Nachttrein rijdt per vergissing naar Zürich

Voorlopige place-holder voor topics tot deze in de juiste categorie geplaatst zijn. Hier geen nieuwe topics openen!
Gebruikersavatar
Portbou
Berichten: 1802
Lid geworden op: 06 mar 2006, 23:24
Locatie: Mechelen
Contacteer:

Re: Nachttrein rijdt per vergissing naar Zürich

Bericht door Portbou »

Dit heb ik niet geschreven...
Laatst gewijzigd door Portbou op 26 aug 2010, 19:08, 1 keer totaal gewijzigd.
RzgR Spijkenisse

Re: Nachttrein rijdt per vergissing naar Zürich

Bericht door RzgR Spijkenisse »

In Nederland hadden we een soortgelijk geval van miscommunicatie:

Er waren deze zomer omvangrijke werkzaamheden in Arnhem. Tijdens deze werkzaamheden werden de internationale treinen omgeleid via Venlo envond de lokwissel van de CNL en EN te Venloplaats,

Na wekenlange werkzaamheden te Arnhem ging op 23 augustus het spoor weer open.

Op 23 Augustus kwam de EN Emmerich binnen voor de lokwissel, maar wat blijkt, de lok's voor het Nederlandse net stonden niet in Emmerich maar nog steeds in Venlo. Uiteindelijk zijn ze door 60 jaar oude loks van EETC op hun eindbestemming geraakt met +325 minuten

Zie http://www.flickr.com/photos/47909016@N03/4919946096/
thomaslj

Re: Nachttrein rijdt per vergissing naar Zürich

Bericht door thomaslj »

Is dat vooraan een deur op die foto?
Gebruikersavatar
Portbou
Berichten: 1802
Lid geworden op: 06 mar 2006, 23:24
Locatie: Mechelen
Contacteer:

Re: Nachttrein rijdt per vergissing naar Zürich

Bericht door Portbou »

Hallo,

Mijn laatste antwoord werd overschreven... vandaar dat ik het hier kort nog eens opschrijf.
Steven schreef:Heb jij tijdens de nacht als door het venster van een trein naar buiten gekeken? ik denk het niet maar als er een beetje licht brand in de trein zie je van buiten amper iets, een treinbegeleider zijn taak bestaat er trouwens totaal niet in om naar buiten te kijken tijdens de rit want dat is de taak van de bestuurder. kritiek spuwen is nog altijd gemakkelijker natuurlijk.
Het is een nachttrein, licht brand in de compartimenten, buiten is het donker. Na het vertrek is de begeleider vooral met controle bezig en niet met de rails die onder hem doorschuiven.
De trein vertrekt in Barcelona en heeft Perpignan als laatste commerciële halte in Frankrijk.
Na Lyon is een controleur dus NIET bezig met controleren.

Komt daar nog is bij dat er nog geregeld stations zijn waarbij de stationsnaam vanuit een rijdende trein (zeker met een bepaalde snelheid) niet of slecht leesbaar is.
Voor zover de controleur geen complete beginner is mogen we veronderstellen dat hij de lijn voldoende kent om goed verlichte stations als Aix les Bains, Chambéry, Culoz, Bellegarde te herkennen. Tenslotte ben ik als eenvoudige reiziger - die lang niet alle dagen in die streek van Frankrijk rondrijdt - evengoed in staat om die stations te herkennen...

En vermits het hier een vrij belangrijke nachttrein betreft kan ik me niet voorstellen dat op deze trein een beginnende controleur op zijn eentje meerijdt.


De fout ligt in het station en niet meer dan dat alle andere personen die je er tracht bij te betrekken is zever.
Hierover zijn we het 100% eens.

Het enige wat ik me afvraag is of de fout niet sneller had moeten opgemerkt worden door het treinpersoneel. Dat kan natuurlijk alleen :
- als ze niet liggen te slapen
- als ze niet heimelijk plezier of voordeel (overuren) hebben bij de gemaakte fout.

