Kort nieuws van over de Nederlandse grens

Voorlopige place-holder voor topics tot deze in de juiste categorie geplaatst zijn. Hier geen nieuwe topics openen!
Gebruikersavatar
Bibke
Berichten: 2904
Lid geworden op: 02 aug 2006, 22:51
Locatie: Kaulille (Afkomstig van LPP)

Kort nieuws van over de Nederlandse grens

Bericht door Bibke » 07 sep 2010, 06:22

Maandag 6 september 2010

Vanmorgen is een proef begonnen rond spoorboekloos treinrijden tussen Eindhoven en Amsterdam. Tot en met vrijdag 1 oktober rijdt er als proef tijdens de ochtend- en avondspits elke tien minuten een intercitytrein tussen beide steden. Daarnaast blijven de reguliere stoptreinen op het traject rijden.

UPDATE Als nu de trein van Neerpelt tot in Hamont en Weert zou rijden... Vanuit Weert kan men gemiddeld viermaal per uur naar Eindhoven, zegt burgemeester Theo Schuurmans van Hamont-Achel.

Bron: http://www.internetgazet.be/default.asp ... el&p=20447
Ik ben abonnee van “OP DE BAAN”, U ook?
www.pfttsp.be
www.cfbocq.be
www.retrotrain.be
AfbeeldingAfbeelding


bobke
Berichten: 766
Lid geworden op: 03 jan 2010, 21:55
Locatie: Dudzele

Re: Kort nieuws van over de Nederlandse grens

Bericht door bobke » 09 dec 2010, 09:16

NS: Geen nieuwe sprinters zonder toilet

De NS heeft vandaag aan FNV Bondgenoten toegezegd af te zien van de aanschaf van nieuwe Sprinter Lighttrains (SLT's) zonder toilet en gaat in de plaats daarvan een groter aantal dubbeldekkers moderniseren met een toilet erin. Hiermee is de NS de vakbond tegemoet gekomen om niet nog meer treinen te bestellen waar geen toilet in zit.

Roel Berghuis, bestuurder FNV Bondgenoten: ‘Dit is dubbel goed nieuws. Dit besluit past bij een excellente service van een vervoerder en levert tegelijk flink meer werkgelegenheid op omdat Nedtrain nog meer treinen gaat opknappen en aanpassen.’ Afbeelding Iedere trein een toilet
Gisteren heeft de Tweede Kamer al een motie aangenomen dat in 2015 iedere nieuwe trein een toilet moet hebben en dat dit in 2030 alle treinen een toilet moeten hebben. Met het vandaag genomen besluit is door de NS een belangrijke stap gezet.

Voor hoge nood
NS Reizigers heeft het probleem eerder al onderkend. In een bericht aan het treinpersoneel stond: 'De mogelijkheid voor rijdend personeel om overeenkomstig ARBO-maatstaven tijdens de dienst gebruik te kunnen maken van toiletten, heeft de directie van NS Reizigers met de inzet van SLT niet goed onderkend en onderschat. Onze excuses daarvoor.' Een toilet op de trein is goed voor het treinpersoneel en voor de reizigers in hoge nood.
http://www.treinreiziger.nl/actueel/bin ... let-143134

En wat gebeurd er dan nu met de nieuwe Sprinters die al in dienst zijn?

kika
Berichten: 2704
Lid geworden op: 15 apr 2008, 03:00
Locatie: BRD

Re: Kort nieuws van over de Nederlandse grens

Bericht door kika » 09 dec 2010, 11:01

bobke schreef:En wat gebeurd er dan nu met de nieuwe Sprinters die al in dienst zijn?
Die moeten sowieso een revisie krijgen tegen 2030, tot dan is er geen vuiltje aan de lucht, noch voor de politiekers (met geld smijten, liggen slapen,... bedenk de verwensingen maar zelf), noch voor NS-management (die treinen moeten tegen dan toch een grondige opknapbeurt krijgen, mea culpa voor wat er is gebeurd, hou even je plas op tot 2030,...).

