Excel lijst vertragingen

Voorlopige place-holder voor topics tot deze in de juiste categorie geplaatst zijn. Hier geen nieuwe topics openen!
tisweervanda

Excel lijst vertragingen

Bericht door tisweervanda »

Hallo,

Ik ben nieuw op dit forum en ben abonnee op de lijn Bxl-Neerpelt.
Ik tracht bij de NMBS compensatie te vragen voor de ontelbare uren vertragingen op deze lijn sinds 22/7/9.
uiteraard heb ik al die tijden niet bijgehouden en vraag me af of de bewuste Excel file ( c282_nl_0808_freq_vers2 ) waar de NMBS naar refereert hier ergens circuleert.
Eigenlijk vind ik dit de reinste onzin, want wie weet beter dan de NMBS zelf waar/wanneer/hoeveel vertragingen er zijn. Zij moeten dat toch uit een of andere database kunnen halen, maar hierdoor ontmoedigen ze waarschijnlijk een pak gedupeerden...

Mocht er dus iemand in het bezit zijn van deze Excel file met de tijden sinds 22/7/9 op de lijn Bxl-Herentals-Neerpelt/Hasselt... laat van je horen..
Glodenox
Berichten: 558
Lid geworden op: 16 sep 2007, 00:33
Locatie: Zemst
Contacteer:

Re: Excel lijst vertragingen

Bericht door Glodenox »

De NMBS voorziet voor u enkel een leeg Excel-formulier en het is de bedoeling dat u deze zelf invult wanneer er zich vertragingen voordoen.
Het vragen naar een reeds ingevuld formulier op het internet kan volgens mij zelfs strafbaar zijn als men daarachter komt aangezien u deze zelf moet invullen. De exacte term hiervoor schiet me niet meteen binnen, maar ik zou het afraden van op deze manier compensatie te vragen (trouwens, veel compensatie moet je niet verwachten - ik was het ooit ook aan het bijhouden, maar toen ik zag hoe weinig ik zou gecompenseerd krijgen heb ik maar snel gestopt).

Greetings,
Glodenox
tisweervanda

Re: Excel lijst vertragingen

Bericht door tisweervanda »

Glodenox schreef:De NMBS voorziet voor u enkel een leeg Excel-formulier en het is de bedoeling dat u deze zelf invult wanneer er zich vertragingen voordoen.
Het vragen naar een reeds ingevuld formulier op het internet kan volgens mij zelfs strafbaar zijn als men daarachter komt aangezien u deze zelf moet invullen. De exacte term hiervoor schiet me niet meteen binnen, maar ik zou het afraden van op deze manier compensatie te vragen (trouwens, veel compensatie moet je niet verwachten - ik was het ooit ook aan het bijhouden, maar toen ik zag hoe weinig ik zou gecompenseerd krijgen heb ik maar snel gestopt).

Greetings,
Glodenox
Het vragen naar een up-to-date Excel lijst is IMHO geen staatsgeheim. De data zou eigenlijk door de NMBS openlijk bekendbaar moeten gemaakt worden.
Ik vind het trouwens compleet absurd. Je vraagt toch enkel compensatie voor vertragingen die zich hebben plaatsgevonden in het verleden? De manier waarop je compensatie kunt claimen speelt in de kaarten van de NMBS, want wie weet nu Vooraf dat je je reistijden zelf constant dient bij te houden?
Hier haakt het gros van de in aanmerking komende klant reeds af en zijn het enkel de die-hards die ermee verder gaan en die op hun beurt tijdens hun lijdensweg ongetwijfeld een aantal keren ontmoedigd zullen worden. Weet je.. ik betaal jaarlijks 3300€ aan abonnementen en de service die ik voor dat geld terug krijg vind ik momenteel ondermaats. Ik betaal voor een bepaalde dienst die sinds 22/7/9 absoluut niet meer voldoet aan het product dat de NMBS verkoopt, namelijk bepaalde vooraf bepaalde en vooropgestelde reistijden. Als ik mijn klanten niet kan bieden hetgeen vooraf afgesproken is, dan moet ik dit ook op een of andere manier compenseren. Bij de NMBS geldt er blijkbaar maar eenrichtingsverkeer en dit vind ik eigenlijk een vorm van diefstal. Ik tracht dan ook op een rechtsmatige manier een compensatie te claimen voor mijn geleden schade en als dit volgens de NMBS via een bepaalde Excel file moet dan is het toch mijn recht om naar de gevraagde data te zoeken? Ik zie niet in wat hier strafbaar zou aan zijn. Integendeel.. dit zou nog het toppunt zijn...
dcr
Berichten: 259
Lid geworden op: 05 dec 2008, 15:34

