Chinese (commerciële) trein verbrijzelt wereldrecord:416km/u

Voorlopige place-holder voor topics tot deze in de juiste categorie geplaatst zijn. Hier geen nieuwe topics openen!
Gesloten
Stef
Berichten: 1433
Lid geworden op: 28 okt 2009, 13:53
Locatie: FSN

Chinese (commerciële) trein verbrijzelt wereldrecord:416km/u

Bericht door Stef »

Chinese supertrein verbrijzelt wereldrecord: 416 km/u

416,6 km/u: Dat is de snelheid waarmee de nieuwe Chinese supertrein CRH380A bij een test over de nieuwe spoorweg tussen Shanghai en Hangzhou vloog. De trein, die vanaf 2012 echt in gebruik wordt genomen, verbrak daarmee het wereldrecord voor commerciële treinen.

"Het nieuwe record van 416,6 km/h toont aan dat China een nieuwe mijlpaal in de technologie van highspeed-treinen heeft geplaatst", zei Zhang Shuguang van het Chinese ministerie van Spoorwegen tegen "China Daily".

Halve tijd, dubbele prijs
Met zijn gemiddelde snelheid van 350 km/h zal de 'kogeltrein' ('Bullet Train') de afstand tussen de twee steden in nog maar 40 minuten afleggen en zo de reistijd halveren. Maar niet alle reizigers zullen met de nieuwe trein gebaat zijn: de prijs van de tickets zal verdubbelen.
Afbeelding Ook de gouverneur van Californië, Arnold Schwarzenegger, was tijdens zijn bezoek in China onder de indruk van de nieuwe trein.


Bron: http://www.hln.be/hln/nl/1901/reisnieuw ... km-u.dhtml
Laatst gewijzigd door Stef op 01 okt 2010, 10:44, 1 keer totaal gewijzigd.
AfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
Gebruikersavatar
trainfreak
Berichten: 2625
Lid geworden op: 01 feb 2006, 09:25
Locatie: Wettere

Re: Chinese trein verbrijzelt wereldrecord: 416 km/u

Bericht door trainfreak »

Gelukkig dat HLN goed de bronnen raadpleegde...

"Op 3 april 2007 werd een snelheid behaald van 574,8 km/h op het traject LGV-Est met een speciaal geprepareerde TGV duplex in het kader van het V150-programma (een snelheid van 150 m/s = 540 km/h)."
Een stukje tekst vanop Wikipedia.
Stef
Berichten: 1433
Lid geworden op: 28 okt 2009, 13:53
Locatie: FSN

Re: Chinese trein verbrijzelt wereldrecord: 416 km/u

Bericht door Stef »

Idd, maar het record hier is dat deze trein in commerciële dienst 416km/u rijdt. Dat record dat jij aanhaalt is in niet-commeriële dienst, toch?

PS: heb de titel van het topic aangepast om dat commerciële wat meer in de picture te zetten
AfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
K V B
Berichten: 3319
Lid geworden op: 30 jun 2006, 13:20
Locatie: Wengwald, Zwitserland

Re: Chinese trein verbrijzelt wereldrecord: 416 km/u

Bericht door K V B »

Stef schreef:Idd, maar het record hier is dat deze trein in commerciële dienst 416km/u rijdt. Dat record dat jij aanhaalt is in niet-commeriële dienst, toch?

PS: heb de titel van het topic aangepast om dat commerciële wat meer in de picture te zetten
Deze trein rijd ook in commerciële dienst geen 416 km/u. Waarschijnlijk is eea. onzorgvuldig uit het Chinees of het Engels vertaald. Deze trein is bedoeld om in commerciële dienst 380kph te rijden, en moet daarom kunnen aantonen veilig aan 418 km/u te rijden ( 10% marge, nog 2km/u te gaan dus...).
Toevallig is dat dus ook een nieuw record voor een niet experimentele trein.
tomdg
Berichten: 230
Lid geworden op: 16 jul 2008, 13:40

Re: Chinese (commerciële) trein verbrijzelt wereldrecord:416

Bericht door tomdg »

amai kijk naar die werkplaats je kan er van de grond eten :o
Gebruikersavatar
Adler
Berichten: 5301
Lid geworden op: 21 mar 2007, 15:01

Re: Chinese trein verbrijzelt wereldrecord: 416 km/u

Bericht door Adler »

trainfreak schreef:Gelukkig dat HLN goed de bronnen raadpleegde...

"Op 3 april 2007 werd een snelheid behaald van 574,8 km/h op het traject LGV-Est met een speciaal geprepareerde TGV duplex in het kader van het V150-programma (een snelheid van 150 m/s = 540 km/h)."
Een stukje tekst vanop Wikipedia.
Het record van de TGV was met een speciaal aangepaste (verkorte) trein op een speciaal aangepast spoor.
Zo was de verkanting van het spoor vergroot, was de spanning van de bovenleiding verhoogd van 25 kV naar 31 kV, was de mechanische spanning van de bovenleiding verhoogd van 25 kN naar 40 kN en had de trein grotere wielen dan normaal om de hoeksnelheid van de motoren te verminderen.
Die TGV had dus wel wat drugs genomen bij wijze van spreken.
In China ging het om een niet speciaal aangepaste trein op een niet speciaal aangepast spoor.
thomaslj

