Topic over DB en ICE

Voorlopige place-holder voor topics tot deze in de juiste categorie geplaatst zijn. Hier geen nieuwe topics openen!
bobke
Berichten: 766
Lid geworden op: 03 jan 2010, 21:55
Locatie: Dudzele

Topic over DB en ICE

Bericht door bobke »

Het is gemakkelijker om alles over DB en ICE hier te posten, vind ik.

Oververhitte treinen kosten DB miljoenen
zondag 29 augustus 2010 Afbeelding De oververhitte treinen van de Duitse spoorwegen hebben het bedrijf tot nu toe 2,7 miljoen euro gekost, en het einde is nog niet in zicht. Dat heeft het spoorbedrijf zondag bevestigd tegenover Duitse media.

Deze zomer was een slechte zomer voor de Duitse hogesnelheidstrein InterCityExpress (ICE). Door de hitte maakten airco's in de treinen zichzelf als het ware kapot. Dit kwam doordat de treinen ingesteld stonden op een bepaalde temperatuur, en dit niet aanpasten naarmate het warmer werd. Hierdoor werd het temperatuurverschil tussen binnen en buiten te groot, en gingen de airco's kapot. Daardoor liepen de temperaturen in de treinen hoog op, met mensen die onwel werden als gevolg.

Inmiddels hebben 23.000 mensen een schadevergoeding ontvangen. 'Normale' reizigers, de reizigers zonder gezondheidsproblemen, krijgen anderhalf keer hun ritprijs terug. Reizigers met gezondheidsproblemen krijgen anderhalf keer de ritprijs, en nog 500 euro daarbovenop.
http://www.treinreiziger.nl/actueel/ove ... nen-142782
thomaslj

Re: Topic over DB en ICE

Bericht door thomaslj »

Hebben ze al een oplossing daarvoor?
treinbruno
Berichten: 2405
Lid geworden op: 01 sep 2007, 20:38
Locatie: Singapore

Re: Topic over DB en ICE

Bericht door treinbruno »

Klimaatregeling op warm zetten
Afbeelding
Accelerat
Berichten: 2771
Lid geworden op: 01 sep 2006, 22:37
Locatie: Canada

Re: Topic over DB en ICE

Bericht door Accelerat »

In Duitsland sprak ik nog een man die ook in zo'n sauna-ICE had gezeten, maar die zei wel dat DB heel netjes omsprong met vergoedingen e.d. van mensen die in zo'n trein zaten.
thomaslj

Re: Topic over DB en ICE

Bericht door thomaslj »

thomaslj schreef:Hebben ze al een oplossing daarvoor?
Dat heb ik ook gelezen. Met mijn vraag bedoelde ik meer: is er al een deftige oplossing?
AlexNL
Berichten: 2182
Lid geworden op: 15 jun 2008, 02:34
Locatie: Breda, Nederland

Re: Topic over DB en ICE

Bericht door AlexNL »

Hopelijk een airco-systeem dat slim genoeg is om slechts een bepaald aantal graden temperatuursverschil te overbruggen in plaats van stug de ingestelde temperatuur te volgen. Als het buiten 33 graden is en in de trein slechts 21 is dat niet eens gezond meer i.v.m. het grote temperatuursverschil.

Een dynamische thermostaat die de formule (buitentemperatuur - 5) aanhoudt zou meer dan voldoende moeten zijn, denk ik.
pietje

Re: Topic over DB en ICE

Bericht door pietje »

AlexNL schreef:Hopelijk een airco-systeem dat slim genoeg is om slechts een bepaald aantal graden temperatuursverschil te overbruggen in plaats van stug de ingestelde temperatuur te volgen. Als het buiten 33 graden is en in de trein slechts 21 is dat niet eens gezond meer i.v.m. het grote temperatuursverschil.

