Bericht aan de reizigers

Voorlopige place-holder voor topics tot deze in de juiste categorie geplaatst zijn. Hier geen nieuwe topics openen!
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22566
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Bericht aan de reizigers

Bericht door Steven »

beste Q149, in dit onderwerp gaat het over een actie van treinreizigers en niet van treinpersoneel. Als reiziger staken door uw ticket, abo of meerrittenkaart niet te tonen = strafbaar. Gewoon staken is niet strafbaar, daar ging het hem over. Ik kan verstaan dat er frustratie is (zou maar raar zijn als het niet zo was) maar dingen door elkaar smijten is hier niet de bedoeling.
Asterix
Berichten: 3845
Lid geworden op: 05 apr 2006, 00:30

Re: Bericht aan de reizigers

Bericht door Asterix »

Waar staat dat het strafbaar is je ticket of abo niet te tonen?
Gebruikersavatar
Portbou
Berichten: 1829
Lid geworden op: 06 mar 2006, 23:24
Locatie: Mechelen
Contacteer:

Re: Bericht aan de reizigers

Bericht door Portbou »

Hallo,
odul schreef: Soms maak ik een er simpel optel sommetje van. :wink:
Als een bedrijf bijvoorbeeld 2000 werknemers wil ontslaan weten ze dat er protest zal komen van de vakbonden.
Dus ipv 2000 gaan ze er zogezegd 2500 ontslaan.

Na een staking of onder druk van de vakbonden komt diezelfde directie terug op haar getal.
Ze plooien (zogezegd dus) en stellen zich toegefelijk op.
Er zullen geen 2500 maar 'slechts' 2000 mensen hun baan verliezen.

Gevolg de Directie haalt zen slag thuis, door de gewenste 2000 mensen te ontslaan, en de vakbonden gaan er prat dat men 500 mensen uit de brand kunnen slepen hebben...
Ik denk dat je er niet ver naast zit...

Groeten,
Bart W.
Gebruikersavatar
Portbou
Berichten: 1829
Lid geworden op: 06 mar 2006, 23:24
Locatie: Mechelen
Contacteer:

Re: Bericht aan de reizigers

Bericht door Portbou »

Hallo,
Jeroen schreef:Waar staat dat het strafbaar is je ticket of abo niet te tonen?
Dat lijkt me nogal evident : als je niets toont word je beschouwd als een reiziger zonder geldig vervoerbewijs en kan men je dus beboeten volgens de geldende regels (die je stilzwijgend aanvaard hebt door het feit dat je op de trein opgestapt bent). Niet ?

Groeten,
Bart W.
Gebruikersavatar
Bart
Berichten: 522
Lid geworden op: 01 feb 2006, 12:25
Locatie: Sint-Niklaas

Re: Bericht aan de reizigers

Bericht door Bart »

Compensate schreef:Beste treinenthousiasten,
Gezien de spoormannen weinig respect hebben voor ons - de reizigers, de klanten - met hun voornemen om volgende week te staken, stel ik voor dat wij ook geen respect meer voor hen tonen tot 6/11.
Mag ik je bij deze uitnodigen, om op de dag van de staking eens in de verschillende depots je kop te laten zien?
Daar ga je aan de lijve ondervinden, hoeveel werkwillige treinbestuurders en treinbegeleiders je gaat aantreffen.
Voor onze depot mag ik spreken over +/- 95%. Als de vakbondsmannen de seinhuizen en de verkeersleiding niet gaan platgooien, zouden er heel wat reizigerstreinen kunnen rijden.
Ik begrijp dat het voor jullie als klant, alles behalve prettig is als er een 24 urenstaking wordt aangekondigd, maar het is voor de werkwilligen onder ons, evenmin prettig om door een stelletje heethoofden te worden aangewezen als een bende luiaards, die geen respect tonen.


