P-trein aarschot-hasselt

Voorlopige place-holder voor topics tot deze in de juiste categorie geplaatst zijn. Hier geen nieuwe topics openen!
peejee2
Berichten: 120
Lid geworden op: 04 sep 2009, 09:47

Re: P-trein aarschot-hasselt

Bericht door peejee2 »

Molenbruch Y. schreef:Dag,

P 8305 heeft deze M4-stam waarschijnlijk overgeërfd van P 8300, die sinds kort zou zijn samengesteld uit een mengeling van M5m- en I10-rijtuigen! Wordt de 8305 nu toevallig geduwd door een HLE 21, met vooraan een stuurstand?

Groeten,
De stuurstand van de M4 staat inderdaad vooraan. Ik weet niet wat er achteraan hangt, ik stond tot nu toe altijd al op het perron vóór de trein toekwam in Brussel-Zuid.

Grote probleem is dat een propvolle M5 vervangen door een M4 stel geen verbetering te noemen is voor het aantal plaatsen.
In zulke gevallen zijn er bijvoorbeeld maar zéér weinig die hun fel bevochten zitplaats (ook met kaart 2e klasse in eerste klasse) zullen afstaan aan vb zwangere vrouwen.
Molenbruch Y.
Berichten: 745
Lid geworden op: 03 aug 2006, 21:51

Re: P-trein aarschot-hasselt

Bericht door Molenbruch Y. »

Wordt de 8305 nu toevallig geduwd door een HLE 21, met vooraan een stuurstand?
duwen met een i10 er bij?
Ik had het over de 8305 (M4), niet over de de 8300 (M5m+I10). Zie bevestigend antwoord van peejee2. Aangezien die stuurstand er inderdaad bij zit, gaat het dus haast zeker om de vroegere M4-stam van 8300.

Groeten,
Terminus
Berichten: 1130
Lid geworden op: 03 feb 2006, 20:31

Re: P-trein aarschot-hasselt

Bericht door Terminus »

Molenbruch Y. schreef:
Wordt de 8305 nu toevallig geduwd door een HLE 21, met vooraan een stuurstand?
duwen met een i10 er bij?
Ik had het over de 8305 (M4), niet over de de 8300 (M5m+I10). Zie bevestigend antwoord van peejee2. Aangezien die stuurstand er inderdaad bij zit, gaat het dus haast zeker om de vroegere M4-stam van 8300.

Groeten,
Hoe laat komt die P-trein met M5m en I10 's morgens aan in Brussel-Zuid?
Kalimero
Berichten: 207
Lid geworden op: 15 jul 2006, 10:33

Re: P-trein aarschot-hasselt

Bericht door Kalimero »

Tegenwoordig is het huilen met de pet op met die trein.
De P7305 is de laatste tijd een stukje korter dan normaal, en er is zo al een capaciteitsprobleem.
Ik heb ook de indruk dat de treinbestuurder zich daar helemaal niet bewust van is, die rijdt nog steeds tot aan het uiterste einde van het perron. Het stationsgebouw in Aarschot staat helemaal aan het begin, en dat zorgt voor een onevenwichtige verdeling van de reizigers bij het opstappen.
Hoog tijd voor een dubbeldekker, gezien de verwachte stijging van het aantal reizigers.
peejee2
Berichten: 120
Lid geworden op: 04 sep 2009, 09:47

Re: P-trein aarschot-hasselt

Bericht door peejee2 »

Een beetje naar voor lopen, daar is op de 7305 meestal wel nog een beetje plaats.
Of, als je het niet erg vindt om 10 minuten later te zijn, de Knokke-Blankenberge nemen zoals ik bijna altijd doe
Kalimero
Berichten: 207
Lid geworden op: 15 jul 2006, 10:33

Re: P-trein aarschot-hasselt

Bericht door Kalimero »