Groeten,
Bart W
K V B
Berichten: 3319
Lid geworden op: 30 jun 2006, 13:20
Locatie: Wengwald, Zwitserland

Re: Nachttrein rijdt per vergissing naar Zürich

Bericht door K V B »

bw494674 schreef: De trein vertrekt in Barcelona en heeft Perpignan als laatste commerciële halte in Frankrijk.
Na Lyon is een controleur dus NIET bezig met controleren.
Waar is ie dan wel mee bezig? Mischien gaat ie wel gewoon direct slapen.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22509
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Nachttrein rijdt per vergissing naar Zürich

Bericht door Steven »

K V B schreef:
bw494674 schreef: De trein vertrekt in Barcelona en heeft Perpignan als laatste commerciële halte in Frankrijk.
Na Lyon is een controleur dus NIET bezig met controleren.
Waar is ie dan wel mee bezig? Mischien gaat ie wel gewoon direct slapen.
nachtrust is de evidentie zelf. Als dat deel van zijn verantwoordelijkheid er tijdelijk opzit kan en mag die persoon van mij gerust rusten. Je kan iemand moeilijk verplichten door het raam te gaan kijken omdat zijn trein toevallig is verkeerd zou rijden. Het is donker, je bent moe (een nachtdienst is alles behalve natuurlijk voor ons lichaam).
Gebruikersavatar
Portbou
Berichten: 1802
Lid geworden op: 06 mar 2006, 23:24
Locatie: Mechelen
Contacteer:

Re: Nachttrein rijdt per vergissing naar Zürich

Bericht door Portbou »

Hallo,
Steven schreef: nachtrust is de evidentie zelf. Als dat deel van zijn verantwoordelijkheid er tijdelijk opzit kan en mag die persoon van mij gerust rusten. Je kan iemand moeilijk verplichten door het raam te gaan kijken omdat zijn trein toevallig is verkeerd zou rijden. Het is donker, je bent moe (een nachtdienst is alles behalve natuurlijk voor ons lichaam).
Ben het ermee eens dat nachtdienst niet evident is... Hoop dat dit deftig vergoed wordt en dat dit niet te frequent voorkomt in een standaard dienstrooster... Met de weinige nachttreinen die nog overblijven in verhouding tot de hoeveelheid dagtreinen ga ik ervan uit dat dit gemiddeld zo is.

Gaan rusten (of "gewoon gaan slapen") vind ik evenwel vele bruggen te ver, dat kan niet de bedoeling zijn van een controleur die voor zijn aanwezigheid betaald wordt. Controleurs maken best regelmatige rondes door de trein... Niet om tickets te controleren maar gewoon om het veiligheidsgevoel te verhogen... zeker in de zitplaatsen.

Groeten,
Bart W
Gebruikersavatar
Adler
Berichten: 5301
Lid geworden op: 21 mar 2007, 15:01

Re: Nachttrein rijdt per vergissing naar Zürich

Bericht door Adler »

Men heeft het hier steeds over de verantwoordelijkheid van het treinpersoneel OP de bewuste trein.
Maar bij het splitsen van zo een trein is toch veel meer personeel betrokken.
Er is de bestuurder van de tweede lok, de persoon die de treinen moet ontkoppelen, het personeel dat de wissels en seinen moeten zetten voor de juiste rangeringen en voor het vertrek van het tweede deel, het personeel dat de reisweg voor het tweede deel aanlegt, enz.
Lagen die dan allemaal te slapen die nacht dat niemand iets gemerkt heeft ?
Gebruikersavatar
Portbou
Berichten: 1802
Lid geworden op: 06 mar 2006, 23:24
Locatie: Mechelen
Contacteer:

Re: Nachttrein rijdt per vergissing naar Zürich

Bericht door Portbou »

Hallo,
Adler schreef:Men heeft het hier steeds over de verantwoordelijkheid van het treinpersoneel OP de bewuste trein.
Maar bij het splitsen van zo een trein is toch veel meer personeel betrokken.
Heb het gevoel dat ik me niet duidelijk genoeg uitdruk. Nieuwe poging...