MaartendeJ
Berichten: 382
Lid geworden op: 09 nov 2010, 19:23

Re: Kort nieuws van over de Nederlandse grens

Bericht door MaartendeJ » 09 dec 2010, 16:13

Feit: Het hoofdlijnnet wordt aanbesteed (grofweg overal waar nu NS rijdt, met uitzondering van Apeldoorn-Zutphen, Kampen-Zwolle en Zwolle-Emmen) in 2015. De minister wil graag het onderhands gunnen aan de NS, maar het probleem is dat er nu een beetje onrust ontstaat.

De grote inpact die een klein pandje in de buurt van Utrecht CS heeft (toevallig wel waar de treindienstleiding zit) op de rest van het land, de WCloze treinen (zowel stellen SGMm-II als de SLT hebben geen wc) en de onrust onder het personeel omdat zij bijna geen informatie krijgen/bijsturing die niet te bereiken is waardoor het personeel macheloos is en boze reizigers over hen heen krijgen.

Nu komen we weer bij 2015 aan: NS heeft de minister toegezegd om dat alle stoptreinen (uitzondering van SGMm wat naar het oosten, zuiden en noorden zal gaan) met gelijkvloerse instap te gaan rijden. Daar ook de keuze van de NS om het DDAR te moderniseren en in te gaan zetten als intercity.

Maw: de politiek wordt te vriend gehouden, omdat die in de komende 5 jaar moet beslissen over het hoofdlijnnet moet beslissen...

MaartendeJ
Berichten: 382
Lid geworden op: 09 nov 2010, 19:23

Re: Kort nieuws van over de Nederlandse grens

Bericht door MaartendeJ » 20 dec 2010, 20:27

Inmiddels hebben we in Nederland een aangepaste dienstregeling. Op veel trajecten rijden 2 ipv 4 IC's of 2 ipv 4 sprinters.

Code: Selecteer alles

* Serie 800 IC Maastricht-Alkmaar(Schagen (Spits)) opgeheven buiten de spits, laatste die rijdt tussen Amsterdam C-Alkmaar-Schagen zijn 828 en 839)
* Serie 1700 IC Enschede-Den Haag CS, opgeheven Utrecht-Den Haag CS
* Serie 2600 Sneltrein Amsterdam CS-Den Haag CS, opgeheven
* Serie 2800 IC (Deventer(Spits)-Amersfoort-Rotterdam CS, opgeheven
* Serie 3100 IC Nijmegen-Schiphol, opgeheven
* Serie 3300 Sprinter Hoorn Kersenboogerd-Hoofddorp, opgeheven
* Serie 3400 Sneltrein Hoorn-Den Haag CS, opgeheven Haarlem-Den Haag CS
* Serie 3500 IC Schiphol-Eindhoven, opgeheven Utrecht-Eindhoven
* Serie 3900 IC Hoofddorp-Lelystad, opgeheven Amsterdam CS-Lelystad
* Serie 4200 Sprinter Rotterdam CS-Maassluis West, opgeheven
* Serie 5000 Sprinter Leiden CS-Dordrecht, opgeheven
* Serie 9700 Sprinter Gouda Goverwelle-Rotterdam (spits), opgeheven
* Serie 10500 (Vleugel-)Intercity, enkele treinen opgeheven
* Serie 12700 IC Leeuwarden-Rotterdam CS, opgeheven Zwolle-Utrecht
* Serie 14100 Sprinter Rotterdam-Vlaardingen(spits), opgeheven 
* Serie 14700 Sprinter Amsterdam CS-Uitgeest, opgeheven
* Serie 17400 Sprinter Breukelen-Utrecht(-Veenendaal Centrum (spits)), opgeheven
* Serie 19500 Sprinter Leiden CS-Gouda, opgeheven
* Serie 19800 Sprinter Den Haag CS-Gouda Goverwelle, opgeheven

