NS en ProRail maken spoor 'winterhard'

Voorlopige place-holder voor topics tot deze in de juiste categorie geplaatst zijn. Hier geen nieuwe topics openen!
Gesloten
Gebruikersavatar
Bibke
Berichten: 2954
Lid geworden op: 02 aug 2006, 22:51
Locatie: Kaulille (Afkomstig van LPP)

NS en ProRail maken spoor 'winterhard'

Bericht door Bibke »

NS en ProRail maken spoor 'winterhard'

De NS en ProRail steken miljoenen in het verbeteren van het spoorwegnet en het rijdende materieel om beter bestand te zijn tegen winterse omstandigheden. Wisselverwarming, een eigen weerbureau, nieuwe luchtfilters in treinen en betere procedures moeten ervoor zorgen dat er ook bij zeer strenge vorst en hevige sneeuwval treinen kunnen blijven rijden.

"Vorige winter zijn we door het ijs gezakt en dat mag ons niet nog een keer overkomen", zegt Bart Smolders, manager infra bij ProRail. Vorig jaar hebben bevroren wissels en door stuifsneeuw uitgevallen treinen voor heel veel reizigersongemak gezorgd. Daar hebben ProRail en de NS van geleerd. Het vervoer per trein moet "winterhard" worden.

Verwarming
Wat winterhard concreet inhoudt, is te zien op spooremplacement Binckhorst bij Den Haag. Daar zijn mannen van bouwbedrijf Van Gelder bezig met het aanbrengen van verwarmingselementen op een wissel. Het Nederlandse spoorwegnet telt ongeveer 7000 wissels. Rond de 5500 daarvan hebben al een verwarmingsinstallatie, maar wissel 907 nog niet.

Vorig jaar bleek dat erg lastig te zijn, want de werkplaats was daardoor onbereikbaar en er kon geen vervangend materieel naar het hoofdspoor worden gereden. Langs de spoorstaven wordt een meterslange metalen strip aangebracht die werkt als het verwarmingselement in een frituurpan. Volgens Michiel Kalf van Van Gelder hebben deze dingen zich ruimschoots bewezen in landen waar het nog wel wat kouder kan worden dan bij ons.

Barre omstandigheden
De verwarming van 2300 wissels krijgt een upgrade: de installatie wordt verbeterd en bovendien worden voorzieningen aangebracht waardoor eventuele storingen op afstand kunnen worden vastgesteld. Dan kan er meteen een onderhoudsploeg naartoe, eventueel met bezem, sneeuwschuiver en gasbrander.

ProRail zegt dat deze 2300 wissels nodig zijn om ook onder de meest barre omstandigheden treinen te kunnen laten rijden, volgens wat ze zelf een robuuste (lees: beperkte) dienstregeling noemen.

Kosten
Ook NS Reizigers heeft het boetekleed aangetrokken en beterschap beloofd. Dat houdt bijvoorbeeld in dat 1500 treinstellen nieuwe luchtfilters krijgen. Afgelopen winter bleken veel treinen last te hebben van stuifsneeuw die in het luchtsysteem terecht kwam en vervolgens voor kortsluiting zorgde.

Wat het winterse ongemak vorig jaar heeft gekost weet Bart Smolders niet. Hij weet wel dat Prorail er 45 miljoen voor uittrekt om herhaling te voorkomen.

Bron: http://nos.nl/artikel/185308-ns-en-pror ... rhard.html
Ik ben abonnee van “OP DE BAAN”, U ook?
www.pfttsp.be
www.cfbocq.be
www.retrotrain.be
AfbeeldingAfbeelding
pietje

Re: NS en ProRail maken spoor 'winterhard'

Bericht door pietje »

Als ze er nu pas aan beginnen gaan ze nooit rond geraken tegen deze winter.
Als ze deze keer terug dezelfde strenge winter hebben als vorige keer, dan zullen ze met dezelfde uitval te maken hebben.

Tenzij ze natuurlijk al maanden bezig zijn met de aanpassingen en er nu pas over communiceren.
Gebruikersavatar
Dieselfreak
Berichten: 2062
Lid geworden op: 09 jul 2006, 13:17
Locatie: Deeltijds Zwevegem-Kortrijk, deeltijds Gent

Re: NS en ProRail maken spoor 'winterhard'

Bericht door Dieselfreak »

Er zijn in het verleden winters geweest die nog een stuk extremer waren dan de laatste. Denk bijvoorbeeld aan die van 1979, 1963 en diverse winters in de jaren '40. Liep toen al het treinverkeer vast? Vreemd toch dat ze nú pas van plan zijn treinen winterhard te maken.
Mijn netvliezen worden geprikkeld. Mijn hartslag gaat omhoog. Mijn bloed gaat sneller stromen. Iemand probeert me naar binnen te lokken.
Accelerat
Berichten: 2771
Lid geworden op: 01 sep 2006, 22:37
Locatie: Canada

Re: NS en ProRail maken spoor 'winterhard'

Bericht door Accelerat »

Mogen we het hopen dat ze het dit keer wel serieus nemen. Ik herinner me een gelijkaardig bericht van vorig jaar in dezelfde tijd.
pietje

Re: NS en ProRail maken spoor 'winterhard'

Bericht door pietje »

sncf-sncb schreef:Mogen we het hopen dat ze het dit keer wel serieus nemen. Ik herinner me een gelijkaardig bericht van vorig jaar in dezelfde tijd.
Zoals ik al zei: als ze er nu nog aan moeten beginnen, kunnen ze maar beter op een zachte winter hopen, want dan zijn ze veel te laat.
Gebruikersavatar
Dieselfreak
Berichten: 2062
Lid geworden op: 09 jul 2006, 13:17
Locatie: Deeltijds Zwevegem-Kortrijk, deeltijds Gent

Re: NS en ProRail maken spoor 'winterhard'

Bericht door Dieselfreak »

pietje schreef:Zoals ik al zei: als ze er nu nog aan moeten beginnen, kunnen ze maar beter op een zachte winter hopen, want dan zijn ze veel te laat.
Van mij mag het nog eens een hééél strenge winter zijn met pakken sneeuw en tientallen graden vorst, dan zullen ze er wel werk van maken!
Mijn netvliezen worden geprikkeld. Mijn hartslag gaat omhoog. Mijn bloed gaat sneller stromen. Iemand probeert me naar binnen te lokken.
rvdborgt
Berichten: 4325
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:09

Re: NS en ProRail maken spoor 'winterhard'

Bericht door rvdborgt »

pietje schreef:Als ze er nu pas aan beginnen gaan ze nooit rond geraken tegen deze winter.
Als ze deze keer terug dezelfde strenge winter hebben als vorige keer, dan zullen ze met dezelfde uitval te maken hebben.

Tenzij ze natuurlijk al maanden bezig zijn met de aanpassingen en er nu pas over communiceren.
Dat laatste is het geval. Er is achter de schermen al een hoop gebeurd, met name op materieelgebied en het uitwerken van allerlei scenario's.

Groetjes,
Rian
Gesloten