NMBS schrapt voordeeltarieven

Voorlopige place-holder voor topics tot deze in de juiste categorie geplaatst zijn. Hier geen nieuwe topics openen!
groentje
Berichten: 7294
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: NMBS schrapt voordeeltarieven

Bericht door groentje »

Enigszins voorbarig om daar al op te anticiperen, als ze nog niet te verkrijgen is, niet?
L29&15
Berichten: 70
Lid geworden op: 28 sep 2009, 19:41

Re: NMBS schrapt voordeeltarieven

Bericht door L29&15 »

Steven schreef:
Met de auto enkel de kost van de brandstof tellen is dus inderdaad niet correct :-).
Ja maar, voor bijna elke autobezitter zijn de vaste kosten (verzekering, aankoop, verkeersbelasting, ...) sowieso te betalen, of nu de auto veel of weinig gebruikt wordt.
Bij de keuze of een bepaalde reis per trein of per auto gaat gebeuren komen enkel de differentiële kosten in aanmerking; dit zijn de kosten om die éne autorit bijkomend te maken. Dus enkel brandstofverbruik, parkeergeld, bijkomend onderhoud (men bereikt vlugger een onderhoudsbeurt).
Dit neemt niet weg dat ik absoluut voorstander blijf van het openbaar vervoer. Maar de auto volledig wegdoen is voor velen niet mogelijk/wenselijk. Het is nu eenmaal zo.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: NMBS schrapt voordeeltarieven

Bericht door Shrek »

Ik denk dat het wegdoen van net deze tarieven een nadelig effect kan hebben.
Zeker voor een dag aan zee/ardennen zullen er reizigers wegvallen buiten de spits, net wanneer er zitplaatsen genoeg zijn.
Maar ook de 50% kaart is volgens mij iets wat vooral door mensen die niet dagelijks hun P-trein nemen gebruikt werd.
Een zitplaats buiten de spits kost de nmbs pakken minder dan één in de spits, dus zouden ze net de niet-dagelijkse reiziger moeten verwennen met voordeeltarieven, in plaats van het abbonement-of-niets op te dringen :roll:
Gebruikersavatar
overweg13
Berichten: 5295
Lid geworden op: 01 feb 2006, 10:22

Re: NMBS schrapt voordeeltarieven

Bericht door overweg13 »

Dag

Soms is het interessant om eens naar het verleden te kijken.
De NMBS verkoopt het verdwijnen van de halveprijskaart als een stap in de vereenvoudiging van de tarieven. Ooit werd daar nochtans anders over gedacht. In de "Algemene Beleidsnota van de vice-eersteminister en Minister van begroting en Overheidsbedrijven" van 26 novemebr 2004 lezen we:
De verminderingskaart waarmee men treinbiljetten
aan halve prijs koopt, is vanaf 1 oktober 2004 een stuk
goedkoper (zo’n halveprijskaart kost nu 100 euro i.p.v.
151 euro voor een jaar). Dit past in een vereenvoudiging
van de tarieven die in de komende jaren nog verder
moet doorgezet worden.
De snelheid waarmee de wereld evolueert is niet meer te volgen. Verderop in hetzelfde document worden prijsverminderingen trouwens ook genoemd als middel om meer reizigers aan te trekken.
Met vriendelijke groet

overweg13
Gebruikersavatar
Adler
Berichten: 5301
Lid geworden op: 21 mar 2007, 15:01

Re: NMBS schrapt voordeeltarieven

Bericht door Adler »

Vanaf vandaag is de 50%-kaart dus afgeschaft.
Tot voor vandaag was daar op de website van de NMBS niets over te vinden, noch in een officiele persmededeling.
Ook vandaag wordt daar met geen woord over gerept op de pagina "Nieuwigheden vanaf 01/02/2010: Nieuwe prijzen, vernieuwd gamma."
Enkel als je gaat zoeken op de pagina van de 50%-verminderingskaart zelf, vind je 1 zinnetje bovenaan: "Deze kaart wordt niet meer verkocht."
Deze middag kwam de woordvoerder van de NMBS in het VRT-nieuws nog maar eens verkondigen dat dit was "omwille van vereenvoudiging zonder dat dit meer gaat kosten aan de reiziger".
Denkt de NMBS nu echt dat ze te doen heeft met een bende imbecielen ?
Gebruikersavatar
overweg13
Berichten: 5295
Lid geworden op: 01 feb 2006, 10:22

Re: NMBS schrapt voordeeltarieven

Bericht door overweg13 »

