HSL mogelijk 15 jaar verliesgevend

Voorlopige place-holder voor topics tot deze in de juiste categorie geplaatst zijn. Hier geen nieuwe topics openen!
Gesloten
bobke
Berichten: 766
Lid geworden op: 03 jan 2010, 21:55
Locatie: Dudzele

HSL mogelijk 15 jaar verliesgevend

Bericht door bobke »

HSL mogelijk 15 jaar verliesgevend
NS Hispeed directeur Maarten Spaargaren houdt er serieus rekening mee dat de hogesnelheidslijn gedurende de gehele looptijd van de concessie verliesgevend blijft. Dat zegt hij in een interview met het Financieel Dagblad.

De concessie voor de HSL-Zuid ging in juli van 2009 in, twee maanden later reed de eerste reguliere Fyra over de lijn. Sinds december van dat jaar maakt ook de Thalys van de lijn gebruik. Ondanks de ingroei korting die het bedrijf ontvangt (60% korting in jaar 1, 40% korting in jaar 2, 30% korting in jaar 3 en 15% korting in jaar 4), zijn de financiële cijfers niet rooskleurig.

Verlies 2009
In 2009 leed HSA Beheer (90% NS, 10% KLM) - die de concessie in 2000 verwierf - een netto verlies van 151 miljoen euro. Het hoge verlies werd mede veroorzaakt door een buitengewone reservering voor verliesgevend contract en diverse belastingen. Toch ook zonder de buitengewone reservering en belastingen, zijn de cijfers slecht. De verkoop van treinkaartjes leverde in 2009 3,2 miljoen euro op, terwijl de bedrijfslasten 42 miljoen bedroegen. Dat blijkt althans uit cijfers die treinreiziger.nl bij de Kamer van Koophandel op vroeg. In 2010 krijgt het bedrijf minder korting, en zullen de bedrijfslasten verder oplopen.

Meer reizigers
Maar er is ook een sprankje hoop voor de HSL. Weliswaar zullen de bedrijfslasten verder gaan toenemen, ook de opbrengsten nemen beetje bij beetje toe. Er maken nu maandelijks 100.000 reizigers gebruik van Fyra, dat is meer dan dubbel zoveel als een jaar geleden. Daarnaast zal de Thalys voor een behoorlijke omzetstijging zorgen. De Thalys moet namelijk 130 euro per gereden kilometer HSL-spoor betalen. Ter vergelijking: in België betaald Thalys 30 euro, en in Frankrijk 19 euro. In 2011 kan de verlenging naar Breda vervolgens extra omzet genereren, en in 2012 kan NS Hispeed wellicht de vruchten plukken van de snellere treinen.

UMTS
Toch blijven de vooruitzichten slecht. Hoe kan het toch dat de NS destijds zo'n hoog bod deed voor de spoorlijn, vraagt het Financieel Dagblad zich af. Maarten Spaargaren, commercieel directeur van NS Hispeed, glimlacht op die vraag. "Was het toen ook niet de tijd van de UMTS-veilingen"', zegt hij. "Dat bod deden we in 2000. Daarna kwamen 9/11 en de economische crisis. Het ziet er nu anders uit dan hoe men toen had gedacht. We hebben een dure concessie, daar moeten we het mee doen."


http://www.treinreiziger.nl/actueel/bin ... end-143150

Als Nederland zo duur is, dan zou ik toch de toeslag in België per km toch ook wel verhogen ze. Bv 60 ipv 30 euro. Het zou een mooie extra inkomst zijn, die hard nodig is.
groentje
Berichten: 7261
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: HSL mogelijk 15 jaar verliesgevend

Bericht door groentje »

Nederland is alleen zo duur op de HSL. In België is de HSL deel van het gehele net, in Nederland heeft men die eruit gelicht.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22493
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: HSL mogelijk 15 jaar verliesgevend

Bericht door Steven »

groentje schreef:Nederland is alleen zo duur op de HSL. In België is de HSL deel van het gehele net, in Nederland heeft men die eruit gelicht.
Inderdaad onze HSL's zijn totaal anders ingebouwd in het net als die van Nederland. Op 2 van de 4 lijnen rijden zelfs gewone IC en IR treinen.
Commendatore
Berichten: 120
Lid geworden op: 15 feb 2010, 10:34

Re: HSL mogelijk 15 jaar verliesgevend

Bericht door Commendatore »

Mijns inziens zou dat in Nederland op dezelfde manier geregeld moeten zijn.
Daniël
Berichten: 145
Lid geworden op: 14 sep 2006, 18:03
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: HSL mogelijk 15 jaar verliesgevend