Alweer een paar rijtuigen minder vanmorgen (P7305), en geen treinbegeleider te bespeuren.
Klasverhoging kopen heeft geen zin want daar zit het ook stampvol.
Weet iemand of dit tijdelijk is ? Of denken ze misschien: van Aarschot tot Brussel is het maar een half uurtje, die sukkels kunnen zo lang wel rechtstaan.
wooter

Re: P-trein aarschot-hasselt

Bericht door wooter »

Als je het kwartiertje parkeren en wachten gebruikt om op de E314 te rijden, kan je rond dezelfde tijd arriveren op je bestemming in Brussel... En dan zit je warm en droog... :)
Kalimero
Berichten: 207
Lid geworden op: 15 jul 2006, 10:33

Re: P-trein aarschot-hasselt

Bericht door Kalimero »

wooter schreef:Als je het kwartiertje parkeren en wachten gebruikt om op de E314 te rijden, kan je rond dezelfde tijd arriveren op je bestemming in Brussel... En dan zit je warm en droog... :)
Ik heb geen auto, en zelfs al had ik er een, ik vind het maar niks om de hele tijd alert achter een stuur te moeten zitten. Parkeren is ook geen probleem want ik ga te voet naar 't station. Die trein is voor mij een perfecte oplossing, alleen de capaciteit laat te wensen over. En het probleem wordt nog onderschat, want er zijn reizigers voor Brussel die de IC naar de kust nemen, ook al is dat een langere rit met meer haltes.
Elk jaar weer is er dat afgezaagd liedje van extra dubbeldekkers. Ik merk er niet veel van, integendeel, onze trein wordt alsmaar korter.
ronny
Berichten: 546
Lid geworden op: 03 feb 2006, 20:48
Locatie: Ramsel

Re: P-trein aarschot-hasselt

Bericht door ronny »

peejee2 schreef:Een beetje naar voor lopen, daar is op de 7305 meestal wel nog een beetje plaats.
Of, als je het niet erg vindt om 10 minuten later te zijn, de Knokke-Blankenberge nemen zoals ik bijna altijd doe
Afgelopen vrijdagochtend had die 7305 een ruime vertraging te Aarschot. De L-trein naar Leuven kwam daardoor op spoor 1 zodat de reizigers gemakkelijk via overstap te Leuven op de Knokke/Blankenberge sneller naar Brussel konden. Dan zou je verwachten dat ook iedereen dat doet. Niet dus. Nog een aantal reizigers bleef gewoon wachten.
Kalimero
Berichten: 207
Lid geworden op: 15 jul 2006, 10:33

Re: P-trein aarschot-hasselt

Bericht door Kalimero »

peejee2 schreef:Een beetje naar voor lopen, daar is op de 7305 meestal wel nog een beetje plaats.
Sorry dat ik het moet zeggen, maar dat is je reinste onzin. Ik neem die trein elke dag, vanaf Aarschot is 't om zeep, zeker de laatste weken. Stampvol. Koppig als ik ben blijf ik doorgaan tot ik ergens een hardnekkige toerist vind die een zitplaats ingepalmd heeft met bagage, en dan verzet ik hemel en aarde om die plek te bemachtigen. Maar ik begin dat eerlijk gezegd een beetje beu te worden. Eén rijtuigje erbij, ééntje maar, zoals tot voor een paar weken, en we kunnen misschien eventjes voort, op een menselijke manier. Gedaan met de jungle waar enkel de wet van de snelste geldt. Maar lang zal dat niet duren, want als het aantal reizigers blijft stijgen, dan staan we daar weer mooi.
Van toeristen gesproken: eigenlijk vind ik het een beetje ongepast dat ze deThalys reizigers ook nog eens op de P-trein loodsen. Wat wil je, de IC-verbinding staat zelfs niet meer vermeld in de online dienstregeling. Vaak hebben die nog een zee van tijd in Brussel-Zuid, voor hen maakt het dus weinig uit of ze nu rechtstreeks gaan of via Leuven, en op de dubbeldekker hebben ze meer plek voor hun bagage.
peejee2 schreef:Of, als je het niet erg vindt om 10 minuten later te zijn, de Knokke-Blankenberge nemen zoals ik bijna altijd doe
Dat doe ik nu al, op de drukste dagen (dinsdag en donderdag). Normaal stap ik op in Begijnendijk, maar die trein komt pas na de IC binnen in Aarschot. Als ik de IC wil nemen, moet ik dus speciaal met de fiets naar Aarschot.Dat kan toch niet de bedoeling zijn ? Het geeft bovendien een vertekend beeld, want zo blijven die pipo's denken dat het allemaal wel meevalt met de overbevolking op die rechtstreekse treinen. Hebben wij als reizigers niet het recht om gebruik te maken van het meest interessante traject ? En die IC, dat staat meer stil dan iets anders. Om te beginnen een halte in het godvergeten Wezemaal, om de politieke vriendjes te plezieren. En dan die ellenlange kopwissel in Leuven: puur tijdverspilling. Een trein moet rijden, niet stilstaan.