Re: Excel lijst vertragingen

Bericht door dcr »

Je mag sturen wat je wil, maar je krijgt toch een emailtje terug waarop staat "we betalen niet wegens overmacht" met een beetje inkledende tekst erond.

Ik heb zelf een aanvraag gedaan, voor een vertraging van 1 uur toen de hoogspanningsmast in Lint in de weg lag. Natuurlijk njet.

De compensatieregeling zelf is gewoon te belachelijk voor woorden trouwens,
wie heeft er zin om telkens hij/zij een kwartier vertraging heeft, nog eens tijd te verliezen met die tabel in te vullen, en dit zoveel keer?
Meestal halen ze toch overmacht aan, en de compensatie zelf zou echt niet veel zijn.

Dit is gewoon om aan de politiekers te tonen dat ze "een regeling" hebben.

En het kost dan nog geld ook om dit rot systeem in stand te houden.
Ze zouden het beter afschaffen, OF automatisch aan abbonnement linken.
tisweervanda

Re: Excel lijst vertragingen

Bericht door tisweervanda »

dcr schreef:Je mag sturen wat je wil, maar je krijgt toch een emailtje terug waarop staat "we betalen niet wegens overmacht" met een beetje inkledende tekst erond.

Ik heb zelf een aanvraag gedaan, voor een vertraging van 1 uur toen de hoogspanningsmast in Lint in de weg lag. Natuurlijk njet.

De compensatieregeling zelf is gewoon te belachelijk voor woorden trouwens,
wie heeft er zin om telkens hij/zij een kwartier vertraging heeft, nog eens tijd te verliezen met die tabel in te vullen, en dit zoveel keer?
Meestal halen ze toch overmacht aan, en de compensatie zelf zou echt niet veel zijn.

Dit is gewoon om aan de politiekers te tonen dat ze "een regeling" hebben.

En het kost dan nog geld ook om dit rot systeem in stand te houden.
Ze zouden het beter afschaffen, OF automatisch aan abbonnement linken.
In mijn geval gaat het niet over een uur vertraging hier of daar. Sinds 22/7 heb ik gemakkelijk 10-tallen uren verloren op de lijn Neerpelt/Mol/Herentals - Bxl en terug. Ik denk dat die lijn de meeste vertragingen krijgt te verduren van gans België.
Voor een uur links of rechts ga ik ook niet de moeite doen om het systeem aan te vechten, maar iedere dag HOPEN dat je de aansluiting gaat halen of een uur per dag moeten missen is geen pretje..
dcr
Berichten: 259
Lid geworden op: 05 dec 2008, 15:34

Re: Excel lijst vertragingen

Bericht door dcr »

tisweervanda schreef:
dcr schreef:Je mag sturen wat je wil, maar je krijgt toch een emailtje terug waarop staat "we betalen niet wegens overmacht" met een beetje inkledende tekst erond.

Ik heb zelf een aanvraag gedaan, voor een vertraging van 1 uur toen de hoogspanningsmast in Lint in de weg lag. Natuurlijk njet.

De compensatieregeling zelf is gewoon te belachelijk voor woorden trouwens,
wie heeft er zin om telkens hij/zij een kwartier vertraging heeft, nog eens tijd te verliezen met die tabel in te vullen, en dit zoveel keer?
Meestal halen ze toch overmacht aan, en de compensatie zelf zou echt niet veel zijn.

