementeren is. Het is gewoon allemaal te ingewikkeld.
Plaats reactie