NMBS schrapt 150 treinen extra tijdens zomer

Voorlopige place-holder voor topics tot deze in de juiste categorie geplaatst zijn. Hier geen nieuwe topics openen!
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: NMBS schrapt 150 treinen extra tijdens zomer

Bericht door Shrek »

Molenbruch Y. schreef:Wat erger is - en daar had ik in eerste instantie overheen gekeken - is dat ook de IC P buiten de spits volledig afgeschaft wordt.
Dat is juist niet erg, 3 IC treinen zijn daar weldegelijk overkill buiten de spits hoor. Alleen bij goed weer kan dit een probleem opleveren, maar dat los je vooral op met extra treinen tot aan de kust, Antwerpen-Gent alleen doet daar niet veel aan :wink:
Marianne
Berichten: 325
Lid geworden op: 30 mei 2009, 14:14
Locatie: Roosendaal

Re: NMBS schrapt 150 treinen extra tijdens zomer

Bericht door Marianne »

bobke schreef:Triestig.
In plaats van het treinaanbod te verhogen, zodat het aantrekkelijker wordt om met de trein te reizen, verlagen ze het. Ja, ik vind echt dat de NMBS toch eens gaat moeten kijken hoe onze noorderburen het doen. De NS wil spoorboekloos rijden.
NS heeft wel veel onrendabele lijnen afgestoten en overgedaan aan andere vervoerders, zoals Synthus, Veolia en Arriva. De belangrijkste verbindingen hebben ze zelf gehouden. Althans dat idee heb ik. Dus dat is misschien ook een ideetje voor de NMBS?
Ik kan me wel voorstellen dat als de NMBS minder geld te besteden heeft ze de lijnen die niet veel volk trekken opofferen. Helaas gaat dat dan wel ten koste van de reizigers die er juist wel gebruik van maken. Maar de organisatie zal misschien toch wel keuzes moeten maken. Ik weet niet hoe de NMBS er precies voor staat, maar winst maken ze in ieder geval niet.

Groeten,
Marianne
AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22566
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: NMBS schrapt 150 treinen extra tijdens zomer

Bericht door Steven »

bobke schreef:Triestig.
In plaats van het treinaanbod te verhogen, zodat het aantrekkelijker wordt om met de trein te reizen, verlagen ze het. Ja, ik vind echt dat de NMBS toch eens gaat moeten kijken hoe onze noorderburen het doen. De NS wil spoorboekloos rijden.
Beste bobke dit zat er aan te komen, veiligheid eerst als men snel al die TBL1+ installatie in de treinen wil steken moet men het zo doen. Dit was al aangekondigd kort na het ongeval in Halle.
Teach2
Berichten: 418
Lid geworden op: 10 jul 2006, 16:25

Re: NMBS schrapt 150 treinen extra tijdens zomer

Bericht door Teach2 »

Beste bobke dit zat er aan te komen, veiligheid eerst als men snel al die TBL1+ installatie in de treinen wil steken moet men het zo doen.
Ja, schaf dan maar wat treinen af, da's de gemakkelijkste oplossing, i.p.v. het bestaande onderhoud eindelijk eens de eenentwintigste eeuw binnen te loodsen qua efficiëntie en snelheid. Dan heb je direct een pak meer treinen ter beschikking om TBL1+ op te installeren, ZONDER dat je daarvoor de halve spoorboek moet afschaffen. Maar dat wordt hier altijd genegeerd...
rvdborgt
Berichten: 4347
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:09

Re: NMBS schrapt 150 treinen extra tijdens zomer

Bericht door rvdborgt »

Steven schreef:
bobke schreef:Triestig.
In plaats van het treinaanbod te verhogen, zodat het aantrekkelijker wordt om met de trein te reizen, verlagen ze het. Ja, ik vind echt dat de NMBS toch eens gaat moeten kijken hoe onze noorderburen het doen. De NS wil spoorboekloos rijden.
Beste bobke dit zat er aan te komen, veiligheid eerst als men snel al die TBL1+ installatie in de treinen wil steken moet men het zo doen. Dit was al aangekondigd kort na het ongeval in Halle.
Dat klopt. En ik dacht toen al meteen: "Dat is dan een goede smoes om de bezuinigingen mee door te voeren." Want die zaten er al eerder aan te komen. Wat me nu eigenlijk verbaast, is dat de NMBS niet meer zegt dat het voor TBL1+-installatie is, maar dat het gewoon bezuinigingen zijn.