Een dynamische thermostaat die de formule (buitentemperatuur - 5) aanhoudt zou meer dan voldoende moeten zijn, denk ik.
Probleem is dat jer de buitenvoeler ergens moet opgesteld worden, waar er je de correcte temperatuur in de schaduw kunt meten.
Voor een gebouw is dat nog te doen: op een plekje waar altijd schaduw is en geen verstorende warmtebronnen in de buurt.
Maar probeer op een trein maar eens z'n plekje te vinden :?
profke
Berichten: 629
Lid geworden op: 09 sep 2009, 14:26

Re: Topic over DB en ICE

Bericht door profke »

Maar probeer op een trein maar eens z'n plekje te vinden :?
Voor een rijdend voertuig is bijna elke locatie waar lucht passeert goed genoeg. voorstel: puntje van de neus.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22507
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Topic over DB en ICE

Bericht door Steven »

profke schreef:
Maar probeer op een trein maar eens z'n plekje te vinden :?
Voor een rijdend voertuig is bijna elke locatie waar lucht passeert goed genoeg. voorstel: puntje van de neus.
Daar komt de rijwind dan weer roet in het eten smijten want die gaat aan die sensor dan weer duidelijk maken dat het kouder is dan werkelijk. Je moet om goed te zijn. Uit de zon, uit de wind, buiten de invloed van warmtetoestellen een sensor kunnen hangen.
AlexNL
Berichten: 2182
Lid geworden op: 15 jun 2008, 02:34
Locatie: Breda, Nederland

Re: Topic over DB en ICE

Bericht door AlexNL »

Onderkant van de trein?
pietje

Re: Topic over DB en ICE

Bericht door pietje »

AlexNL schreef:Onderkant van de trein?
Daar kan je warme ventilatielucht van motoren en compressoren tegenkomen, vooral bij treinstellen.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Topic over DB en ICE

Bericht door Shrek »

Steven schreef:Daar komt de rijwind dan weer roet in het eten smijten want die gaat aan die sensor dan weer duidelijk maken dat het kouder is dan werkelijk.
Dat is niet waar hoor, een thermometer heeft niet zon last van wind. Je kan hem volgens mij gewoon ergens in de neus zetten :)
Trammist

Re: Topic over DB en ICE

Bericht door Trammist »

Waar zit de thermometer van een auto? Zal wel hetzelfde zijn als voor een trein zeker?
bobke
Berichten: 766
Lid geworden op: 03 jan 2010, 21:55
Locatie: Dudzele

Re: Topic over DB en ICE

Bericht door bobke »

Trein van Deutsche Bahn maakt testrit door Kanaaltunnel

1 september 2010

Afbeelding Afbeelding Deutsche Bahn laat op 19 oktober voor het eerst een van zijn treinen door de tunnel onder het Kanaal rijden, zo heeft topman Rüdiger Grube van de Duitse spoorwegmaatschappij aangekondigd. Mogelijk leidt de testrit voor het Duitse overheidsbedrijf naar de opening van deze erg gesloten markt.

Een ICE-hogesnelheidstrein van Deutsche Bahn zal via de tunnel naar Londen rijden. De tunnel is tot dusver voorbehouden aan de maatschappij Eurostar door strenge beperkingen die Frankrijk en Groot-Brittannië aan uitbater Eurotunnel opleggen.

Eurotunnel vraagt sinds een tijd een versoepeling van deze voorwaarden om andere operatoren te kunnen toelaten. Deutsche Bahn heeft zijn interesse voor een mogelijke verbinding tussen Londen en Frankfurt nooit onder stoelen of banken gestoken.

Deutsche Bahn gaf eind juli te kennen dat het een testrit voorbereidde en daarvoor de steun had van zijn Franse concurrent SNCF. SNCF is aandeelhouder van Eurostar, aan de zijde van de Belgische maatschappij NMBS en het Britse London and Continental Railways.
Bron: HLN
Robin
Berichten: 2533
Lid geworden op: 28 mar 2007, 10:04
Locatie: Schoten

Re: Topic over DB en ICE

Bericht door Robin »

ben eens benieuwd.
Vluchten tussen Frankfurt en Heattrow/Gatwick zullen ook wel weg vallen.
Nu nog een HST tussen Amsterdam en Londen :mrgreen:
AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
Gesloten