Chinese trein zet passagiers af zonder te stoppen

Voorlopige place-holder voor topics tot deze in de juiste categorie geplaatst zijn. Hier geen nieuwe topics openen!
Stef
Berichten: 1433
Lid geworden op: 28 okt 2009, 13:53
Locatie: FSN

Chinese trein zet passagiers af zonder te stoppen

Bericht door Stef »

Chinese trein zet passagiers af zonder te stoppen

Treinen die niet langer hoeven te stoppen om passagiers op te pikken? Het klinkt als science-fiction, maar in China wordt nagedacht over hogesnelheidstreinen die passagiers oppikken en laten uitstappen aan hoge snelheid.

Een hogesnelheidstrein tussen de hoofdstad Peking en de stad Guangzhou, op 2.180 kilometer, zou al snel twee en een half uur tijd winnen als de trein niet zou moeten stoppen in de zowat dertig stations langs de route.

Een Chinees promofilmpje toont hoe dit in zijn werk zou gaan. Passagiers die aan boord van de trein willen, moeten eerst plaatsnemen in een koppelingsmodule. Wanneer de trein in het station aankomt, stopt deze niet. Hij vertraagt alleen voldoende om de koppelingsmodule mee te nemen vooraan op het dak.

Terwijl de trein zich verwijdert van het station, stappen de passagiers vanuit deze module over op de eigenlijke trein. Wanneer iedereen is uitgestapt, verplaatst de module zich naar de achterkant van trein. Daar kunnen de passagiers die willen uitstappen in een volgend station plaatsnemen.

Wanneer de trein het station bereikt, laat hij de koppelingsmodule achter in het station. Passagiers kunnen gerust de tijd te nemen om uit te stappen aangezien de trein al is vertrokken.


http://www.standaard.be/artikel/detail. ... 100921_114
AfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
pietje

Re: Chinese trein zet passagiers af zonder te stoppen

Bericht door pietje »

LOL
Ik vind die chinese filmpjes wel erg leuk om naar te kijken, maar een HST die zonder bovenleiding rijdt is nog niet voor de eerste 20 jaar.
Is misschien iets om de Maglev interessanter te maken, maar ik denk dat we daar ook nog meer dan 20 jaar vanaf zijn.

Maar ik vind het wel leuk om te zien dat de chinezen er overal zo goed over nadenken.
Zoals de bus waar je met de auto onderdoor kan rijden hier
Kristofke
Berichten: 1115
Lid geworden op: 18 jul 2009, 01:24

Re: Chinese trein zet passagiers af zonder te stoppen

Bericht door Kristofke »

Tegen volle snelheid gaat dit toch nooit lukken, de G krachten gaan enorm zijn als die catchcar plots mee moet, dus een flink stuk vertragen zal er toch wel bij zijn.

Tenzij de Chinese pendelaar natuurlijk graag elke dag in Rock 'n Rollercoaster of Space Mountain zit.
Gebruikersavatar
Dieselfreak
Berichten: 2064
Lid geworden op: 09 jul 2006, 13:17
Locatie: Deeltijds Zwevegem-Kortrijk, deeltijds Gent

Re: Chinese trein zet passagiers af zonder te stoppen

Bericht door Dieselfreak »

Dit is misschien een interessant artikel om te lezen: De mobiele halte

Als ik het goed begrijp is dit dus een verwezenlijking van wat in dit artikel beschreven wordt?
Mijn netvliezen worden geprikkeld. Mijn hartslag gaat omhoog. Mijn bloed gaat sneller stromen. Iemand probeert me naar binnen te lokken.
celtjan

Re: Chinese trein zet passagiers af zonder te stoppen

Bericht door celtjan »

pietje schreef:LOL
Ik vind die chinese filmpjes wel erg leuk om naar te kijken, maar een HST die zonder bovenleiding rijdt is nog niet voor de eerste 20 jaar.
Is misschien iets om de Maglev interessanter te maken, maar ik denk dat we daar ook nog meer dan 20 jaar vanaf zijn.
De BN te Brugge heeft toch rond de eeuwisseling succesvol de Engelse Class 220, 221, 222 gemaakt!
Deze rijden aan 200 km/u bij Virgin, Cross Country, Hull Trains, East Midland Trains Al zal deze laatste al deze van Hull Trains overnemen.

