Oneerlijke concurrentie tussen luchtvaart en spoor

Voorlopige place-holder voor topics tot deze in de juiste categorie geplaatst zijn. Hier geen nieuwe topics openen!
bobke
Berichten: 766
Lid geworden op: 03 jan 2010, 21:55
Locatie: Dudzele

Oneerlijke concurrentie tussen luchtvaart en spoor

Bericht door bobke »

Met de trein? Nee, bedankt!

17 november 2010

Zo lang luchtvaartmaatschappijen blijven stunten met goedkope tickets, zal de trein het qua populariteit nooit winnen van het vliegtuig.

Wie dinsdag naar de winstcijfers (+70 procent) van prijsstunter EasyJet keek, kon maar één ding concluderen: de trein heeft, ook op de korte afstanden nog een wereld te winnen ten opzichte van het vliegtuig. ‘Zo lang EasyJet en Ryanair blijven stunten met goedkope tickets wordt het wel heel moeilijk voor bedrijven als de NS, Deutsche Bahn en het Franse SNCF om eerlijk met ze te concurreren,’ zegt Bert van Wee, hoogleraar transport en logistiek aan de TU Delft.

Toch is Van Wee fel tegen het goedkoper maken van treintickets. ‘Je moet de ene onvolkomenheid niet met de andere proberen op te lossen.’ In plaats daarvan pleit de hoogleraar ervoor om de fiscale voordelen voor luchtvaartmaatschappijen op te heffen. ‘Er zit nog steeds geen btw op vliegtickets en er is ook geen kerosinebelasting. Dat zou wel moeten. Want alleen dan jaag je de vrijetijdsreiziger uit het vliegtuig. Die denkt nog wel twee keer na als een ticket duurder wordt.’ Verder merkt hij op dat luchthavens het sommige prijsstunters heel erg naar hun zin maken door allerlei kosten die ze maken niet door te berekenen. Ook dat leidt tot oneerlijke concurrentie.

Piet Rietveld, vervoerseconoom aan de Vrije Universiteit in Amsterdam, is het met zijn collega eens. ‘Het is nog te vroeg om te zeggen dat het spoor het definitief heeft afgelegd tegen het vliegtuig, maar van de twee is de luchtvaart de afgelopen twintig jaar wel het meest gegroeid,’ stelt de vervoerseconoom. Ook hij denkt dat dat vooral te danken is aan de opkomst van goedkope luchtvaartmaatschappijen. ‘Die hebben zulke slimme verdienmodellen en opereren zo efficiënt dat het bijna onmogelijk is voor spoorwegbedrijven om er tegenop te concurreren.’

Van Wee wijst op nog een manco van de trein. ‘Het is makkelijker om een vliegticket via internet te boeken dan een treinkaartje via de site van NS HiSpeed te bemachtigen.’ De NS werpt allerlei drempels op die de aanschaf van een kaartje bemoeilijken. En dat maakt sommige mensen zelfs zo wanhopig dat ze ten einde raad besluiten toch maar een vliegtuigticket te kopen. ‘Maar ik ken ook mensen die hun kaartje liever bij Deutsche Bahn halen omdat ze zulke traumatische ervaringen hebben met NSHi-speed,’ zegt de Delftse hoogleraar.
http://www.depers.nl/
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22493
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Oneerlijke concurrentie tussen luchtvaart en spoor

Bericht door Steven »

het is inderdaad een feit dat een online ticket kopen veel geduld vergt van een mens met sites die niet altijd zuiver en vlot te gebruiken zijn.
melle

Re: Oneerlijke concurrentie tussen luchtvaart en spoor

Bericht door melle »

Ik kan best begrijpen dat je bijvoorbeeld per vliegtuig naar Londen gaat. Met de trein zit je al snel boven de €70 euro en soms heb je bij bepaalde vliegtuigbedrijven acties waarmee je bijna voor niets naar Londen kan vliegen.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22493
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Oneerlijke concurrentie tussen luchtvaart en spoor