Dit is gewoon om aan de politiekers te tonen dat ze "een regeling" hebben.

En het kost dan nog geld ook om dit rot systeem in stand te houden.
Ze zouden het beter afschaffen, OF automatisch aan abbonnement linken.
In mijn geval gaat het niet over een uur vertraging hier of daar. Sinds 22/7 heb ik gemakkelijk 10-tallen uren verloren op de lijn Neerpelt/Mol/Herentals - Bxl en terug. Ik denk dat die lijn de meeste vertragingen krijgt te verduren van gans België.
Voor een uur links of rechts ga ik ook niet de moeite doen om het systeem aan te vechten, maar iedere dag HOPEN dat je de aansluiting gaat halen of een uur per dag moeten missen is geen pretje..
Ik zit op dezelfde lijn dus ik ken het gevoel :) (GEEL-BXL)
Ik vind dat alle reizigers van de Kempen zowieso een compensatie (automatisch) zouden moeten krijgen.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22551
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Excel lijst vertragingen

Bericht door Steven »

De zwaarst getroffen lijn wil ik ze nog niet noemen maar ze staat zeker in de top drie, ook de lijn 162 haalt geregeld de top drie. Doch dit is door ons Vlamingen minder geweten. Aan dat soort zaken merk ik dat wij weinig weten van het zuiden des land en dat daar weinig over het noorden geweten is.
Gebruikersavatar
Adler
Berichten: 5301
Lid geworden op: 21 mar 2007, 15:01

Re: Excel lijst vertragingen

Bericht door Adler »

Ik heb zelf ooit 1 keer de moeite genomen om die fameuze tabel in te vullen.
Sedertdien kunnen ze hun formidabele compensatie houden.
Uren boekhoudkundig werk om uiteindelijk enkele euro's terug te krijgen, dan nog niet in de vorm van cash geld, maar als storting op de electronische portefeuille op uw treinkaart.
Inderdaad een belachelijk systeem dat is uitgevonden om iedereen zoveel mogelijk te ontmoedigen om dit te gebruiken.
apestaart
Berichten: 309
Lid geworden op: 04 aug 2009, 08:35
Locatie: Oostende

Re: Excel lijst vertragingen

Bericht door apestaart »

Dat is gewoon zand in de mensen hun ogen strooien
De NMBS betaalt zelden of nooit terug; dat ze dat vlakaf aankondigen, dan moet men
tenminste de moeite niet doen om een terugbetaling te bekomen
Nu houdt de NMBS de mensen gewoon voor de gek, maarja men moet voor
de buitenwereld tonen dat ze een geste doen
dcr
Berichten: 259
Lid geworden op: 05 dec 2008, 15:34

Re: Excel lijst vertragingen

Bericht door dcr »

Weer een lijntje bij vandaag, lijn 13 is afgeschaft tot nader bericht (deja vu)
Ofyles2

Re: Excel lijst vertragingen

Bericht door Ofyles2 »

tisweervanda schreef:Hallo,

Ik ben nieuw op dit forum en ben abonnee op de lijn Bxl-Neerpelt.
Ik tracht bij de NMBS compensatie te vragen voor de ontelbare uren vertragingen op deze lijn sinds 22/7/9.
uiteraard heb ik al die tijden niet bijgehouden en vraag me af of de bewuste Excel file ( c282_nl_0808_freq_vers2 ) waar de NMBS naar refereert hier ergens circuleert.
Eigenlijk vind ik dit de reinste onzin, want wie weet beter dan de NMBS zelf waar/wanneer/hoeveel vertragingen er zijn. Zij moeten dat toch uit een of andere database kunnen halen, maar hierdoor ontmoedigen ze waarschijnlijk een pak gedupeerden...

Mocht er dus iemand in het bezit zijn van deze Excel file met de tijden sinds 22/7/9 op de lijn Bxl-Herentals-Neerpelt/Hasselt... laat van je horen..
Waarom zo primitief? Hebben die ontwerpers daar geen vernuft van programmeren?

