werken lijn 12

Voorlopige place-holder voor topics tot deze in de juiste categorie geplaatst zijn. Hier geen nieuwe topics openen!
Gebruikersavatar
Adler
Berichten: 5301
Lid geworden op: 21 mar 2007, 15:01

Re: werken lijn 12

Bericht door Adler »

Ydv87 schreef: De eigenlijke werken gebeuren in de weekends van september (5-6, 12-13, 19-20, 26-27)
Stefanic had het in zijn vorig bericht over alle weekends van 2009 + nog 20 weekends in 2010.
Wat is dat dan ?
Ydv87

Re: werken lijn 12

Bericht door Ydv87 »

Adler schreef:Stefanic had het in zijn vorig bericht over alle weekends van 2009 + nog 20 weekends in 2010.
Wat is dat dan ?
In 2010 is men van plan om de rails te vervangen. Als ik me nog goed herinner naar 60kg/meter spoor. Ook zou dan een groot deel van de overwegen vernieuwd worden.

wat 2009 betreft http://werfinftrv.infrabel.be/
geeft momenteel enkel de weekends van september weer. Het zou best kunnen dat er nog weekends plaatsvinden. In het voorjaar hebben ze ook 2 maand gewerkt tussen Essen en Kalmthout. Anderzijds moesten ze meerdere keren stoppen en terug aanzetten aan een overweg.

Groetjes

Yannick
Gebruikersavatar
Adler
Berichten: 5301
Lid geworden op: 21 mar 2007, 15:01

Re: werken lijn 12

Bericht door Adler »

De Werfinfo pagina's van Infrabel geven enkel werken aan in september zonder details (geen affiches beschikbaar).
De normale treinplanner geeft 2-uurs dienst aan tot en met 6 december (verder kan je nog niet opvragen).
Als de informatie van Stefanic juist is loopt dit dus nog door tot in 2010.
Waarom kan Infrabel weeral geen betere informatie verstrekken?
Hoeveel keer is er nu al kritiek geweest over de gebrekkige informatie bij werken?
Ze hebben nu een website en het gaat nog niet.
stefanic
Berichten: 871
Lid geworden op: 09 feb 2007, 09:09
Locatie: Antwerpen

Re: werken lijn 12

Bericht door stefanic »

Ik vermoed dat men bij Infrabel niet te ver vooruit wil zien omdat planningen nogal eens vertraging durven oplopen.
Tot december wordt quasi elk weekend gewerkt (en hebben we dus standaard een 2-uurdienst). Van dec2009 tot dec2010 zijn er 20 weekends werken voorzien en daarom plannen we een gewone uurdienst die dus 32 weekends zal gevolgd worden en 20 weekends via een 'bulletin werken' zal aangepast worden tot een 2-uurdienst. Infrabel zal dus op z'n website enkel nog maar aangeven waarom de standaard treindienst tot december is wat die is.
spoorwegrealist
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: werken lijn 12

Bericht door Shrek »

is er vanaf december dan geen ruimte vor een uurdienst door het wegvallen van de thalys? :)
dentheo
Berichten: 8183
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: werken lijn 12

Bericht door dentheo »

Shrek schreef:is er vanaf december dan geen ruimte vor een uurdienst door het wegvallen van de thalys? :)
De kruisingen van de stoptrein met de Thalys vallen tussen Kalmthout en Wildert dus buiten de zone waar gewerkt wordt (enkel spoor en kruisingen dus onmogelijk).
De stoptreinen kruisen tussen Kalmthout en Kapellen dus knal in de werkzone.... vorige keer waren de kruisingen met de Thalys wel een problem.
Theo
Groeten vanop de Heide
stefke

Re: werken lijn 12

Bericht door stefke »

wanneer wordt dat nu op de werfinfo gezet hopelijk daagsvoordien toch niet
Gebruikersavatar
Adler
Berichten: 5301
Lid geworden op: 21 mar 2007, 15:01

