Trein rijdt door winkel en eindigt op plein

Voorlopige place-holder voor topics tot deze in de juiste categorie geplaatst zijn. Hier geen nieuwe topics openen!
nighttrain
Berichten: 2543
Lid geworden op: 03 sep 2007, 16:15
Locatie: Calais (France)

Re: Trein rijdt door winkel en eindigt op plein

Bericht door nighttrain »

Steelwheels schreef:
AlexNL schreef:In Nederland moet er ook een pilot bij zijn wanneer een machinist geen wegbekendheid heeft, wat hier dus ook het geval was. Of er een tolk bij is, weet ik niet. Misschien spreekt de pilot wel vloeiend Italiaans of Duits.

Overigens, tot nader order zijn alle Speno-treinen aan de spreekwoordelijke ketting gelegd in Nederland, totdat BAM Rail (onder wiens verantwoordelijkheid de Speno-treinen rijden) een beter veiligheidsplan heeft gepresenteerd. Dit in opdracht van de Inspectie Verkeer en Waterstaat.
De pilot (loods) die gesteld wordt is vaak een machinist of werktreinbegeleider met wegkennis. Het enige waar men noodzakelijkerwijs over moet kunnen communiceren is de betekenis van stop, snelheid en hoe de remkraan te bedienen. De ploeg van Speno heeft van BAM tekeningen over het te slijpen spoor met alle gegevens. Echter niet van de seinen en snelheden ed. Daar is de pilot (loods) voor verantwoordelijk. Bij aannemers wordt deze vaak ingehuurd als Wtb/Pilot/Tolk. Het slijpen zelf kan zijn op buitendienstgesteld spoor of in dienstzijnd spoor afhankelijk van de spoorbezetting die wordt gemaakt. In geval van buitendienstgesteld spoor moet er een werktreinbegeleider aanwezig zijn. Het transport van en naar de buitendienststelling gebeurd gewoon als treinbeweging. En hiervoor gelden normale regels als die voor een reizigerstrein of goederentrein. bekend met materieel (bediening door Speno mcn) en seingeving (pilot) en treinbeveiliging in dienst (ATB) uiteraard!

Een talenwonder hoeft dit dus meestal niet te zijn. Of men moet toevallig Italiaanse taal machtig zijn. Maar meestal is het Engels wat men verstaat. Het zijn overigens niet altijd Italianen, er zijn ook Hongaren en Polen. Speno is oorspronkelijk een Zwitsers bedrijf dat internationaal opereerd met goedkopere krachten uit deze landen.

Met groet, Willem Mcn/Pilot/WTB/Tolk (in het verleden ook dikwijls voor Speno waarbij het gewoon altijd veilig ging)
Een talenwonder hoeft niet maar iemand die meer begrijpt dan "si" of "no" is toch wenselijk dacht ik. Ik heb nooit gesteld dat het Italianen waren; maar zwitsers uit het Italiaans talengebied. En meestal zijn dit hun bestuurders en de arbeiders die slijpen en het onderhoud doen (schijven,olie veranderen enz...)kunnen eventueel Polen zijn.Alhoewel ik ze nog niet ben tegenkomen.
Er kan al spraakverwarring optreden tussen een Nederlander en Vlaming , laat staan tussen een Zwitser en een Vlaming enz enz . Waar ik dus niet mee wil vooruit lopen op de ware oorzaak van het incident.
Gebruikersavatar
Bibke
Berichten: 2954
Lid geworden op: 02 aug 2006, 22:51
Locatie: Kaulille (Afkomstig van LPP)

Re: Trein rijdt door winkel en eindigt op plein

Bericht door Bibke »

LRDArdo schreef:Ik lees zowat overal dat het gaat om een Speno slijptrein. Misschien niet het juiste toppic, maar wat doet zo'n ding? En werken die stammen ook op het Belgische net?
In dit topic staan er meerdere foto's van de Spleno slijptrein:
http://www.hgbtf.net/viewtopic.php?f=13&t=7059
Ik ben abonnee van “OP DE BAAN”, U ook?
www.pfttsp.be
www.cfbocq.be
www.retrotrain.be
AfbeeldingAfbeelding
nighttrain
Berichten: 2543
Lid geworden op: 03 sep 2007, 16:15
Locatie: Calais (France)

Re: Trein rijdt door winkel en eindigt op plein

Bericht door nighttrain »

LRDArdo schreef:Ik lees zowat overal dat het gaat om een Speno slijptrein. Misschien niet het juiste toppic, maar wat doet zo'n ding? En werken die stammen ook op het Belgische net?
zie hier hun webstek http://www.speno.ch/fr/0_home.asp
dentheo
Berichten: 8167
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: Trein rijdt door winkel en eindigt op plein

