En we hebben een exit...

Voorlopige place-holder voor topics tot deze in de juiste categorie geplaatst zijn. Hier geen nieuwe topics openen!
Gebruikersavatar
Joris
Berichten: 2851
Lid geworden op: 03 feb 2006, 21:36
Contacteer:

En we hebben een exit...

Bericht door Joris »

Hallo,
De franse belasting op de spoorvoertuigen voor personenvervoer heeft een slachtoffer gemaakt: de steeds volgeboekte autotrein van 's-Hertogensbosch is helaas geschrapt vanwege deze belasting... :cry:
http://www.autoslaaptrein.nl/bestemming ... jk/avignon
Groeten,
Joris De Mol
Afbeelding
Hobbes
Berichten: 746
Lid geworden op: 30 mei 2006, 18:08
Locatie: Hemiksem

Re: En we hebben een exit...

Bericht door Hobbes »

En waar zit Europa nu?
Hogersluys
Berichten: 938
Lid geworden op: 26 sep 2008, 18:19

Re: En we hebben een exit...

Bericht door Hogersluys »

^^Het lijkt mij dat een land probleemloos belastingen kan heffen op spoorvoertuigen op haar grondgebied. Europa kan daar niets tegen inbrengen.
Trammist

Re: En we hebben een exit...

Bericht door Trammist »

Hobbes schreef:En waar zit Europa nu?
Zonnekoning Sarkozy's hielen te likken, waar anders...

De CFL en DB hebben ook al aangekondigd te gaan knippen in hun grensoverschrijdend verkeer naar Frankrijk. Maar bij de NMBS, neuh, niks aan de hand.

België = **** van Frankrijk

Aanpassing door mod, een beetje op uw taal te letten aub. Je kan het zelfde ook zeggen op een andere manier.
rvdborgt
Berichten: 4314
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:09

Re: En we hebben een exit...

Bericht door rvdborgt »

Hobbes schreef:En waar zit Europa nu?
Wie dient er een klacht in? In feite zou EETC (en anderen) een klacht bij de Franse toezichthouder moeten indienen en als ze daar geen gehoor krijgen bij de EC.

Groetjes,
Rian
Hobbes
Berichten: 746
Lid geworden op: 30 mei 2006, 18:08
Locatie: Hemiksem

Re: En we hebben een exit...

Bericht door Hobbes »

Bij de gazet zijn ze nog niet helemaal mee blijkbaar:

http://www.hln.be/hln/nl/2/Kanaal-Reize ... rijk.dhtml
dentheo
Berichten: 8167
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: En we hebben een exit...

Bericht door dentheo »

Ik meen dat het geen belasting is, meer een "administratieve" kost.
Per rijtuig dat in Frankrijk komt moeten er massa's papieren klaar gemaakt en die kost moet betaald worden.
Slechts één maal per jaar, waarschijnlijk om al die papieren weer te copieren.... :lol: :lol:
Aandoenlijk hoe die ambtenaren alles uit de kast halen om hun jobke te beschermen....
Theo
Groeten vanop de Heide
rvdborgt
Berichten: 4314
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:09

Re: En we hebben een exit...

Bericht door rvdborgt »

dentheo schreef:Ik meen dat het geen belasting is, meer een "administratieve" kost.
Per rijtuig dat in Frankrijk komt moeten er massa's papieren klaar gemaakt en die kost moet betaald worden.
Slechts één maal per jaar, waarschijnlijk om al die papieren weer te copieren.... :lol: :lol:
Aandoenlijk hoe die ambtenaren alles uit de kast halen om hun jobke te beschermen....
Ik heb begrepen dat het wel degelijk een belasting is die in de plaats komt van een andere bedrijfsbelasting. Voor Franse vervoerders maakt het weinig of niets uit, maar voor buitenlandse vervoerders is dit een nieuwe belasting.
Hoe dan ook, ik heb grote twijfels bij de houdbaarheid ervan. De prijs voor het gebruik van het spoorwegnet moeten immers gerelateerd zijn aan de werkelijk kosten van het gebruik (marginale kosten). En dat is bepaald niet het geval bij een forfaitair bedrag per rijtuig per jaar.

Groetjes,
Rian
b-loc
Berichten: 1233
Lid geworden op: 17 feb 2008, 12:09
Contacteer:

Re: En we hebben een exit...

Bericht door b-loc »

En wat gebeurt er als SNCF nu een slaaptrein inlast vanuit 's-Hertogensbosch moeten die dan ook extra belastingen betalen?
dentheo
Berichten: 8167
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: En we hebben een exit...

Bericht door dentheo »

rvdborgt schreef:De prijs voor het gebruik van het spoorwegnet moeten immers gerelateerd zijn aan de werkelijk kosten van het gebruik (marginale kosten). En dat is bepaald niet het geval bij een forfaitair bedrag per rijtuig per jaar.
Het wel eens kunnen, want het is een prijs voor paperassen, niet voor een afgelegde afstand, soort "startgeld" .
Hoe zit dat met keuringskosten voor loks, die zijn toch ook eenmalig. En soms is de goedkeuring in tijd begrensd.
Theo
Groeten vanop de Heide
rvdborgt
Berichten: 4314
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:09

Re: En we hebben een exit...

