Twee regionale spoorlijnen naar Luxemburg weer open

Voorlopige place-holder voor topics tot deze in de juiste categorie geplaatst zijn. Hier geen nieuwe topics openen!
Patrick
Berichten: 2289
Lid geworden op: 08 feb 2006, 18:42
Locatie: FI (= Ieper)

Twee regionale spoorlijnen naar Luxemburg weer open

Bericht door Patrick »

20.07.2006 Twee regionale spoorlijnen naar Luxemburg weer open

België en Luxemburg hebben een akkoord over de heropening van twee spoorverbindingen.

Bron: http://www.standaard.be/Kanaal/Index.as ... d=GPQVARIR

Verder geraak ik niet.
FLV-FGSP
Berichten: 1898
Lid geworden op: 01 feb 2006, 09:36
Locatie: Leuven

Re: Twee regionale spoorlijnen naar Luxemburg weer open

Bericht door FLV-FGSP »

20.07.2006 Twee regionale spoorlijnen naar Luxemburg weer open

België en Luxemburg hebben een akkoord over de heropening van twee spoorverbindingen.

De federale regering heeft beslist middelen vrij te maken die de NMBS toelaten om twee spoorverbindingen tussen België en Luxemburg te heropenen voor reizigersverkeer. De ingebruikname is gepland voor 9 december. Dat meldt Bruno Tuybens (SP.A), de staatssecretaris voor Overheidsbedrijven.

Het gaat om de lijnen 165 (Virton-Rodange) en 167 (Rodange-Athus-Aarlen). De beslissing houdt in dat de stopplaatsen van Halanzy, Aubange en Messancy (provincie Luxemburg) op die lijnen opnieuw in gebruik genomen kunnen worden. Het akkoord komt er in samenwerking met de Luxemburgse overheid en de Luxemburgse spoorwegmaatschappij (CFL).

Door die samenwerking wordt het mogelijk om in 52 minuten van Virton naar Luxemburg te reizen. Op de twee lijnen zullen tijdens weekdagen dagelijks 18 treinen rijden. Infrastructuurbeheerder Infrabel zal de nodige werken uitvoeren om de lijnen opnieuw rijklaar te maken tegen 9 december.

Staatssecretaris Tuybens benadrukt de goede samenwerking tussen België en Luxemburg enerzijds en tussen de federale overheid, de Waalse overheid en de lokale besturen anderzijds. ,,De grote winnaar is de consument'', stelt de SP.A-politicus. ,,We kunnen zo een volwaardige verbinding bieden voor pendelaars die in het zuiden van het land wonen maar in Luxemburg werken.''
(belga)


Bron: http://www.standaard.be/Kanaal/Index.as ... d=GPQVARIR
1607

Bericht door 1607 »

:shock: :shock:
make my day. 8)
Kris

Bericht door Kris »

Dit is pas positief nieuws!!!
Gebruikersavatar
Joris
Berichten: 2851
Lid geworden op: 03 feb 2006, 21:36
Contacteer:

Bericht door Joris »

Hallo,
Libramont-Virton-Rodange, waarvan ik vermoed dat het de eerste L zal zijn, zal waarschijnlijk met 41 zijn, zou het dan kunnen dat Aarlen-Rodange met iets van de CFL gesleept wordt? Die Duitse dieselstellen van de CFL mogen die in Belgie komen? Mag een 41 in luxemburg rijden? En heeft die tijd genoeg om die L te verlengen?
Groeten,
Joris De Mol
Afbeelding
Mark7758
Berichten: 578
Lid geworden op: 01 feb 2006, 20:36
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Bericht door Mark7758 »

Als het allemaal wordt zoals ze het nu roepen wordt het:
Arlon-Athus-Rodange met een 41er.
Libramont-Bertrix-Virton-Rodange met een 41er.
En tussen Luxemburg-Rodange en Virton 6 keer per dag een doorgaande trein met CFL 4000 en dosto rijtuigen of een Z2 of een CFL TER2NG 2200.
Treinen op tijd laten rijden is niet moeilijk.
Alleen die reizigers maken het zo lastig.
groentje
Berichten: 7305
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Bericht door groentje »

Mmmm, voorlopig nog wat mager, maar niet slecht voor een heropening, natuurlijk. Laat ons hopen dat het wat succes kent, en dat de NMBS niet alle truken uit de kast haalt om de boel te saboteren...
Mechanik
Berichten: 358
Lid geworden op: 31 jan 2006, 23:21
Locatie: FTN

Bericht door Mechanik »

sebiet gaan ze nog 41'ers te kort hebben :-)
Mark7758
Berichten: 578
Lid geworden op: 01 feb 2006, 20:36
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Bericht door Mark7758 »

Hoezo te kort?
De 41er staat nu 1uur en 50 minuten niets te doen in Virton.
Soms rijdt hij in die tijd via Athus naar Stockem om even te tanken en zo.
Dus dat moet met gemaak gaan.
Gisteren was er van het klaarmaken van de perrons nog niets te zien.
Treinen op tijd laten rijden is niet moeilijk.
Alleen die reizigers maken het zo lastig.
Trainspotterke

Bericht door Trainspotterke »

Gaat de L-trein Libramont - Virton ook niet verder doorrijden naar Athus en Arlon?
Mark7758
Berichten: 578
Lid geworden op: 01 feb 2006, 20:36
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Bericht door Mark7758 »

Ja. Inderdaad.
Treinen op tijd laten rijden is niet moeilijk.
Alleen die reizigers maken het zo lastig.
Gebruikersavatar
msts.be
Berichten: 1477
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:06

Bericht door msts.be »

Mark7758 schreef: En tussen Luxemburg-Rodange en Virton 6 keer per dag een doorgaande trein met CFL 4000 en dosto rijtuigen of een Z2 of een CFL TER2NG 2200.
Eeeeum , even duidelijkheid brengen : de 4000'ers en Dosto's zijn beperkt toegelaten in België (enkel in het 25kV gebied dus voor de 4000'ers , want ze kunnen niet rijden op 3kV) , de 2200 (TER2N NG) mag nog niet in België komen want die is (in principe) nog niet goedgekeurd.. Ja natuurlijk kunnen we een uitzondering maken zodat ze snel over de grens mogen wippen , maar als je ziet dat de DB zelfs al op het kleine stuk tussen de Belgische grens en Aken eist dat onze locs met GSM-R en binnenkort zelfs met Indusi ( :shock: !!!!!) moeten uitgerust zijn , weet ik het ook niet meer .. alles kan dus nog ..
Mark7758
Berichten: 578
Lid geworden op: 01 feb 2006, 20:36
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Bericht door Mark7758 »

De 4000 zijn officieel toegelaten tot Bertrix. Dit na uitgebreide testen vorige jaar. (maar inderdaad NIET onder de 3Kv)
De Dosto rijtuigen hebben de zelfde toelating.
Treinen op tijd laten rijden is niet moeilijk.
Alleen die reizigers maken het zo lastig.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22579
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Bericht door Steven »

Mark7758 schreef:De 4000 zijn officieel toegelaten tot Bertrix. Dit na uitgebreide testen vorige jaar. (maar inderdaad NIET onder de 3Kv)
De Dosto rijtuigen hebben de zelfde toelating.
zover ik weet ook toegelaten tot gouvy
Mark7758
Berichten: 578
Lid geworden op: 01 feb 2006, 20:36
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Bericht door Mark7758 »

Klopt. Maar ook niet verder aan die kant. Al zouden ze Trois Pont makkelijk kunnen halen.
Treinen op tijd laten rijden is niet moeilijk.
Alleen die reizigers maken het zo lastig.
Plaats reactie