Groetjes,
Rian
Molenbruch Y.
Berichten: 745
Lid geworden op: 03 aug 2006, 21:51

Re: NMBS schrapt 150 treinen extra tijdens zomer

Bericht door Molenbruch Y. »

Dag,

Installatie van TBL1+ zal zeker niet de enige reden zijn, want dat kan je evenzeer realiseren door alle ritten te behouden, zij het allemaal met een kleinere samenstelling tijdens de vakantieperiode (hetgeen dan gepermitteerd is door het kleinere aantal pendelaars). Dit is dan ook een duidelijke besparingsmaatregel.

Groeten,
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: NMBS schrapt 150 treinen extra tijdens zomer

Bericht door Shrek »

rvdborgt schreef:Dat klopt. En ik dacht toen al meteen: "Dat is dan een goede smoes om de bezuinigingen mee door te voeren." Want die zaten er al eerder aan te komen. Wat me nu eigenlijk verbaast, is dat de NMBS niet meer zegt dat het voor TBL1+-installatie is, maar dat het gewoon bezuinigingen zijn.
Dit is toch een betere manier van bezuinigen dan pakweg minder onderhoud in de stations of minder veiligheidspersoneel? :roll:
Kalimero
Berichten: 207
Lid geworden op: 15 jul 2006, 10:33

Re: NMBS schrapt 150 treinen extra tijdens zomer

Bericht door Kalimero »

Er zijn reizigers die een treinkaart kopen voor een jaar, met het oog op een bepaalde trein.
De dienstregeling lag vast tot december.
Daar nu nog aan sleutelen is in mijn ogen contractbreuk.
Het argument zou dus de slechte financiële situatie zijn, maar een goede boekhouding moet zoiets toch kunnen zien aankomen ? Echt verrassend is het trouwens niet, waarom dan nu halsoverkop zo'n ingreep ?
Laatst gewijzigd door Kalimero op 15 apr 2010, 08:44, 1 keer totaal gewijzigd.
stefanic
Berichten: 871
Lid geworden op: 09 feb 2007, 09:09
Locatie: Antwerpen

Re: NMBS schrapt 150 treinen extra tijdens zomer

Bericht door stefanic »

Wees gerust dat deze afschaffingen eigenlijk met tegenzin gebeuren, maar er zijn verschillende redenen die ons daartoe verplichten:
-broodnodige besparingen (deze zomertreinen zijn stap 1!)
-vrijmaken materieel voor inbouw veiligheidssysteem
-adempauze voor treinpersoneel (en materieel zelf!)

Er wordt ook niet 'zomaar' geknipt. Waar het aanbod nodig is blijft het. En er zal zelfs uitgebreid worden waar het nodig is. Maar op andere plaatsen moet er gesnoeid worden.

Het gaat tevens over daluurtreinen! Er wordt rekening gehouden met toeristische bestemmingen (ICT-treinen blijven behouden bv.). Er wordt rekening gehouden met alternatieven voor de reizigers.

Concreet bv voor Antwerpen: IRn tijdens de dal overdag en de avondtreinen vallen weg. Er rijden nog steeds 2 IC, een IR, 2 L en de Benelux. Mortsel-OudeGod behoudt z'n 2 stops per uur inderdaad via stop van de IC-I (daluren!) Verder worden de pendeltjes Herentals-Lier terug gereduceerd tot het beperkte aanbod van 2008, dus enkel tijdens de spits (de rest van die treinen was op enkele reizigers na leeg, het gaat over minder dan 10 reizigers in die treinen).
spoorwegrealist
Molenbruch Y.
Berichten: 745
Lid geworden op: 03 aug 2006, 21:51

Re: NMBS schrapt 150 treinen extra tijdens zomer

Bericht door Molenbruch Y. »

Dag,

Toch kan ik me niet van de indruk ontdoen dat een aantal van deze tijdelijke beperkingen uiteindelijk in een definitieve maatregel zullen uitmonden, met name:
- de afschaffing van de IR n buiten de spits. Zolang de IC B in haar huidige vorm blijft, is er ook zonder IR n immers nog een degelijk gespreid aanbod over (met vertrek in FN om x.03, x.17, x.35 en x.45).
- de afschaffing van de L-trein tussen Gent en Lokeren. Deze maatregel kan ik zelfs nog verdedigen, op voorwaarde dat de IC P wel terugkomt en de halte in Beervelde en Gentbrugge overneemt (m.a.w. een IR-status) en de IC G weer een volwaardige IC wordt. Op die manier realiseer je nog steeds een besparing t.o.v. het huidige aanbod, omdat de L-trein ingekort kan blijven.

