Pagina 1 van 1

NMBS en communicatie..... het blijft moeilijk

Geplaatst: 29 aug 2010, 19:05
door dentheo
Waarom is de kredietkaart nodig bij afhaling?

* Afhaling aan de automaat
Indien u een ticket aankoopt via internet (www.nmbs-europe.com) of per telefoon en betaald heeft met kredietkaart dan kan u het ticket afhalen aan één van de automaten aan de hand van de dossierreferentie (DNR) en moet u de kaart waarmee het dossier betaald werd ingeven in de automaat. Dit is mogelijk in de volgende stations:
Antwerpen Centraal
Brussel Zuid
Brussel Centraal
Liège Guillemins

* Afhaling aan het loket
Indien het dossier betaald werd met credit card moet deze voorgelegd worden aan het loket.
Weten jullie nu" waarom het nodig" is ?

Re: NMBS en communicatie..... het blijft moeilijk

Geplaatst: 29 aug 2010, 19:09
door thomaslj
Meest logische zou zijn om fraude te voorkomen. In een aflevering van 'Het leven zoals het is: luchthaven' lieten ze een passagier zien wiens ticket zou betaald zijn met een gestolen kredietkaart. Ik veronderstel zelfs dat die luchtvaartmaatschappij (of de NMBS) zelfs geen geld krijgt van de kredietkaartmaatschappij in zo'n gevallen.

Re: NMBS en communicatie..... het blijft moeilijk

Geplaatst: 29 aug 2010, 19:45
door dentheo
In dat geval zou dat ook het korrekte antwoord zijn...

Nu heeft het een zeer hoog "waarom-daarom" gehalte....

Re: NMBS en communicatie..... het blijft moeilijk

Geplaatst: 29 aug 2010, 19:54
door thomaslj
Inderdaad, ze zouden de reizigers eenvoudig kunnen informeren met de zin 'om fraude te voorkomen'. Woordvoerders hebben ze wel genoeg constateer ik :)

Re: NMBS en communicatie..... het blijft moeilijk

Geplaatst: 30 aug 2010, 14:59
door nighttrain
dentheo schreef:In dat geval zou dat ook het korrekte antwoord zijn...

Nu heeft het een zeer hoog "waarom-daarom" gehalte....
Dit s een vrij algemeen aangenomen standaard om de handelingen van de klant te beperken.
Bv bij ET ga je via de automatisch check in , je voert je kaart in en 1 sec erna heb je je hanger. Nu werken we ook via nummerplaatlezers.
problemen zullen er altijd zijn om de verwerkingssnelheid te verhogen. bv de mensen met verschillende kredietkaarten weten soms niet meer met welke creditkaart er is betaald (d an hebben ze nog een reserveringsnummer op mail). Zo ook mensen die een leasing of huur auto hebben weten de nummerplaat nog niet of niet meer.
Idem voor cinema tickets besteld via internet, kaart invoeren en klaar is Kees.
Dus een kort antwoord,heeft niets met veiligheid te aken , maar alles met verwerkingssnelheid van de opdracht.
bij peages of parkgarages moet je ook geen pin code invoeren.

Re: NMBS en communicatie..... het blijft moeilijk

Geplaatst: 30 aug 2010, 18:58
door dentheo
Hoho, Ik heb het niet over het systeem om die kaart te gebruiken...no problem.

Wel heb ik het over FAQ vragen op een website...die dan na een antwoord van vier paragrafen nog niet beantwoord worden....
"Waarom" is de start van de vraag.
Na het antwoord weet je nog niet "waarom", alleen dat men ze gaat vragen....maar dat wist je wel anders had je die vraag niet gesteld...

Op die manier kun je nog bladzijden (zogezegd klantgerichte) webpagina's vullen , maar het is geen communicatie...

Re: NMBS en communicatie..... het blijft moeilijk

Geplaatst: 30 aug 2010, 19:16
door dekooiker
Straf dat ze een eenvoudige vraag in hun omstandige uitleg niet kunnen beantwoorden!

Re: NMBS en communicatie..... het blijft moeilijk

Geplaatst: 30 aug 2010, 22:06
door Bibke
Er bestaat een gezegde:

1 gek kan meer vragen verzinnen dan 10 professoren kunnen beantwoorden?

Waarom? Daarom? :wink:

Re: NMBS en communicatie..... het blijft moeilijk

Geplaatst: 31 aug 2010, 13:58
door thomaslj
Wel, zullen we het de klantendienst zelf eens vragen waarom?