Eurostar-reiziger gearresteerd voor bezit van zakmes

Voorlopige place-holder voor topics tot deze in de juiste categorie geplaatst zijn. Hier geen nieuwe topics openen!
Patrick
Berichten: 2289
Lid geworden op: 08 feb 2006, 18:42
Locatie: FI (= Ieper)

Eurostar-reiziger gearresteerd voor bezit van zakmes

Bericht door Patrick »

20.06.2006

Jos Laeremans uit Hofstade bij Aalst, medewerker bij onze krant, heeft samen met zijn echtgenote een bewogen citytrip naar Londen achter de rug. Toen hij in Waterloo Station de Eurostar wou nemen voor de terugreis, vond een security-officer in zijn bagage een zakmesje. Hij werd onmiddellijk onder arrest geplaatst en kon pas een dag later naar huis.

Het probleem zat hem in dit zakje'', zegt Jos Laeremans die ons een antiek pennenzakje toont met wat klein materiaal waaronder een schaar, een schroevendraaier, een cuttermes en meer van dat soort dingen.

,,Dat is mijn overlevingskit die ik overal ter wereld meeneem op reis.'' In een vorig leven was Jos beroepsmilitair en hij is praktisch aangelegd. ,,Als de douche kapot is in mijn hotelkamer, wacht ik niet tot de loodgieter komt'', zegt hij. ,,Die toolkit zit altijd in mijn reiskoffer. Geen probleem als ik het vliegtuig neem want mijn valies gaat dan in een aparte bagageruimte. Nu nam ik voor de eerste maal de Eurostar. Ik besefte niet dat mijn grote reistas gedurende heel de tocht onder mijn hoede zou blijven. Tijdens de heenrit passeerde ik probleemloos alle controles maar op de terugweg liep het fout.''

Potentieel terrorist

,,Toen ik in Waterloo Station de Eurostar wou opstappen, nam een controleur mijn koffer apart en begon die te doorzoeken. Hij diepte de pennenzak op en greep meteen naar zijn mobieltje. Enkele seconden later stonden twee stoere Londense politieman bij mij die me meedeelden dat ik onder arrest stond. Voor ik goed besefte wat er gebeurde, zat ik in een getraliede wagen richting politiebureau. Een politieofficier controleerde mijn identiteit en liet vingerafdrukken en foto's nemen. Het werd nog straffer toen plots een man met sanitaire handschoenen opdook, mijn mond opentrok en met een spatel speekselstalen begon te nemen. DNA- stalen, verduidelijkte hij. Ik voelde me net Saddam Hoessein.''

,,Wat mij tot een potentieel terrorist maakte, bleek het zakmesje te zijn, het kleine ding bleek onder de noemer 'vlindermes' te vallen en was een verboden wapen. Al de rest, de schaar en de schroevendraaier, die mij nochtans veel gevaarlijker leken, vormden geen probleem.''

,,Na uren administratieve formaliteiten en verhoor mocht ik eindelijk beschikken. Ik was weer een vrij man maar mijn dossier zou in Londen, samen met mijn zakmesje, een quasi eeuwig leven leiden, glimlachte de politieman.''

,,Ze waren wel zo vriendelijk mij terug naar Waterloo Station te brengen waar mijn echtgenote Fie al die tijd zonder enige informatie en in grote onzekerheid op mij was blijven wachten. Onze trein was al lang vertrokken. We mochten op eigen kosten een nachtje bijboeken en konden 's anderendaags met de Eurostar naar Brussel.''

Bron: http://www.nieuwsblad.be/Article/Detail ... D=GMCTT7N1
Plaats reactie