Reeds van eind de 70's rijden er diesel HST's aan 125 mph rond (Class 43 = 2 loc's met daartussen meestal 10 rijtuigen à 201 km/u)
Ze maken nog diensten voor First Great Western; Cross Country; East Midland Trains; East Coast, Grand Central.

De Aledante's (Class 180) van Alstom, zorgen voor wat concurrentie voor de Belgische Engelsen.

En als prototype voor de Franse TGV, maakte men een gasturbine aangedreven TGV.
En Hitahi, de leveranciers van de HST's van oost-Kent naar Londen St Pancrass, doet onderzoekt om voor de Britse Markt Hybride HST's te maken die zowel op el ls op diesel rijden
Fles

Re: Chinese trein zet passagiers af zonder te stoppen

Bericht door Fles »

pietje schreef:Maar ik vind het wel leuk om te zien dat de chinezen er overal zo goed over nadenken.
Zoals de bus waar je met de auto onderdoor kan rijden hier
Dat klopt ja, daar moest ik ook aan denken :D Ze durven in ieder geval buiten de gebaande paden te denken :)
Kristofke schreef:Tegen volle snelheid gaat dit toch nooit lukken, de G krachten gaan enorm zijn als die catchcar plots mee moet, dus een flink stuk vertragen zal er toch wel bij zijn.
Hij gaat ook niet "plots" mee, het is meer een soort sleepverbinding. Natuurlijk zal er wel iets vertraagd moeten worden, maar het G-krachtenprobleem is redelijk adequaat te ondervangen op de getoonde manier lijkt me. Heb je het filmpje bekeken? Ik moest wel het filmpje erbij zien voordat ik precies begreep wat er bedoeld werd ;)
pietje

Re: Chinese trein zet passagiers af zonder te stoppen

Bericht door pietje »

celtjan schreef:
pietje schreef:LOL
Ik vind die chinese filmpjes wel erg leuk om naar te kijken, maar een HST die zonder bovenleiding rijdt is nog niet voor de eerste 20 jaar.
Is misschien iets om de Maglev interessanter te maken, maar ik denk dat we daar ook nog meer dan 20 jaar vanaf zijn.
De BN te Brugge heeft toch rond de eeuwisseling succesvol de Engelse Class 220, 221, 222 gemaakt!
Deze rijden aan 200 km/u bij Virgin, Cross Country, Hull Trains, East Midland Trains Al zal deze laatste al deze van Hull Trains overnemen.

Reeds van eind de 70's rijden er diesel HST's aan 125 mph rond (Class 43 = 2 loc's met daartussen meestal 10 rijtuigen à 201 km/u)
Ze maken nog diensten voor First Great Western; Cross Country; East Midland Trains; East Coast, Grand Central.

De Aledante's (Class 180) van Alstom, zorgen voor wat concurrentie voor de Belgische Engelsen.

En als prototype voor de Franse TGV, maakte men een gasturbine aangedreven TGV.
En Hitahi, de leveranciers van de HST's van oost-Kent naar Londen St Pancrass, doet onderzoekt om voor de Britse Markt Hybride HST's te maken die zowel op el ls op diesel rijden
Dat weet ik ook allemaal, maar het ging over de nieuwe 350km/h HSL, waar er wel degelijk een bovenleiding gebruikt wordt.
Ze gaan die niet afbreken om allemaal dieselstellen in te zetten, die voorlopig veel trager zijn.
Het uitgangspunt was dat men minstens 2u30 kan winnen met treinen waar men kan instappen zonder stoppen.

