Lijst van verschillen tussen 1ste en 2de klas

Voorlopige place-holder voor topics tot deze in de juiste categorie geplaatst zijn. Hier geen nieuwe topics openen!
Gebruikersavatar
Adler
Berichten: 5301
Lid geworden op: 21 mar 2007, 15:01

Re: Lijst van verschillen tussen 1ste en 2de klas

Bericht door Adler »

Dieselfreak schreef: Maar zegt de TBG dan niet dat je in 2de klas moet gaan zitten? Of dat ook al niet?
Ja dat is het enigste, als er al een komt natuurlijk.
peejee2
Berichten: 120
Lid geworden op: 04 sep 2009, 09:47

Re: Lijst van verschillen tussen 1ste en 2de klas

Bericht door peejee2 »

Adler schreef:
Dieselfreak schreef:Wat gebeurt er eigenlijk als je met een vervoerbewijs voor 2de klas in een 1ste klas plaatsneemt en de treinbegeleider ziet dat? Hetzelfde als wanneer je zónder vervoerbewijs op de trein zit?
Absoluut niets.
In al de jaren dat ik al de trein neem, moet ik nog de eerste TBG zien die het reglement toepast en een boete laat betalen of zelfs maar een klasseverhoging oplegt.
Zo zag ik op de trein van Mechelen naar Antwerpen bijna elke dag een man die in eerste klas plaats neemt met een tweede klas abonnement.
De weinige keren dat er controle is speelt hij komedie en zegt dat hij dit niet wist en komt er dus zo vanaf.
Ik heb toch al meegemaakt dat een reiziger met vervoerbewijs 2e klasse geen keuze kreeg en verplicht moest bij betalen. De trein was toen al vrij ver gevorderd op zijn traject.
Gebruikersavatar
Steve
Berichten: 5341
Lid geworden op: 17 nov 2007, 10:51
Locatie: Brussel

Re: Lijst van verschillen tussen 1ste en 2de klas

Bericht door Steve »

peejee2 schreef:
Adler schreef:
Dieselfreak schreef:Wat gebeurt er eigenlijk als je met een vervoerbewijs voor 2de klas in een 1ste klas plaatsneemt en de treinbegeleider ziet dat? Hetzelfde als wanneer je zónder vervoerbewijs op de trein zit?
Absoluut niets.
In al de jaren dat ik al de trein neem, moet ik nog de eerste TBG zien die het reglement toepast en een boete laat betalen of zelfs maar een klasseverhoging oplegt.
Zo zag ik op de trein van Mechelen naar Antwerpen bijna elke dag een man die in eerste klas plaats neemt met een tweede klas abonnement.
De weinige keren dat er controle is speelt hij komedie en zegt dat hij dit niet wist en komt er dus zo vanaf.
Ik heb toch al meegemaakt dat een reiziger met vervoerbewijs 2e klasse geen keuze kreeg en verplicht moest bij betalen. De trein was toen al vrij ver gevorderd op zijn traject.
Ik ook. Welgeteld één keer in al die jaren dat ik regelmatig in eerste klas reis...

Al die tijd erger ik mij aan de zwakke informatievoorziening. Behalve hen die er bewust gaan zitten zijn er ook mensen die zich van geen kwaad bewust zijn. Neem maar eens een IC-A in het weekend bijvoorbeeld, veel internationale toeristen die van toeten noch blazen weten. Kun je van die mensen verwachten dat ze een cijfer "1" op een deur (zonder enige andere aanduiding) en een gele band aan de buitenkant interpreteren als "eersteklasafdeling"?

Nog frustrerender is het dan als je ziet dat het verschil tussen beide in het recent gerenoveerde materieel (met name de MS80) NOG onduidelijker aangegeven is.
Gebruikersavatar
Dieselfreak
Berichten: 2067
Lid geworden op: 09 jul 2006, 13:17
Locatie: Deeltijds Zwevegem-Kortrijk, deeltijds Gent

Re: Lijst van verschillen tussen 1ste en 2de klas

Bericht door Dieselfreak »

Ik heb zaterdag in de eerste klasse van een M4 gezeten, die vind ik mooi, donkerblauwe zetels, armleuningen, tapijt, gordijnen en leuke muurschilderingen!
Mijn netvliezen worden geprikkeld. Mijn hartslag gaat omhoog. Mijn bloed gaat sneller stromen. Iemand probeert me naar binnen te lokken.
LML
Berichten: 1405
Lid geworden op: 07 mar 2009, 17:55
Locatie: LML

Re: Lijst van verschillen tussen 1ste en 2de klas

Bericht door LML »

I10, I11 en de Deense neuzen (AM96) hebben tenminste nog een verschil tussen 1ste en 2de klasse. Wat erna komt is pure rotzooi...
Heb jij respect, dan krijg je respect terug...
Gebruikersavatar
Dieselfreak
Berichten: 2067
Lid geworden op: 09 jul 2006, 13:17
Locatie: Deeltijds Zwevegem-Kortrijk, deeltijds Gent

Re: Lijst van verschillen tussen 1ste en 2de klas

Bericht door Dieselfreak »

LML schreef:Wat erna komt is pure rotzooi...
Je bedoelt de MW41 en de M6?
Mijn netvliezen worden geprikkeld. Mijn hartslag gaat omhoog. Mijn bloed gaat sneller stromen. Iemand probeert me naar binnen te lokken.
LML
Berichten: 1405
Lid geworden op: 07 mar 2009, 17:55
Locatie: LML

Re: Lijst van verschillen tussen 1ste en 2de klas

Bericht door LML »

Yep,...