Bericht door Steven »

tja maar met het vliegtuig naar Londen heb je zeker ook nog de kost van voor en natransport dat moet je er ook bijtellen he. We hebben die discussie van Londen trouwens al eerder gedaan hier op het forum.
groentje
Berichten: 7261
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: Oneerlijke concurrentie tussen luchtvaart en spoor

Bericht door groentje »

Het enige echte alternatief is VLM, het hedendaagse CityJet, geloof ik, dat ook vanaf Antwerpen naar London City Airport vliegt. Maar wees gerust, onder de 100 zal je daar nooit een kaartje vinden, hoor. Enkel, dan wel. Prijsvechters vliegen niet vanuit België naar Londen, al vliegt Ryanair wel naar Stansted vanuit Eindhoven en Weeze (Düsseldorf). Tenzij je echt in de buurt van Stansted zou willen zijn, ben je daar flink wat tijd én geld mee kwijt, vanuit Gatwick en Luton idem.
Voor wie echt goedkoop naar Londen wil, is meeliften met een (vrachtwagen)chauffeur die de veerboot gebruikt van Oostende naar Dover, en verder met de trein, wellicht het meest ideale. Het gerucht gaat trouwens de ronde dat het binnenkort weer mogelijk zou zijn als voetpassagier de veerboot te nemen.
thomaslj

Re: Oneerlijke concurrentie tussen luchtvaart en spoor

Bericht door thomaslj »

Normaalspoor internationaal misschien een betere plaats?
K V B
Berichten: 3319
Lid geworden op: 30 jun 2006, 13:20
Locatie: Wengwald, Zwitserland

Re: Oneerlijke concurrentie tussen luchtvaart en spoor

Bericht door K V B »

bobke schreef: Toch is Van Wee fel tegen het goedkoper maken van treintickets. ‘Je moet de ene onvolkomenheid niet met de andere proberen op te lossen.’ In plaats daarvan pleit de hoogleraar ervoor om de fiscale voordelen voor luchtvaartmaatschappijen op te heffen. ‘Er zit nog steeds geen btw op vliegtickets en er is ook geen kerosinebelasting. Dat zou wel moeten.
Toch even op wijzen dat op internationale treintickets ook geen BTW zit, en dat de spoorwegen ook geen accijnzen betalen op energie...
Dus daar zit de oneerlijke concurrentie niet.
Van Wee wijst op nog een manco van de trein. ‘Het is makkelijker om een vliegticket via internet te boeken dan een treinkaartje via de site van NS HiSpeed te bemachtigen.’ De NS werpt allerlei drempels op die de aanschaf van een kaartje bemoeilijken.
Ik heb net een kaartje België - Zwitserland bij DB gekocht voor 109,- euro. En in eerste klas nog wel. De spoorwegen hebben best wel gunstige tarieven, maar je moet inderdaad het systeem een beetje kennen. Had ik vroeger geboekt was het nog goedkoper geweest. Je kan van elke plek in België naar elke plek in Zwitserland voor 58,- euro. Dat doet Easyjet je niet na. Maar je moet natuurlijk weten hoe je zo een ticket bemachtigd.
Het probleem is niet de oneerlijke concurrentie, het probleem is het gebrek aan commerciele activiteit bij de spoorwegen.
kristofvt
Berichten: 109
Lid geworden op: 31 okt 2010, 21:34

Re: Oneerlijke concurrentie tussen luchtvaart en spoor

Bericht door kristofvt »

Sinds de introductie van nieuwe hogesnelheidslijnen is het marktaandeel van de luchtvaard op bepaalde lijnen sterk teruggrdrongen
Op trajecten van minder dan 2 uur heeft de trein 90 procent marktaandeel denk maar aan Brussel Parijs en Lyon Paris (waar bijna geen vluchten meer zijn)
Op trajecten van 2-3 uur heeft de tein een aandeel van 60 procent. (Sinds de opening van de tgv-est heeft air france veel klanten verloren aan de TGV tussen Pareis en Straatsburg)

