Nieuwe benamingen NMBS

Voorlopige place-holder voor topics tot deze in de juiste categorie geplaatst zijn. Hier geen nieuwe topics openen!
Gebruikersavatar
Adler
Berichten: 5301
Lid geworden op: 21 mar 2007, 15:01

Nieuwe benamingen NMBS

Bericht door Adler »

In de rand van de afgelopen staking zou ik het nog eens willen hebben over de nieuwe benamingen die men een tijd geleden met veel bazoengeschal heeft ingevoerd.
Die nieuwe naamgeving heeft ongetwijfeld een pak geld gekost, denk maar aan de nieuwe logo's overal en de nieuwe website.
Wat stel ik nu vast?
Niet 1 keer heb ik de afgelopen week iemand de nieuwe benaming NMBS Logistics horen gebruiken.
Iedereen, inclusief Descheemaecker himself en Haek heeft het nog steeds over B-cargo.
Ik vraag me dan wel af van wie dat idee van die naamsverandering komt, als niemand, zelfs de CEO's, die namen nadien toch ooit gebruikt en waarom was dat dan nodig ?
Ik spreek me niet uit over de wenselijkheid van die naamsverandering, daar heeft iedereen zijn eigen mening over.
Maar ik vind toch, als men het dan toch doet en er zoveel geld tegenaan gooit, dat dan tenminste de leiding van het bedrijf die namen moet gebruiken.
pietje

Re: Nieuwe benamingen NMBS

Bericht door pietje »

Adler schreef:In de rand van de afgelopen staking zou ik het nog eens willen hebben over de nieuwe benamingen die men een tijd geleden met veel bazoengeschal heeft ingevoerd.
Die nieuwe naamgeving heeft ongetwijfeld een pak geld gekost, denk maar aan de nieuwe logo's overal en de nieuwe website.
Wat stel ik nu vast?
Niet 1 keer heb ik de afgelopen week iemand de nieuwe benaming NMBS Logistics horen gebruiken.
Iedereen, inclusief Descheemaecker himself en Haek heeft het nog steeds over B-cargo.
Ik vraag me dan wel af van wie dat idee van die naamsverandering komt, als niemand, zelfs de CEO's, die namen nadien toch ooit gebruikt en waarom was dat dan nodig ?
Ik spreek me niet uit over de wenselijkheid van die naamsverandering, daar heeft iedereen zijn eigen mening over.
Maar ik vind toch, als men het dan toch doet en er zoveel geld tegenaan gooit, dat dan tenminste de leiding van het bedrijf die namen moet gebruiken.
Misschien wil men die namen niet op voorhand verbranden en doet men dit dus opzettelijk.
treinbruno
Berichten: 2405
Lid geworden op: 01 sep 2007, 20:38
Locatie: Singapore

Re: Nieuwe benamingen NMBS

Bericht door treinbruno »

In radiospotjes heb ik ook al NMBS mobility gehoord :)
Afbeelding
Gebruikersavatar
Adler
Berichten: 5301
Lid geworden op: 21 mar 2007, 15:01

Re: Nieuwe benamingen NMBS

Bericht door Adler »

treinbruno schreef:In radiospotjes heb ik ook al NMBS mobility gehoord :)
Die radiospotjes komen waarschijnlijk van dezelfde reklamefirma die de nieuwe namen en logo's heeft uitgevonden.
Maar men maakt zich superbelachelijk en totaal ongeloofwaardig als de leidinggevende personen in interviews op radio en tv nog steeds de oude benamingen blijven gebruiken.
Speedy
Berichten: 321
Lid geworden op: 01 feb 2006, 00:11
Locatie: FR

Re: Nieuwe benamingen NMBS

Bericht door Speedy »

In de media kent men ondertussen de naam 'B-Cargo'. Deze naam zal nu bij veel mensen woorden oproepen zoals daar zijn financieel verlies, slecht geleid bedrijf, enz...

Lijkt me dan ook verstandiger om op zo'n momenten als nu (staking voor cargo) de nieuwe naam nog niet te gaan gebruiken.
Pas als 'de storm gaan liggen is' en er dus ook een akkoord is voor een herstructurering, pas dan zou ik zelf kiezen om de nieuwe benamingen te gaan gebruiken.

Het is dan NMBS-logistics (voor de vrachtgroep dus incl. Xpedys, Railforce, IFB,..) maar de treinen daadwerkelijk vervoeren, dat is de taak van 'B-Cargo Operations'.
Gebruikersavatar
Adler
Berichten: 5301
Lid geworden op: 21 mar 2007, 15:01

Re: Nieuwe benamingen NMBS

Bericht door Adler »

Speedy schreef:In de media kent men ondertussen de naam 'B-Cargo'. Deze naam zal nu bij veel mensen woorden oproepen zoals daar zijn financieel verlies, slecht geleid bedrijf, enz...

Lijkt me dan ook verstandiger om op zo'n momenten als nu (staking voor cargo) de nieuwe naam nog niet te gaan gebruiken.
Pas als 'de storm gaan liggen is' en er dus ook een akkoord is voor een herstructurering, pas dan zou ik zelf kiezen om de nieuwe benamingen te gaan gebruiken.