Als jij het geweldig plan in je hoofd haalt, om bv de treinbegeleider te jennen met je vervoersbewijs niet te laten zien, zou ik als ik van die treinbegeleider zou zijn, je meteen een boete van 60€ plus de reiskost aanrekenen.
En dit zonder verdere discussie. (je kloot er alleen jezelf en je bankrekening mee hoor).
q149

Re: Bericht aan de reizigers

Bericht door q149 »

Steven schreef:maar dingen door elkaar smijten is hier niet de bedoeling
Steven, ik vind niet dat ik de dingen door elkaar gooi. Het recht om te staken is niet hetzelfde als het onbestaande recht om een reeds betaalde dienst niet te leveren. Maar dat laatste is een probleem van de nmbs groep als organisatie en niet van het personeel.

Stel dat je een gsm-abonnement hebt, maar 24 u lang had je geen signaal op je gsm omwille van staking bij de operator. Op het einde van de maand krijg je toch een gewone factuur met het volle abonnementsgeld aangerekend. Ga je daar dan mee akkoord gaan? Ik alvast niet.
Laatst gewijzigd door q149 op 29 okt 2009, 08:30, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22566
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Bericht aan de reizigers

Bericht door Steven »

Jeroen schreef:Waar staat dat het strafbaar is je ticket of abo niet te tonen?
= gelijkgesteld aan rijden zonder vervoerbewijs en daar kent iedereen de regels toch van, tot 200 euro toeslag. Als je het tot dit laatste laat komen heeft de spoorweg u al doorverwezen naar de rechtbank.

lees verder de uitleg van Bart. Als je kortzichtig wil zijn en iedereen over dezelfde kam wil scheren dan raad ik u aan om bij u idee te blijven.
K V B
Berichten: 3328
Lid geworden op: 30 jun 2006, 13:20
Locatie: Wengwald, Zwitserland

Re: Bericht aan de reizigers

Bericht door K V B »

Robin schreef: Het zal jouw maar overkomen en je hebt een lening lopen van 30jaar, 2 kinderen en een auto. Zoek nu maar eens werk!
Het kan inderdaad iedereen overkomen, en het is voor niemand prettig. Wat ik niet zo goed begrijp is waarom men het land blijkbaar moet verdelen in twee groepen, waarvan een bescherming heeft tegen dit soort onheil, en de andere niet, waarbij de groep die geen bescherming geniet belastingen betaalt die doorgesluist wordt naar de andere groep...

Hoe noemt dat ook weer wanneer men geld weghaalt bij een minder gepriviligeerde groep ten voordele van een meer gepriviligeerde groep?
Kalimero
Berichten: 207
Lid geworden op: 15 jul 2006, 10:33

Re: Bericht aan de reizigers

Bericht door Kalimero »

q149 schreef:Stel dat je een gsm-abonnement hebt, maar 24 u lang had je geen signaal op je gsm omwille van staking bij de operator. Op het einde van de maand krijg je toch een gewone factuur met het volle abonnementsgeld aangerekend. Ga je daar dan mee akkoord gaan? Ik alvast niet.
Een andere vergelijking dan maar: ik heb een abonnement op de krant, en als die om één of andere reden niet geleverd geraakt, dan kan ik dat melden en heb ik de keuze tussen terugbetaling van het aantal niet-bezorgde exemplaren, of verlenging met het equivalent aantal dagen.
In dit geval: een sorry-pas is wel het minste wat ze kunnen doen.
Gebruikersavatar
Portbou
Berichten: 1829
Lid geworden op: 06 mar 2006, 23:24
Locatie: Mechelen
Contacteer:

Re: Bericht aan de reizigers

Bericht door Portbou »