Ik vind het een prachtig idee, maar zie nogal wat praktische bezwaren, die niet op enkele jaren opgelost zullen zijn.
Misschien wel binnen 20 jaar, 30 jaar of wie zal het zeggen.

Die Hitachi trein voor de UK is daar volgens mijn info ook dood en begraven, hoewel ik dat ook een goed idee vond om toch minder dieseltreinen onder draad te laten rijden.
Kristofke
Berichten: 1115
Lid geworden op: 18 jul 2009, 01:24

Re: Chinese trein zet passagiers af zonder te stoppen

Bericht door Kristofke »

Fles schreef:
Hij gaat ook niet "plots" mee, het is meer een soort sleepverbinding. Natuurlijk zal er wel iets vertraagd moeten worden, maar het G-krachtenprobleem is redelijk adequaat te ondervangen op de getoonde manier lijkt me. Heb je het filmpje bekeken? Ik moest wel het filmpje erbij zien voordat ik precies begreep wat er bedoeld werd ;)
ik heb het filmpje gezien ja, en ik acht het onmogelijk tegen volle snelheid zonder 5g te moeten doorstaan.

Ik ben geen wiskundige maar de catchcar heeft niet meer dan de lengte van de trein om dezelfde snelheid te halen.

Moet jij eens naast een HST lijn gaan staan en een TGV zien passeren. In de drie seconden moet die catchcar dus mee zijn.

Dat is hetzelfde effect als afschieten.
Hogersluys
Berichten: 938
Lid geworden op: 26 sep 2008, 18:19

Re: Chinese trein zet passagiers af zonder te stoppen

Bericht door Hogersluys »

^^Misschien kan je die module langzaam laten optrekken en pas op volle snelheid met de trein laten koppelen? Nadeel is dat het procedé nog ingewikkelder wordt.
Kristofke
Berichten: 1115
Lid geworden op: 18 jul 2009, 01:24

Re: Chinese trein zet passagiers af zonder te stoppen

Bericht door Kristofke »

Ik denk dat transporters a la beam me up scotty nog sneller werkelijkheid gaan worden dan zo'n systeem als hierboven, toch zeker in Europa. ;)

China kan nu zeer innovatief zijn omdat er veel nieuwe spoorlijnen aangelegd worden, in Europa zou het een enorme kost worden om dit systeem toe te passen, of het systeem van dubbele sporen.
Fles

Re: Chinese trein zet passagiers af zonder te stoppen

Bericht door Fles »

Kristofke schreef:
Fles schreef:
Hij gaat ook niet "plots" mee, het is meer een soort sleepverbinding. Natuurlijk zal er wel iets vertraagd moeten worden, maar het G-krachtenprobleem is redelijk adequaat te ondervangen op de getoonde manier lijkt me. Heb je het filmpje bekeken? Ik moest wel het filmpje erbij zien voordat ik precies begreep wat er bedoeld werd ;)
ik heb het filmpje gezien ja, en ik acht het onmogelijk tegen volle snelheid zonder 5g te moeten doorstaan.

Ik ben geen wiskundige maar de catchcar heeft niet meer dan de lengte van de trein om dezelfde snelheid te halen.

Moet jij eens naast een HST lijn gaan staan en een TGV zien passeren. In de drie seconden moet die catchcar dus mee zijn.

Dat is hetzelfde effect als afschieten.
Wil je nou niet lezen of wat? Er staat toch:
Wanneer de trein in het station aankomt, stopt deze niet. Hij vertraagt alleen voldoende om de koppelingsmodule mee te nemen vooraan op het dak.
:roll:
stefanic
Berichten: 870
Lid geworden op: 09 feb 2007, 09:09
Locatie: Antwerpen

Re: Chinese trein zet passagiers af zonder te stoppen

Bericht door stefanic »

Die chinezen zijn totaal kierewiet. Hier in Belgie zullen zo'n ideeen (dit, en die bus bv.) ook wel boven komen, maar dan uit de hoofden van leerlingen uit het lager onderwijs, tijdens de themaweek 'uw droomstad van de toekomst'. In China zijn er dus blijkbaar mensen die dit echt serieus nemen??? Allemaal ideeen die wel leuk lijken maar waarbij ze toch eens 5min langer zouden moeten nadenken over bepaalde praktische probleempjes die kunnen opduiken...