Bericht door rvdborgt »

b-loc schreef:En wat gebeurt er als SNCF nu een slaaptrein inlast vanuit 's-Hertogensbosch moeten die dan ook extra belastingen betalen?
De SNCF moet dan eerst een toegelaten reizigersvervoerder worden in Nederland en België en dan gewoon een pad aanvragen en betalen. Een met IFER vergelijkbare belasting bestaat bij mijn weten niet buiten Frankrijk.

Groetjes,
Rian
rvdborgt
Berichten: 4314
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:09

Re: En we hebben een exit...

Bericht door rvdborgt »

dentheo schreef:
rvdborgt schreef:De prijs voor het gebruik van het spoorwegnet moeten immers gerelateerd zijn aan de werkelijk kosten van het gebruik (marginale kosten). En dat is bepaald niet het geval bij een forfaitair bedrag per rijtuig per jaar.
Het wel eens kunnen, want het is een prijs voor paperassen, niet voor een afgelegde afstand, soort "startgeld" .
Hoe zit dat met keuringskosten voor loks, die zijn toch ook eenmalig. En soms is de goedkeuring in tijd begrensd.
Bij dergelijke bedragen heb ik zeer sterke twijfels:

Engins à moteur thermique
Automoteur 30 000 €
Locomotive diesel 30 000 €
Engins à moteur électrique
Automotrice 23 000 €
Locomotive électrique 20 000 €
Motrice de matériel à grande vitesse 35 000 €
Engins remorqués
Remorque pour le transport de voyageurs 4 800 €
Remorque pour le transport de voyageurs à grande vitesse 10 000 €

http://www.impot.gouv.fr/portal/deploie ... e_5390.pdf

Let wel, dit zijn bedragen per jaar. Voor wat paperassen lijkt me dat rijkelijk overdreven. Ik ben dan toch wel benieuwd naar de achterliggende berekening van de daadwerkelijke kosten.

Maar zoals gezegd: het is een belasting en heeft dus in principe niet per se te maken met kosten. Maar de vraag blijft, hoe dat in overeenkomst met de EU-spoorwegrichtlijnen, in het bijzonder 2001/14, kan zijn.

Groetjes,
Rian
nighttrain
Berichten: 2542
Lid geworden op: 03 sep 2007, 16:15
Locatie: Calais (France)

Re: En we hebben een exit...

Bericht door nighttrain »

Het IFER of "impôt forfaitaire sur les entreprises de réseaux " vervangt gewoon de taxe professionnelle in Frankrijk.
vroeger was e een belasting die elk bedrijf moest betalen aan een stad , gemeent enz waar zijn sociale zetel of unit was. Dit werdt berekend op hun omzet.
Nu is dat forfaitair geworden.
Dus bv een kappersalon met dezelfde oppervlakte gaat nu evenveel belasting betalen,ongeacht de ene meer of minder klanten of omzet gedraaid heeft.
En dit is nu het zelfde, dus die 20.000 € lijkt me niet veel al belasting op jaar basis. dat is 54€ belasting per dag .
Dus dit bestond vroeger al en heeft nu een andere naam.
rvdborgt
Berichten: 4314
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:09

Re: En we hebben een exit...

Bericht door rvdborgt »

nighttrain schreef:Het IFER of "impôt forfaitaire sur les entreprises de réseaux " vervangt gewoon de taxe professionnelle in Frankrijk.
vroeger was e een belasting die elk bedrijf moest betalen aan een stad , gemeent enz waar zijn sociale zetel of unit was. Dit werdt berekend op hun omzet.
Nu is dat forfaitair geworden.
Dus bv een kappersalon met dezelfde oppervlakte gaat nu evenveel belasting betalen,ongeacht de ene meer of minder klanten of omzet gedraaid heeft.
En dit is nu het zelfde, dus die 20.000 € lijkt me niet veel al belasting op jaar basis. dat is 54€ belasting per dag .
Dus dit bestond vroeger al en heeft nu een andere naam.
Dus buitenlandse vervoerders die in Frankrijk rijden betalen dubbele belasting. Verder is dit natuurlijk de doodsteek voor alle seizoenstreinen naar en door Frankrijk. Als je maar 10 of 20 retourritten per jaar maakt, dan telt dat behoorlijk door. En wel zodanig dat het voor EETC niet meer lonend zou zijn. Dus de stekker eruit. Hoera enzo.

Groetjes,
Rian
dentheo
Berichten: 8167
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: En we hebben een exit...

Bericht door dentheo »

nighttrain schreef: En dit is nu het zelfde, dus die 20.000 € lijkt me niet veel al belasting op jaar basis. dat is 54€ belasting per dag .
En voor een rijtuig (60 personen) is dat dus +-5000 euro..., dus slaaptrein 10 rijtuigen eenmalig 50000 euro.
Theo
Groeten vanop de Heide
Gesloten