Het lijkt me sterk dat 100% van de bezoekers de NMBS-pagina's op Windows bezoeken. Volgens mij had de Belgische overheid al plannen liggen om meer OpenSource-toepassingen te implementeren?
Glodenox
Berichten: 558
Lid geworden op: 16 sep 2007, 00:33
Locatie: Zemst
Contacteer:

Re: Excel lijst vertragingen

Bericht door Glodenox »

OpenOffice kan die Excel-bestanden ook perfect lezen en opslagen. Microsoft Office Excel kan echter geen OpenDocument (of welk type dat OpenOffice standaard ook gebruikt) lezen, en dus is het beter om zulke bestanden in Excel-formaat te voorzien.

Greetings,
Glodenox
Gebruikersavatar
msts.be
Berichten: 1477
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:06

Re: Excel lijst vertragingen

Bericht door msts.be »

Glodenox schreef:Microsoft Office Excel kan echter geen OpenDocument (of welk type dat OpenOffice standaard ook gebruikt) lezen
Sinds Office 2007 SP2 wel, je krijgt dan de mogelijkheid om in .ods op te slaan. Als je de vorige Office versie nog hebt (Office 2003) of je wil niet de beide grote SP's van Office 2007 downloaden, bestaat er ook nog een converter van Sun waardoor je ook .ods-bestanden kunt openen en opslaan..
Glodenox
Berichten: 558
Lid geworden op: 16 sep 2007, 00:33
Locatie: Zemst
Contacteer:

Re: Excel lijst vertragingen

Bericht door Glodenox »

msts.be schreef:
Glodenox schreef:Microsoft Office Excel kan echter geen OpenDocument (of welk type dat OpenOffice standaard ook gebruikt) lezen
Sinds Office 2007 SP2 wel, je krijgt dan de mogelijkheid om in .ods op te slaan. Als je de vorige Office versie nog hebt (Office 2003) of je wil niet de beide grote SP's van Office 2007 downloaden, bestaat er ook nog een converter van Sun waardoor je ook .ods-bestanden kunt openen en opslaan..
Och, nu je het zegt, nu zie ik het daar staan :o Vreemd dat ik dat nooit eerder heb opgemerkt... Het zat dan in hun Service Pack 2 voor Office 2007 verwerkt inderdaad, want normaal gezien zou ik zoiets wel moeten opgemerkt hebben.

Maar uiteindelijk is Office 2003 nog altijd met grote voorsprong de meest gebruikte versie van Office. Over 3 jaar of zo denk ik dat het pas doenbaar zal zijn om OpenDocument te gaan gebruiken voor een groot publiek.

Greetings,
Glodenox
Kalimero
Berichten: 207
Lid geworden op: 15 jul 2006, 10:33

Re: Excel lijst vertragingen

Bericht door Kalimero »

Glodenox schreef:... ik zou het afraden van op deze manier compensatie te vragen (trouwens, veel compensatie moet je niet verwachten - ik was het ooit ook aan het bijhouden, maar toen ik zag hoe weinig ik zou gecompenseerd krijgen heb ik maar snel gestopt).
Niet helemaal mee akkoord. OK, ik heb ook één keer geprobeerd om een lijst van 25 vertragingen van een kwartier bij te houden, maar die is verworpen.
Tegenwoordig geef ik wel alle vertragingen van een uur op. Voor mijn traject moet ik overstappen op een stoptrein met uurfrequentie, en die aansluiting wordt geregeld niet gehaald. Gevolg: een uur wachten, en dus vraag ik compensatie. Ik zie dit vooral als een middel om de zwakke plekken in de dienstregeling bloot te leggen. Naar klachten of ombudsmannen wordt amper geluistered, dus probeer ik het langs deze weg. Of het iets uithaalt is maar de vraag, maar de compensatie, hoe gering ook, is alvast meegenomen.
Plaats reactie