Omvormers zijn bij zonnepannelen altijd nodig, omdat een zonnepaneel een variabele spanning levert. En hoe dan ook is het niet de moeite. Levert gewoon te weinig op.Shrek schreef: De grote besparing bij het plaatsen van zonnepanelen op een trein is juist dat er geen net aan te pas komt. Ook de ingewikkelde omvormers enzo blijven dan achterwege
Misschien moet je de hele topic nog eens herlezen
http://www.treinennieuws.nl/zonnepanelen-boven-de-spoorlijne
Re: http://www.treinennieuws.nl/zonnepanelen-boven-de-spoorlijne
Re: http://www.treinennieuws.nl/zonnepanelen-boven-de-spoorlijne
Misschien kun je achter elke trein een platte wagon koppelen met daarop een reeks kleine windmolens? Een trein maakt namelijk heel wat wind.
-
- Berichten: 3567
- Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
- Locatie: Ansião (PT)
Re: http://www.treinennieuws.nl/zonnepanelen-boven-de-spoorlijne
Tsja dat is bijna even slim als die lampen in de tunnels om de lichtpanelen te voeden... Overigens zullen die molentjes op een platte wagen amper renderen: tegen de aardoppervlakte wordt wind sterk geremd. Hoe hoger hoe beter! Wel wat opletten voor bruggen en andere belachelijke hindernissen van de vooruitgang.
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
Re: http://www.treinennieuws.nl/zonnepanelen-boven-de-spoorlijne
Windmolens achteraan de trein zorgen wel voor extra luchtweerstand (en meer gewicht om te slepen) dus terug meer energie nodig... Uitrekenen ga ik niet doen maar ik denk niet dat je daar noemenswaardig profijt van hebt, misschien zelfs juist meer verbruik. En het ziet er belachelijk uit.
Re: http://www.treinennieuws.nl/zonnepanelen-boven-de-spoorlijne
Natuurlijk heb je er meer verbruik door, het haalt absoluut niets uitDietrich schreef:Windmolens achteraan de trein zorgen wel voor extra luchtweerstand (en meer gewicht om te slepen) dus terug meer energie nodig... Uitrekenen ga ik niet doen maar ik denk niet dat je daar noemenswaardig profijt van hebt, misschien zelfs juist meer verbruik. En het ziet er belachelijk uit.
Re: http://www.treinennieuws.nl/zonnepanelen-boven-de-spoorlijne
Windmolentjes en zonnepanelen op treinen zie ik er nog niet snel komen. Laat ze eerst maar eens de remenergie proberen te recuperen. Dat kan al heel veel energiebesparing opleveren.
Re: http://www.treinennieuws.nl/zonnepanelen-boven-de-spoorlijne
Wordt dat nog niet gedaan?calabria schreef:Windmolentjes en zonnepanelen op treinen zie ik er nog niet snel komen. Laat ze eerst maar eens de remenergie proberen te recuperen. Dat kan al heel veel energiebesparing opleveren.
Ook niet in andere landend?
Re: http://www.treinennieuws.nl/zonnepanelen-boven-de-spoorlijne
Windmolens en zonnepanelen op treinen? Mmm ik zou eerder de treinen laten werken op energie van zonnepanelen en windmolens lijkt me logischer (ik weet hoe je het wilde uitdrukken maar zoals ik de zin eerst las had ik het zo opgevat, kon het dus niet laten effe deze reactie te geven).
Re: http://www.treinennieuws.nl/zonnepanelen-boven-de-spoorlijne
Lees eens een beetje terug, want daar ging het echt over!Steven schreef:Windmolens en zonnepanelen op treinen? Mmm ik zou eerder de treinen laten werken op energie van zonnepanelen en windmolens lijkt me logischer (ik weet hoe je het wilde uitdrukken maar zoals ik de zin eerst las had ik het zo opgevat, kon het dus niet laten effe deze reactie te geven).
Re: http://www.treinennieuws.nl/zonnepanelen-boven-de-spoorlijne
Heb je er wel veel voor nodig. De zes windmolens op de Thorntonbank leveren ongeveer genoeg stroom voor één optrekkende 13...Steven schreef: Mmm ik zou eerder de treinen laten werken op energie van zonnepanelen en windmolens lijkt me logischer
Re: http://www.treinennieuws.nl/zonnepanelen-boven-de-spoorlijne
een 13 is toch maar 5 MW, de 6 windmolens in Laakdal (bij Nike) leveren elk tot 1.5 MW, totaal dus 9 MW.K V B schreef:Heb je er wel veel voor nodig. De zes windmolens op de Thorntonbank leveren ongeveer genoeg stroom voor één optrekkende 13...Steven schreef: Mmm ik zou eerder de treinen laten werken op energie van zonnepanelen en windmolens lijkt me logischer
Zijn die op zee dan maar 1MW ? een gemiste kans volgens mij.
Re: http://www.treinennieuws.nl/zonnepanelen-boven-de-spoorlijne
Zie ook even dit topic.pietje schreef: een 13 is toch maar 5 MW, de 6 windmolens in Laakdal (bij Nike) leveren elk tot 1.5 MW, totaal dus 9 MW.
Zijn die op zee dan maar 1MW ? een gemiste kans volgens mij.
Men is er dus wel mee bezig bij Infrabel.
De windmolens op de Thorntonbank zijn overigens 5 MW windmolens.
Re: http://www.treinennieuws.nl/zonnepanelen-boven-de-spoorlijne
Als je de trein magnetisch maakt, en in een tunnel of een brug een grote spoel maakt waar de trein door rijd, dan maak je stroom. Hoeveel weet ik niet, maar volgens mij moetne de universiteiten dat toch onderzoeken! Stel u voor zoveel treinen er rijden, die allemaal stroom leveren!
Re: http://www.treinennieuws.nl/zonnepanelen-boven-de-spoorlijne
Ik moet jou teleurstellen, energie kan helaas niet uit het niets ontstaan.samwitse schreef:Als je de trein magnetisch maakt, en in een tunnel of een brug een grote spoel maakt waar de trein door rijd, dan maak je stroom. Hoeveel weet ik niet, maar volgens mij moetne de universiteiten dat toch onderzoeken! Stel u voor zoveel treinen er rijden, die allemaal stroom leveren!
Als men jouw voorstel zou uitvoeren, dan zou de trein hoe dan ook vertragen als hij door die spoel rijdt en er stroom zou geleverd worden aan andere verbruikers ofwel meer energie moeten opnemen uit de bovenleiding om zijn snelheid te behouden.
Eens uit de spoel zou de trein dan terug energie moeten opnemen op de klassieke manier om terug op de oorspronkelijke snelheid te komen.
Re: http://www.treinennieuws.nl/zonnepanelen-boven-de-spoorlijne
Je snapt het niet he Je kan nooit uit een trein energie halen, via wind of een magneet of een dynamo op de assen of wat dan ook. Hoogstens bij het remmen, maar dat systeem bestaat al lang.samwitse schreef:Als je de trein magnetisch maakt, en in een tunnel of een brug een grote spoel maakt waar de trein door rijd, dan maak je stroom. Hoeveel weet ik niet, maar volgens mij moetne de universiteiten dat toch onderzoeken! Stel u voor zoveel treinen er rijden, die allemaal stroom leveren!
De enige manier om op een trein energie op te wekken is door op het dak zonnepanelen te zetten, in deze topic werd er dan gepraat over het feit of dat rendabel en nuttig zou kunnen zijn (hoewel het eerst ging over zonnepanelen langs de spoorlijn, wat zowat unaniem als onhaalbaar werd bestempeld )