achtergrond afschaffing Beneluxtrein (probleem NS hispeed)

Voorlopige place-holder voor topics tot deze in de juiste categorie geplaatst zijn. Hier geen nieuwe topics openen!
Gesloten
Railhobbyist

achtergrond afschaffing Beneluxtrein (probleem NS hispeed)

Bericht door Railhobbyist »

Concessie
Aan de concessieverlening is een aanbestedingsprocedure en een reeks scherpe onderhandelingen voorafgegaan. Het ministerie van Verkeer en Waterstaat heeft in de eerste ronde van de aanbesteding alle aanbiedingen afgewezen omdat zij te weinig geld opbrachten. Het ministerie verwachtte uit de concessie geld terug te kunnen verdienen op de dure aanleg van de HSL-Zuid. HSA is het ministerie tegemoet gekomen met een nieuwe aanbieding. Om de hogere concessiebijdrage te kunnen betalen werd het aanbod versoberd, (...) en werden de reizigerstarieven verhoogd. De hogere reizigerstarieven zijn controversieel. Het ministerie redeneert dat het aanbod van de HSL-Zuid extra is bovenop de bestaande diensten op het hoofdrailnet, zodat geen bestaande reizigers gedupeerd worden met onredelijke tariefsverhogingen. Het is echter nog maar de vraag in hoeverre redelijkerwijs van NS verwacht mag worden dat zij als exploitant van het hoofdrailnet en als belangrijkste aandeelhouder van HSA met zichzelf gaat concurreren.
http://nl.wikipedia.org/wiki/High_Speed_Alliance


In deze quote uit wikipedia is al mooi en kernachtig beschreven wat het probleem is. Nu wat 'gedachten' over de beslissing van het Nederlandse Ministerie van Verkeer & Waterstaat op zich:

gedachte 1) eigenlijk raar dat de overheid geld wil verdienen aan de besteding van collectieve middelen, ik bedoel: je betaalt belastinggeld als burger waarmee de overheid voorzieningen aanlegt maar in plaats van dat je je belastinggeld als het ware 'terugkrijgt', moet je gaan betalen om gebruik te kunnen maken van de voorzieningen

gedachte 2) bovenstaande gedachte is eigenlijk helemaal niet zo raar (jawel ik spreek mezelf graag tegen...): bij tolwegen of toltunnels of tolbruggen vraagt de overheid ook een -extra- bijdrage van de burger.

gedachte 3) is het ethisch van de overheid om de bestaande alternatieven, waarvan de burger naar tevredenheid gebruik maakt, af te schaffen om burgers te dwingen (monopoliesituatie!) gebruik te maken van dure verbindingen zoals Fyra en Thalys?!?! (zie vooral de laatste zin uit mijn bovenstaande wikipediaquote)

Ik hoor graag hoe er over mijn 'gedachte's' wordt gedacht :-)

Vriendelijke groet,
Railhobbyist
bobke
Berichten: 766
Lid geworden op: 03 jan 2010, 21:55
Locatie: Dudzele

Re: achtergrond afschaffing Beneluxtrein (probleem NS hispeed)

Bericht door bobke »

Wat ik eigenlijk niet begrijp, waarom kost het zoveel meer om op een HSL spoorlijn te rijden, dan een andere spoorlijn? Ook al kostte de aanleg meer, daarvoor moet men op die lijn toch geen hogere vergoeding voor vragen? De kosten (die prorail maakt om de lijn te onderhouden etc...) kunnen toch over heel het land gelijkmatig verdeeld worden? ofja, graag wat meer uitleg
grtn
Railhobbyist

Re: achtergrond afschaffing Beneluxtrein (probleem NS hispeed)

Bericht door Railhobbyist »

bobke schreef:Wat ik eigenlijk niet begrijp, waarom kost het zoveel meer om op een HSL spoorlijn te rijden, dan een andere spoorlijn? Ook al kostte de aanleg meer, daarvoor moet men op die lijn toch geen hogere vergoeding voor vragen? De kosten (die prorail maakt om de lijn te onderhouden etc...) kunnen toch over heel het land gelijkmatig verdeeld worden? ofja, graag wat meer uitleg
grtn
Bij een HSL heb je een veel hoger stroomverbruik en veel hogere (onderhouds)eisen t.a.v. veiligheid. Maar de belangrijkste reden waarom Fyra gemiddeld duurder gaat worden dan de Benelux is dat de overheid de investering in de infra grotendeels wil terug verdienen. In elk geval in veel hogere mate dan bij andere spoorweginfraprojecten.