Gaan ze dat systeem in die 30 tussenstations toepassen? Ongetwijfeld zijn er enkele belangrijkere stations op die lijn, waar waarschijnlijk wel meer mensen willen opstappen dan dan er volk in die shutteltjes kunnen. 'Solly, volzet, u moet de volgende tlein nemen!' .. waarschijnlijk 10min later... :wink: 2100km aan 300km/u gemiddeld-> 7u rijden... om de 10min een trein... 56 treinstellen nodig... eigenlijk 112 want je moet nog terug ook...

Een systeem dat mij dan logischer lijkt is diezelfde spoorlijn, maar dan met enkel die shutteltjes. Hupsakee, 50 man voor bestemming x, instappen, en hop dat shutteltje voegt in in een 'file' van shuttletjes die aan 300km/u voorbijschuift (misschien met wat vertraging ter hoogte van de stations) en in het bestemmingsstation uit de rij wordt gepikt en afremt. Een beetje 'buizenpost'-achtig dus...
Ik heb zo al eens ideeen gezien (ook op papier) voor autostrades, waar de auto's automatisch invoegen, afstand houden, uitvoegen etc...
spoorwegrealist
celtjan

Re: Chinese trein zet passagiers af zonder te stoppen

Bericht door celtjan »

pietje schreef:Die Hitachi trein voor de UK is daar volgens mijn info ook dood en begraven, hoewel ik dat ook een goed idee vond om toch minder dieseltreinen onder draad te laten rijden.
= uitgesteld wegens te weinig budget voor handen.
Deze HST's waren bedoeld voor de 2è effectief aan te leggen hogesnelheidslijn (Londen-Schotland).
Het gevolg is dat de el Alstom 'Pendolino' stellen van Virgin, in de fabriek te Italië, voorzien worden van meer tussenrijtuigen, om de capaciteit & aanbod te kunnen verhogen op de West Main Coast Line.

Maar je denkt toch niet dat de Aziaten hun onderzoek naar hybride HST's zullen stopzetten?
dentheo
Berichten: 8170
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: Chinese trein zet passagiers af zonder te stoppen

Bericht door dentheo »

Volgens mij waren die NIET voor de hoge snelheidslijn wel vervanging voor bestaand materieel .
Ten tweede was het een zeer" onevenwichtige" hybride, 6MW elektrisch en 2MW diesel en dit voor het stuk achter Edinburgh, de heuvelige lijn in Schotland ???
Minder power dan de huidige 35 jaar oude HST.
Door het ministerie werden daarna allerlei domme scenario's verteld, die zelfs de fysica pijn deden.... afgevoerd en zo hoort het.
Laatst gewijzigd door dentheo op 23 sep 2010, 19:19, 1 keer totaal gewijzigd.
Theo
Groeten vanop de Heide
thomaslj

Re: Chinese trein zet passagiers af zonder te stoppen

Bericht door thomaslj »

stefanic schreef:...Een systeem dat mij dan logischer lijkt is diezelfde spoorlijn, maar dan met enkel die shutteltjes. Hupsakee, 50 man voor bestemming x, instappen, en hop dat shutteltje voegt in in een 'file' van shuttletjes die aan 300km/u voorbijschuift (misschien met wat vertraging ter hoogte van de stations) en in het bestemmingsstation uit de rij wordt gepikt en afremt. Een beetje 'buizenpost'-achtig dus...
Ik heb zo al eens ideeen gezien (ook op papier) voor autostrades, waar de auto's automatisch invoegen, afstand houden, uitvoegen etc...
Vannacht dacht ik ook aan zoiets maar blijkbaar was ik niet de 1e met zo'n idee :D
Gesloten