NS gaat nooddienstregeling voor winterweer testen

Voorlopige place-holder voor topics tot deze in de juiste categorie geplaatst zijn. Hier geen nieuwe topics openen!
Fles

NS gaat nooddienstregeling voor winterweer testen

Bericht door Fles »

Klik hier
NS en ProRail werken samen aan het winterbestendig maken van het spoor. Treinen en wissels worden minder gevoelig gemaakt voor sneeuw en ijzel. We zorgen voor sneeuwvrije perrons en trappen, betere service en reisinformatie. En er liggen uitgewerkte plannen klaar om ook onder extreme weersomstandigheden de treinen te laten rijden, volgens een speciale dienstregeling die alleen bij extreem weer wordt ingezet. Om te zien of deze speciale dienstregeling ook in de praktijk inzetbaar is, wordt er een grote test gedaan op zondag 10 oktober.
Reisvoorbeelden van zondag 10 oktober:

* Reist u van Maastricht naar Amsterdam dan duurt uw reis 20 minuten langer en moet u 3 keer extra overstappen.>
* Reist u van Schiphol naar Zwolle dan duurt uw reis 17 minuten langer en moet u 1 keer extra overstappen.
* Reist u van Utrecht naar Amsterdam dan duurt uw reis 4 minuten langer en hoeft u niet over te stappen.
* Reist u van Groningen naar Den Haag dan duurt uw reis 42 minuten langer en moet u 3 keer extra overstappen.
* Reist u van Eindhoven naar ’s-Hertogenbosch dan duurt uw reis 1 minuut langer en hoeft u niet over te stappen.
Ja. En waarvoor? Voor dit soort dingen heb je simulatieprogramma's. Bovendien heb je een nooddienstregeling het hardst nodig op werkdagen bij extreem weer. En niet op een zondag terwijl er geen sneeuw zal liggen en er geen enkel wissel bevroren zal zijn. Bovendien hebben we afgelopen januari al een maand lang met die nooddienstregeling gereden, WEL met extreem weer en WEL op werkdagen. Daar heb je al je "test"resultaten waar je ooit van durfde dromen.

Nee, waarom is deze test EIGENLIJK: Om aan het publiek te laten zien "Kijk, we zijn ermee bezig". Maar functioneel nut ervan is gelijk aan nul.

Hebben ze in België ook van die Einsteins met dit soort ideeën?
pietje

Re: NS gaat nooddienstregeling voor winterweer testen

Bericht door pietje »

Dit is het domste idee dat ik daarover heb gelezen.
Je gaat zoiets toch niet zitten testen.
een Nooddienstregeling is een waarbij je een aantal parameters van het net en rollend materiaal wijzigt.
Je gaat er bvb van uit dat een aantal wissels niet werkt en zodoende manueel in een vaste stand gezet wordt.
Tevens ga je ervan uit da een deel materiaal het laat afweten.
Tevens moet je rekening houden met hoeveel mensen je beschikbaar hebt om manuele acties/depannages te doen.

Dat kan je alleen testen door er een vriezer op te zetten, dus waarom zo'n test.
Accelerat
Berichten: 2771
Lid geworden op: 01 sep 2006, 22:37
Locatie: Canada

Re: NS gaat nooddienstregeling voor winterweer testen

Bericht door Accelerat »

Ik schaam me als nederlander kapot voor de NS. :shock:
dentheo
Berichten: 8172
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: NS gaat nooddienstregeling voor winterweer testen

Bericht door dentheo »

sncf-sncb schreef:Ik schaam me als nederlander kapot voor de NS. :shock:
Ik denk dat elke reële simulatie een meerwaarde heeft t.o.v. van een papieren oefening....
Theo
Groeten vanop de Heide
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22509
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: NS gaat nooddienstregeling voor winterweer testen

Bericht door Steven »