Bericht door dentheo »

Bibke schreef:Uitzendkracht was de baas op ramptrein:
Misschien ongewoon voor Belgie, maar in Nederland bestaat er een "verhuur" organisatie voor machinisten...
Lijkt mij zeer handig voor het tiental (?) goederenoperatoren.
Soms zelfs NS-ers die bij-karweien.
Theo
Groeten vanop de Heide
nighttrain
Berichten: 2543
Lid geworden op: 03 sep 2007, 16:15
Locatie: Calais (France)

Re: Trein rijdt door winkel en eindigt op plein

Bericht door nighttrain »

dentheo schreef:
Bibke schreef:Uitzendkracht was de baas op ramptrein:
Misschien ongewoon voor Belgie, maar in Nederland bestaat er een "verhuur" organisatie voor machinisten...
Lijkt mij zeer handig voor het tiental (?) goederenoperatoren.
Soms zelfs NS-ers die bij-karweien.
Maar hier was het meer een "pilot" van de onderhoudsfirma ingehuurd via een uitzendbureau.Die mensen zijn wel fully certified
dentheo
Berichten: 8167
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: Trein rijdt door winkel en eindigt op plein

Bericht door dentheo »

De "pilot" was waarschijnlijk machinist, maar dus ingehuurd.

Anderzijds is er een verschil tussen "pilot" en "pilot".
Pilot (loods) op een schip is niet de eindverantwoordelijke.
Bij de spoorweg reglementen blijkt het anders, is de pilot wel eindverantwoordelijke dus ook in dit geval ...

Een ingehuurde "eindverantwoordelijk" ??
Zijn rijbewijs zal wel weg zijn, maar zou zijn verzekering de kosten dekken ?
Theo
Groeten vanop de Heide
nighttrain
Berichten: 2543
Lid geworden op: 03 sep 2007, 16:15
Locatie: Calais (France)

Re: Trein rijdt door winkel en eindigt op plein

Bericht door nighttrain »

dentheo schreef:De "pilot" was waarschijnlijk machinist, maar dus ingehuurd.

Anderzijds is er een verschil tussen "pilot" en "pilot".
Pilot (loods) op een schip is niet de eindverantwoordelijke.
Bij de spoorweg reglementen blijkt het anders, is de pilot wel eindverantwoordelijke dus ook in dit geval ...

Een ingehuurde "eindverantwoordelijk" ??
Zijn rijbewijs zal wel weg zijn, maar zou zijn verzekering de kosten dekken ?
De piloot bij spoorwegondernemingen is de man die de lijnkennis en dus de ook de algemene regelgeving kennis heeft .
Dus meerdere situaties kunnen zich voordoen
een SPENO trein wordt bestuurd door de bestuurder van SPENO die het materiaal kent maar niet de lijnkennis laat staan de algemene reglementering. Dus zijn "piloot" zal hem zeggen wat de snelheden en signalen betekenen en in conséquentie naar laten handelen.Dus die piloot weet hoe het konvooi zich kan verplaatsen naar de werkzone ,hoe hij er kan binnen geraken, hoe op het buitendienst gesteld spoor moet rijden alsook hoe de trein eruit geloodsd wordt.
maar een piloot kan ook iemand begeleiden die de algemene reglementering kent ,maar niet de specifieke lijn waarop gereden wordt. enz enz
besluit : de piloot is de eindverantwoordelijke van de gehele beweging en niet het rollend materiaal.
Een bestuurder alleen is verantwoordelijk voor beiden.
De piloot hoeft niet zonodig een bestuurder te zijn,maar moet wel die reglementering kennen.
bv een SPENO zal begeleid worden door een bestuurder van Antwerpen centraal voor de rit van Berchem naar Essen, maar s'nachts zal een technieker et piloot certifikaat de Speno binnen loodsen tussen het station van Essen en een bepaald punt X op de lijn 12..
dentheo
Berichten: 8167
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: Trein rijdt door winkel en eindigt op plein

Bericht door dentheo »

Deze taakverdeling klopt redelijk met de taakverdeling bij NS (zie ongevalverslag waarvan ik de link gaf).
Nu is de term "eindverantwoordelijke" geen probleem wanneer alles in één bedrijf gebeurd.

Wanneer nu een bedrijf zoals Speno een "interim" inhuurt op "uurbasis" om zijn Nederlands-reglement onkundige machinist te "gidsen", kan ik mij toch zo moeilijk inbeelden dat die man (of zijn verhuurkantoor) voor zijn 3 shiften van 8 uur een miljoenengrote verzekering kan afsluiten omdat hij nu eenmaal eindverantwoordelijke is.
Lijkt mij moeilijk voor een prestatie van 24h à 100 Eur = 2400 Euro, de verzekering van Speno zal wel moeten opdraaien...