* Serie 900/1000 Fyra Amsterdam CS-Rotterdam CS, rijdt 1x per uur. Vertrek Asd .56, vertrek Rtd .23.
Echter, vanaf woensdag wordt er gereden volgens een zondag(!)dienstregeling. Veel treinen rijden niet, aangepast en vooral (!) later op start, omdat er zo'n 450 bakken defect staan (zaterdag waren de berichten over 700..)

kika
Berichten: 2704
Lid geworden op: 15 apr 2008, 03:00
Locatie: BRD

Re: Kort nieuws van over de Nederlandse grens

Bericht door kika » 20 dec 2010, 20:30

MaartendeJ schreef:Echter, vanaf woensdag wordt er gereden volgens een zondag(!)dienstregeling. Veel treinen rijden niet, aangepast en vooral (!) later op start, omdat er zo'n 450 bakken defect staan (zaterdag waren de berichten over 700..)
Bedankt voor de mededeling, ik veronderstel dat ik het over 7 dagen nog wel zal merken :(
Is er enig zicht op wat voor soort defecten het voornamelijk zijn? Ik veronderstel vooral kortsluitingen?

MaartendeJ
Berichten: 382
Lid geworden op: 09 nov 2010, 19:23

Re: Kort nieuws van over de Nederlandse grens

Bericht door MaartendeJ » 20 dec 2010, 20:45

kika schreef:
MaartendeJ schreef:Echter, vanaf woensdag wordt er gereden volgens een zondag(!)dienstregeling. Veel treinen rijden niet, aangepast en vooral (!) later op start, omdat er zo'n 450 bakken defect staan (zaterdag waren de berichten over 700..)
Bedankt voor de mededeling, ik veronderstel dat ik het over 7 dagen nog wel zal merken :(
Is er enig zicht op wat voor soort defecten het voornamelijk zijn? Ik veronderstel vooral kortsluitingen?
ICM doet het veeel beter dan vorig jaar (toen stonden er zo'n 60 stellen aan de kant, VIRM heeft zoals al jaren(!) veel defecten, er staan 30 stammen DDAR aan de kant, op Utrecht Cartesiusweg (opstelterrein tussen de sporen Utrecht CS->Utrecht Terwijde en Utrecht CS->Utrecht Zuilen) staan 13 stellen SLT defect (vooral problemen met luchtdruk), SGMm staat aan de kant...

Eigenlijk het beste (weinig defecten op het moment) wat er nu rijdt is MAT'64 :lol:. (daar rijden nu 40 stellen extra tov de omloop wil)

Einde aangepaste dienstregeling staat momenteel op 2 januari, ik vermoed dat tegen 2 maart de dienstregeling weer redelijk normaal is en alles weer rijdt... (en dat DDM-1 weer van stal wordt gehaald... hetzelfde als wat vorig jaar met ICL gebeurde)

MaartendeJ
Berichten: 382
Lid geworden op: 09 nov 2010, 19:23

Re: Kort nieuws van over de Nederlandse grens

Bericht door MaartendeJ » 23 dec 2010, 21:37

Inmiddels is er een aangepaste dienstregeling (zoals op zondag), echter zijn er series die al vanaf opstart dienst rijden ipv halverwege de middag.

http://prorail.nl/storingenenwerkzaamhe ... heden.aspx
meldt inmiddels:

Een overzicht van Winterse omstandigheden en kerstvakantie
Door winterse omstandigheden en minder reizigers in de kerstvakantie, rijdt NS een aangepaste dienstregeling. Als gevolg van de verwachte sneeuwval in Zuid-Nederland zijn er extra aanpassingen. Houdt u rekening met een langere reistijd en drukkere treinen.

Prognose:
*Deze situatie duurt de rest van de dag

Overige informatie:
Alleen stoptreinen tussen: Eindhoven-Maastricht,Eindhoven-Venlo en Arnhem- Roosendaal.
In ieder geval t/m vandaag.

