Goederentrein uit China komt na 16 dagen aan in Duisburg

Voorlopige place-holder voor topics tot deze in de juiste categorie geplaatst zijn. Hier geen nieuwe topics openen!
bobke
Berichten: 766
Lid geworden op: 03 jan 2010, 21:55
Locatie: Dudzele

Goederentrein uit China komt na 16 dagen aan in Duisburg

Bericht door bobke »

Goederentrein uit China komt na 16 dagen aan in Duisburg
05/04/11, 16u07

Een goederentrein is binnen zestien dagen vanuit China aangekomen in de Duitse stad Duisburg. Een trein met containers deed over een testrit half zo lang als een schip.
De spoorrit moet het startsein zijn voor een regelmatige dienst van de Deutsche Bahn-dochterbedrijf Schenker. "Nog dit jaar kunnen we de dienst beginnen bij voldoende vraag", zei topman Karl-Friedrich Rausch van Deutsche Bahn Mobility Logistics.

De trein was vertrokken vanuit Chongqing, een stad met 30 miljoen inwoners. In de containers zat een lading exportgoederen voor Duitsland. De route van 10.300 kilometer voerde door Kazachstan, Rusland, Wit-Rusland en Polen naar Duitsland. Daar kwam de trein maandagavond aan.

Deze route is 2.000 kilometer korter dan eerdere testritten over de trans-Siberië route. Dat alternatief telde wel minder grenscontroles.
http://www.demorgen.be/dm/nl/996/Econom ... burg.dhtml
16 dagen om 10300 km te doen? is dat niet traag?
Robin
Berichten: 2533
Lid geworden op: 28 mar 2007, 10:04
Locatie: Schoten

Re: Goederentrein uit China komt na 16 dagen aan in Duisburg

Bericht door Robin »

bobke schreef:Goederentrein uit China komt na 16 dagen aan in Duisburg
05/04/11, 16u07

Een goederentrein is binnen zestien dagen vanuit China aangekomen in de Duitse stad Duisburg. Een trein met containers deed over een testrit half zo lang als een schip.
De spoorrit moet het startsein zijn voor een regelmatige dienst van de Deutsche Bahn-dochterbedrijf Schenker. "Nog dit jaar kunnen we de dienst beginnen bij voldoende vraag", zei topman Karl-Friedrich Rausch van Deutsche Bahn Mobility Logistics.

De trein was vertrokken vanuit Chongqing, een stad met 30 miljoen inwoners. In de containers zat een lading exportgoederen voor Duitsland. De route van 10.300 kilometer voerde door Kazachstan, Rusland, Wit-Rusland en Polen naar Duitsland. Daar kwam de trein maandagavond aan.

Deze route is 2.000 kilometer korter dan eerdere testritten over de trans-Siberië route. Dat alternatief telde wel minder grenscontroles.
http://www.demorgen.be/dm/nl/996/Econom ... burg.dhtml
16 dagen om 10300 km te doen? is dat niet traag?
Zal er ook vanaf hangen hoeveel keer men van loc moet wisselen. Hoelang blijft deze trein soms nog ergens een halve dag staan ofzo?
AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Goederentrein uit China komt na 16 dagen aan in Duisburg

Bericht door Shrek »

bobke schreef:16 dagen om 10300 km te doen? is dat niet traag?
Naar west-Europese normen is dat traag. Maar vergeet niet dat er op die route enkele landen liggen met een spoorwegnet in erbarmelijke staat :wink:
dentheo
Berichten: 8167
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: Goederentrein uit China komt na 16 dagen aan in Duisburg

Bericht door dentheo »

Wat is gebruikelijk in Europa ? 1000km per dag ofzo ?
Theo
Groeten vanop de Heide
treinbruno
Berichten: 2405
Lid geworden op: 01 sep 2007, 20:38
Locatie: Singapore

Re: Goederentrein uit China komt na 16 dagen aan in Duisburg

Bericht door treinbruno »

containers/draaistellen moeten ook nog gewisseld worden, ex USSR landen hebben andere spoorbreedte...
Afbeelding
K V B
Berichten: 3319
Lid geworden op: 30 jun 2006, 13:20
Locatie: Wengwald, Zwitserland

Re: Goederentrein uit China komt na 16 dagen aan in Duisburg

Bericht door K V B »

treinbruno schreef:containers/draaistellen moeten ook nog gewisseld worden, ex USSR landen hebben andere spoorbreedte...
In het geval van containers denk ik dat de beste oplossing gewoon overladen is. De vraag is natuurlijk of er aan de betroffen grenzen wel de infrastructuur bestaat om dat snel en efficient te doen.
groentje
Berichten: 7261
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: Goederentrein uit China komt na 16 dagen aan in Duisburg

Bericht door groentje »

Er moet zelfs tweemaal van draaistel gewisseld worden, China heeft normaalspoor.
16 dagen lijkt lang, maar het belangrijkste is dat het sneller is dan hun directe concurrent op die afstand: de boot. Ik heb geen actuele cijfers van hoe snel het kan per vrachtschip, maar als ik even kijk hoelang een heen-en-terug per lijnvrachtschip naar China via Suez duurt (zie hier), ca. 56 dagen, lijkt me een 20 dagen voor een enkele reis toch wel wat je moet rekenen om van China in West-Europa te raken. Dan is de trein sneller, en het kan wellicht nog sneller eens men de gewoonte heeft ontwikkeld. Nu was het slechts een testtrein.
Gebruikersavatar
Adler
Berichten: 5301
Lid geworden op: 21 mar 2007, 15:01