De verantwoordelijkheid voor de fout ligt NIET, herhaal NIET bij het treinpersoneel.
De verantwoordelijkheid ligt bij het personeel dat in Lyon verantwoordelijk was voor het splitsen van de trein. En dat personeel bestaat uit meerdere personen... wat de fout nog onbegrijpelijker maakt.

Het enige dat ik me afvraag is of - éénmaal de trein vertrokken en de fout dus onherroepelijk gemaakt was - het treinpersoneel de fout niet sneller had kunnen opmerken.

Het feit dat zij het niet opgemerkt hebben is GEEN, herhaal GEEN fout van het treinpersoneel. Het is alleen jammer en wijst niet op een grote betrokkenheid.

Groeten,
Bart W.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22509
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Nachttrein rijdt per vergissing naar Zürich

Bericht door Steven »

Wij hebben u al met een paar mensen proberen duidelijk te maken dat je het treinpersoneel om verschillende redenen niets kan verwijten. Je geeft bijvoorbeeld geen reactie op het feit dat een tbg zou rusten na zijn controle, het lijkt er sterker op dat jij verwacht dat die tussentijds heel de lijn gaat volgen als hij geen controle te doen heeft om op die manier de fout te voorkomen. De TB is zich evenmin van enig kwaad bewust aangezien hij er van uitgaat dat ze de juiste sleep aan zijn haak hangen.
Je verwacht zaken van mensen die je zelf in die functie ook nooit zou willen doen.
Gebruikersavatar
Portbou
Berichten: 1802
Lid geworden op: 06 mar 2006, 23:24
Locatie: Mechelen
Contacteer:

Re: Nachttrein rijdt per vergissing naar Zürich

Bericht door Portbou »

Hallo,
Steven schreef:Wij hebben u al met een paar mensen proberen duidelijk te maken dat je het treinpersoneel om verschillende redenen niets kan verwijten. Je geeft bijvoorbeeld geen reactie op het feit dat een tbg zou rusten na zijn controle,
Enkele posts hoger schrijf ik toch dat ik het niet wenselijk vind dat een TBG gaat rusten na zijn controle. Hoezo ik reageer niet ?
het lijkt er sterker op dat jij verwacht dat die tussentijds heel de lijn gaat volgen als hij geen controle te doen heeft om op die manier de fout te voorkomen.
Ik zal iets concreter worden zodat het misschien duidelijker wordt...

Als ik de TBG zou geweest zijn van het treindeel naar Zürich had ik ten laatste op het ogenblik dat mijn trein door Chambéry rijdt gemerkt dat er iets niet klopte... Daarvoor hoef ik niet heel de tijd door het raam te kijken, een stationsdoorrit van dit type merk je vanzelf op (vertraging, perronverlichting,...)

Nogmaals, ik wrijf de TBG geen echte fout aan zoals iedereen me hier in de mond schijnt te willen leggen (herlees nog eens de onderstreepte, vette woordjes uit mijn vorige post), ik vind het gewoon jammer dat hij niet betrokken, zorgzaam,... genoeg is om een flagrante onregelmatigheid als de doorrit van het station van Chambéry (voor een trein op weg naar Zürich) op te merken...
De TB is zich evenmin van enig kwaad bewust aangezien hij er van uitgaat dat ze de juiste sleep aan zijn haak hangen.
Dit klopt volledig. De TB valt inderdaad echt helemaal niets te verwijten.
Je verwacht zaken van mensen die je zelf in die functie ook nooit zou willen doen.
Daarin zou je je kunnen vergissen... Als eerste aanspreekpunt voor klanten let ik juist heel goed op mogelijke fouten van anderen binnen mijn onderneming... Maar dat is eigen aan mijn job en hier verder niet relevant...

