China ontwikkelt trein van 600 km per uur

Voorlopige place-holder voor topics tot deze in de juiste categorie geplaatst zijn. Hier geen nieuwe topics openen!
Gesloten
bobke
Berichten: 766
Lid geworden op: 03 jan 2010, 21:55
Locatie: Dudzele

China ontwikkelt trein van 600 km per uur

Bericht door bobke »

China ontwikkelt trein van 600 km per uur

3 augustus 2010

Op dit moment heeft China al een trein die een maximumsnelheid bereikt van 431 kilometer. Deze Maglev-trein zweeft tussen Shanghai en het vliegveld Pudong. Maar 431 kilometer is voor de Chinezen nog niet hard genoeg. Er is namelijk een Maglev in ontwikkeling die een topsnelheid van 600 kilometer per uur gaat halen.

Volgens één van de bouwers kan de 600 kilometer per uur gehaald worden door gebruik te maken van vacuüm pijpleidingen. Daar kan de trein dan doorheen vliegen, zonder dat het voertuig ooit last heeft van de wind of andere vertragende zaken.

Wanneer de trein in gebruik wordt genomen, zal voorlopig nog wel even onbekend blijven. De trein zal eerst volledig ontwikkeld moeten worden en wanneer de trein er dan eenmaal is, zal men iets met die vacuüm pijpleidingen moeten doen. Want het mag duidelijk zijn dat het gewone treinspoor hier niet voor is gebouwd.

Voor het originele, Engelse bericht klikt u hier.

Bron: China Blog


Als je er wat over nadenkt, is het eigenlijk nutteloos dat te ontwikkelen. Want nergens zal je het kunnen gebruiken. Ofja, men zou dat wel kunnen; bv twee grote steden van China (die op een grote afstand van elkaar liggen) verbinden (maglev vervangt het vliegtuig dan), alleen is men nu bezig over hogesnelheidslijnen aan te leggen (waardoor straks alle grote steden al verbonden zijn met elkaar en het dus nergens geschikt meer voor is.)

Zal ook enorm veel kosten denk ik. Vooral die tunnel (moet enorme afstand zijn). Het elektriciteitsverbruik zal waarschijnlijk niet hoge liggen dan een normale hogesnelheidstrein denk ik doordat (vacuum).
K V B
Berichten: 3319
Lid geworden op: 30 jun 2006, 13:20
Locatie: Wengwald, Zwitserland

Re: China ontwikkelt trein van 600 km per uur

Bericht door K V B »

bobke schreef:
Volgens één van de bouwers kan de 600 kilometer per uur gehaald worden door gebruik te maken van vacuüm pijpleidingen. Daar kan de trein dan doorheen vliegen, zonder dat het voertuig ooit last heeft van de wind of andere vertragende zaken.


Als ze een opzetje nodig hebben kunnen ze alvast de boedel van Swissmetro opkopen...
dentheo
Berichten: 8167
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: China ontwikkelt trein van 600 km per uur

Bericht door dentheo »

Hebben ze in London ook niet ooit gedroomd van soort buizenpost treinen ?
Theo
Groeten vanop de Heide
thomaslj

Re: China ontwikkelt trein van 600 km per uur

Bericht door thomaslj »

Bericht in het Engels:
http://www.chinadaily.com.cn/china/2010 ... 083037.htm
Daar staat commentaar bij dat in Japan al maglevs rijden aan 570 km per uur met luchtweerstand. Zij/hij stelt dat zonder luchtweerstand 1000 of 2000 km per uur mogelijk moet zijn :shock:
Gebruikersavatar
trainfreak
Berichten: 2625
Lid geworden op: 01 feb 2006, 09:25
Locatie: Wettere

Re: China ontwikkelt trein van 600 km per uur

Bericht door trainfreak »

Enige jaren geleden heb ik op National Geographic Channel (of een zender in die aard) een documentaire gezien over de bouw van iets soortgelijks.
Men wou een 'buis' in de oceaan die (bv.) New York met Londen zou verbinden.
Daarin zou dan ook een trein rijden.
Maar dit was zo goed als onmogelijk.
Die buis moet luchtledig zijn, dus bij de in- en uitgang moet er een sas zijn waarin de trein plaatsneemt en dan moet alle lucht eruitgezogen worden. De trein moet ook een luchtvoorraad kunnen meenemen.