Re: Goederentrein uit China komt na 16 dagen aan in Duisburg

Bericht door Adler »

groentje schreef:16 dagen lijkt lang, maar het belangrijkste is dat het sneller is dan hun directe concurrent op die afstand: de boot. Ik heb geen actuele cijfers van hoe snel het kan per vrachtschip, maar als ik even kijk hoelang een heen-en-terug per lijnvrachtschip naar China via Suez duurt (zie hier), ca. 56 dagen, lijkt me een 20 dagen voor een enkele reis toch wel wat je moet rekenen om van China in West-Europa te raken. Dan is de trein sneller, en het kan wellicht nog sneller eens men de gewoonte heeft ontwikkeld. Nu was het slechts een testtrein.
Een containerschip vaart op 29 dagen van Shangai naar Antwerpen maar heeft dan wel ineens 13.000 containers mee.
groentje
Berichten: 7261
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: Goederentrein uit China komt na 16 dagen aan in Duisburg

Bericht door groentje »

Je zal dus moeten afwegen wat het meeste doorweegt. Vergeet ook niet dat een schip dat door het Suezkanaal moet, door piratengebied vaart. Het risico is natuurlijk vooral voor de opvarenden en de verzekeraars, maar toch. Het is toch al wat langer geleden dat er nog treinen werden overvallen.
pietje

Re: Goederentrein uit China komt na 16 dagen aan in Duisburg

Bericht door pietje »

groentje schreef:Het is toch al wat langer geleden dat er nog treinen werden overvallen.
Breng ze niet op ideeën daar in ruraal China en Rusland :twisted:
K V B
Berichten: 3319
Lid geworden op: 30 jun 2006, 13:20
Locatie: Wengwald, Zwitserland

Re: Goederentrein uit China komt na 16 dagen aan in Duisburg

Bericht door K V B »

groentje schreef:Er moet zelfs tweemaal van draaistel gewisseld worden, China heeft normaalspoor.
16 dagen lijkt lang, maar het belangrijkste is dat het sneller is dan hun directe concurrent op die afstand: de boot. Ik heb geen actuele cijfers van hoe snel het kan per vrachtschip, maar als ik even kijk hoelang een heen-en-terug per lijnvrachtschip naar China via Suez duurt (zie hier), ca. 56 dagen, lijkt me een 20 dagen voor een enkele reis toch wel wat je moet rekenen om van China in West-Europa te raken. Dan is de trein sneller, en het kan wellicht nog sneller eens men de gewoonte heeft ontwikkeld. Nu was het slechts een testtrein.
De prijs is echter ook belangrijk. Niet alle vracht hoeft op 16 dagen van China naar Europa. Voor veel containers is een maand in transit geen probleem. En scheepstransport is spotgoedkoop.
groentje
Berichten: 7261
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: Goederentrein uit China komt na 16 dagen aan in Duisburg

Bericht door groentje »

Zeker, de trein gaat hier het scheepverkeer niet uit de markt prijzen. Maar het vormt wel weer een welkom alternatief voor het vliegverkeer, al zullen ze dat evenmin uit de markt prijzen.
deadlock
Berichten: 579
Lid geworden op: 10 nov 2008, 21:11
Locatie: Zwolle, Nederland

Re: Goederentrein uit China komt na 16 dagen aan in Duisburg

Bericht door deadlock »

Goeie test. Spoorlijnen zo bouwen dat goederentreinen er 160 kunnen rijden, een normaalspoorlijn aanleggen over de hele route en douanecontrole voor vertrek en na aankomst laten plaatsvinden zou betekenen dat de trein er in vier dagen kan zijn.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22493
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Goederentrein uit China komt na 16 dagen aan in Duisburg

Bericht door Steven »

Goederentreinen aan 160 is nog niet voor morgen vrees ik, men begint nu maar pas om sporen, wagens en locs aan te passen om de goederen aan 120 km/u te laten rijden. In België is hier maar een stuk spoor voor aangepast en dat zijn bepaalde zones op de Athus - Meuse lijn. Verder rijden de goederentreinen in ons land aan max 100 km/u. Duitsland en Frankrijk staan iets verder dacht ik op vlak van sporen aanpassen om goederentreinen aan 120 km/u te laten rijden maar ook daar is er nog veel werk aan de winkel.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Goederentrein uit China komt na 16 dagen aan in Duisburg

Bericht door Shrek »

Op de lijn Perpignan-figueras is het ook "maar" 120 km/h. Bij hoegere snelheden ga je volgens mij ook immens veel meer energie nodig hebben om de trein op snelheid te houden. Met mooi aaneensluitende staalwagens zie ik het misschien nog mogelijk sneller te gaan. Maar containers, hopperwagens of autotransporten zijn allesbehalve gestroomlijnd.
Gesloten