Wachten op een trein hoeft niet saai te zijn
Geplaatst: 04 apr 2011, 17:00
Wachten op een trein hoeft niet saai te zijn
“De stoptrein naar Arnhem vertrekt over ongeveer één kwartier”. Wanneer deze zin uit de luidsprekers komt, dan slaken veel mensen op het perron een zucht. Toch hoeft wachten niet zo onaangenaam te zijn, beweert Mark van Hagen van de NS. Hij promoveert aan de Universiteit Twente.
Volgens Van Hagen kan een combinatie van licht, kleur en muziek de wachttijd op stations veraangenamen en de wachttijdperceptie verkorten. Hierbij kunt u denken aan vrolijke muziek en digitale videoschermen met nieuws, informatie en entertainment.
Uit het onderzoek van Van Hagen blijkt dat reizigers het station en de wachttijd het meest positief ervaren als de prikkels die ze ervaren aansluiten bij de drukte op dat moment. Kortom, toevoeging van veel prikkels op een rustig perron en toevoeging van weinig prikkels op een druk perron hebben de meest positieve effecten.
Toch zijn er moeilijkheden. Dit komt vooral door het feit dat er verschillende soorten reizigers zijn. Van Hagen onderscheidt twee soorten reizigers: must en lust-reizigers. De must-reiziger heeft meer haast en staat minder open voor afleiding uit de omgeving. De lust-reiziger geniet meer van de reis en staat open voor afleiding. Must-reizigers voelen zich daardoor prettiger met weinig omgevingsprikkels en lust-reizigers juist met veel.
http://www.scientias.nl/wachten-op-een- ... zijn/28626
Ik zou nog wat verder willen gaan over de digitale videoschermen. In de les marketing van twee weken geleden was er een voorbeeld dat de prof opnoemde waarbij op de perrons (metro) tv-schermen waren (het was in een aziatisch land). Reclame die ze uitzonden, bracht zeer veel geld op voor het spoorbedrijf. Zelfs in de metro's waren er tv-schermen. Reizigers hebben niets te doen en dan kijken ze wel eens graag naar reclame. Het is veel efficiënter dan bv reclame uitzenden op tv, want op tv ga je wegzappen of ga je eventjes naar het toilet (de mensen zijn niet geïnteresseerd).
Het zou een mooie inkomst zijn voor de NMBS, MIVB,... (kostendekkingsgraad verhogen), men moet mee in tijd stappen en niet achterblijven.
“De stoptrein naar Arnhem vertrekt over ongeveer één kwartier”. Wanneer deze zin uit de luidsprekers komt, dan slaken veel mensen op het perron een zucht. Toch hoeft wachten niet zo onaangenaam te zijn, beweert Mark van Hagen van de NS. Hij promoveert aan de Universiteit Twente.
Volgens Van Hagen kan een combinatie van licht, kleur en muziek de wachttijd op stations veraangenamen en de wachttijdperceptie verkorten. Hierbij kunt u denken aan vrolijke muziek en digitale videoschermen met nieuws, informatie en entertainment.
Uit het onderzoek van Van Hagen blijkt dat reizigers het station en de wachttijd het meest positief ervaren als de prikkels die ze ervaren aansluiten bij de drukte op dat moment. Kortom, toevoeging van veel prikkels op een rustig perron en toevoeging van weinig prikkels op een druk perron hebben de meest positieve effecten.
Toch zijn er moeilijkheden. Dit komt vooral door het feit dat er verschillende soorten reizigers zijn. Van Hagen onderscheidt twee soorten reizigers: must en lust-reizigers. De must-reiziger heeft meer haast en staat minder open voor afleiding uit de omgeving. De lust-reiziger geniet meer van de reis en staat open voor afleiding. Must-reizigers voelen zich daardoor prettiger met weinig omgevingsprikkels en lust-reizigers juist met veel.
http://www.scientias.nl/wachten-op-een- ... zijn/28626
Ik zou nog wat verder willen gaan over de digitale videoschermen. In de les marketing van twee weken geleden was er een voorbeeld dat de prof opnoemde waarbij op de perrons (metro) tv-schermen waren (het was in een aziatisch land). Reclame die ze uitzonden, bracht zeer veel geld op voor het spoorbedrijf. Zelfs in de metro's waren er tv-schermen. Reizigers hebben niets te doen en dan kijken ze wel eens graag naar reclame. Het is veel efficiënter dan bv reclame uitzenden op tv, want op tv ga je wegzappen of ga je eventjes naar het toilet (de mensen zijn niet geïnteresseerd).
Het zou een mooie inkomst zijn voor de NMBS, MIVB,... (kostendekkingsgraad verhogen), men moet mee in tijd stappen en niet achterblijven.