Oeps, station vergeten!

Voorlopige place-holder voor topics tot deze in de juiste categorie geplaatst zijn. Hier geen nieuwe topics openen!
samwitse

Oeps, station vergeten!

Bericht door samwitse »

Uit www.ad.nl:
WOERDEN - Een machinist van een sprinter tussen Utrecht en Gouda is dinsdagavond straal aan station Woerden voorbij gereden. De oorzaak was de dichte mist. Volgens een reiziger werd nog wel gewoon aangekondigd dat het station aanstaande was. Maar de trein reed gewoon door.

Dat staat in het AD.

Volgens de conductrice reed de spitstrein rond kwart voor zes 's avonds in dichte mist zonder te stoppen langs de toch forse perrons in Woerden. Niet veel later volgde door de luidsprekers de mededeling, dat de machinist het station 'door de mist' niet gezien had.

Tot groot ongenoegen van de conductrice, weet Stefan van Hameren, die in de trein zat. "Zij was duidelijk niet blij met de hele situatie." "We waren ook al te ver om vol in de remmen te gaan,'' vult zijn plaatsgenoot Linda Stikvoort aan. Van Hameren: "Ik zag bij Woerden opeens het logo van de Aldi voorbij komen." Volgens hem merkte de machinist de misser pas na een paar honderd meter op.

"De machinist had station Woerden te laat in de gaten om tijdig te kunnen stoppen,'' bevestigt NS-woordvoerder John Krijgsman. "Door de mist zag hij te laat dat het perron al bereikt was, toen de snelheid nog hoog was. Dat vinden we heel vervelend en ook de machinist vindt dit heel erg.''

Dat vlak voor het station toch 'Woerden' werd aangekondigd, komt volgens Krijgsman doordat die aankondiging via een automatisch systeem met gps werkt. Hij stelt dat de veiligheid op geen enkele manier in het geding is geweest.
:lol:

Ik heb dit ook al in België geeweten, zonder dichte mist. Was dat niet in Wetteren?
K V B
Berichten: 3322
Lid geworden op: 30 jun 2006, 13:20
Locatie: Wengwald, Zwitserland

Re: Oeps, station vergeten!

Bericht door K V B »

samwitse schreef:
Ik heb dit ook al in België geeweten, zonder dichte mist. Was dat niet in Wetteren?
Ik heb het eens in Bellem meegemaakt. De trein kwam uiteindelijk net voorbij het station tot stilstand, en reed dan een stukje terug. En dan konden we instappen...
Jani

Re: Oeps, station vergeten!

Bericht door Jani »

Dat is al regelmatig voorgevallen, gewoon in het volgende station de reizigers op een trein terug zetten.
bobke
Berichten: 766
Lid geworden op: 03 jan 2010, 21:55
Locatie: Dudzele

Re: Oeps, station vergeten!

Bericht door bobke »

haha hilarisch, alleen als je het zelf op de trein zou zitten ga je wel vloeken denk ik :lol:
Hans

Re: Oeps, station vergeten!

Bericht door Hans »

Overlaatst nog meegemaakt; de P-trein tussen Leuven en Hasselt die vergeet te stoppen in Schulen. De bestuurder excuseerde zich via de intercom ("wegens onvoorziene omstandigheden niet gestopt") en stelde voor de eerstvolgende trein terug te nemen, maar dat was pas drie kwartier later in Hasselt. De treinbegeleider heeft met de onderstationschef echter nog héél gauw weten te regelen om de eerste IC-E via L35 uitzonderlijk te laten stoppen in Schulen. Zeer netjes en snel opgelost vond ik dat, uiteindelijk 'maar' een dikke 25 minuten te laat in Schulen aangekomen geloof ik.

Ik vroeg me eigenlijk af wat er zoal juist gebeurd in dat soort situaties? Wordt daar een rapport over opgesteld, krijgt de bestuurder een berisping of iets dergelijks? Of ziet men zoiets door de vingers als "zich vergissen is menselijk maar absoluut onaanvaardbaar"?
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22511
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Oeps, station vergeten!

Bericht door Steven »

Een bestuurder die vergeet te stoppen krijgt hiervoor een premieafhouding (gaat van de productiviteitspremie) van 15 euro X index. Momenteel zou dat ergens rond de 18 a 20 euro moeten schommelen dacht ik.
LML
Berichten: 1393
Lid geworden op: 07 mar 2009, 17:55
Locatie: LML

Re: Oeps, station vergeten!

Bericht door LML »

Ik heb het al meegemaakt toen dat er terug gestopt werd in Olen (1997 als ik me niet vergis), de éérste maanden er dikwijls voorbij gereden werd...
Heb jij respect, dan krijg je respect terug...
Hobbes
Berichten: 747
Lid geworden op: 30 mei 2006, 18:08
Locatie: Hemiksem

Re: Oeps, station vergeten!

Bericht door Hobbes »

Een collega heeft zo een aantal jaar geleden eens een 3-tal stopplaatsen voorbijgereden op L124. Hij was zo gewoon om altijd IC te rijden naar Charleroi, dat toen hij eens stoptrein naar Nijvel moest doen Vorst Oost, Ukkel Stalle en Ukkel Kalevoet voorbijreed. Pas in Linkebeek is zijn frank gevallen.
Is een dure grap: 3x 15 euro...

Men maakt het soms ook wel moeilijk. Bijvoorbeeld met een dienst Antwerpen-Oostende in het heenrijden niet stoppen te Beveren Waas, en als je terugkomt (met de laatste Oostende-Antwerpen) moet je er plots wel stoppen.
kika
Berichten: 2859
Lid geworden op: 15 apr 2008, 03:00
Locatie: BRD

Re: Oeps, station vergeten!