Adler schreef:Vanaf vandaag is de 50%-kaart dus afgeschaft.
Tot voor vandaag was daar op de website van de NMBS niets over te vinden, noch in een officiele persmededeling.
Ook vandaag wordt daar met geen woord over gerept op de pagina "Nieuwigheden vanaf 01/02/2010: Nieuwe prijzen, vernieuwd gamma."
Enkel als je gaat zoeken op de pagina van de 50%-verminderingskaart zelf, vind je 1 zinnetje bovenaan: "Deze kaart wordt niet meer verkocht."
Deze middag kwam de woordvoerder van de NMBS in het VRT-nieuws nog maar eens verkondigen dat dit was "omwille van vereenvoudiging zonder dat dit meer gaat kosten aan de reiziger".
Denkt de NMBS nu echt dat ze te doen heeft met een bende imbecielen ?
Vermoedelijk wel. In de bundel met de tarieven wordt nu ook een kalender met de geldigheidsdatum van het weekendbiljet afgedrukt: 113 dagen op 365. Mooi alternatief voor de halveprijskaart die 365 dagen geldig was. Bovendien moet je er ook de mindere frequenties en de slechtere aansluitingen tijdens het weekend bij nemen, als je sowieso al tijdens het weekend wil reizen. En dan heb ik het nog niet eens over het ontbreken van aansluitend busvervoer op vele plaatsen tijdens het weekend.
Het enige wat ik eruit kan besluiten is dat ze veel tegenstand verwacht hadden, anders zouden ze de afschaffing eerder en duidelijker gemeld hebben. Dat kan alleen betekenen dat ze ook wel weten dat ze de gebruikers van de kaart een stevige pad in de korf zetten. En dan moet het nog tot velen doordringen dat ze hun kaart niet meer zullen kunnen valideren. En is het nog wachten tot ook de gebruikers van "Een Dag aan Zee" en "Een Dag in de Ardennen" door hebben dat ze gerold worden. Want zo voel ik me: gerold, als dank voor vele jaren trouw gebruik van kaart en NMBS.
Als ze dan toch eenvoudige tarieven willen, laat ze dan gewoon nog één type biljet verkopen: het biljet tegen volle prijs. Weg met passen, kaarten en al de rest. Dan wordt het voor de gebruiker pas echt overzichtelijk. Of die gebruiker dan ook een gebruiker blijft, is een andere zaak. Sinds het succes van de NMBS ook gebruikt wordt om het groeiend deficit te verklaren, verbaast niets me nog. Ik moet eerlijk zeggen dat het de eerste keer is in meer dan 40 jaar als NMBS-klant dat ik me echt onfair behandeld voel door die NMBS, die ik nochtans vaak door dik en dun verdedigd heb.
Met vriendelijke groet

overweg13
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: NMBS schrapt voordeeltarieven

Bericht door Shrek »

Misschien hebben ze naar de lijn gekeken, daar heb je ook maar een heel beperkt aantal tarieven. Daar werkt dat systeem door de zeer lage tarieven. Het is maar de vraag of dat met de duurdere treintickets ook werkt :roll:
Gebruikersavatar
overweg13
Berichten: 5295
Lid geworden op: 01 feb 2006, 10:22

Re: NMBS schrapt voordeeltarieven

Bericht door overweg13 »

Shrek schreef:Misschien hebben ze naar de lijn gekeken, daar heb je ook maar een heel beperkt aantal tarieven. Daar werkt dat systeem door de zeer lage tarieven. Het is maar de vraag of dat met de duurdere treintickets ook werkt :roll:
Bij De Lijn hebben ze maar een beperkt aantal tarieven, maar iedereen die regelmatig reist kan met reductie rijden, of dat nu onder de vorm van een Lijnkaart of een Omnipas is. Dat is nu bij de NMBS niet meer mogelijk, als je tussen 26 en 65 bent, op weekdagen reist en wanneer een KeyCard of Railpass niet rendeert.
Met vriendelijke groet

overweg13
Gebruikersavatar
trainfreak
Berichten: 2627
Lid geworden op: 01 feb 2006, 09:25
Locatie: Wettere

Re: NMBS schrapt voordeeltarieven

Bericht door trainfreak »

Langs de andere kant hebben alle pendelaars wel een trajecttreinkaart.
Voor de weekenduitstappen is er dan nog de railpass of een gewoon iljet aan 50%.
Nee, ik zag het nut er niet van in; betalen om korting te krijgen :?

(Ik zeg niet dat ik blij ben dat ze weg is, daar heb ik geen mening over)
treinbruno
Berichten: 2405
Lid geworden op: 01 sep 2007, 20:38
Locatie: Singapore

Re: NMBS schrapt voordeeltarieven

Bericht door treinbruno »

In bijna alle andere westerse landen is dat wel succesvol:
Bahncard, Vorteilscard, Halbtax, Voordeelurenkaart, Escarpades, 12/25, cartaviaggio, ...
Afbeelding
groentje
Berichten: 7294
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: NMBS schrapt voordeeltarieven

Bericht door groentje »