Andere inperkingen zijn duidelijk een brug te ver, zoals bijvoorbeeld de afschaffing van de IC O tijdens de zomer.

Groeten,
Dietrich

Re: NMBS schrapt 150 treinen extra tijdens zomer

Bericht door Dietrich »

Kalimero schreef:Er zijn reizigers die een treinkaart kopen voor een jaar, met het oog op een bepaalde trein.
De dienstregeling lag vast tot december.
Daar nu nog aan sleutelen is in mijn ogen contractbreuk.
Het argument zou dus de slechte financiële situatie zijn, maar een goede boekhouding moet zoiets toch kunnen zien aankomen ? Echt verrassend is het trouwens niet, waarom dan nu halsoverkop zo'n ingreep ?
In juni is er meestal ook een aanpassing (en een nieuw spoorboekje) dus het is niet de eerste keer.
jotie
Berichten: 365
Lid geworden op: 06 aug 2008, 17:17

Re: NMBS schrapt 150 treinen extra tijdens zomer

Bericht door jotie »

Molenbruch Y. schreef: Toch kan ik me niet van de indruk ontdoen dat een aantal van deze tijdelijke beperkingen uiteindelijk in een definitieve maatregel zullen uitmonden, met name:
- de afschaffing van de IR n buiten de spits. Zolang de IC B in haar huidige vorm blijft, is er ook zonder IR n immers nog een degelijk gespreid aanbod over (met vertrek in FN om x.03, x.17, x.35 en x.45).
't Is maar wat je degelijk gespreid noemt. Op de IC B kan je niet rekenen, dat is eigenlijk een 'toevalstrein'. Wat overblijft rijdt binnen hetzelfde halfuur richting Brussel. Degelijke spreiding zou volgens mij een stipte dienst om het kwartier inhouden, en daar staan we nog ver af.

Het valt me weer zwaar tegen van de NMBS. Is er de afgelopen jaren eigenlijk iets anders gebeurt dan 'afschaffingen'? Een aantal tariefformules is afgeschaft, de eerste klasse in de nieuwe rijtuigen dusdanig geëgaliseerd dat ze afgeschaft lijkt, de dienstverlening aan de loketten vermindert terwijl de rijen wachtenden groeien (je zal maar een biljet willen kopen in FBMZ), wachttijden voor aansluitingen worden ingekort of afgeschaft, treinen die niet 'renderen' maar die wel behoren tot het verlenen van een maatschappelijke dienst, worden tijdens de zomer afgeschaft, enz.

Is er dan niets goeds te melden? Toch wel: railtime.be, maar da's een dienst van Infrabel. Wat we nodig hebben is een voogdijminister die de NMBS dwingt om haar opdracht serieus te nemen, niet dat lieflijk glimlachende dametje van nu dat enkel ja-knikt bij elk dwaas plan van de NMBS-top.
dentheo
Berichten: 8182
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: NMBS schrapt 150 treinen extra tijdens zomer

Bericht door dentheo »

bobke schreef:Triestig.
In plaats van het treinaanbod te verhogen, zodat het aantrekkelijker wordt om met de trein te reizen, verlagen ze het. Ja, ik vind echt dat de NMBS toch eens gaat moeten kijken hoe onze noorderburen het doen. De NS wil spoorboekloos rijden.
De NS mag een "redelijke" prijs aanrekenen....krijgt voor zover ik begrepen heb krijgt NS reizigers zelfs geen subsidie meer.
Theo
Groeten vanop de Heide
melle

Re: NMBS schrapt 150 treinen extra tijdens zomer

Bericht door melle »

Zijn er ook toeristentreinen bij?
giuseppe
Berichten: 267
Lid geworden op: 11 dec 2006, 23:10
Locatie: Eijsden

Re: NMBS schrapt 150 treinen extra tijdens zomer

Bericht door giuseppe »

Maar betaalt de NMBS dan ook de subsidies terug die het voor de IC-O van de Nederlandse overheid heeft gekregen?
Plaats reactie