Goederentrein in brand op Kijfhoek (NL)

Voorlopige place-holder voor topics tot deze in de juiste categorie geplaatst zijn. Hier geen nieuwe topics openen!
Gesloten
Daniël
Berichten: 145
Lid geworden op: 14 sep 2006, 18:03
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Goederentrein in brand op Kijfhoek (NL)

Bericht door Daniël »

Goederentrein in brand op Kijfhoek
Geplaatst op: vrijdag 14 januari 2011, 22:23
Laatst bijgewerkt: vrijdag 14 januari 2011, 22:30

Op het rangeerterrein Kijfhoek bij Zwijndrecht is een goederentrein met gevaarlijke stoffen verongelukt. Vijf ketelwagens staan in brand, zo meldt een woordvoerder van Keyrail op nu.nl.
Volgens 112-nieuws zijn de sirenes afgegaan en wordt de A16 afgesloten tussen Ridderkerk en de Drechttunnel. Het treinverkeer tussen Rotterdam en Dordrecht is stilgelegd.

Bron: http://portal.ovinnederland.nl/toon_art ... el_id=2468

Ketelwagens schijnen geladen te zijn met ethanol.

Edit: Afbeelding
Robin
Berichten: 2533
Lid geworden op: 28 mar 2007, 10:04
Locatie: Schoten

Re: Goederentrein in brand op Kijfhoek (NL)

Bericht door Robin »

Daniël schreef:Goederentrein in brand op Kijfhoek
Geplaatst op: vrijdag 14 januari 2011, 22:23
Laatst bijgewerkt: vrijdag 14 januari 2011, 22:30

Op het rangeerterrein Kijfhoek bij Zwijndrecht is een goederentrein met gevaarlijke stoffen verongelukt. Vijf ketelwagens staan in brand, zo meldt een woordvoerder van Keyrail op nu.nl.
Volgens 112-nieuws zijn de sirenes afgegaan en wordt de A16 afgesloten tussen Ridderkerk en de Drechttunnel. Het treinverkeer tussen Rotterdam en Dordrecht is stilgelegd.

Bron: http://portal.ovinnederland.nl/toon_art ... el_id=2468

Ketelwagens schijnen geladen te zijn met ethanol.

Edit: Afbeelding
tegen morgenvroeg zullen er nog wel enkele zijn uitgebrand :shock:
AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
kika
Berichten: 2858
Lid geworden op: 15 apr 2008, 03:00
Locatie: BRD

Re: Goederentrein in brand op Kijfhoek (NL)

Bericht door kika »

Daar was het dus bij gebleven. Ondertussen is het weer deels in gebruik genomen
ZWIJNDRECHT - Het goederenvervoer per spoor vanaf het rangeerterrein de Kijfhoek bij Zwijndrecht is zondagavond weer gedeeltelijk op gang gekomen na de brand van vrijdagavond.
Voor het vervolg: raadpleeg uw favoriete persbureau.

Wat ik me afvroeg: Kijfhoek is één van de grootste Europese rangeerterreinen. Nu is dat wel tijdens het weekend gebeurd maar heeft zoiets ook duidelijk effecten elders in Europa: veel minder treinen, kortere, nadat de problemen zijn opgelost plots veel meer of langere treinen? Of is dat wat overtrokken en is er op Europese schaal niet zo'n bottleneck?
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Goederentrein in brand op Kijfhoek (NL)

Bericht door Shrek »

kika schreef:Wat ik me afvroeg: Kijfhoek is één van de grootste Europese rangeerterreinen. Nu is dat wel tijdens het weekend gebeurd maar heeft zoiets ook duidelijk effecten elders in Europa: veel minder treinen, kortere, nadat de problemen zijn opgelost plots veel meer of langere treinen? Of is dat wat overtrokken en is er op Europese schaal niet zo'n bottleneck?
Kijfhoek is helemaal niet zo belangrijk voor de doorvoer in Europa. Er passeren bijna uitsluitend treinen van/naar Rotterdam.
Had dit in Basel of aan de brennerpas of een ander belangrijk doorvoerstation gebeurd dan kon je spreken van effecten in Europa.
Een ongeval op de kijfhoek geeft alleen lokaal wat problemen :wink:
260689
Berichten: 3301
Lid geworden op: 02 feb 2006, 08:20
Locatie: Zolder

Re: Goederentrein in brand op Kijfhoek (NL)

Bericht door 260689 »

Shrek schreef:
kika schreef:Wat ik me afvroeg: Kijfhoek is één van de grootste Europese rangeerterreinen. Nu is dat wel tijdens het weekend gebeurd maar heeft zoiets ook duidelijk effecten elders in Europa: veel minder treinen, kortere, nadat de problemen zijn opgelost plots veel meer of langere treinen? Of is dat wat overtrokken en is er op Europese schaal niet zo'n bottleneck?
Kijfhoek is helemaal niet zo belangrijk voor de doorvoer in Europa. Er passeren bijna uitsluitend treinen van/naar Rotterdam.
Had dit in Basel of aan de brennerpas of een ander belangrijk doorvoerstation gebeurd dan kon je spreken van effecten in Europa.
Een ongeval op de kijfhoek geeft alleen lokaal wat problemen :wink:
Behoord Antwerpen als belangrijk doorvoerstation?
Sander14

Re: Goederentrein in brand op Kijfhoek (NL)

Bericht door Sander14 »

kika schreef: Wat ik me afvroeg: Kijfhoek is één van de grootste Europese rangeerterreinen. Nu is dat wel tijdens het weekend gebeurd maar heeft zoiets ook duidelijk effecten elders in Europa: veel minder treinen, kortere, nadat de problemen zijn opgelost plots veel meer of langere treinen? Of is dat wat overtrokken en is er op Europese schaal niet zo'n bottleneck?
Stel dat Kijfhoek onbereikbaar is, worden de gecombineerde treinen (de trein naar Gremberg) elders samengesteld en rijden deze via een andere route. Normalieter gaat het vanaf de havenspoorlijn rechtsaf richting Kijfhoek, vanaf daar richting de Betuweroute-Emmerich en richting Dordrecht-Breda-Eindhoven-Venlo. Mochten deze route's niet bereikbaar zijn vanwege problemen op de Kijfhoek, slaat men vanaf de havenspoorlijn linksaf richting Rotterdam Centraal en dan via Utrecht naar Emmerich of Venlo.
dentheo
Berichten: 8167
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: Goederentrein in brand op Kijfhoek (NL)

Bericht door dentheo »

260689 schreef: Behoord Antwerpen als belangrijk doorvoerstation?
Ik denk van niet , al veel treinen rijden "rond" Antwerpen noord.
Maar het belang van Antwerpen is er, als uitlaatpoort voor een deel van de haven, niet voor flows in Europa....
Theo
Groeten vanop de Heide
Gesloten