Blustreinen

Voorlopige place-holder voor topics tot deze in de juiste categorie geplaatst zijn. Hier geen nieuwe topics openen!
Gesloten
bobke
Berichten: 766
Lid geworden op: 03 jan 2010, 21:55
Locatie: Dudzele

Blustreinen

Bericht door bobke »

De brandweer zet blustreinen in

9 augustus 2010

In Moskou wil je nu niet zijn. Het is er verschrikkelijk heet en droog en iedereen moet er met mondkapjes lopen om niet te stikken in de smog. Geen pretje dus. Je kunt natuurlijk wachten tot de branden vanzelf uitgaan en alle gezondheidsproblemen zich vanzelf oplossen (dat is tot nog toe de voornaamste strategie van de Russische overheid) maar daarmee kom je er niet.

Gisteren waren er 49 brandhaarden rond Moskou en in het hele land zouden er 830 branden woeden. Alles is gortdroog door de ergste hittegolf in 130 jaar en dus verspreidt het vuur zich sneller dan de brandweer erachteraan kan rennen. Gelukkig staat de brandweer niet helemaal met lege handen. Duizenden brandweermannen hebben honderden brandweerauto’s, blushelikopters en blusvliegtuigen tot hun beschikking.

Daarnaast heeft de Russische brandweer nóg een speciaal wapen in handen: brandweer-treinen.
Rond Moskou zouden er drie zijn ingezet, meldt het Russische rampenministerie. Het Russische persbureau RIA Novosti maakte er deze infographic van:

Afbeelding


Volgens deze infographic kunnen de treinen 32 brandweermannen- en vrouwen en tot 50 kubieke meter water vervoeren. Daarbij claimt deze afbeelding dat er wel 300 blustreinen rondrijden in Rusland, waarvan 27 in en rond Moskou. Waarom er dan maar drie nu operationaal zijn, is niet duidelijk.

Buiten Rusland zijn zulke treinen ook wel in gebruik. Het Amerikaanse spoorwegbedrijf BNSF Railway, het tweede grootste naar hoeveelheid vracht in de VS, heeft ze ook in gebruik (foto’s hier).

Blustreinen zijn vooral handig bij het blussen van branden op plekken waar auto’s en trucks niet makkelijk kunnen komen, zoals in tunnels en in de bergen. En in Zwitserland hebben ze van beide veel. Met de toename van het aantal tunnels (en hun lengte), zijn er ook meer blustreinen nodig. Sinds 1976 rijden daar ‘reddingstreinen‘ over het spoor.

Eerst waren het er elf en in 1996 kwam er zeven bij. De blustreinen (’Lösch- und Rettungszug, of LRZ) kunnen negen mensen vervoeren op stretchers of zeventig mensen staan. Er is een tank waar 50 m³ water in kan. Vanaf het dak van de wagon kan er 6.000 liter per minuut worden weggespoten over een afstand van 70 meter.

Afbeelding


Faqt.nl
K V B
Berichten: 3319
Lid geworden op: 30 jun 2006, 13:20
Locatie: Wengwald, Zwitserland

Re: Blustreinen

Bericht door K V B »

bobke schreef: Blustreinen zijn vooral handig bij het blussen van branden op plekken waar auto’s en trucks niet makkelijk kunnen komen, zoals in tunnels en in de bergen. En in Zwitserland hebben ze van beide veel. Met de toename van het aantal tunnels (en hun lengte), zijn er ook meer blustreinen nodig. Sinds 1976 rijden daar ‘reddingstreinen‘ over het spoor.

Eerst waren het er elf en in 1996 kwam er zeven bij. De blustreinen (’Lösch- und Rettungszug, of LRZ) kunnen negen mensen vervoeren op stretchers of zeventig mensen staan. Er is een tank waar 50 m³ water in kan. Vanaf het dak van de wagon kan er 6.000 liter per minuut worden weggespoten over een afstand van 70 meter.
De belangrijkste bezigheid van deze blustreinen is het wegslepen van defecte treinen...
Vorige week op een dag er zo twee tegengekomen, eentje in het ondergrondse deel van Zürich HBf, een andere in Bern.
kika
Berichten: 2859
Lid geworden op: 15 apr 2008, 03:00
Locatie: BRD

Re: Blustreinen

Bericht door kika »

Voor wie nieuwschierig is naar links en plaatjes: http://www.faqt.nl/?p=9237
Robin
Berichten: 2533
Lid geworden op: 28 mar 2007, 10:04
Locatie: Schoten

Re: Blustreinen

Bericht door Robin »

was er ook niet ergens z'n aansluiting op L2 voor de brandweer?
AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
bobke
Berichten: 766
Lid geworden op: 03 jan 2010, 21:55
Locatie: Dudzele

Re: Blustreinen

Bericht door bobke »

"Er is een tank waar 50 m³ water in kan. Vanaf het dak van de wagon kan er 6.000 liter per minuut worden weggespoten over een afstand van 70 meter."

Ik vind dat men wel maar zeer weinig water mee heeft. Het voordeel van een trein is dat je onbeperkt water zou kunnen meenemen (het aantal wagons dat je wenst en uiteindelijk maar één bestuurder nodig hebt.
groentje
Berichten: 7273
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: Blustreinen

Bericht door groentje »

Er zijn verschillende diensttoegangen, die deels slechts toegankelijk is voor voetgangers, deel ook voor autoverkeer. In normale toestand natuurlijk altijd afgesloten. Een blustrein voor lijn 2 is er echter bij mijn weten niet. Wel heeft de brandweer van Chaudfontaine (?) een weg-spoorbrandweerwagen gekregen voor lijn 3.
Gesloten