Maatregelen:
*De treinen rijden tussen Eindhoven en Maastricht als stoptrein.
*De treinen rijden tussen Eindhoven en Venlo als stoptrein.
*De treinen rijden tussen Arnhem en Roosendaal als stoptrein.
*Serie: 800, intercity's Maastricht-Alkmaar/Schagen rijden niet tussen Amsterdam Centraal en Schagen.
*Serie: 800, intercity's Maastricht-Alkmaar/Schagen rijden niet tussen Den Bosch en Maastricht.
*Serie: 1900, intercity's Den Haag Centraal-Venlo rijden niet tussen Breda en Den Haag Centraal.
*Serie: 1900, intercity's Den Haag Centraal-Venlo rijden tussen Eindhoven en Venlo als stoptrein.
*Serie: 2800, intercity's Rotterdam Centraal-Deventer rijden niet tussen Amersfoort en Deventer.
*Serie: 3000, intercity's Nijmegen-Den Helder rijden wel tussen Arnhem en Nijmegen.
*Serie: 3100, intercity's Arnhem/Nijmegen-Schiphol rijden niet tussen Arnhem en Schiphol.
*Serie: 3500, intercity's Schiphol-Eindhoven/Maastricht rijden niet tussen Eindhoven en Maastricht.
*Serie: 3600, intercity's Zwolle-Roosendaal rijden niet tussen Arnhem en Roosendaal.
*Serie: 3700, intercity's Schiphol-Lelystad Centrum rijden niet tussen Schiphol en Lelystad Centrum.
*Serie: 4900, intercity's Utrecht Centraal-Almere Centrum rijden minder vaak tussen Almere Centrum en Utrecht Centraal.
*Serie: 12500, intercity's Rotterdam Centraal-Leeuwarden/Spits rijden niet tussen Utrecht Centraal en Zwolle.
*Serie: 14500, intercity's Amsterdam Centraal-Enkhuizen/Spits rijden niet tussen Amsterdam Centraal en Enkhuizen.
*Serie: 20500, intercity's Rotterdam Centraal-Utrecht Centraal rijden niet tussen Utrecht Centraal en Zwolle.
*Serie: 2200, sneltreinen Amsterdam Centraal-Breda rijden wel tussen Amsterdam Centraal en Breda.
*Serie: 3400, sneltreinen Den Haag Centraal-Hoorn rijden niet tussen Den Haag Centraal en Haarlem.
*Serie: 4200, Sprinters Rotterdam Centraal-Maassluis West rijden niet tussen Rotterdam Centraal en Maassluis West.
*Serie: 5800, Sprinters Amsterdam Centraal-Amersfoort Vathorst rijden niet tussen Amersfoort en Amersfoort Vathorst.
*Serie: 7400, Sprinters Rhenen-Breukelen/Amsterdam Centraal rijden niet tussen Amsterdam Centraal en Breukelen.
*Serie: 7600, Sprinters Zutphen-Nijmegen rijden minder vaak tussen Zutphen en Nijmegen.
*Serie: 9700, Sprinters Rotterdam Centraal-Gouda Goverwelle/Spits rijden niet tussen Rotterdam Centraal en Gouda Goverwelle.
*Serie: 14700, Sprinters Amsterdam Centraal-Uitgeest rijden niet tussen Amsterdam Centraal en Uitgeest.
*Serie: 17400, Sprinters Utrecht Centraal/Veenendaal Centrum-Breukelen/Amsterdam Centraal rijden niet tussen Veenendaal Centrum en Breukelen.
*Serie: 2900, stoptreinen Leeuwarden-Wolvega rijden niet tussen Leeuwarden en Wolvega.
*Serie: 4400, stoptreinen Den Bosch-Nijmegen rijden minder vaak tussen Den Bosch en Nijmegen.
*Serie: 5000, stoptreinen Dordrecht-Leiden Centraal rijden niet tussen Leiden Centraal en Dordrecht.
*Serie: 5200, stoptreinen Tilburg Universiteit-Eindhoven rijden wel tussen Eindhoven en Roosendaal.
*Serie: 6300, stoptreinen Den Haag Centraal-Haarlem/Amsterdam Centraal rijden niet tussen Amsterdam Centraal en Haarlem.
*Serie: 6400, stoptreinen Eindhoven-Weert rijden minder vaak tussen Eindhoven en Weert.
*Serie: 6800, stoptreinen Roermond-Maastricht Randwyck rijden minder vaak tussen Sittard en Maastricht.
*Serie: 6900, stoptreinen Sittard-Heerlen rijden minder vaak tussen Sittard en Heerlen.
*Serie: 7000, stoptreinen Enschede/Almelo-Apeldoorn rijden minder vaak tussen Apeldoorn en Almelo.
*Serie: 7000, stoptreinen Enschede/Almelo-Apeldoorn rijden niet tussen Almelo en Enschede.
*Serie: 7500, stoptreinen Arnhem-Ede-Wageningen rijden minder vaak tussen Arnhem en Ede-Wageningen.
*Serie: 9600, stoptreinen Den Bosch-Deurne rijden niet tussen Eindhoven en Deurne.
*Serie: 14100, stoptreinen Rotterdam Centraal-Vlaardingen Centrum/Spits rijden niet tussen Rotterdam Centraal en Vlaardingen Centrum.
*Serie: 19500, stoptreinen Gouda-Leiden Centraal/Spits rijden niet tussen Leiden Centraal en Alphen aan den Rijn.
*Serie: 19800, stoptreinen Den Haag Centraal-Gouda Goverwelle rijden niet tussen Gouda Goverwelle en Den Haag Centraal.

