Hobbes schreef:Enkelen hier schijnen te vergeten dat België iets kleiner is dan het VK of Zwitserland, waarom zouden we hier liggen opdelen in X aantal operatoren?
België is inderdaad "iets" kleiner dan Zwitserland, maar ook zoveel weer niet. En veel operatoren in Zwitserland opereren maar in een heel klein gebied. Denk maar aan de Oensingen - Balsthal Bahn. 5 km, en het is enkel maar omdat dit een zelfstandig bedrijf is dat hier nog treinen rijden.
En om een mooi voorbeeldje te geven ivm de kostprijs: Het Diabolo project! De verbinding is nog een paar jaar weg maar men moet NU reeds 2.05 Euro per ticket naar de luchthaven gaan opleggen om de privé-partner te betalen!
Ik ga je een geheim verklappen: Een spoorweg aanleggen kost geld. Veel geld. Heel erg veel geld. Meer geld dan de overheid op dit moment heeft.
En daarom heeft men die PPP constructie opgezet. Dankzij die constructie komt de diabolo er jaren eerder dan hij er zou gekomen zijn had men gewacht tot de overheid er geld voor had. En ja, daar hangt een prijskaartje aan.
Iedereen zijn mening, maar men gaat mij NOOIT kunnen overtuigen dat liberalisering de oplossing is!
Waar ik het wel mee eens ben,is dat er aan de NMBS VEEEEL kan en moet verbeteren!
Het probleem is dat binnen elk bedrijf verandering altijd op veel weerstand stuit. En het maakt hierbij niet uit of het nu privé of overheid is. En verbetering is verandering.
Echter een belangrijk verschil tussen overheid en privé is wel dat men bij privébedrijven vaak niet om verandering heen kan. Als de keuze is tussen verbeteren of ondergaan dan ga je er voor zorgen dat je verbetert. De NMBS staat momenteel niet voor die keuze. En dan gaat er geen verbetering komen.
Een ander verschil is dat je in de privé meer keuze hebt. Als bakker Jan zijn brood niet meer te vreten is ga ik niet vragen wat zijn excuus is. Ik ga gewoon naar bakker Piet en bakker Jan zal op termijn zijn zaak sluiten. Of leren hoe je beter brood bakt.
Daarom is het aanbesteden van lijnen, en dan vooral secundaire lijnen een goede zaak. Stel je voor dat het Vlaamse gewest aan de NMBS zou kunnen zeggen: Zorg voor een betere dienst op Antwerpen - Neerpelt of we geven de lijn aan een ander. Ik denk dat zoiets wel eens effect zou kunnen hebben.