Re: werken lijn 12

Bericht door Adler »

stefanic schreef:Infrabel zal dus op z'n website enkel nog maar aangeven waarom de standaard treindienst tot december is wat die is.
Het punt is dat Infrabel op zijn Werfinfo pagina tot op vandaag bijna niets aangeeft over die werken.
Enkel voor het weekend van 6/9 wordt er een rood driehoekje getoond met de mededeling:"De treindienst wordt aangepast.Zie gedetailleerde affiche".
Druk je dan op de knop Details dan krijg je de veelzeggende tekst: "Er zijn geen affiches beschikbaar"
Voor de volgende 3 weekends van september wordt een oranje driehoekje getoond, met de tekst: "De rittijd wordt met 5 minuten verlengd", hetgeen dus ook al niet klopt.
Voor oktober,november en december wordt niets getoond.
Over alle wijzigingen die u hier hebt uiteengezet, wordt er dus met geen woord gerept op die Werfinfo.
Ik kan onmogelijk aannemen dat Infrabel voor zo uitgebreide werken waar zoveel personeel en materieel bij betrokken is, twee weken voor de aanvang van de werken, nog geen gedetailleerde planning heeft.
Dat bewijst eens te meer dat Infrabel zich absoluut niets aantrekt van alle kritiek uit het verleden over gebrekkige informatie en rustig blijft doorgaan met een strategie van non-informatie onder het motto: "Wat niet weet, wat niet deert".
Marianne
Berichten: 325
Lid geworden op: 30 mei 2009, 14:14
Locatie: Roosendaal

Re: werken lijn 12

Bericht door Marianne »

Gelukkig is er dan nog dit forum :wink:
Bedankt voor de informatie in ieder geval.

Maar staat informatie over werken dan ook niet vermeldt op de site van de NMBS? Ik kon dat in ieder geval niet vinden. Een zoekfunctie op die site zal wel handig zijn ook trouwens.

Groeten,
Marianne
AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
260689
Berichten: 3392
Lid geworden op: 02 feb 2006, 08:20
Locatie: Zolder

Re: werken lijn 12

Bericht door 260689 »

Op de radio (meer bepaald MNM) hoor je af en toe een reclame spot van over infrabel.

Bel het (gratis)nummer 0800/... voor de werken op jou spoorlijn.

Het nummer weet ik niet meer maar ik denk dat infrabel toch beetje bij beetje zijn best doet voor alles goed en duidelijk de klanten te informeren.

staat zelfs op de site van infrabel

http://www.info-infrabel.be/portal/page ... e_internet
Gebruikersavatar
Adler
Berichten: 5301
Lid geworden op: 21 mar 2007, 15:01

Re: werken lijn 12

Bericht door Adler »

260689 schreef: Bel het (gratis)nummer 0800/... voor de werken op jou spoorlijn.
Dat nummer is meer bedoeld voor als je vragen hebt over mogelijke hinder van werken (lawaai, enz.) denk ik.
In dit geval gaat het over het niet aankondigen van het halveren van de dienstregeling en het niet aankondigen van werken op de website Werfinfo.
Wie gaat er nu bellen naar dat nummer als je nog niet eens weet dat er werken gaan zijn ?
De enige plaats waar je die wijzigingen nu kan zien is in de treinplanner, als je daar al gaat kijken, zonder dat er ergens wordt op attent gemaakt dat dit gewijzigd is en voor hoe lang.
Sedert gisteren staat er op de NMBS-site een bericht over werken in Nederland op 6/9, helemaal op het einde van dit bericht staat er ook een kleine verwijzing naar de werken op het Belgische net.
Iemand die niet naar Nederland moet, gaat dat dus al niet lezen.
Is dat nu zo moeilijk om ofwel op de Railtime ofwel op de NMBS-site, of op beide, te vermelden dat vanaf 6/9 de weekenddienst Antwerpen-Roosendaal wordt gehalveerd en dit tot het einde van het jaar ?
Waarom kan dat niet zoals op de NS site bijvoorbeeld, waar op de startpagina al een link staat 'Werk aan het spoor'.
Klikt men daar op, dan krijgt men een heel overzichtelijk scherm met alle werken die een invloed hebben op de dienstregeling.
Of zoals bij de DB.
Sara Raats
Berichten: 57
Lid geworden op: 17 apr 2006, 21:50
Locatie: HSL 4

Re: werken lijn 12

Bericht door Sara Raats »

werken ze ook tussen Kalmthout en Kapellen?

oh nee toch
rvdborgt
Berichten: 4355
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:09