Je hebt het verder over het onderscheid in de kosten van aanleg en de kosten van dagelijks onderhoud. Daar heb ik niet zoveel zicht op.
Dus daar kan ik niet meer uitleg over geven. Van mijn kant vraag ik me af wat je bedoeld met "over heel het land verdeeld worden". Bedoel je daarmee een belastingverhoging voor elke burger? Of voor elke treinreiziger?
Dat zou dan namelijk ook een interessante gedachte zijn :

4) Alle Nederlanders (en Belgen) treinreizigers gaan landelijk een beperkt percentage meer betalen voor hun gewone treinkaartjes, waar dan ook in het land, zodat de gemiddelde prijs van de treinkaartjes op de HSL niet zo hoog hoeft te zijn; dat lijkt een beetje op een tol of extra belasting maar dan alleen voor Nederlandse en Belgische treinreizigers en niet voor alle burgers.
Op deze manier wordt de pijn van de hele dure HSL over alle treinreizigers in den lande uitgespreid, een omgekeerde salamitechniek denk ik zo.


Mvg,
Railhobbyist
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: achtergrond afschaffing Beneluxtrein (probleem NS hispeed)

Bericht door Shrek »

Mijn mening is dat de staat (en dus alle burgers) gerust mogen meebetalen voor de HSL die uiteindelijk zeer veel Nederlanders goed zal uitkomen (al hebben de meesten dat nog niet meteen door).
In België is het ook bijna allemaal door de staat betaald, dat heeft er mede voor gezorgd dat we al veel langer de voordelen van een uitgebouwd HST-net hebben :)
AlexNL
Berichten: 2182
Lid geworden op: 15 jun 2008, 02:34
Locatie: Breda, Nederland

Re: achtergrond afschaffing Beneluxtrein (probleem NS hispeed)

Bericht door AlexNL »

Destijds was de overheid nogal liberaliseringsgezind en wilde men eigenlijk zo weinig mogelijk investeringen doen zonder er iets voor terug te krijgen, dit met het oog op het in toom houden van de kosten en de staatsschuld. En omdat NS als de dood was dat bijvoorbeeld SNCF de dienst zou komen uitvoeren en de overheid daar zo van onder de indruk zou zijn dat NS mogelijk de hoofdrailnetconcessie kwijt zou raken, hebben zij destijds zo'n absurd hoog bod gedaan.

Een paar maanden terug is er in Nederland een uitzending aan gewijd door KRO Reporter, die kun je hier bekijken.
jan_olieslagers
Berichten: 3505
Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
Locatie: Ansião (PT)

Re: achtergrond afschaffing Beneluxtrein (probleem NS hispeed)

Bericht door jan_olieslagers »

Even de totale historiek overschouwen (op Europess nivo):

1835-1900 spoorwegen werden aangelegd én uitgebaat door privé-initiatief, voornamelijk voor goederenvervoer, voornamelijk voor de steenkool- en staalindustrie
1900-2000 spoorwegen werden overgenomen door de overheden en werden een publieke dienst, aangeboden tegen kostprijs of zelfs eronder.
Reizigersverkeer wordt daarbij steeds belangrijker, goederenverkeer stagneert, en neemt zelfs af na de 2de wereldoorlog en de bijhorende opkomst van het wegvervoer. Ook het goederenvervoer langs de waterweg gaat dan achteruit.
2000- .... spoorwegen wegen al te zwaar op de openbare budgetten en worden terug overgedragen aan "de privé", tot groot verdriet van wie 't verdriet, en doen plots een zware inhaalbeweging kwa tarieven om terug rendabel te worden. Voor het goederenverkeer lukt dat redelijk omdat ook het wegvervoer aan zijn grenzen komt (energieprijzen, verzadiging wegennet). Onder druk van sommige conservatieve krachten blijven de binnenlandse reizigersdiensten aanvankelijk nog overheidsmonopolie, de nieuwe markt van de internationale sneldiensten wordt echter vrijgegeven aan privé-uitbaters, waarin weliswaar de staatsvervoersbedrijven nog een flinke deelneming hebben.

(al te schematisch, jawel, toegegeven, verfijningen welkom!)
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
Gesloten