Reglement lijkt mij niet geschreven voor het tijdperk van "interim" machinisten van verhuurbedrijven....
Theo
Groeten vanop de Heide
nighttrain
Berichten: 2543
Lid geworden op: 03 sep 2007, 16:15
Locatie: Calais (France)

Re: Trein rijdt door winkel en eindigt op plein

Bericht door nighttrain »

dentheo schreef:Deze taakverdeling klopt redelijk met de taakverdeling bij NS (zie ongevalverslag waarvan ik de link gaf).
Nu is de term "eindverantwoordelijke" geen probleem wanneer alles in één bedrijf gebeurd.

Wanneer nu een bedrijf zoals Speno een "interim" inhuurt op "uurbasis" om zijn Nederlands-reglement onkundige machinist te "gidsen", kan ik mij toch zo moeilijk inbeelden dat die man (of zijn verhuurkantoor) voor zijn 3 shiften van 8 uur een miljoenengrote verzekering kan afsluiten omdat hij nu eenmaal eindverantwoordelijke is.
Lijkt mij moeilijk voor een prestatie van 24h à 100 Eur = 2400 Euro, de verzekering van Speno zal wel moeten opdraaien...

Reglement lijkt mij niet geschreven voor het tijdperk van "interim" machinisten van verhuurbedrijven....
Het is niet SPENO die betaalt.
Speno levert een service voor slijpen, controleren (US) ,onderstoppen enz, het bedrijf die de SPENO inhuurt is verantwoordelijk voor het leveren van een piloot.Dus als BAM een SPENO bestelt moeten zij voor de piloot zorgen uit eigen rang of via uitzendbureau.
Bv bij ET, komt de SPENO binnen tot aan de grens(en geen meter verder) van de concessie met een piloot van de SNCF, dan neemt een bestuurder over van ons.
De SPENO US wordt gepiloteerd door een werktreinbestuurder,daar hij trajekten aflegt tussen de terminals via de tunnel, cross overs enz..
De SPENO slijper wordt in de werkzone gebracht door een chef de chantier (kan een bestuurder, een spoor of bovenleidingstechnieker zijn) onder de bevoegdheid van een réalisateur travaux.Beide functies zijn ET personneel.
dentheo
Berichten: 8167
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: Trein rijdt door winkel en eindigt op plein

Bericht door dentheo »

Akkoord maar..., in Nederland gaat het bericht rond dat Speno nu deze maal rechtstreeks was besteld door de netwerkbeheerder zelf.
Speno zou een pilot hebben ingehuurd bij het interimbedrijf....hij moest werken volgens de BAM procedures...

We zullen moeten wachten op uitkomst onderzoek... maar dat zal waarschijnlijk niet bepalen wiens verzekering wat betaald.
Theo
Groeten vanop de Heide
nighttrain
Berichten: 2543
Lid geworden op: 03 sep 2007, 16:15
Locatie: Calais (France)

Re: Trein rijdt door winkel en eindigt op plein

Bericht door nighttrain »

dentheo schreef:Akkoord maar..., in Nederland gaat het bericht rond dat Speno nu deze maal rechtstreeks was besteld door de netwerkbeheerder zelf.
Speno zou een pilot hebben ingehuurd bij het interimbedrijf....hij moest werken volgens de BAM procedures...

We zullen moeten wachten op uitkomst onderzoek... maar dat zal waarschijnlijk niet bepalen wiens verzekering wat betaald.
maar de netwerkbeheerder heeft toch kontrakten met BAM of Volker?
AlexNL
Berichten: 2180
Lid geworden op: 15 jun 2008, 02:34
Locatie: Breda, Nederland

Re: Trein rijdt door winkel en eindigt op plein

Bericht door AlexNL »

ProRail heeft inderdaad contracten met diverse aannemers en zal door hun de werkzaamheden laten uitvoeren. Dat in dit geval BAM weer een andere partij inhuurt doet daar niets aan af. Speno voert in opdracht van BAM de werkzaamheden uit, en BAM levert de gids die de slijptrein begeleidt. Dat BAM die gids weer heeft ingehuurd van Spoorflex betekent niet dat de verantwoordig automatisch bij Spoorflex ligt.

Het is sowieso een complex puzzelstukje, want BAM zal de schade wel proberen te verhalen op Spoorflex, Spoorflex weigert dat vervolgens, Speno klopt weer aan bij BAM i.v.m. de schade aan de slijptrein, enzovoorts.
Gesloten