Re: werken lijn 12

Bericht door rvdborgt »

stefanic schreef:Ik vermoed dat men bij Infrabel niet te ver vooruit wil zien omdat planningen nogal eens vertraging durven oplopen.
Tot december wordt quasi elk weekend gewerkt (en hebben we dus standaard een 2-uurdienst). Van dec2009 tot dec2010 zijn er 20 weekends werken voorzien en daarom plannen we een gewone uurdienst die dus 32 weekends zal gevolgd worden en 20 weekends via een 'bulletin werken' zal aangepast worden tot een 2-uurdienst. Infrabel zal dus op z'n website enkel nog maar aangeven waarom de standaard treindienst tot december is wat die is.
Heeft iemand enig idee waarom die werkzaamheden over zo ontzettend veel weekends worden uitgesmeerd? Zoals ik het begrepen heb, wordt er gewerkt van zaterdag rond de middag tot zondag rond de middag, terwijl een weekend zoveel langer is: ik zou aannemen dat je in principe in de nacht van vrijdag op zaterdag kunt beginnen en doorwerken tot maandagochtend aanvang treindienst. Dat is dan toch ruim twee keer zo lang per weekend dat er gewerkt wordt. Het lijkt me ook efficiënter en goedkoper voor de inzet van de grote (en dure!) machines voor spoorvervanging en het ziften van de ballast.
In Nederland heeft men voor soortgelijke werkzaamheden veel minder tijd nodig. Op Roosendaal - Dordrecht is bij mijn weten ongeveer hetzelfde gebeurd (nieuwe sporen, dwarsliggers, ballast ziften e.d.) en daar was dit jaar maar een beperkt aantal weekends voor nodig (5 of 6 meen ik). Toegegeven, het baanvak wordt dan helemaal gesloten, maar bij Infrabel is het wel het andere uiterste: 16 maanden reizigershinder in het weekend.

Groetjes,
Rian
dentheo
Berichten: 8183
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: werken lijn 12

Bericht door dentheo »

rvdborgt schreef:
stefanic schreef:Toegegeven, het baanvak wordt dan helemaal gesloten, maar bij Infrabel is het wel het andere uiterste: 16 maanden reizigershinder in het weekend.
Ik vind dit nogal grof geschoten, in grote lijnen zijn dezelfde werken zijn gebeurd tussen Kalmthout en Essen. Kalmthout Kapellen kan een km langer zijn.
Men doet op één weekend zo ongeveer 1600-1700m spoor, dwarsliggers vernieuwen en ballast ziften. Op 5 à 6 weekends was Kalmthout Essen klaar. Toen een maand pause en weer weekend of zes.
Rails vervangen zou iets vlotter, sneller moeten gaan. Dubbel zo snel ?

Mijn raming als het een beetje vlot verloopt 12 weekends in 2009. en nog eens hetzelfde in 2010
16 maanden... is wel lang.
Theo
Groeten vanop de Heide
Ydv87

Re: werken lijn 12

Bericht door Ydv87 »

[quote="rvdborgtHeeft iemand enig idee waarom die werkzaamheden over zo ontzettend veel weekends worden uitgesmeerd? Zoals ik het begrepen heb, wordt er gewerkt van zaterdag rond de middag tot zondag rond de middag, terwijl een weekend zoveel langer is: .
[/quote]

Je moet ook rekeninghouden dat deze treinen vanuit Kapellen vertrekken, en deze grotendeels in Essen staan. Voor het vervangen van de biels moeten de sporen manueel losgemaakt worden, en verschillende contacten (overwegen,... ), loskoppelen. Men heeft een ganse treinlengte nodig (ik dacht +/- 400m) dat losgemaakt moet zijn voor men kan beginnen. Die mannen beginnen zaterdag ochtend al! Reken ook dat de voorbereiding van de werktrein zelf, het inzetten en uitzetten.

Het personeel van van de P93 werkt ook niet graag 's nachts ivm de veiligheid.

Ook tijdens het werken, wanneer een trein op het tegenspoor passeert, worden die grote machines vaak stilgelegd. Dit kost ook tijd

Na het ziften, moet ballast gestord worden, het spoor goed gelegd worden, aangetrild, nogmaals ballaststorten, aantrillen, ... tot het spoor goed ligt. tergelijkertijd worden alle contacten aangesloten. In het voorjaar gebeurde dit van zondagavond tot ze klaar zijn (deadline was maandagochtend 5u). Het was meerdere malen dat het treinverkeer maandagochtend in de knoop lag, omdat ze niet tijdig klaar waren (soms ook door technische defecten).

De werken die de grote machines uitvoeren, kosten tijd! Maar de voorbereiding en de afwerking, kosten véél meer tijd!
Yannick
Plaats reactie