Lijst van verschillen tussen 1ste en 2de klas

Voorlopige place-holder voor topics tot deze in de juiste categorie geplaatst zijn. Hier geen nieuwe topics openen!
Gebruikersavatar
Dieselfreak
Berichten: 2067
Lid geworden op: 09 jul 2006, 13:17
Locatie: Deeltijds Zwevegem-Kortrijk, deeltijds Gent

Lijst van verschillen tussen 1ste en 2de klas

Bericht door Dieselfreak »

Aangezien er over diverse stellen klachten zijn over gebrek aan verschil tussen 1ste en 2de klas, kwam ik op het idee een topic te openen over de verschillen in alle treinstellen en rijtuigen. Dit kan ik zelf al noteren:

- MW41: lichtjes andere stoelbekleding
- AM96 en I11: tapijt, bredere stoelen, andere stoelbekleding en extra beenruimte
- Niet-gemoderniseerde break: zachtere stoelen en muurschilderingen
- Niet-gemoderniseerd klassiekje: zachtere en rode (in plaats van groene of blauwe) banken

Wie vult het lijstje aan?
Mijn netvliezen worden geprikkeld. Mijn hartslag gaat omhoog. Mijn bloed gaat sneller stromen. Iemand probeert me naar binnen te lokken.
Gebruikersavatar
Steve
Berichten: 5335
Lid geworden op: 17 nov 2007, 10:51
Locatie: Brussel

Re: Lijst van verschillen tussen 1ste en 2de klas

Bericht door Steve »

- aanvulling MS96 en i11: ook armleuningen aan beide zijden, in-/uitschakelbare leeslampjes, zachtere bekleding van de stoelen
- gemoderniseerd klassiekje: aparte stoelen in plaats van banken, zachte stoffen bekleding, armleuningen (twee per stoelenpaar)
- M4m: ook aparte stoelen in plaats van banken, iets ouder model dan in de gemoderniseerde klassiekjes (blauwe en iets minder "wollige" stof), gordijntjes, muurschilderingen
- MS86: stoffen bekleding, verder geen bijzondere verschillen opgemerkt
- MS80: aparte stoelen in plaats van banken, stoffen bekleding die met de jaren echter al veel charmes verloren heeft
Dietrich

Re: Lijst van verschillen tussen 1ste en 2de klas

Bericht door Dietrich »

In een MS96 in 1ste zijn de zetels ook verstelbaar... of is dat ook in 2de? In een Sprinter zijn er in 1ste armleuningen en in 2de niet.

Bevestiging is welkom. :)
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22551
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Lijst van verschillen tussen 1ste en 2de klas

Bericht door Steven »

* in de sprinter is er idd armleuning en een andere stof op de zetels.
* in de MS96 zijn de zetels in eerste idd verstelbaar, je kan dus een beetje onderuitschuiven waardoor je andere zit/lighouding krijgt.
* in een vierledig stel (MS800) heb je afzonderlijke zitplaatsen ipv banken en hebben ze een degelijke vormgeving, met armsteun aan de buitenkant (dus kant raam of gang).

In de meeste stellen heb je iets meer beenruimte in eerste klasse al gaat het niet altijd over een visueel merkbare afstand (soms is het verschil echt maar 2 cm of zo).
Kalimero
Berichten: 207
Lid geworden op: 15 jul 2006, 10:33

Re: Lijst van verschillen tussen 1ste en 2de klas

Bericht door Kalimero »

Voor mij is het allerbelangrijkste voordeel de grotere kans op zitplaats. Al de rest is bijzaak. Rechtstaan moet ik zoveel mogelijk vermijden, wegens zwakke rug. Ik heb een treinkaart 2de klas en ben best bereid om wanneer nodig een klasverhoging te kopen, maar zelfs dat biedt niet altijd soelaas. Op bepaalde piekuurtreinen de capaciteit hoe dan ook ontoereikend, zowel in tweede als in eerste.
Gebruikersavatar
Steve
Berichten: 5335
Lid geworden op: 17 nov 2007, 10:51
Locatie: Brussel

Re: Lijst van verschillen tussen 1ste en 2de klas

Bericht door Steve »

Steven schreef: * in de MS96 zijn de zetels in eerste idd verstelbaar, je kan dus een beetje onderuitschuiven waardoor je andere zit/lighouding krijgt.
Ik moet daarbij wel zeggen dat ik zelfs de meeste "rechte" positie al vrij schuin vind in de MS96/i11. Echt recht zitten is er niet echt bij.
Beesty
Berichten: 380
Lid geworden op: 13 apr 2006, 21:36

Re: Lijst van verschillen tussen 1ste en 2de klas

Bericht door Beesty »