Re: Chinese (commerciële) trein verbrijzelt wereldrecord:416

Bericht door thomaslj »

Wat is 'verkanting' juist alstublieft?
kika
Berichten: 2859
Lid geworden op: 15 apr 2008, 03:00
Locatie: BRD

Re: Chinese (commerciële) trein verbrijzelt wereldrecord:416

Bericht door kika »

thomaslj schreef:Wat is 'verkanting' juist alstublieft?
Het hoogteverschil tussen de 2 spoorstaven om de middelpuntvliegende kracht in een bocht te compenseren.
thomaslj

Re: Chinese (commerciële) trein verbrijzelt wereldrecord:416

Bericht door thomaslj »

Dat hebben ze juist voor die ene testrit gedaan, amai...
K V B
Berichten: 3319
Lid geworden op: 30 jun 2006, 13:20
Locatie: Wengwald, Zwitserland

Re: Chinese trein verbrijzelt wereldrecord: 416 km/u

Bericht door K V B »

Adler schreef:
trainfreak schreef:Gelukkig dat HLN goed de bronnen raadpleegde...

"Op 3 april 2007 werd een snelheid behaald van 574,8 km/h op het traject LGV-Est met een speciaal geprepareerde TGV duplex in het kader van het V150-programma (een snelheid van 150 m/s = 540 km/h)."
Een stukje tekst vanop Wikipedia.
Het record van de TGV was met een speciaal aangepaste (verkorte) trein op een speciaal aangepast spoor.
Zo was de verkanting van het spoor vergroot, was de spanning van de bovenleiding verhoogd van 25 kV naar 31 kV, was de mechanische spanning van de bovenleiding verhoogd van 25 kN naar 40 kN en had de trein grotere wielen dan normaal om de hoeksnelheid van de motoren te verminderen.
Die TGV had dus wel wat drugs genomen bij wijze van spreken.
In China ging het om een niet speciaal aangepaste trein op een niet speciaal aangepast spoor.
Hebben ze werkelijk de verkanting aangepast? Dat lijkt me nogal een dure grap, enkel voor een testtrein.
pietje

Re: Chinese (commerciële) trein verbrijzelt wereldrecord:416

Bericht door pietje »

^^ ik had ook eerder begrepen dat ze de baan (of toch een deel ervan) gewoon "overgedimensioneerd" was, dus de bochten, verkanting, ... geschikt voor veel hogere snelheden dan eigenlijk noodzakelijk is
apestaart
Berichten: 309
Lid geworden op: 04 aug 2009, 08:35
Locatie: Oostende

Re: Chinese (commerciële) trein verbrijzelt wereldrecord:416

Bericht door apestaart »

tomdg schreef:amai kijk naar die werkplaats je kan er van de grond eten :o
Bij het onderwerp blijven a.u.b. en geen zaken aanhalen die niet relevant zijn!
Jani

Re: Chinese (commerciële) trein verbrijzelt wereldrecord:416

Bericht door Jani »

apestaart schreef:
tomdg schreef:amai kijk naar die werkplaats je kan er van de grond eten :o
Bij het onderwerp blijven a.u.b. en geen zaken aanhalen die niet relevant zijn!

Een beetje kalm hé Apestaart.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Chinese (commerciële) trein verbrijzelt wereldrecord:416

Bericht door Shrek »

apestaart schreef:Bij het onderwerp blijven a.u.b. en geen zaken aanhalen die niet relevant zijn!
Geen nood apestaart, de moderators houden alles hier in't oog. Het is dan ook niet echt aan jou om anderen hier op te wijzen. Als het uit de hand loopt grijpen wij snel en efficiënt in :wink:
Maar in een topic over een nieuw snelheidsrecord mag er gerust ook wat over dingen in de marge gesproken worden, het record op zich is immers maar een cijfertje en dat is in 1 zinnetje gezegd :wink:
Gebruikersavatar
Adler
Berichten: 5301
Lid geworden op: 21 mar 2007, 15:01

Re: Chinese trein verbrijzelt wereldrecord: 416 km/u

Bericht door Adler »

K V B schreef: Hebben ze werkelijk de verkanting aangepast? Dat lijkt me nogal een dure grap, enkel voor een testtrein.
Inderdaad, in de scherpste bochten werd de verkanting tot 3 cm vergroot.
De lijst met aanpassingen aan het spoor en de trein, die ik heb gegeven, is trouwens nog erg onvolledig.
Er werden zelfs andere transfo's in de onderstations geinstalleerd en kondensatoren om de voedingsspanning te stabiliseren.
Alle wisseltongen en beweegbare delen van de wissels werden geblokkeerd.
Er werd een nieuwe analoge treinradio geinstalleerd omdat GSM-R maar tot 350 km/h is getest.
Drie van de vier stroomafnemers en ook de ruitenwissers werden verwijderd om minder weerstand te hebben.
De buitenwand tussen de rijtuigen werd afgedicht met speciale rubber afdichtingen.
Het vermogen van de motoren werd met 68% verhoogd ten opzichte van de standaard motoren.
Alle draaistellen werden gewijzigd.
De diameter van de wielen werd verhoogd van 920 mm tot 1092 mm.
De onderkant van de rijtuigen werd aerodynamisch geoptimaliseerd.
De boegklappen werden verwijderd en vervangen door een massieve plaat.
Enzovoort, enzovoort...
Gesloten