"De pendelaars hebben korting, en voor de weekenduitstappen." En wat met de mensen die de trein gebruiken voor hun vrije tijdsverplaatsingen tijdens de week? Met een Railpass reizen is soms goedkoper, ja, als je van Brugge naar Aarlen reist, of zo.
Alleen maar de reizigers die goed op de hoogte waren, en doorgaans ook 'goede' klanten waren met heel wat km achter hun naam, hadden zo'n kaart waar amper reclame voor werd gemaakt. En vaak hadden ze er wel degelijk heel wat voordeel bij. En de NMBS ook, want voor heel wat van die reizigers zal het aantal km wel noodgedwongen dalen...
Maar we hebben de discussie hier al gehad, ik stel voor dat je eerst de argumenten tegen eens herleest.
Gebruikersavatar
Adler
Berichten: 5301
Lid geworden op: 21 mar 2007, 15:01

Re: NMBS schrapt voordeeltarieven

Bericht door Adler »

Het ergste van alles vind ik dan nog dat voortdurend getreiter, ik heb er geen ander woord voor, van die arrogante woordvoerders van de NMBS met hun verklaring: "zonder dat dit voor de reizigers duurder zal zijn".
Dat ze dan verdorie zeggen wat de echte reden is, namelijk dat de NMBS niet meer weet van welk hout pijlen te maken.
Dietrich

Re: NMBS schrapt voordeeltarieven

Bericht door Dietrich »

Die afschaffing is gewoon niet echt doorgeseind naar de woordvoerders of reclamemensen. Wat in de pers komt en op tv zijn gewoon citaten en verwoordingen van wat er in de persberichten stond. En zoals we weten kan je niet meer verwachten dat journalisten ietwat van onderzoek of opzoekwerk doen en dus opmerken dat die kaart is verdwenen.
Gebruikersavatar
overweg13
Berichten: 5295
Lid geworden op: 01 feb 2006, 10:22

Re: NMBS schrapt voordeeltarieven

Bericht door overweg13 »

Dietrich schreef:Die afschaffing is gewoon niet echt doorgeseind naar de woordvoerders of reclamemensen. Wat in de pers komt en op tv zijn gewoon citaten en verwoordingen van wat er in de persberichten stond. En zoals we weten kan je niet meer verwachten dat journalisten ietwat van onderzoek of opzoekwerk doen en dus opmerken dat die kaart is verdwenen.
Maar dan blijf ik met de vraag zitten: waarom heeft men er zo geheimzinnig overgedaan? Op een bepaald moment was er zelfs alleen nog sprake van de "Dag aan Zee" en de "Dag in de Ardennen". Maar dat op de eigen site met geen woord gesproken is over deze halveprijskaart, maakt duidelijk dat men veel tegenwind verwachtte. En terecht, want geen enkel van hun argumenten houdt steek!
Met vriendelijke groet

overweg13
Gebruikersavatar
overweg13
Berichten: 5295
Lid geworden op: 01 feb 2006, 10:22

Re: NMBS schrapt voordeeltarieven

Bericht door overweg13 »

trainfreak schreef:Langs de andere kant hebben alle pendelaars wel een trajecttreinkaart.
Voor de weekenduitstappen is er dan nog de railpass of een gewoon iljet aan 50%.
Nee, ik zag het nut er niet van in; betalen om korting te krijgen :?

(Ik zeg niet dat ik blij ben dat ze weg is, daar heb ik geen mening over)
Zoals jij praat lijkt het alsof de NMBS in de week rijdt voor de pendelaars en tijdens het weekend voor de dagjesmensen. Er is een duidelijk afgelijnde doelgroep die nu in de kou komt te staan: mensen tussen 26 en 65 die zich tijdens de week (= 252 dagen per jaar, tegenover 113 weekenddagen) verplaatsen met wisselende bestemmingen, die te ver liggen voor de Keycard en niet ver genoeg voor de Railpass. Als je er niet in slaagt om voor die groep een product te ontwikkelen en het ook nog te verkopen, dan is er wat verkeerd met je mercantiel inzicht. Wat uiteindelijk de basis is van alle kritiek op deze afschaffing:
1. het is een waardevol product;
2. jullie hebben het zelf jaren an elkaar gekelderd.
Ter illustratie: in 2004 werd de prijs van 150 naar 100 EURO verlaagd. Als je daar geen enkele publiciteit rond maakt, dan weet niemand van deze serieuze prijsdaling af en dan kies je er eigenlijk voor om het product te laten wegkwijnen. En zeg vooral niet dat de klant zich maar moet informeren: dat gebeurt niet! Ik heb op wel 10 plaatsen gelezen dat de tarieven van De Lijn in de bus drastisch zouden omhooggaan vandaag; ik heb niemand gezien die daarvan op de hoogte was, getuige de verrassingen en het ijverig zoeken naar meer pasmunt: je moet dus echt wel meer doen dan een berichtje naar de krant sturen, waar de verdwijning van de halveprijskaart trouwens zo lang mogelijk verzwegen is.
Met vriendelijke groet

overweg13
Plaats reactie