Ik rij graag (een kortere afstand) met een 'wasmachien', 'playmobil', 'grill-express',... of hoe je de MW41 noemen wilt (in LML - Mol dus - rijdt er momenteel niets anders) en een (langere) afstand sporen met een M6, maar het verschil tussen 1ste en 2de is ondermaats...
Heb jij respect, dan krijg je respect terug...
Alatus_leo

Re: Lijst van verschillen tussen 1ste en 2de klas

Bericht door Alatus_leo »

Hoe zit het eigenlijk met de (oude) M5? Andere bekleding, verder nog iets?
Dietrich

Re: Lijst van verschillen tussen 1ste en 2de klas

Bericht door Dietrich »

Er zijn armsteunen in 1ste klas, en de zetels zitten wat zachter. Anders is er geen verschil meen ik.
Duikbril AM86

Re: Lijst van verschillen tussen 1ste en 2de klas

Bericht door Duikbril AM86 »

Aangezien der bijna geen verschil is tussen 1ste en 2de klas zal de NMBS met der tijd die 1ste klas gewoon afschaffen.
Alatus_leo

Re: Lijst van verschillen tussen 1ste en 2de klas

Bericht door Alatus_leo »

Duikbril AM86 schreef:Aangezien der bijna geen verschil is tussen 1ste en 2de klas zal de NMBS met der tijd die 1ste klas gewoon afschaffen.
Het zou mij niet verbazen moest dat het plan zijn, toch tenminste op L en IR-diensten. En waarschijnlijk is dat nog niet zo'n slecht idee. ik denk dat de interesste in eerste klas bij zowel de reiziger en de NMBS-uitsterft. De manier waarop de trein gebruikt wordt verandert nu eenmaal. We hebben ook geen derde klas he.
groentje
Berichten: 7305
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: Lijst van verschillen tussen 1ste en 2de klas

Bericht door groentje »

De discussie over de kip en het ei. Waarom is de belangstelling voor eerste klasse tanende? Omwille van veranderende reisgewoonten? Dat is stierenmest. Eerste klasse is flink duurder, maar wat je ervoor in de plaats krijgt is steeds minder.
En zeer zeker, echt lange-afstandsverkeer is vrij zeldzaam in België. Maar op een dik halfuur kan het toch al heel erg nuttig zijn om wat rustig te kunnen werken (stopcontacten voor laptop!), iets te eten en/of te drinken kunnen krijgen, of gewoon wat rustig te kunnen zitten. En daarvoor hoef je niet per se lange afstanden af te leggen, als de verbinding wat trager is, met veel stops, zit je er vaak even lang op.
Gebruikersavatar
Steve
Berichten: 5341
Lid geworden op: 17 nov 2007, 10:51
Locatie: Brussel

Re: Lijst van verschillen tussen 1ste en 2de klas

Bericht door Steve »

groentje schreef:De discussie over de kip en het ei. Waarom is de belangstelling voor eerste klasse tanende? Omwille van veranderende reisgewoonten? Dat is stierenmest. Eerste klasse is flink duurder, maar wat je ervoor in de plaats krijgt is steeds minder.
En zeer zeker, echt lange-afstandsverkeer is vrij zeldzaam in België. Maar op een dik halfuur kan het toch al heel erg nuttig zijn om wat rustig te kunnen werken (stopcontacten voor laptop!), iets te eten en/of te drinken kunnen krijgen, of gewoon wat rustig te kunnen zitten. En daarvoor hoef je niet per se lange afstanden af te leggen, als de verbinding wat trager is, met veel stops, zit je er vaak even lang op.
Stopcontacten voor laptop? Kun je mij één materieeltype opnoemen waar er wat dat betreft een verschil is tussen eerste en tweede klas?
Gebruikersavatar
Dieselfreak
Berichten: 2067
Lid geworden op: 09 jul 2006, 13:17
Locatie: Deeltijds Zwevegem-Kortrijk, deeltijds Gent

Re: Lijst van verschillen tussen 1ste en 2de klas

Bericht door Dieselfreak »

groentje schreef:De discussie over de kip en het ei. Waarom is de belangstelling voor eerste klasse tanende? Omwille van veranderende reisgewoonten? Dat is stierenmest. Eerste klasse is flink duurder, maar wat je ervoor in de plaats krijgt is steeds minder.
En dus wordt er steeds minder in eerste klasse gereisd, met het gevolg dat die op de duur helemaal verdwijnt. Een zichzelf versterkend fenomeen.

Als het van mij afhing, had elke eersteklasse-afdeling minstens:

- bredere zetels, die ook in de lengte verder uiteen staan
- tapijt
- muurschilderingen

In de AM96 en de I11 is er trouwens, zoals gezegd, nog een redelijk verschil tussen eerste en tweede klasse, en dat materieel zal zeker nog niet de komende jaren afgevoerd worden, het is dus in een redelijk aantal gevallen wel degelijk nog de moeite meer te betalen voor de eerste klasse, zeker als je bedenkt dat je ook meer kans op een zitplaats hebt.
Mijn netvliezen worden geprikkeld. Mijn hartslag gaat omhoog. Mijn bloed gaat sneller stromen. Iemand probeert me naar binnen te lokken.
Kalimero
Berichten: 207
Lid geworden op: 15 jul 2006, 10:33

Re: Lijst van verschillen tussen 1ste en 2de klas

Bericht door Kalimero »

Dieselfreak schreef:het is dus in een redelijk aantal gevallen wel degelijk nog de moeite meer te betalen voor de eerste klasse, zeker als je bedenkt dat je ook meer kans op een zitplaats hebt.
Voor mij is dit veruit de belangrijste reden waarom ik in bepaalde gevallen nog voor eerste kies, al moet ik toegeven dat dat niet zo vaak gebeurt. Toch maar houden, zou ik zeggen.
Plaats reactie