Een serieuze oplossing, en geen lapmiddelen alstublieft. De grote respons van dit traject bewijst overduidelijk dat er vraag is naar meer. Dubbeldekkers, de IC naar de kust via de boog, eventueel een bijkomende piekuurtrein ... en als dat allemaal niet kan, voorzie dan tenminste iets meer eersteklas. Ik wil gerust bijbetalen, maar dan moet er wel plek zijn.
groentje
Berichten: 7305
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: P-trein aarschot-hasselt

Bericht door groentje »

Ik begrijp je frustratie, over de 7305 en over de IC naar Knokke/Blankenberge, maar dat kopmaken in Leuven kan, met de huidige procedures, spijtig genoeg niet of amper sneller. Je kan dat goed merken als je met vertraging rijdt, de kans dat je met evenveel vertraging terug Leuven buiten rijdt, is reëel.
ronny
Berichten: 546
Lid geworden op: 03 feb 2006, 20:48
Locatie: Ramsel

Re: P-trein aarschot-hasselt

Bericht door ronny »

Kalimero schreef:Dat doe ik nu al, op de drukste dagen (dinsdag en donderdag). Normaal stap ik op in Begijnendijk, maar die trein komt pas na de IC binnen in Aarschot. Als ik de IC wil nemen, moet ik dus speciaal met de fiets naar Aarschot.Dat kan toch niet de bedoeling zijn ?
Als je blijft zitten kan je toch in Leuven overstappen ? Voorziene aankomst te Leuven 7u55, vertrek IC 8u00. Dus als de stoptrein op tijd is kan je ook te Leuven overstappen.
Kalimero
Berichten: 207
Lid geworden op: 15 jul 2006, 10:33

Re: P-trein aarschot-hasselt

Bericht door Kalimero »

ronny schreef:Als je blijft zitten kan je toch in Leuven overstappen ? Voorziene aankomst te Leuven 7u55, vertrek IC 8u00.
Dat is nu net wat ze willen bij de NMBS: het probleem moet zichzelf maar oplossen. Niet genoeg plek op de P-trein: wie een beetje meer geduld heeft zal wel een omwegje maken via Leuven. Trouwens, waarom blijft die IC in Wezemaal stoppen ? Via de stoptrein enkele minuten later kunnen ze in Leuven nog opstappen. Dat ze daar een voorkeursbehandeling genieten was mij al langer duidelijk.
ronny schreef:Dus als de stoptrein op tijd is kan je ook te Leuven overstappen.
Daar moet ik verder geen woorden aan vuilmaken. 's Ochtends: geen ramp, ingeval vertraging zijn er nog wel alternatieven. Maar 's avonds: trein kwijt, 1 uur wachten.
peejee2
Berichten: 120
Lid geworden op: 04 sep 2009, 09:47

Re: P-trein aarschot-hasselt

Bericht door peejee2 »

