interrail deel 3 (mei)

Voorlopige place-holder voor topics tot deze in de juiste categorie geplaatst zijn. Hier geen nieuwe topics openen!
Gesloten
Gebruikersavatar
Portbou
Berichten: 1801
Lid geworden op: 06 mar 2006, 23:24
Locatie: Mechelen
Contacteer:

interrail deel 3 (mei)

Bericht door Portbou »

Hallo,

In mei was ik gedurende twee (aparte) weken op reis met een 10/22 interrail.
Deel 1 zette ik hier : http://www.hgbtf.net/viewtopic.php?f=7&t=7457
Deel 2 zette ik hier : http://www.hgbtf.net/viewtopic.php?f=7&t=7555

Dit is mijn travelcalendar... Merk op dat deze slechts tweemaal gecontroleerd werd...
Afbeelding
Hier volgt het derde en laatste deel van mijn reisverslag.

Na drie dagen zon, zee, zaligheid in Njivice stap ik woensdagavond 26 mei op de laatste Autotrans-autobus van de dag naar Rijeka.
Korte wandeling van het busstation naar het treinstation waar ik in het buffet mijn laatste kuna's opmaak aan een pannekoek.

Om 20u45 vertrekt daar trein 480 naar Ljubljana, met achteraan een rechtstreeks ligrijtuig voor Munchen.
Afbeelding
In dit forum is te lezen hoe ik in een schemerzone terecht kwam wat betreft de geldigheid van de nachttreinregeling bij interrailtickets :
http://www.worldonrails.nl/forum/viewto ... f=1&t=6986

In het zitrijtuig reis ik tot Ljubljana. Net zoals op mijn reis in de tegenovergestelde richting enkele dagen geleden valt me op dat er in de grensstations Sapjane en Illirska Bistrica wel erg lang stilgestaan wordt.

Aankomst in Ljubljana met een tiental minuten vertraging rond 23u30. Het vertrekbord ziet er dan als volgt uit :
Afbeelding
Stipt op tijd komt Lisinski 498 het station binnengereden. In de uitgestorven Tsjechische slaapwagen Zagreb-Praha vind ik een snurkende slaapwagenconducteur... Nadat hij van zijn verbazing bekomen is regelen we een single compartiment tot Linz. De prijs daarvan was zeer laag en een kwitantie heb ik niet gezien. No further comment :-), ik had een prima onderdak.
Afbeelding
Erg goed geslapen en niets bemerkt van alles wat er die nacht onderweg misgelopen moet zijn en ertoe leidde dat we - als ik om 06u30 wakker schiet - nog in het station van Salzburg staan.

Een halfuurtje later, na wat heen- en weer gerangeer hangen we aan OIC543 die vanaf Salzburg richting Wien rijdt.
2,5 uur vertraging dus... Mijn oorspronkelijke plan om met overstap in Linz, Wien, Breclav, Bohumin en Katowice naar Krakow te raken met aankomst daar om 17u48 is verkeken.

Vlak voor Linz helpt de slaapwagenconducteur me breed lachend en uitgebreid dekuju-zeggend naar het volgende rijtuig zodat ik verder kan reizen naar Wien.

De slaapwagen blijft dus om 08u30 in Linz achter en ik vraag me af wanneer hij ooit in Praha zal aankomen ?
Ik vermoed REX Linz 11:12 - Ceske Budejovice 13:51 en dan R Ceske Budejovice 14:04 - Praha 16:40 ? Ik hoop dan wel dat ze een reserveslaapwagen hebben voor de reis Praha-Zagreb van vanavond want op een halfuurtje keertijd raakt de slaapwagen niet gereinigd...

Zelf bereik ik om 10u09 Wien Hütteldorf. Met de S-bahn reis ik verder naar Wien Meidling.
De eerste echte reismogelijkheid naar Polen lijkt nu de EC102 van 13u33. Ik hoop toch op een vroegere mogelijkheid en begin met regionale treinen richting Breclav te sporen. Dit was echt op de bonnefooi, ik had geen spoorboekje.

Het lijkt vrij goed te gaan in het begin : om 10u42 kan ik op de S-bahn naar Gänserndorf, daar aangekomen heb ik een vrij korte overstap op een regionale trein met terminus in Bernhardstal. Maar hier strand ik en moet ik een uur wachten op een trein naar Breclav.
Afbeelding
Uiteindelijk kom ik in Breclav aan om 13u31 waar ik dan alsnog op EC102 moet wachten om verder te raken.
Heb dus tijd voor wat fotografie hier.

In Tsjechië bedient men zich ook in politieke campagnes van vergelijkende reclame :
Afbeelding
Andere beelden :
Afbeelding Afbeelding Afbeelding Ik hou wel van de automatische aankondigingen in de Tsjechische stations :
http://www.youtube.com/watch?v=GrVF3f0aQX0 (EC70 Wien-Praha)

Ook van "mijn" trein naar Warszawa maak ik een opname :
http://www.youtube.com/watch?v=WOeWXRpoIgU

Beelden van de EC102 "Polonia" Villach-Warszawa :
Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding
Ik breng eerst een bezoek aan de restauratiewagen waarin drie mannen van WARS druk in de weer zijn : een kok, een ober en een "manusje van alles" die ook de minibar in de trein rondrijdt. Strikt eentalig Pools evenwel... De menukaart is dan wel viertalig maar het Duits en het Engels rammelt hier en daar.
Afbeelding
Ik eet een lekkere Ceasar's Salad. Geen voorverpakte plastiektoestanden maar een echt bord vers klaargemaakte sla.