Het succes van de TGV is op bepaalde lijnen is minder dan verwacht door de komt van low-cost maatschapijen en snellere incheck terminals. Zo verwachte eurostar in de beginjaren meer passagiers te vervoeren. Door het toenemde aantal hogesnelheidslijnen krijgt de tgv meer expantievoordeel. Zo worden op de lijnen Amsterdam Londen en Frankfurt Londen in de toekomst door de trein marktaandeel gewonnen van de luchtvaart.

een Easyjet doet het voorlopig goed op de lijnen lyon Bordeaux en lyon toulouze daar waar geen rechtsreekse lgv lijnen liggen.
Gebruikersavatar
Portbou
Berichten: 1783
Lid geworden op: 06 mar 2006, 23:24
Locatie: Mechelen
Contacteer:

Re: Oneerlijke concurrentie tussen luchtvaart en spoor

Bericht door Portbou »

Hallo,
kristofvt schreef: een Easyjet doet het voorlopig goed op de lijnen lyon Bordeaux en lyon toulouse daar waar geen rechtsreekse lgv lijnen liggen.
En dat niet alleen omdat de trein op dit soort verbindingen erg traag is... maar ook erg duur omdat er weinig tot geen promotionele tarieven zoals bvb. Prem's bestaan op deze verbindingen.

Op TGV-verbindingen die omwille van hun snelheid vanzelf meer succes hebben zijn dat soort tarieven paradoxaal genoeg wel in ruime mate te vinden. Begrijpe wie begrijpen kan...
K V B schreef:Ik heb net een kaartje België - Zwitserland bij DB gekocht voor 109,- euro. En in eerste klas nog wel. De spoorwegen hebben best wel gunstige tarieven, maar je moet inderdaad het systeem een beetje kennen. Had ik vroeger geboekt was het nog goedkoper geweest. Je kan van elke plek in België naar elke plek in Zwitserland voor 58,- euro. Dat doet Easyjet je niet na. Maar je moet natuurlijk weten hoe je zo een ticket bemachtigd.
Het begint niet eens met te weten hoe je zo'n ticket bemachtigt...
Het begint al met te weten dat je via Duitsland moet gaan om een dermate goed tarief te krijgen.

De niet-geïnformeerde reiziger zal voor dit soort reizen de logische route via Strasbourg-Luxembourg kiezen en zal dit erg duur betalen want - net zoals op de hierboven aangegeven LyonBordeaux - zijn er geen promotionele tarieven.

Bovendien zijn de EC-treinen enkel nog in label EC (geen restauratie, weinig comfort) en loopt de reis tergend traag.
De volgende keer boekt deze reiziger dus een vliegticket...

Groeten,
Bart W.
Gebruikersavatar
Portbou
Berichten: 1783
Lid geworden op: 06 mar 2006, 23:24
Locatie: Mechelen
Contacteer:

Re: Oneerlijke concurrentie tussen luchtvaart en spoor

Bericht door Portbou »

Hallo,
K V B schreef:Je kan van elke plek in België naar elke plek in Zwitserland voor 58,- euro.
Voor slechts 39 EUR kan je tot Basel Bad Bf...
Het subtiele verschil tussen Bad Bf en SBB is ook zo een handigheidje waarvan de gewone reiziger nooit op de hoogte is...

Om goedkope vliegtickets te boeken hoef je veel minder trucjes te kennen...

Groeten,
Bart W.
rvdborgt
Berichten: 4314
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:09

Re: Oneerlijke concurrentie tussen luchtvaart en spoor

Bericht door rvdborgt »

K V B schreef:Toch even op wijzen dat op internationale treintickets ook geen BTW zit, en dat de spoorwegen ook geen accijnzen betalen op energie...
BTW moet er volgens mij wel worden afgedragen op het binnenlandse trajectdeel. Op een DB-ticket zie je altijd hoeveel BTW er op zit. Bij een internationaal ticket is dat alleen over het Duitse traject. Kan ook zijn dat het per land van afgifte verschilt hoe dat wordt gedaan.
Wat betreft accijns op energie: in Duitsland moet dat bij mijn weten in ieder geval op diesel worden betaald. Maar ook dit kan weer per land verschillen natuurlijk.

