Oostende-Keulen

Voorlopige place-holder voor topics tot deze in de juiste categorie geplaatst zijn. Hier geen nieuwe topics openen!
melle

Oostende-Keulen

Bericht door melle »

Hallo,

Is de NMBS van plan om deze treinen terug in te zetten?
Zoja, welk materieel is hier dan voor geschikt?
Mag een reeks 13 tot in Keulen, of is dit enkel tot Aken?
pietje

Re: Oostende-Keulen

Bericht door pietje »

melle schreef:Hallo,

Is de NMBS van plan om deze treinen terug in te zetten?
Zoja, welk materieel is hier dan voor geschikt?
Mag een reeks 13 tot in Keulen, of is dit enkel tot Aken?
Mag een 13 D binnen?
Zeker niet verder dan Aken, want vanaf daar stopt de 3KV en een 13 kan niet onder 15KV 16HZ
FLV-FGSP
Berichten: 1893
Lid geworden op: 01 feb 2006, 09:36
Locatie: Leuven

Re: Oostende-Keulen

Bericht door FLV-FGSP »

De 13 mag zelfs Aken niet binnen, NMBS heeft nooit toelating aan het Eisenbahnbundesamt gevraagd.
De 16 mag Aken wel binnen, maar niet verder.
De nieuwe 18 zal Aken wel binnen mogen, maar niet verder kunnen.
vismj

Re: Oostende-Keulen

Bericht door vismj »

pietje schreef:
melle schreef:Hallo,

Is de NMBS van plan om deze treinen terug in te zetten?
Zoja, welk materieel is hier dan voor geschikt?
Mag een reeks 13 tot in Keulen, of is dit enkel tot Aken?
Mag een 13 D binnen?
Zeker niet verder dan Aken, want vanaf daar stopt de 3KV en een 13 kan niet onder 15KV 16HZ
Volgens mij komen ze dan niet eens verder dan het viaduct van Moresnet. Op dit viaduct is namelijk al de spanningssluis.
K V B
Berichten: 3326
Lid geworden op: 30 jun 2006, 13:20
Locatie: Wengwald, Zwitserland

Re: Oostende-Keulen

Bericht door K V B »

vismj schreef:
pietje schreef:
melle schreef:Hallo,

Is de NMBS van plan om deze treinen terug in te zetten?
Zoja, welk materieel is hier dan voor geschikt?
Mag een reeks 13 tot in Keulen, of is dit enkel tot Aken?
Mag een 13 D binnen?
Zeker niet verder dan Aken, want vanaf daar stopt de 3KV en een 13 kan niet onder 15KV 16HZ
Volgens mij komen ze dan niet eens verder dan het viaduct van Moresnet. Op dit viaduct is namelijk al de spanningssluis.
Dat is voor reizigerstreinen geen probleem, want die gaan niet via Moresnet.
vismj

Re: Oostende-Keulen

Bericht door vismj »

Oeps mijn fout :oops:
melle

Re: Oostende-Keulen

Bericht door melle »

FLV-FGSP schreef:De 13 mag zelfs Aken niet binnen, NMBS heeft nooit toelating aan het Eisenbahnbundesamt gevraagd.
De 16 mag Aken wel binnen, maar niet verder.
De nieuwe 18 zal Aken wel binnen mogen, maar niet verder kunnen.
Hoezo niet verder kunnen?
rail s

Re: Oostende-Keulen

Bericht door rail s »

melle schreef:
FLV-FGSP schreef:De 13 mag zelfs Aken niet binnen, NMBS heeft nooit toelating aan het Eisenbahnbundesamt gevraagd.
De 16 mag Aken wel binnen, maar niet verder.
De nieuwe 18 zal Aken wel binnen mogen, maar niet verder kunnen.
Hoezo niet verder kunnen?
niet uitgerust voor 15 kV
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Oostende-Keulen

Bericht door Shrek »