MIVB-reiziger schreef:
Steven schreef: * in de MS96 zijn de zetels in eerste idd verstelbaar, je kan dus een beetje onderuitschuiven waardoor je andere zit/lighouding krijgt.
Ik moet daarbij wel zeggen dat ik zelfs de meeste "rechte" positie al vrij schuin vind in de MS96/i11. Echt recht zitten is er niet echt bij.
Persoonlijk liever een beetje achteruitliggend als ik iedere dag van Oostende naar BXL moet, dan voorovergebogen zoals in de rotbakken als M6 :p
Gebruikersavatar
Steve
Berichten: 5335
Lid geworden op: 17 nov 2007, 10:51
Locatie: Brussel

Re: Lijst van verschillen tussen 1ste en 2de klas

Bericht door Steve »

Beesty schreef:
MIVB-reiziger schreef:
Steven schreef: * in de MS96 zijn de zetels in eerste idd verstelbaar, je kan dus een beetje onderuitschuiven waardoor je andere zit/lighouding krijgt.
Ik moet daarbij wel zeggen dat ik zelfs de meeste "rechte" positie al vrij schuin vind in de MS96/i11. Echt recht zitten is er niet echt bij.
Persoonlijk liever een beetje achteruitliggend als ik iedere dag van Oostende naar BXL moet, dan voorovergebogen zoals in de rotbakken als M6 :p
Ja, daarvoor zijn de stoelen ook verstelbaar. Maar dan verwacht ik dat je, als het nodig is, ze ook goed recht kunt zetten in de uiterste positie...
treinbruno
Berichten: 2405
Lid geworden op: 01 sep 2007, 20:38
Locatie: Singapore

Re: Lijst van verschillen tussen 1ste en 2de klas

Bericht door treinbruno »

I10: 2-1 opstelling met leeslampje, en de gewone lamp boven je zitplaats is uit te zetten
I6: grotere zetels, grotere compartimenten (maar 10 ipv 11 compartimenten per rijtuig)
Afbeelding
Gebruikersavatar
Dieselfreak
Berichten: 2067
Lid geworden op: 09 jul 2006, 13:17
Locatie: Deeltijds Zwevegem-Kortrijk, deeltijds Gent

Re: Lijst van verschillen tussen 1ste en 2de klas

Bericht door Dieselfreak »

Jammer eigenlijk dat het kleine compartimentje van de AM96 niet in eerste klas bestaat.
Mijn netvliezen worden geprikkeld. Mijn hartslag gaat omhoog. Mijn bloed gaat sneller stromen. Iemand probeert me naar binnen te lokken.
Stef
Berichten: 1433
Lid geworden op: 28 okt 2009, 13:53
Locatie: FSN

Re: Lijst van verschillen tussen 1ste en 2de klas

Bericht door Stef »

Dieselfreak schreef:Jammer eigenlijk dat het kleine compartimentje van de AM96 niet in eerste klas bestaat.
Ja idd, maar ja waar moeten de fietsen dan staan? :wink:
AfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
Robin
Berichten: 2533
Lid geworden op: 28 mar 2007, 10:04
Locatie: Schoten

Re: Lijst van verschillen tussen 1ste en 2de klas

Bericht door Robin »

achter de eerste klas, aan de gehandicapte WC is een ruimte voorzien op uw fiets te plaatsen.
AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22551
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Lijst van verschillen tussen 1ste en 2de klas

Bericht door Steven »

Robin schreef:achter de eerste klas, aan de gehandicapte WC is een ruimte voorzien op uw fiets te plaatsen.
Dat wist hij wel, maar het was bedoeld als tegenreactie waarom er geen klein compartiment is in eerste klasse achter de stuurpost zoals in tweede.
Patrick
Berichten: 2289
Lid geworden op: 08 feb 2006, 18:42
Locatie: FI (= Ieper)

Re: Lijst van verschillen tussen 1ste en 2de klas

Bericht door Patrick »

Niet-materieel verschil: treinpersoneel zit (meestal) in 1e klas. Zo hoor je nog eens iets uit de interne keuken van Infrabel, NMBS, ... :D
Robin
Berichten: 2533
Lid geworden op: 28 mar 2007, 10:04
Locatie: Schoten

Re: Lijst van verschillen tussen 1ste en 2de klas

Bericht door Robin »

Patrick schreef:Niet-materieel verschil: treinpersoneel zit (meestal) in 1e klas. Zo hoor je nog eens iets uit de interne keuken van Infrabel, NMBS, ... :D
in het anderhalf jaar dat ik er werk heb ik wel geteld 2 keer eersteklas gezeten :).
AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
Plaats reactie