Hallo Bart,
Bart schreef: Mag ik je bij deze uitnodigen, om op de dag van de staking eens in de verschillende depots je kop te laten zien?
Daar ga je aan de lijve ondervinden, hoeveel werkwillige treinbestuurders en treinbegeleiders je gaat aantreffen.
Voor onze depot mag ik spreken over +/- 95%. Als de vakbondsmannen de seinhuizen en de verkeersleiding niet gaan platgooien, zouden er heel wat reizigerstreinen kunnen rijden.
Ik begrijp dat het voor jullie als klant, alles behalve prettig is als er een 24 urenstaking wordt aangekondigd, maar het is voor de werkwilligen onder ons, evenmin prettig om door een stelletje heethoofden te worden aangewezen als een bende luiaards, die geen respect tonen.
Als dat allemaal waar is raad ik jullie aan een tegenactie te ondernemen. Bvb. een persbericht waarin jullie aangeven met 95% van jullie depot tegen de staking te zijn en dat jullie zo snel mogelijk van de verziekte vakbonden verlost willen worden. Jullie zullen zeker de nodige aandacht krijgen en hiermee wordt het eenzijdige beeld dat de media nu geven bijgesteld.
Bart schreef: Als jij het geweldig plan in je hoofd haalt, om bv de treinbegeleider te jennen met je vervoersbewijs niet te laten zien, zou ik als ik van die treinbegeleider zou zijn, je meteen een boete van 60€ plus de reiskost aanrekenen.
En dit zonder verdere discussie. (je kloot er alleen jezelf en je bankrekening mee hoor).
Uit het bovenstaande blijkt geen greintje begrip voor de frustratie van de treinreiziger voor de zoveelste staking...
Het weinige begrip dat ik als treinreiziger nog voor de stakende treinbegeleider kan opbrengen veeg je met dergelijke harde uitspraken volledig weg.

Groeten,
Bart W.
Kalimero
Berichten: 207
Lid geworden op: 15 jul 2006, 10:33

Re: Bericht aan de reizigers

Bericht door Kalimero »

bw494674 schreef: ...voor de zoveelste staking...
Niet dat ik sympathie heb voor de stakers, maar wanneer was de laatste keer ? Die storm van protest dat er voortdurend stakingen zijn vind ik toch wel overdreven.
AlexNL
Berichten: 2192
Lid geworden op: 15 jun 2008, 02:34
Locatie: Breda, Nederland

Re: Bericht aan de reizigers

Bericht door AlexNL »

20 mei 2008 volgens mij, 1,5 jaar terug. Dat is nog vrij recent te noemen...
dcr
Berichten: 259
Lid geworden op: 05 dec 2008, 15:34

Re: Bericht aan de reizigers

Bericht door dcr »

AlexNL schreef:20 mei 2008 volgens mij, 1,5 jaar terug. Dat is nog vrij recent te noemen...
Wat is de "stakingsfrequentie" in Nederland eigenlijk(volledige staking) ??

Er zijn trouwens nog enkele kleine stakingen geweest dacht ik?
Gebruikersavatar
Steve
Berichten: 5339
Lid geworden op: 17 nov 2007, 10:51
Locatie: Brussel

Re: Bericht aan de reizigers

Bericht door Steve »

q149 schreef: Stel dat je een gsm-abonnement hebt, maar 24 u lang had je geen signaal op je gsm omwille van staking bij de operator. Op het einde van de maand krijg je toch een gewone factuur met het volle abonnementsgeld aangerekend. Ga je daar dan mee akkoord gaan? Ik alvast niet.
Met dat verschil dat je bij een gsm-abonnement de volledige kosten van je verbruik betaalt plus nog groot deel erbovenop (=> winst van de operator). Bij een abonnement op het openbaar vervoer betaal je slechts een kleine fractie van wat het eigenlijk kost om je elke dag te vervoeren. Een heel andere uitgangspositie, en iets wat mensen heel vaak lijken te vergeten.
Kalimero
Berichten: 207
Lid geworden op: 15 jul 2006, 10:33

Re: Bericht aan de reizigers

Bericht door Kalimero »

AlexNL schreef:20 mei 2008 volgens mij, 1,5 jaar terug. Dat is nog vrij recent te noemen...
En hoe dikwijls ligt er ergens een grote verkeersader plat omwille van zwaar verkeersongeval ? Dat is zowat maandelijkse kost.
Plaats reactie