Kalimero schreef:
peejee2 schreef:Een beetje naar voor lopen, daar is op de 7305 meestal wel nog een beetje plaats.
Sorry dat ik het moet zeggen, maar dat is je reinste onzin. Ik neem die trein elke dag, vanaf Aarschot is 't om zeep, zeker de laatste weken. Stampvol. Koppig als ik ben blijf ik doorgaan tot ik ergens een hardnekkige toerist vind die een zitplaats ingepalmd heeft met bagage, en dan verzet ik hemel en aarde om die plek te bemachtigen. Maar ik begin dat eerlijk gezegd een beetje beu te worden. Eén rijtuigje erbij, ééntje maar, zoals tot voor een paar weken, en we kunnen misschien eventjes voort, op een menselijke manier. Gedaan met de jungle waar enkel de wet van de snelste geldt. Maar lang zal dat niet duren, want als het aantal reizigers blijft stijgen, dan staan we daar weer mooi.
Van toeristen gesproken: eigenlijk vind ik het een beetje ongepast dat ze deThalys reizigers ook nog eens op de P-trein loodsen. Wat wil je, de IC-verbinding staat zelfs niet meer vermeld in de online dienstregeling. Vaak hebben die nog een zee van tijd in Brussel-Zuid, voor hen maakt het dus weinig uit of ze nu rechtstreeks gaan of via Leuven, en op de dubbeldekker hebben ze meer plek voor hun bagage.
peejee2 schreef:Of, als je het niet erg vindt om 10 minuten later te zijn, de Knokke-Blankenberge nemen zoals ik bijna altijd doe
Dat doe ik nu al, op de drukste dagen (dinsdag en donderdag). Normaal stap ik op in Begijnendijk, maar die trein komt pas na de IC binnen in Aarschot. Als ik de IC wil nemen, moet ik dus speciaal met de fiets naar Aarschot.Dat kan toch niet de bedoeling zijn ? Het geeft bovendien een vertekend beeld, want zo blijven die pipo's denken dat het allemaal wel meevalt met de overbevolking op die rechtstreekse treinen. Hebben wij als reizigers niet het recht om gebruik te maken van het meest interessante traject ? En die IC, dat staat meer stil dan iets anders. Om te beginnen een halte in het godvergeten Wezemaal, om de politieke vriendjes te plezieren. En dan die ellenlange kopwissel in Leuven: puur tijdverspilling. Een trein moet rijden, niet stilstaan.

Een serieuze oplossing, en geen lapmiddelen alstublieft. De grote respons van dit traject bewijst overduidelijk dat er vraag is naar meer. Dubbeldekkers, de IC naar de kust via de boog, eventueel een bijkomende piekuurtrein ... en als dat allemaal niet kan, voorzie dan tenminste iets meer eersteklas. Ik wil gerust bijbetalen, maar dan moet er wel plek zijn.
Als ik de 7305 al neem heb ik de laatste tijd wel al altijd een plaats gehad in 1ste. Dit is echter wel niet voor iedereen het geval. Je kan inderdaad stellen dat ook de 1ste stampvol zit.
Tot nog toe heb ik het éénmaal voor gehad dat ik geen plaats had in eerste, maar ik heb toen verder op wel plaats gevonden in tweede. Dus nee ik vertel niet je reinste onzin, ik spreek uit mijn eigen ervaring.
Dat de IC niet meer in de online dienstregeling staat is te verklaren doordat de rechstreekse later vertrekt en vroeger aankomt. De treinplanner geeft namelijk de snelste verbindingen. Het is inderdaad echter jammer dat dit zo is.

Ik ben het ook volmondig eens dat het aanbod mag uitgebreid worden. Een goede start zou al de inzet van dubbeldekkers zijn. Ivm de verlenging heb ik al gehoord dat dit niet kan omdat er te weinig begeleiders zijn
JayBeeke

Re: P-trein aarschot-hasselt

Bericht door JayBeeke »

De planner van andere maatschappijen misschien eens gebruiken, zoals die van de OBB: www.oebb.at

mvg!
JJN
Plaats reactie