rvdborgt
Berichten: 3089
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:09

Re: Kort nieuws van over de Nederlandse grens

Bericht door rvdborgt » 24 dec 2010, 03:25

MaartendeJ schreef:Inmiddels is er een aangepaste dienstregeling (zoals op zondag), echter zijn er series die al vanaf opstart dienst rijden ipv halverwege de middag.

http://prorail.nl/storingenenwerkzaamhe ... heden.aspx
meldt inmiddels:

Een overzicht van Winterse omstandigheden en kerstvakantie
Door winterse omstandigheden en minder reizigers in de kerstvakantie, rijdt NS een aangepaste dienstregeling. Als gevolg van de verwachte sneeuwval in Zuid-Nederland zijn er extra aanpassingen. Houdt u rekening met een langere reistijd en drukkere treinen.

Prognose:
*Deze situatie duurt de rest van de dag

Overige informatie:
Alleen stoptreinen tussen: Eindhoven-Maastricht,Eindhoven-Venlo en Arnhem- Roosendaal.
In ieder geval t/m vandaag.

Maatregelen:[knip lijst]
Enig idee waarom NS deze informatie niet publiceert? De reizigers kunnen alleen de online planner raadplegen en hopen dat die iets zinnigs zegt, wat zeker niet altijd het geval is, zoals vandaag bleek.

Groetjes,
Rian

MaartendeJ
Berichten: 382
Lid geworden op: 09 nov 2010, 19:23

Re: Kort nieuws van over de Nederlandse grens

Bericht door MaartendeJ » 24 dec 2010, 20:16

Reizigers zeggen "serie 800" niets. Die worden als het ware er niet ingestampt door de NS. Men heeft het dus over "De Intercity tussen Alkmaar Maastricht en Heerlen" ipv "De 800".

Ik geef meteen toe: het is makkelijker en gerichter informatie geven, of je kunt ze "IC-8" noemen ipv "800", maar dat doen ze niet...

Daniël
Berichten: 145
Lid geworden op: 14 sep 2006, 18:03
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Kort nieuws van over de Nederlandse grens

Bericht door Daniël » 24 dec 2010, 20:21

Er is wel ooit een proef mee geweest op station Amersfoort. En tja, het is natuurlijk stukken makkelijker om om te roepen dat IC28 niet rijdt i.p.v. dat de Intercities van 11 en 41 over het uur naar Rotterdam niet rijden :wink:

Gebruikersavatar
AlexNL
Berichten: 1852
Lid geworden op: 15 jun 2008, 02:34
Locatie: Breda, Nederland