Papier is papier. Ik heb al zoveel dienstregelingen gezien die op papier en simulatie perfect oké zijn maar in de werkelijkheid altijd op een sisser aflopen. Soms zitten planningmensen te ver van de werkelijkheid waardoor er geen feeling meer is met die werkelijkheid. Een praktijkjaar kan dergelijke zaken aan het licht brengen. In begië is er in principe een HPS plan voor dergelijke gevallen al stel ik vast dat er voor dit jaar zo geen plan is/was of ik heb het over het hoofd gezien.
Fles

Re: NS gaat nooddienstregeling voor winterweer testen

Bericht door Fles »

dan nog heeft het toch geen enkele zin om dat op een sneeuwloze zondag te testen als je het voor een werkdag met extreem weer wilt gaan gebruiken, kom op zeg. Uit deze test zal rollen dat het allemaal goed zal gaan. Al zegt dat niks over de situatie waarin het echt nodig zal zijn. Wat daar WEL iets over zou kunnen zeggen, zijn de ervaringen van afgelopen januari. Maar daar wordt niet naar gekeken.
pietje

Re: NS gaat nooddienstregeling voor winterweer testen

Bericht door pietje »

Inderdaad, een dienstregeling testen die dient voor als de helft van de wissels dienst weigert heeft alleen zin als je 100% zeker weet welke gaan weigeren, zelfde geval met het materieel en zelfs het personeel.
Ook kan je niet anticiperen welke bovenleidingen er gaan breken, tenzij je weet welke al zo versleten zijn dat het een wonder is dat ze op een normale dag niet spontaan doorbreken.
Fles

Re: NS gaat nooddienstregeling voor winterweer testen

Bericht door Fles »

Precies. Wat men hier denkt te "testen" is een van tevoren georkestreerd spel van improvisaties. We weten allemaal dat improvisaties bij definitie niet te plannen zijn. Alleen al dat, maakt deze actie zinloos.
kika
Berichten: 2859
Lid geworden op: 15 apr 2008, 03:00
Locatie: BRD

Re: NS gaat nooddienstregeling voor winterweer testen

Bericht door kika »

Ach, de persvoorlichter heeft haar werk niet goed gedaan. Eigenlijk moet er iets staan als volgt:

Gelieve op die dag tussen dat en dat uur allemaal een sneeuwkanon in te huren als u bij spoorlijn zus en zo woont. Schoolklassen worden opgeroepen om eerst een boswandeling te maken en heel veel blaadjes te verzamelen, gelieve deze op onverwachte plaatsen neer te laten dwarrelen zoals op de stationstrappen of tussen de wisseltongen. Ook wordt Hilversum verzocht haar slechtst B-acteurs in te zetten op die en die lijn, ze moeten allemaal minstens 3 vragen bedenken om te stellen aan het aanwezige NS-personeel.
Fles

Re: NS gaat nooddienstregeling voor winterweer testen

Bericht door Fles »

Het gaat in ieder geval een zootje worden, maar ditmaal is het OPZET :lol:
groentje
Berichten: 7273
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: NS gaat nooddienstregeling voor winterweer testen

Bericht door groentje »

@Steven: Er was dit jaar wel een HPS. Het werd verspreid vanaf februari...
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22509
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: NS gaat nooddienstregeling voor winterweer testen

Bericht door Steven »

groentje schreef:@Steven: Er was dit jaar wel een HPS. Het werd verspreid vanaf februari...
dank u, ik had het de laatste keer in januari ergens zitten zoeken en toen niet gevonden, vandaar dus.
Fles

Re: NS gaat nooddienstregeling voor winterweer testen

Bericht door Fles »

OKee, en wat is een HPS juist? :)
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22509
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: NS gaat nooddienstregeling voor winterweer testen

Bericht door Steven »

HPS = Hulpplan, plan secours, altijd tweetalig of eentalig Frans denken bij Belgische spoorwegafkortingen.
zo heb je misschien ook al kastjes gezien met HTS op een perron. Hulptelefoon, telefoon secours. Is een telefoon voor het besturingspersoneel.
Fles

Re: NS gaat nooddienstregeling voor winterweer testen

Bericht door Fles »

Ah juist. Dat soort complicaties hebben wij dan weer niet :) Maar bedankt voor de toelichting!
Gesloten