Om over de andere technische aspecten nog maar te zwijgen...
Trammist

Re: China ontwikkelt trein van 600 km per uur

Bericht door Trammist »

trainfreak schreef:Enige jaren geleden heb ik op National Geographic Channel (of een zender in die aard) een documentaire gezien over de bouw van iets soortgelijks.
Men wou een 'buis' in de oceaan die (bv.) New York met Londen zou verbinden.
Extreme Engineering: Transatlantic Tunnel op Google Video :)
Hogersluys
Berichten: 938
Lid geworden op: 26 sep 2008, 18:19

Re: China ontwikkelt trein van 600 km per uur

Bericht door Hogersluys »

trainfreak schreef:Enige jaren geleden heb ik op National Geographic Channel (of een zender in die aard) een documentaire gezien over de bouw van iets soortgelijks.
Men wou een 'buis' in de oceaan die (bv.) New York met Londen zou verbinden.
Daarin zou dan ook een trein rijden.
Maar dit was zo goed als onmogelijk.
Die buis moet luchtledig zijn, dus bij de in- en uitgang moet er een sas zijn waarin de trein plaatsneemt en dan moet alle lucht eruitgezogen worden. De trein moet ook een luchtvoorraad kunnen meenemen.

Om over de andere technische aspecten nog maar te zwijgen...
En dat allemaal voor een paar uurtjes tijdswinst. :roll: Laat dat maar zo. De wereld is al klein genoeg.
bobke
Berichten: 766
Lid geworden op: 03 jan 2010, 21:55
Locatie: Dudzele

Re: China ontwikkelt trein van 600 km per uur

Bericht door bobke »

Die transatlantic tunnel kan men nooit bouwen. ONVEILIG EN KOST VEEL TE VEEL. Wie zou dat betalen?
pietje

Re: China ontwikkelt trein van 600 km per uur

Bericht door pietje »

bobke schreef:Die transatlantic tunnel kan men nooit bouwen. ONVEILIG EN KOST VEEL TE VEEL. Wie zou dat betalen?
Ik reken dat soort projecten onder dezelfde noemer als kolonies op Mars: technisch niet onmogelijk, maar voor de eerste tientallen jaren echt onbetaalbaar.
bobke
Berichten: 766
Lid geworden op: 03 jan 2010, 21:55
Locatie: Dudzele

Re: China ontwikkelt trein van 600 km per uur

Bericht door bobke »

Heb ook eens dat filmpje bekeken en er wat verder over gedacht.
Ik vind dat men dat geld beter zou gebruiken voor het aanleggen van hogesnelheidslijnen of magneetzweeflijnen in luchtledige tunnels (eerst eens kijken hoe dat zou verlopen, waar de problemen zitten etc en dan pas zou men maar mogen denken voor een Atlantic tunnel) omdat hogensnelheidslijnen dienen vooral als vervanging van korteafstandsritten van vliegtuigen en die moeten zoveel mogelijk vermeden worden. De Altantische oceaan over steken is een lange afstandsrit is per vliegtuig veel minder vervuilender (per km) dan een korte afstandsrit (per km). Dus korte afstandsritten met vliegtuigen moeten zoveel mogelijk vermeden worden.
thomaslj

Re: China ontwikkelt trein van 600 km per uur

Bericht door thomaslj »

Inderdaad, vliegtuigen voor lange afstand worden steeds zuiniger & zuiniger op brandstof.
melle

Re: China ontwikkelt trein van 600 km per uur

Bericht door melle »

Ik zou me toch zeker niet veilig voelen op zo'n trein: 1 steentje op de rails is al genoeg om de trein volledig te laten crashen..
bobke
Berichten: 766
Lid geworden op: 03 jan 2010, 21:55
Locatie: Dudzele

Re: China ontwikkelt trein van 600 km per uur

Bericht door bobke »

Het is een zweeftrein é, hij zweeft dus (magnetisch) en rijdt dus niet op rails en kan dus niet ontsporen.
Gesloten