Het is dan NMBS-logistics (voor de vrachtgroep dus incl. Xpedys, Railforce, IFB,..) maar de treinen daadwerkelijk vervoeren, dat is de taak van 'B-Cargo Operations'.
Jamaar zeg, hoeveel verschillende namen gaat men nu gebruiken voor een en hetzelfde bedrijf ?
Nu spreek jij al van B-Cargo Operations, waar komt dat nu ineens weer vandaan ?
Men moet eindelijk eens gaan weten wat men nu wil en niet nu eens de ene naam gebruiken en dan weer een andere, naar gelang het publiek waar men zich toe wendt en de connotatie die dat publiek er zou kunnen aan verbinden.
De Tijd gebruikt overigens wel consequent de nieuwe naam NMBS Logistics in haar berichtgeving, de NMBS leiding zou dat ook beter doen om nog wat geloofwaardig over te komen.
Eerst de naam veranderen en ze dan vervolgens niet durven gebruiken is volkomen absurd.
dekooiker
Berichten: 1552
Lid geworden op: 14 okt 2007, 21:09
Locatie: FKI

Re: Nieuwe benamingen NMBS

Bericht door dekooiker »

Operations is een onderdeel van het vroegere B-Cargo.
De trein.
Alleen voor durvers.
Speedy
Berichten: 321
Lid geworden op: 01 feb 2006, 00:11
Locatie: FR

Re: Nieuwe benamingen NMBS

Bericht door Speedy »

Adler schreef:
Speedy schreef:In de media kent men ondertussen de naam 'B-Cargo'. Deze naam zal nu bij veel mensen woorden oproepen zoals daar zijn financieel verlies, slecht geleid bedrijf, enz...

Lijkt me dan ook verstandiger om op zo'n momenten als nu (staking voor cargo) de nieuwe naam nog niet te gaan gebruiken.
Pas als 'de storm gaan liggen is' en er dus ook een akkoord is voor een herstructurering, pas dan zou ik zelf kiezen om de nieuwe benamingen te gaan gebruiken.

Het is dan NMBS-logistics (voor de vrachtgroep dus incl. Xpedys, Railforce, IFB,..) maar de treinen daadwerkelijk vervoeren, dat is de taak van 'B-Cargo Operations'.
Jamaar zeg, hoeveel verschillende namen gaat men nu gebruiken voor een en hetzelfde bedrijf ?
Nu spreek jij al van B-Cargo Operations, waar komt dat nu ineens weer vandaan ?
Men moet eindelijk eens gaan weten wat men nu wil en niet nu eens de ene naam gebruiken en dan weer een andere, naar gelang het publiek waar men zich toe wendt en de connotatie die dat publiek er zou kunnen aan verbinden.
De Tijd gebruikt overigens wel consequent de nieuwe naam NMBS Logistics in haar berichtgeving, de NMBS leiding zou dat ook beter doen om nog wat geloofwaardig over te komen.
Eerst de naam veranderen en ze dan vervolgens niet durven gebruiken is volkomen absurd.
Allé vooruit : voor alle geïnteresseerden, hierbij dus de juiste nieuwe benamingen voor de vrachtgroep vd NMBS.
(overgenomen van www.nmbs.be)

NMBS LOGISTICS
In 2008 werden alle ondernemingen die actief waren in de vrachtdivisie van de NMBS ondergebracht in één geïntegreerde groep, de NMBS vrachtgroep. De bedoeling was om de sterktes en de complementaire activiteiten van de zusterbedrijven te bundelen onder één daadkrachtige structuur. In 2009, werd de NMBS vrachtgroep gefinaliseerd en kreeg de groep de naam NMBS Logistics. In deze structuur werkt iedereen aan dezelfde duidelijke missie om meer klantgerichte diensten en completere logistieke oplossingen aan te bieden aan de klanten, met een verbeterde kwaliteit, productiviteit en kostefficiëntie.

DE KLANTGERICHTE SEGMENTSPECIALISTEN
De commerciële filialen binnen de NMBS Logistics zijn de enige aanspreekpunten voor de klanten. De drie filialen zijn: IFB voor container transport en als terminal operator; Xpedys voor transport van dry bulk, en producten uit de staal- en voedingsindustrie en Rail Force voor logistieke oplossingen voor de chemische- en automotive sectoren, hout en papier, consumentengoederen en tegels en in forwarding activiteiten. Zij opereren in verschillende marktsegmenten en bieden hun opdrachtgevers een breed gamma van kwalitatieve, multimodale en deur-tot-deur logistieke diensten. Elke onderneming beschikt over ervaren expert teams van Account Managers wiens belangrijkste doel totale klanttevredenheid is. Buiten het bieden van oplossingen voor spoortransport, richten zij zich tevens op het aanbieden van last mile operaties, binnenland- en short sea shipping, en fleet management.