De menukaart vermeldt de prijzen enkel in zloty... en nergens wordt een officiele wisselkoers vermeld. Een Eurocitytrein onwaardig.
Toch mag ik niet klagen over de wisselkoers die gehanteerd wordt door het personeel, deze was eerlijk.

Ik neem plaats in het laatste rijtuig, dit was van de OeBB en had stopcontacten. Dit was echter beperkt tot Bohumin, daar verhuis ik dus naar een PKP-rijtuig.
Afbeelding De grensovergang met Polen was heel erg zichtbaar. In Tsjechië verliep de reis over grotendeels gemoderniseerde lijnen langs gemoderniseerde stations. Het begeleidingspersoneel deed voor ieder station aankondigingen in het Tsjechisch en in het Engels.

Vanaf Zebzrydowice leken we terug te gaan in de tijd... Vervallen grauwe stations.
Afbeelding De lijn tot Katowice is in heel slechte staat (mogelijk mede veroorzaakt door de overstromingen die er in die periode waren). Wat me tevens negatief opviel zijn de aankondigingen : eentalig Pools.

We lopen een twintigtal minuten vertraging op. Er komt een eentalig Poolse aankondiging over onze aansluiting naar Krakow... Gelukkig is er een bereidwillige Pool in mijn buurt die voor vertaling zorgt : onmiddellijke overstap op hetzelfde perron.

Enkele beelden uit de TLK83110 Szczecin-Krakow waarop ik overstap.
Afbeelding Afbeelding Afbeelding Ik denk dat er nog veel subsidies naar PKP zullen moeten vloeien... Ook de lijn tussen Katowice en Krakow is in erg slechte staat.

Rond 21u kom ik dan aan in Krakow... na een vrij intensieve reis van 24u. Heb vandaag echt het onderste uit mijn reisdag gehaald.


_______________________________________________________________________________________________________________

Twee dagen later, zaterdag 29 mei volgt dan de reis naar huis.

Het kleurige vertrekbord van Krakow Glowny :
Afbeelding
Andere beelden uit het station :
Afbeelding Afbeelding
Om 07u24 neem ik plaats in wat zonder twijfel de traagste Eurocity in Europa moet zijn, EC 340 Wawel.
Afbeelding
Ik neem plaats in het DBAG-rijtuig en rijd mee tot Berlin, een reis van 10u voor 550km...

Een jonge vrouwelijke controleur eist dat ik een reservering zou betalen hoewel dit volgens interrailnet.com niet nodig is voor internationale trajecten. We krijgen een hoogoplopende discussie grotendeels in gebaren want ze is uiteraard ééntalig Pools. Uiteindelijk komt haar chef erbij en die geeft me gelijk. Evenwel niet zonder - terwijl ik erop zit te kijken - dat het jong geweld ook met hem nog wat discussieert...

Wat had ik haar misdaan ? Of hoeveel procent van de gelden van de ticketverkoop aan boord mag zij behouden ?

Zoals op andere plaatsen in dit forum al uitgebreid te lezen staat berijdt deze trein tussen Legnica en Cottbus een erg slechte lijn, de reis verloopt er stapvoets. Ook de stations in dit gebied lijken sinds de tweede wereldoorlog niet meer aangepakt te zijn.
Afbeelding
Ik ben niet rouwig als we om 17u40 de kelder van het station Berlin Hbf binnenrijden.
Afbeelding
Vlotte overstap op de ICE844 Berlin Hbf 17:49 - Köln Hbf 22:31 en aldaar een nog veel vlottere overstap op S12 Köln Hbf 22:31 - Siegburg/Bonn 22:58.

Hier vind ik in goede orde mijn wagen terug en begint een middernachtelijke rit terug naar Brussel.

Groeten,
Bart W.
kika
Berichten: 2859
Lid geworden op: 15 apr 2008, 03:00
Locatie: BRD

Re: interrail deel 3 (mei)

Bericht door kika »

Leuk, zo'n kleurrijk verslag! Doet me beseffen dat er toch echt veel mogelijkheden zijn om kris-kras doorheen Europa te treinen.

Goed idee trouwens om je wagen aan Bonn-Siegburg te parkeren.
Gebruikersavatar
Portbou
Berichten: 1801
Lid geworden op: 06 mar 2006, 23:24
Locatie: Mechelen
Contacteer:

Re: interrail deel 3 (mei)

Bericht door Portbou »

Hallo,
kika schreef:Goed idee trouwens om je wagen aan Bonn-Siegburg te parkeren.
Ja hé... ;-)

Dagtarief van 6,50 EUR op 200m van het station... en in één moeite door de vervelende toestand qua biljetten en frequentie van Thalys en ICE tussen Brussel en Duitsland vermeden.

Groeten,
Bart W
Fles

Re: interrail deel 3 (mei)

Bericht door Fles »

Dit is meer iets voor "Reportages" dan voor "Actualiteit Internationaal" denk ik :)

Leuk verhaal wel even goed!
Gesloten