Groetjes,
Rian
K V B
Berichten: 3319
Lid geworden op: 30 jun 2006, 13:20
Locatie: Wengwald, Zwitserland

Re: Oneerlijke concurrentie tussen luchtvaart en spoor

Bericht door K V B »

bw494674 schreef:
Voor slechts 39 EUR kan je tot Basel Bad Bf...
Dat klopt, en dat is ook wat ik altijd koop, want ik heb een "GeneralAbonnement" voor Zwitserland.
Echter als je bestemming verder in Zwitserland ligt, en je hebt geen netkaart, dan ben je vaak goedkoper uit met een kaartje vanaf Aachen naar je eindbestemming aan "Europa Special Schweiz" tarief, en een kaartje vanuit België naar Aachen.
Dan kost het dus 19+39 euro.
Laatst gewijzigd door K V B op 24 nov 2010, 06:26, 1 keer totaal gewijzigd.
K V B
Berichten: 3319
Lid geworden op: 30 jun 2006, 13:20
Locatie: Wengwald, Zwitserland

Re: Oneerlijke concurrentie tussen luchtvaart en spoor

Bericht door K V B »

bw494674 schreef: Het begint niet eens met te weten hoe je zo'n ticket bemachtigt...
Vandaar dat ik van mening ben dat men eens ophoudt te doen alsof het de puur schuld is van Easyjet dat mensen de trein niet meer nemen. De spoorwegen moeten zich zelf een stuk commercieler opstellen.
Laatst gewijzigd door K V B op 24 nov 2010, 06:33, 1 keer totaal gewijzigd.
K V B
Berichten: 3319
Lid geworden op: 30 jun 2006, 13:20
Locatie: Wengwald, Zwitserland

Re: Oneerlijke concurrentie tussen luchtvaart en spoor

Bericht door K V B »

rvdborgt schreef:
K V B schreef:Toch even op wijzen dat op internationale treintickets ook geen BTW zit, en dat de spoorwegen ook geen accijnzen betalen op energie...
BTW moet er volgens mij wel worden afgedragen op het binnenlandse trajectdeel. Op een DB-ticket zie je altijd hoeveel BTW er op zit. Bij een internationaal ticket is dat alleen over het Duitse traject. Kan ook zijn dat het per land van afgifte verschilt hoe dat wordt gedaan.
Op het binnenlandse traject zal inderdaad BTW zitten, maar als ik een kaartje van Bern naar Köln koop bij de SBB dan zit er enkel op het Zwitserse deel BTW. Over het algemeen denk ik dat van zodra de prijs volgens TCV berekend wordt er geen BTW op zit.
Hoe het zit met die "Europa Specials" weet ik niet zo. Daar is ook niet echt geweten welk deel van de trip binnenlands is en welk deel internationaal.
Wat betreft accijns op energie: in Duitsland moet dat bij mijn weten in ieder geval op diesel worden betaald. Maar ook dit kan weer per land verschillen natuurlijk.
In België voor zover ik weet niet. In het VK betalen zelfs busbedrijven geen accijnzen en BTW op diesel. Echter op brandstoffen die gebruikt worden voor de opwekking van electriciteit wordt nergens accijns geheven. En sommige spoorwegbedrijven maken zelfs hun eigen electriciteit.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22493
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Oneerlijke concurrentie tussen luchtvaart en spoor

Bericht door Steven »

In Belgie betaalt men voor de diesel ook accijns echter niet dezelfde accijnzen dan het wegtransport. Er zijn jaren geweest dat men gewoon rood reed zoveer ik weet tegenwoordig zou het blauw zijn wat er in de tank zit van een dieselloc = dezelfde als die van de auto's en vrachtwagens.
Gesloten