Bericht door Daniël »

Naar het schijnt heeft NS dat eerst ook zo aangeboden, dan zou bijvoorbeeld de IC van Den Haag naar Venlo tusssen Rotterdam en Breda via de HSL gaan rijden. De overheid vond dat dit te weinig opleverde en is vervolgens de treindienst over de HSL gaan aanbesteden, waarmee een combinatie met het hoofdrailnet niet meer mogelijk was.
giuseppe
Berichten: 266
Lid geworden op: 11 dec 2006, 23:10
Locatie: Eijsden

Re: HSL mogelijk 15 jaar verliesgevend

Bericht door giuseppe »

Klopt, dat was het zogenaamde IC-max plan.http://krant.telegraaf.nl/krant/archief ... splan.html
melle

Re: HSL mogelijk 15 jaar verliesgevend

Bericht door melle »

Schuld van de liberalisering?
dentheo
Berichten: 8167
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: HSL mogelijk 15 jaar verliesgevend

Bericht door dentheo »

Zoals de sneeuw ?
Theo
Groeten vanop de Heide
bobke
Berichten: 766
Lid geworden op: 03 jan 2010, 21:55
Locatie: Dudzele

Re: HSL mogelijk 15 jaar verliesgevend

Bericht door bobke »

Concurrentie op hsl-spoor

BREDA - Het wordt toch nog druk op het hogesnelheidsspoor door Nederland. Niet omdat alle problemen rond de flitstreinen van exploitant NS Hispeed plotseling zouden zijn opgelost, maar omdat de concurrentie staat te dringen.

Deutsche Bahn en mogelijk ook het Engelse Eurostar hebben plannen om over het snelle spoor tussen Amsterdam en Londen te gaan rijden. De Duitsers zijn het meest concreet. Zij willen vanaf 2013 drie keer per dag tussen beide hoofdsteden gaan treinen. Deutsche Bahn maakt gebruik van de geliberaliseerde spoormarkt in Europa. Die biedt spoorbedrijven tegenwoordig de kans ook op buitenlandse trajecten treinen te laten rijden. "Wij denken dat er veel vraag naar een dienst Amsterdam-Londen is. Met scherpe ticketprijzen moet het mogelijk zijn veel reizigers die nu nog het vliegtuig pakken, de trein in te krijgen", zegt woordvoerder Andreas Fuhrmann van Deutsche Bahn. Voordat het zover is moeten er nog wel wat obstakels worden genomen. Zo stelt de Kanaaltunnel hoge veiligheidseisen aan de treinen. "Maar", zegt Fuhrmann, "daar zijn we mee bezig en dat moet lukken."

De komst van het Duitse spoorbedrijf betekent een extra tegenvaller voor het toch al zo geplaagde NS Hispeed, het samenwerkingsverband van NS en KLM. Dat had tot op heden het alleenrecht voor de exploitatie van de hsl door Nederland. Die exploitatie verliep tot nu toe weinig succesvol. Hispeed betaalt de Nederlandse staat ieder jaar tientallen miljoenen euro's voor het gebruik van het spoor. Dat geld moet terugverdiend worden met de ticketverkoop voor haar beide flitstreinen, de Fyra en de Thalys. Maar dat valt in de praktijk tegen. Door tal van problemen zijn beide treinen pas veel later gaan rijden dan was gepland. Bovendien loopt het publiek bepaald niet warm voor de Fyra die alleen nog maar tussen Amsterdam en Rotterdam rijdt en vooral opvalt door de vele lege coupés. Bij NS Hispeed willen ze nog niet vooruitlopen op de komst van de concurrentie. "We zijn met diverse partijen in gesprek", is alles wat woordvoerder Ronald Stevens kwijt wil. Eén van die partijen is Deutsche Bahn.

Voordeel voor NS Hispeed is dat de Duitsers vanaf 2013 geen binnenlandse tickets op de lijn Amsterdam-Londen mogen verkopen. Een enkeltje over het hsl-spoor naar Rotterdam met een Duitse trein zit er niet in. "Dat recht blijft tot 2024, als de concessie afloopt, alleen voorbehouden aan NS Hispeed", reageert een woordvoerder van het ministerie van Infrastructuur. Toch zegt Deutsche Bahn straks ook in Rotterdam te willen stoppen "en misschien nog wel in meer steden", besluit Fuhrmann.
http://www.bndestem.nl/
Gesloten