Een 27 mag dan weer wel binnen in Aken, dus een 27 met I11 stuurstand is momenteel de enige doenbare toegelaten samenstelling. Maar dat is dan wel zonder L2 en L3, en dat maakt het voor de nmbs alles behalve aantrekkelijk om zo'n verbinding te voorzien :roll: De vraag is eigenlijk niet of de 18+I11 Aken binnen mag, maar of de nmbs dat wel wilt. De bedoeling is uiteindelijk toch om met de HST's een uurdienst te voorzien en dan zijn een HST,een IC en een L op dat traject er toch wat over :wink:
apestaart
Berichten: 309
Lid geworden op: 04 aug 2009, 08:35
Locatie: Oostende

Re: Oostende-Keulen

Bericht door apestaart »

Waarom hebben ze destijds de rechtstreekse verbinding Oostende-Keulen afgeschaft?
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22552
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Oostende-Keulen

Bericht door Steven »

Omdat de thalys er is gekomen.
K V B
Berichten: 3326
Lid geworden op: 30 jun 2006, 13:20
Locatie: Wengwald, Zwitserland

Re: Oostende-Keulen

Bericht door K V B »

Steven schreef:Omdat de thalys er is gekomen.
En de eurostar.

De internationale treinen van/naar Oostende dienden vooral om mensen aan te voeren voor de ferries naar het VK. Die treinen hebben met de opening van de kanaaltunnel eigenlijk hun hoofdfunctie verloren.
LML
Berichten: 1400
Lid geworden op: 07 mar 2009, 17:55
Locatie: LML

Re: Oostende-Keulen

Bericht door LML »

't Zou toch al mooi zijn om Oostende-Aachen te rijden met de nieuwe E-loc 18 en I11-rijtuigen (via HSL 2 en HSL 3)? Köln zou nog beter zijn, maar Aachen vind ik ook al héél goed...
Stops in Oostende-Brugge-Getn StP-Brussel ZCN-Leuven-Liège G-Aachen hbf. In Aachen heb je toch ook al een ruime keuze om verder te sporen...
Heb jij respect, dan krijg je respect terug...
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Oostende-Keulen

Bericht door Shrek »

apestaart schreef:Waarom hebben ze destijds de rechtstreekse verbinding Oostende-Keulen afgeschaft?
Tot 2002 werd er afwisselend vanuit Oostende naar Eupen of Keulen gereden. Bij de openstelling van L2 hadden ze enkel reeks 13 die hierop kon rijden. Moest de nmbs toen krachtige en betrouwbare 15kV-locs gehad hebben was het misschien blijven bestaan, maar reeks 13 kon niet tot keulen rijden dus werd het duitse traject afgeschaft :wink:
celtjan

Re: Oostende-Keulen

Bericht door celtjan »

Shrek schreef:
apestaart schreef:Waarom hebben ze destijds de rechtstreekse verbinding Oostende-Keulen afgeschaft?
Tot 2002 werd er afwisselend vanuit Oostende naar Eupen of Keulen gereden. Bij de openstelling van L2 hadden ze enkel reeks 13 die hierop kon rijden. Moest de nmbs toen krachtige en betrouwbare 15kV-locs gehad hebben was het misschien blijven bestaan, maar reeks 13 kon niet tot keulen rijden dus werd het duitse traject afgeschaft :wink:
En de bezetting was meestal wat magertjes eens voorbij Leuven: Behoorlijk wat volk op de as Oostende-Brugge-Gent-Brussel-Leuven en verder een pak minder naar luik-Verviers & vanaf Aken naar Düren & Keulen werd het pas terug wat drukker.
Met de komst van de Thalys verloor de lijn veel van zijn charmes.
& zoals eerder gemeld: te Oostende is de aansluiting met de veerdiensten vervallen sinds Hoverspeed de lijn Oostende - Dover opdoekte. En dit was het gevolg van de opening van de Kanaaltunnel & de start van de €-star diensten.
De vervangende Bus-Shuttle Oostende-Calais Hoverport kon het tij niet keren. Iets daarna stopte Hoverspeed volledig (deels ook een gevolg van het SABENA-SwissaiR Debackle?)
Plaats reactie