SPOORPRODUCTIE
BCargo Operations is verantwoordelijk voor de productie van het treintransport in België en Europa in opdracht van de commerciële filialen en/of andere spooroperatoren. Voor de internationale transporten binnen Europa, heeft NMBS Logistics partnership overeenkomsten afgesloten met betrouwbare en erkende marktspelers zoals DB Schenker Rail, ECR, SBB Cargo en anderen. Bovendien heeft de groep participaties in een aantal internationale corridormaatschappijen, samen met de belangrijkste Europese spooroperatoren, met het oog op het aanbieden van kwalitatief, kostefficiënt grensoverschrijdend spoortransport in heel Europa.
RIDCO

Re: Nieuwe benamingen NMBS

Bericht door RIDCO »

Sommige zenders spreken van, ik citeer : BieCargo, anderen van BéCargo. Allé, we houden het plezant.
Speedy
Berichten: 321
Lid geworden op: 01 feb 2006, 00:11
Locatie: FR

Re: Nieuwe benamingen NMBS

Bericht door Speedy »

Dan heb je ook nog het ter ziele gegane CargoB om het helemaal moeilijk te maken...

(CargoB was een vrachtluchtvaartmaatschappij)
Gebruikersavatar
Adler
Berichten: 5301
Lid geworden op: 21 mar 2007, 15:01

Re: Nieuwe benamingen NMBS

Bericht door Adler »

Speedy schreef:Dan heb je ook nog het ter ziele gegane CargoB om het helemaal moeilijk te maken...

(CargoB was een vrachtluchtvaartmaatschappij)
En het vroegere probleemgeval ABX Logistics...
Vandaar waarschijnlijk dat men bij de NMBS-leiding nu als de dood is om in de media te spreken over NMBS Logistics.
Daar had men dan maar vroeger moeten aan denken als men die namen koos.
Hogersluys
Berichten: 938
Lid geworden op: 26 sep 2008, 18:19

Re: Nieuwe benamingen NMBS

Bericht door Hogersluys »

Volkomen logisch dat iedereen de 'oude' namen' gebruikt. Had men nu echt gedacht dat die volkomen artificiële, achterlijke Engelstalige benamingen zo snel ingeburgerd geraken? In plaats van te klagen waarom de leiding de nieuwe namen niet gebruikt zouden we ons beter eens afvragen welk kalf het verzonnen heeft dat er überhaupt nieuwe namen moeten komen.
KB
Berichten: 637
Lid geworden op: 01 feb 2006, 14:43

Re: Nieuwe benamingen NMBS

Bericht door KB »

Het is net zoals met de "huisstijl" van de reizigerstreinen: nog voor alle groene treinen bordeauxrood geschilderd waren (of uit dienst genomen waren), voerde men alweer een nieuwe huisstijl in: grijs. Men weet blijkbaar niet goed wat men wil, ofwel houdt de top van de Belgische spoorwegen van voortdurende verandering.
L'union fait la force.
Gebruikersavatar
Bibke
Berichten: 2955
Lid geworden op: 02 aug 2006, 22:51
Locatie: Kaulille (Afkomstig van LPP)

Re: Nieuwe benamingen NMBS

Bericht door Bibke »

Het regelmatig van stijl veranderen, blijkt een modeverschijnsel te zijn.
Overheden doen het tegenwoordig ook, zelfs kleine gemeenten.
Ik ben abonnee van “OP DE BAAN”, U ook?
www.pfttsp.be
www.cfbocq.be
www.retrotrain.be
AfbeeldingAfbeelding
Gebruikersavatar
Adler
Berichten: 5301
Lid geworden op: 21 mar 2007, 15:01

Re: Nieuwe benamingen NMBS

Bericht door Adler »

Hogersluys schreef:Volkomen logisch dat iedereen de 'oude' namen' gebruikt. Had men nu echt gedacht dat die volkomen artificiële, achterlijke Engelstalige benamingen zo snel ingeburgerd geraken? In plaats van te klagen waarom de leiding de nieuwe namen niet gebruikt zouden we ons beter eens afvragen welk kalf het verzonnen heeft dat er überhaupt nieuwe namen moeten komen.
En als je dan weet wie dat "kalf" is, gaat dat dan iets veranderen aan de situatie ?
Ik mag toch aannnemen als je de baas bent van een onderneming zoals de NMBS, dat je zo een beslissing ofwel zelf neemt ofwel er toch 100% achterstaat.
Ik verwacht ook niet dat nu vanaf morgen iedereen binnen en buiten de NMBS die nieuwe namen gaat gebruiken.
Maar ik vind het totaal ongeloofwaardig dat de baas van de NMBS enkele weken geleden die nieuwe namen officieel aankondigt op de website van de NMBS en ze dan zelf niet gebruikt in interviews voor het tv-journaal die door honderduizenden wordt bekeken.
Idem dito voor de baas van NMBS Holding en de bevoegde minister.
Ik zal nog een voorbeeld geven. De VRT is ook al verschillende keren van naam veranderd.
Zou je het dan normaal vinden als de directeur-generaal van de VRT een maand na de naamsverandering in interviews zijn bedrijf nog altijd de BRT noemt ?
Plaats reactie