Bericht door kika »

Hobbes schreef:Men maakt het soms ook wel moeilijk. Bijvoorbeeld met een dienst Antwerpen-Oostende in het heenrijden niet stoppen te Beveren Waas, en als je terugkomt (met de laatste Oostende-Antwerpen) moet je er plots wel stoppen.
Hoor je dan niet op tijd de TBG omroepen :lol:

Dat het niet altijd evident is, klopt. Zo een paar jaar terug meegemaakt dat ik voor de prijs van een Jumpticket een daguitstap in Namen mocht maken: als je werken hebt, omleidingen en afgeschafte treinen en dan omroept op het perron dat de IC ook zal stoppen in 1 of ander gehucht in het Zoniënwoud, kan ik me goed voorstellen dat de TB dat niet heeft gehoord. Enfin dat beweerde die man toen toch en ik wil hem best geloven.
Gebruikersavatar
overweg13
Berichten: 5286
Lid geworden op: 01 feb 2006, 10:22

Re: Oeps, station vergeten!

Bericht door overweg13 »

Tja, daar dienen ritorders - of hoe heten die dingen? - voor, zeker?
Hoewel, lang geleden stonden we op een zaterdagmorgen in Halle te wachten op een semi-direct uit Binche (59 met M2, zo lang geleden is het!). Op zaterdag en zondag stopte die wel in Halle, op weekdagen niet. In plaats van te stoppen reed de trein langzaam in de richting van het gesloten sein op het eind van het perron, maar de frank van de TB moet eerder gevallen zijn. Meteen zagen we een woedende TB naar de TBG stappen met het ritorder. Blijkbaar stond de stop in Halle er niet op vermeld. Vermoedelijk had de TB aan de reacties van de wachtende reizigers gemerkt dat hij moest stoppen...
Met vriendelijke groet

overweg13
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22511
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Oeps, station vergeten!

Bericht door Steven »

overweg13 schreef:Tja, daar dienen ritorders - of hoe heten die dingen? - voor, zeker?
Dat noemen wij een dienstfiche. Het is normaal de taak van de TBG om na te kijken of hij de zelfde uurregeling heeft met dezelfde stilstanden als de treinbegeleider.
Gebruikersavatar
overweg13
Berichten: 5286
Lid geworden op: 01 feb 2006, 10:22

Re: Oeps, station vergeten!

Bericht door overweg13 »

Steven schreef:
overweg13 schreef:Tja, daar dienen ritorders - of hoe heten die dingen? - voor, zeker?
Dat noemen wij een dienstfiche. Het is normaal de taak van de TBG om na te kijken of hij de zelfde uurregeling heeft met dezelfde stilstanden als de treinbegeleider.
En dat verklaart dus ook waarom de TB zijn gram ging halen bij de TBG, wat ik destijds niet goed begreep.
Met vriendelijke groet

overweg13
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22511
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Oeps, station vergeten!

Bericht door Steven »

Feit is echter dat geen van beide verantwoordelijke is voor de inhoud van die documenten natuurlijk want die komen van hogeraf. Het vergelijken is gewoon een kwestie van "hebben we hier wel hetzelfde rittenschema gekregen".
Je moet namelijk rekening houden dat er zowat een tiental periodes zijn in een jaar voor de treinen
schoolvakantie/niet schoolvakantie
winterperiode/niet winterperiode
toeristische periode/niet toeristische periode
heel het jaar door

om er zoal eventjes zeven uit men hoofd op te noemen.
Zo heb je van bepaalde dienstfiches dus een variant hebben in 1 van al die periodes, afhankelijk van welke treinen je moet verzekeren. Andere dienstfiches vallen dan enkel in de laatste periode bijvoorbeeld. (Wat het gemakkelijkste is want minste kans op vergissingen).
MaartendeJ
Berichten: 387
Lid geworden op: 09 nov 2010, 19:23

Re: Oeps, station vergeten!

Bericht door MaartendeJ »

Dit gebeurt wel vaker, dat er een stationnetje wordt overgeslagen. Maar dat het ineens "nieuws" werd, had meer met http://www.telegraaf.nl/binnenland/8238 ... buitenland te maken :wink:

In de OP betreft het een trein uit de serie 9800 (sprinter Utrecht C-Den Haag C); in dit bericht een trein uit de serie 4000 (Sprinter Uitgeest-Amsterdam-Breukelen-Rotterdam C). Beide treinen reden met SLT overigens...
Kris G

Re: Oeps, station vergeten!

Bericht door Kris G »

ook al paar keer meegemaakt : P-trein die Liedekerke voorbij rijdt zonder te stoppen : wel bizar : was al voldoende afgeremd om op tijd te kunnen stoppen en begint terug op te trekken net vooraleer hij eigenlijk moest stoppen, Tienen ook eens voorbijgevlamd aan topsnelheid, toen wel geluk gehad want als hij daar wissel had moeten nemen was er een ramp gebeurd, ze hebben toen de INT Keulen-Oostende in Landen laten stoppen om de reizigers naar Tienen mee te nemen

in de Pinte eens ver voorbij het perron gestopt ( Deinze > Gent), als je aan die bruggen nog niet aan het afremmen bent zit je in de problemen, ik had dus snel door dat het niet ging lukken, trein is toen in achteruit naar het perron terug gekeerd > of dit wel mag lijkt me toch twijfelachtig, maar was ik niet rouwig om natuurlijk
Gesloten