Groeten,
Bart W
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22509
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Nachttrein rijdt per vergissing naar Zürich

Bericht door Steven »

Bart ik denk dat je de functie serieus verkeerd inschat. Stel je even voor het is uw vijfde nachtdienst, alle mensen zijn gecontroleerd en slapen in de trein het is nacht en naast het rijgeluid valt er niet veel te doen op dat moment.
De rit zet zich gewoon verder zonder dat er van u iets zal verwacht worden. Je hebt de vermoeidheid in je lijf hangen want ben reeds 25 jaar in dienst. Wedden dat als je dan even een kwartier kan rusten (of een half uur) dat je dit ook zal doen. Als je jong bent dan denk je daar totaal anders over maar na bepaalde tijd een onregelmatig leven te hebben gaat uw lichaam geregeld tekenen vertonen dat je gewoon een pauze moet inlassen. Die TBG was volgens mij dus betrokken genoeg. Laat die dus maar gerust even rusten. Menig TBG zegt tegen mij om die reden ook dat ze nooit ONZE job als TB zouden doen.
Het feit dat er nog steeds is ingegrepen voor het eindpunt van de trein wil zeggen dat allicht toch iemand aan boord van de trein (al dan niet personeel of passagiers) gemerkt hebben dat er iets mis was.
Trouwens naast een TBG heb je ook nog steeds de rijtuigbegeleiders aan boord en die blijven over het algemeen langer wakker dan de TBG's aangezien die veel meer werk hebben en dus maak je meer kans dat die iets merken. De kans dat je bij het eerste station op slag doorhebt dat er iets mis is van in de trein is vrij klein aangezien dat niet het eerste is dat in je hoofd zit wat zou kunnen verkeerd gaan.
K V B
Berichten: 3319
Lid geworden op: 30 jun 2006, 13:20
Locatie: Wengwald, Zwitserland

Re: Nachttrein rijdt per vergissing naar Zürich

Bericht door K V B »

Undertussen is de laatste SER bij mij aangekomen, en weet ik dus nu wat er precies gebeurde...

Die bewuste nacht waren er werken op het Franse net. Om die reden werd de trein omgeleid, en daardoor kwam hij "omgekeerd" aan in Lyon. Men was echter vergeten dat aan de rangeerders te vertellen. Die deden die nacht gewoon wat ze altijd deden, en zo werd per ongeluk de Zwitserse sectie richting Italië gestuurd en omgekeerd...

Bij binnenkomst van de trein in Geneve merkten de Zwitsers al snel dat ze het verkeerde deel hadden gekregen. De SBB probeerde dat eerst op te lossen door aan Trenitalia ter vragen of ze de trein alsnog (via de Simplon) naar Milaan konden laten rijden. Trenitalia had hier echter geen zin in. De reizigers doen overstappen op een EC naar Milaan was ook geen optie, want de ochtend EC van Geneva naar Milaan zit doorgaans vol. Daar kunnen al die nachttrein reizigers niet bij. Zij werden dan maar met een regulaire IC naar Zürich gebracht, waar ze op een EC naar Milaan (via de Gotthard) konden stappen. Met zes uur vertraging kwame zij in Italië aan. De Talgo stam werd vanuit Geneve weer richting Frankrijk gebracht. Of die ooit op tijd in Milaan geraakt is voor de tegentrein is niet bekend. (Ik betwijfel het. Trenitalia is niet bepaald competent).
De fout met de sectie voor Zwitserland werd in Modane ontdekt. Daar heeft men de trein dan maar richting Geneve gestuurd. Uiteindelijk kwam die trein met drie uur vertraging in Zürich aan.

Over twee weken ga ik overigens voor een lang weekeindje naar Barcelona. Heen met de TGV Genève - Montpellier en de Catalan Talgo, terug met deze bewuste nachttrein, in een "Gran Classe" compartiment :-) Hopelijk worden we niet in Milaan wakker :-)
treinbruno
Berichten: 2405
Lid geworden op: 01 sep 2007, 20:38
Locatie: Singapore

Re: Nachttrein rijdt per vergissing naar Zürich

Bericht door treinbruno »

En hopen dat de SNCF niet staakt, want dan wordt je op een touringcar gezet...
Afbeelding
groentje
Berichten: 7273
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: Nachttrein rijdt per vergissing naar Zürich

Bericht door groentje »

Veel plezier in Iberië, K V B. Of in Milaan, als het voor het plezier is, is daar ook nog wel wat te beleven :mrgreen:
Gesloten