Re: Kort nieuws van over de Nederlandse grens

Bericht door AlexNL » 24 dec 2010, 22:37

En Veolia, één van de regionale vervoerders, gebruikt de media om een mooie steek naar NS uit te delen. Het gloednieuwe SLT-materieel, waarmee NS naar o.a. aanbestedende overheden wil laten zien "wij hebben ook modern lightrailmaterieel", valt bij bosjes uit door stuifsneeuw. Van de 95 stellen die NS nu heeft zijn er nog maar 7 die rondrijden, de rest (tweederde) is defect of staat ingeparkeerd tussen defecte treinen.
Drukte in treinen Veolia

24 december 2010

In de treinen van Veolia is het vrijdag drukker dan normaal. De treinen trotseren de barre weersomstandigheden vrijdagochtend zonder problemen.

Dat zei directeur Frank van Setten van Veolia Limburg Rail vrijdag. De Zuid-Limburgse heuvellandlijn van Veolia Heerlen-Maastricht is erg populair wegens de kerstevenementen in Maastricht en omdat veel studenten vrijdag naar huis treinen. Ook op de Maaslijn Roermond-Nijmegen is het druk, omdat veel mensen de auto laten staan en liever de trein pakken.

De treinen van Veolia zijn volgens Van Setten winterhard. ,,De Zwitserse Stadlertreinen zijn net Sint Bernhardhonden; die vinden sneeuw ook leuk''. De treinen rijden nagenoeg zonder vertraging.

Actuele informatie over de dienstregeling van treinen en bussen in Limburg is te vinden op twitter.com/VeoliaLimburgOV.

Bron: De Pers

pietje

Re: Kort nieuws van over de Nederlandse grens

Bericht door pietje » 25 dec 2010, 10:40

^^ Dat er hier ook maar rap concurrentie op het spoor komt, eens zien of de NMBS woordvoerders hun arrogante toon dan nog gebruiken :mrgreen:

rvdborgt
Berichten: 3089
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:09

Re: Kort nieuws van over de Nederlandse grens

Bericht door rvdborgt » 26 dec 2010, 17:29

MaartendeJ schreef:Reizigers zeggen "serie 800" niets. Die worden als het ware er niet ingestampt door de NS. Men heeft het dus over "De Intercity tussen Alkmaar Maastricht en Heerlen" ipv "De 800".

Ik geef meteen toe: het is makkelijker en gerichter informatie geven, of je kunt ze "IC-8" noemen ipv "800", maar dat doen ze niet...
Aangenomen dat je op mij reageert: het gaat er me om dat NS op geen enkele manier vertelt welke treinen er wel en niet rijden. Hoogstens wordt er verteld dat er minder treinen rijden. Welke dat dan zijn, dat mag je zelf uitzoeken. De enige uitzondering is de mededeling dat er ten zuiden van Eindhoven (om onbekende redenen) nog steeds geen IC's rijden.

Groetjes,
Rian

deadlock
Berichten: 579
Lid geworden op: 10 nov 2008, 21:11
Locatie: Zwolle, Nederland

Re: Kort nieuws van over de Nederlandse grens

Bericht door deadlock » 26 dec 2010, 21:13

rvdborgt schreef:Aangenomen dat je op mij reageert: het gaat er me om dat NS op geen enkele manier vertelt welke treinen er wel en niet rijden. Hoogstens wordt er verteld dat er minder treinen rijden. Welke dat dan zijn, dat mag je zelf uitzoeken. De enige uitzondering is de mededeling dat er ten zuiden van Eindhoven (om onbekende redenen) nog steeds geen IC's rijden.

Groetjes,
Rian
Er reden gewoon intercities ten zuiden van Eindhoven maar dit was losgekoppeld van het noorden. Daarnaast wordt er door NS verwezen naar de website voor actuele vertrektijden. Dat kan inderdaad veel beter.
Op de stations hangen schermen met actuele reisinformatie waarop tijdens een aangepaste dienstregeling alleen de rijdende treinen staan. Voor deze zondag maakt dat echter geen verschil met een andere zondag.

Plaats reactie